تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819491737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايجاد بازار بورس در افغانستان؛ از رؤيا تا واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ايجاد بازار بورس در افغانستان؛ از رؤيا تا واقعيت
با گذشت ۱۲ سال از پايان نسبي جنگ‎ و رفع نابساماني‎هاي سياسي، اجتماعي و حتي اقتصادي، اكنون افغانستان به ايجاد بازار بورس نيز فكر مي‌كند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، افغانستان در دوازده سال گذشته از منظر سياسي، امنيتي، فرهنگي و حتي اقتصادي پيشرفت‎هاي زيادي داشته است، حال با سر و سامان گرفتن نسبي افغانستان، شماري از بازرگانان و اقتصاددانان افغان خواهان ايجاد بازار بورس در افغانستان هستند.

اما آيا افغانستان به حدي پيشرفت كرده است كه بتواند بازار بورس را در خود جاي دهد؛ آيا ايجاد اين بازار رشد اقتصادي را براي افغانستان به ارمغان خواهد آورد يا بحران كابل‎بانك را كه هنوز به صورت كامل حل نشده، دوباره تكرار خواهد كرد؟

نخست به بررسي بازار بورس و ايجاد اين بازار در كشورهاي پيشرفتۀ جهان مي‎پردازيم.

بازار بورس چيست؟

«Bourse» يك كلمۀ فرانسوي است. بازار بورس در واقع مكاني است كه هر فردي مي‎تواند با سرمايه‎هاي واقعي و مالي خود سهام مشخصي از يك بخش سرمايه‎گذاري شده خريداري كند و در سود و ضرر آن شريك شود.

انواع بورس

1- بورس كالا: بازار بورس كالا در واقع بازاري است كه در آن خريد و فروش كالاهاي معين صورت مي‎گيرد و به طور منظم و دائم فعال است؛ در بورس كالا به صورت معمول مواد خام و مواد اوليه مورد معامله قرار مي‎گيرد و بورس هر كالا با همان نام كالاي مورد معامله ياد مي‎شود مانند بورس نفت، بورس ذغال سنگ و حتي بورس گندم.

2- بورس ارز: همان‎طوري كه از نام اين بورس مشخص است، در آن انواع ارزهاي مختلف جهان با هم مبادله مي‎شود، يعني هر فرد كه خواسته باشد پول يك كشور را در بدل پول كشوري ديگر مي‎فروشد و يا مي‎خرد و با كاهش و افزايش اسعار مختلف جهاني مي‎خواهند سودي بدست بياورند.

3- بورس اوراق بهادار: اين بورس، مكاني است كه در آن سهام، اوراق مشاركت و ... خريد و فروش مي‎شود.

بورس در آسيا

از سال‎ها پيش بازار بورس، جايگاه خوبي در بازارهاي آسيايي نيز پيدا كرده و امروزه بيشتر معاملات در كشورهاي منطقه از جمله روسيه، چين، ايران و هند توسط بازار بورس صورت مي‎گيرد و بازارگانان هم مي‎توانند به سهولت امكانات سرمايه‎گذاري را بدست بياورند و هم مي‎توانند بخشي كه نيازمند سرمايه‎گذاري هستند، را نيز بررسي كنند.

ايجاد بازار بورس در افغانستان

مسؤلان بانك مركزي افغانستان مي‎گويند كه در برنامه پنج سال آينده اين بانك، ايجاد بازار بورس نيز گنجانيده شده و قرار است در آيندۀ نزديك اين بازار در افغانستان ايجاد شود.

در طول دوازده سال گذشته، افغانستان در تمام عرصه‎ها پيشرفت خوبي داشته و توانسته است تا خود را در يك حالت تعادل نسبي از نظر اقتصادي قرار دهد، حال از همين رو فعالان جامعه اقتصادي افغانستان شرايط ايجاد بازار بورس در افغانستان را نيز به بررسي گرفته‎اند.

اكثر كارشناسان افغان ايجاد بازار بورس را براي رشد اقتصاد افغانستان بسيار مفيد ‎مي‎دانند و مي‎گويند كه در صورت ايجاد اين بازار، تمام مردم مي‎تواند حتي اندك‎ترين سرمايه را هم سرمايه‎گذاري كنند.

با ايجاد بازار بورس هر فرد مي‎تواند با كوچك‎ترين سرمايه‎‌اي هم متناسب به آن سرمايه، سهام خريده و از مفاد آن استفاده كند و هم‎چنان اين سرمايه‎گذاري‎هاي كوچك براي سرمايه‎گذاران بزرگ بسيار مفيد خواهد بود و آنان نيز مي‎توانند با در اختيار داشتن تمام اين سرمايه‎هاي كوچك، فعاليت‎هاي اقتصادي وسيعي را راه‎اندازي كنند.

اما شماري ديگر، ايجاد بازار بورس را به ضرر افغانستان مي‎دانند، مانند «سيد مسعود» كارشناس مسائل اقتصادي افغان كه بر اين باور است، براي ايجاد بازار بورس، شرايط خاصي نياز است و جامعه بايد به سطح معيني از رشد اقتصادي رسيده باشد اما اقتصاد افغانستان تاكنون ظرفيت چنين اتفاقي را ندارد كه بتوان چنين بازاري را ايجاد كرد پس ايجاد بازار بورس در شرايط فعلي باعث خواهد شد تا اقتصاد افغانستان ضررهاي زيادي را متقبل شود.

با اين همه نظريات مثبت و منفي دربارۀ ايجاد بازار بورس در افغانستان، اما مي‎توان با كنترل اوضاع و جلوگيري از سوء استفادۀ اشخاص از اين بازار، ايجاد بازار بورس را نقطه آغازي بر پيشرفت‎هاي بزرگ اقتصادي افغانستان ثبت كرد.

در تجارت مدرن، ريسك پيش شرط فعاليت‎هاي اقتصادي بزرگ است در حالي كه ايجاد اين بازار در كشوري مانند افغانستان كه هنوز هم تمام نابساماني‎هاي سياسي و اقتصادي‎ رفع نشده، خالي از ريسك نخواهد بود اما مي‎توان با بررسي شرايط، زمينه‎ها و روي دست گرفتن عوامل پيشرگيرانه در مقابل سوء استفاده‎ها، ضريب ريسك آن را به حداقل رساند.

تصويب قانون بورس

ايجاد بازار بورس از حدود يك سال بدين سو برسر زبان‎هاست، اما براي جلوگيري از هرگونه سوء استفاده، بايد قانوني براي اين بازار تصويب شود تا شرايط هرگونه معامله در اين بازار مشخص گردد.

در جامعه سنتي افغانستان بسياري از افراد بانفوذ در تلاش براي هرگونه سوء استفاده براي سود بيشتر هستند اما با تصويب قانوني در اينباره و روي دست گرفتن اقدامات پيشگيرانه، مي‎توان مانع سوء استفاده‎ها و بحران‎هاي فزون‎تر ديگر مانند بحران «كابل‎بانك» شد.

انتهاي پيام/.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن