تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802356978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجراي طرح‌هاي مقطعي بي‌نتيجه است براي مردم اراك فكر ديگري كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: اجراي طرح‌هاي مقطعي بي‌نتيجه است براي مردم اراك فكر ديگري كنيد
مريم فرهمند

در اينترنت در مورد اراك جست‌و‌جو مي‌كردم تا از اين شهر بيشتر بدانم و خواندم: «شهرستان اراك به لحاظ برخورداري از چند عامل آب و هوايي مانند مجاورت با كوير ميقان و وجود ارتفاعات داراي نوسانات اقليمي است؛ از خصوصيات اقليمي اين شهرستان مي‌توان به تابستان‌هاي نسبتاً ملايم و زمستان‌هايي سرد اشاره كرد. وجود ارتفاعات در غرب و جنوب شهرستان و دشت‌هاي هموار در مركز و شمال از عمده‌‌ترين خصوصيات توپوگرافي شهرستان اراك است كه از مهمترين كوه‌هاي آن مي‌توان به سفيدخاني و هفتاد قله اشاره كرد.»
انتظار هر كس از چنين شهري، آن هم در كشور چهار فصل ايران، اين است كه آب و هوايي دلچسب و ييلاقي داشته باشد و نفس كشيدن در آن، اكسيژن خالص را مهمان ريه‌هاي مردم كند؛ اما حقيقت آن است كه كارخانه‌ها و صنايع، نفس اراك را بريده‌اند و حالا اين شهر در زمره آلوده‌ترين كلانشهرهاي ايران قرار دارد.
ماشين‌سازي، آلومينيوم‌سازي، كابل‌سازي، واگن‌سازي، كمباين‌سازي‌، لاستيك‌سازي هواي اراك را از نظر داشتن عوامل آلوده‌كننده از تهران هم آلوده‌تر كرده‌اند تا جايي كه مردم ديگر نمي‌خواهند شهر صنعتي داشته باشند.
برخي روزها آلودگي هوا از مرز هشدار فراتر مي‌رود. در سال ۹۱ تعداد روزهاي ناسالم ۱۸۵ روز و در ۴ ماهه اول سال ۹۲ تعداد روزهاي آلوده ۶۸ روز اعلام شد. همه اين مشكلات موجب شد اراكي‌ها از خرداد تا آبان ماه امسال به مدت 18 هفته متوالي به فكر آن باشند كه نارضايي خود را به مسئولان برسانند. دكتر معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور هم براي بررسي اين موضوع اولين سفر كاري خود را به اين شهر صنعتي اختصاص داد و مهرماه امسال به اراك سفر كرد.او در اين سفر يك روزه در كارگروه كاهش آلايندگي هواي شهر اراك، جلسه كارگروه تالاب ميقان اراك و نشست مشترك با «سمن»‌ها و خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي شركت و از تالاب ميقان بازديد كرد.
مردم اراك واقعگرا هستند نه شعارگرا
در نشست با سمن‌ها (سازمان‌هاي مردم نهاد) كه نمايندگاني از ميان مردم هستند، خواسته‌هاي اراكي‌ها از دكتر ابتكار و محمدحسين مقيمي استاندار مركزي مطرح و از مشكلات گفته شد.
حالا 2 ماه از برگزاري اين جلسه مي‌گذرد و دكتر سياوش آقاخاني فعال محيط زيست و مدرس دانشگاه كه در اين نشست حاضر بوده مي‌گويد: ما انتظار نداريم كه مشكل آلودگي هواي شهر اراك يك شبه يا با ارائه چند مصوبه حل شود، چون مجموعه‌اي از عوامل وجود دارد كه آلودگي‌ها را به وجود مي‌آورند.
به گفته وي مردم و سازمان‌هاي مردم‌نهاد واقع‌گرا هستند نه شعارگرا.
آقاخاني اظهار مي‌كند: پيگيري‌هاي استاندار مركزي بعد از سفر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، نتايج خوبي در پي داشته كه خارج كردن كارخانه آلومينيوم از اراك و تعطيل كردن ديگ‌هاي آلاينده آن از جمله اين اقدامات است. گازسوز كردن كوره‌هاي آجرپزي هم انجام شده اما با اين اقدامات نمي‌توان مشكل را حل كرد و انتظار ما اين است كه مسئولان در طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك بازنگري داشته باشند.
وي مي‌افزايد: اين طرح سال 84 تهيه و سال 86 ابلاغ شده اما در آن زمان منابع آلاينده اراك كاملاً متفاوت بوده‌ است. در زمان تهيه اين طرح 50هزار خودرو در اراك تردد داشته كه حالا به 200هزار خودرو رسيده و مشكل حاد ترافيك گريبانگير شهر شده است. در آن زمان به توان زيست محيطي اراك توجهي نشد و اين شهر توان پذيرش اين تعداد واحد صنعتي را نداشت.
به عقيده آقاخاني حل مشكل آلودگي هواي اراك نيازمند يك برنامه درازمدت است و به جاي طرح جامع كاهش آلودگي هوا بايد طرح‌هاي جامع مديريت زيست‌بومي تهيه شود. اين طرح توان زيست محيطي منطقه را ارائه مي‌دهد و به مسئولان كمك مي‌كند تا بدانند يك شهر گنجايش چه تعداد خودرو يا واحد صنعتي را دارد. اكنون در سراسر دنيا اين طرح ارائه مي‌شود و ما بايد بدانيم كه اجراي طرح‌هاي موردي، تأثير چنداني در كنترل آلودگي هوا ندارد؛ چون عوامل بسياري در به وجود آمدن آلودگي هوا مؤثر است و تا زماني كه شهرها طرح‌ جامع مديريت زيست‌بومي نداشته باشند، نتيجه‌اي نخواهيم گرفت. به گفته آقاخاني طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك قرار بود تا سال 92 اجرايي شود اما اكنون فقط 10درصد آن عملي شده؛ فضاي سبز گسترش نيافته، بحث تعويض خودروهاي فرسوده هم عملي نشده است. راه‌اندازي مترو اراك هم در اين طرح وجود داشت كه حتي به مرحله مطالعاتي هم نرسيد؛ براي بررسي مشكلات موجود فقط نبايد لوله اگزوز خودروها را ديد بلكه بايد به همه عوامل توجه داشت. وي از سوي سازمان‌هاي مردم نهاد استان مركزي اعلام آمادگي كرد فعالان محيط زيست مي‌توانند داوطلبانه در حل مشكل آلودگي هواي اراك مشاركت داشته باشند.
رسيدگي به 3 منبع بزرگ آلودگي
در پي مصوبات سفر ابتكار به اراك، جلسه‌اي در استانداري به منظور پيگيري اعتبارات طرح جامع كاهش آلودگي هواي شهر اراك تشكيل و گزارشي از اعتباراتي كه تاكنون اختصاص يافته، بودجه مورد نياز و پروژه‌هاي اولويت‌دار اين طرح از استاندار به معاون اول رياست جمهوري ارائه شده است.
همچنين اعتباري از سوي دفتر بودجه استانداري براي بازنگري و به‌روزرساني مطالعات طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك اختصاص يافته كه اداره كل حفاظت محيط زيست مركزي شرح خدمات پيشنهادي را تهيه و به استانداري ارسال كرده است.
امير انصاري، مدير كل محيط زيست استان مركزي فعاليت كوره‌هاي آجرپزي را از عوامل مهم ايجاد آلودگي دانست و گفت: در اراك 70 كوره فعال وجود دارد كه پيش از اين به 50 مركز گازرساني شده بود و اكنون طرح گازرساني به 20 كوره آجرپزي با حضور استاندار و ساير مسئولان استان كلنگ‌ ‌زده شده است.
وي مي‌افزايد: آذر ماه سال 90 بود كه با سنجش آلاينده‌ها، كارخانه آلومينيوم‌سازي اراك جزو صنايع شديداً آلوده اعلام شد و قرار بود ديگ‌هاي آلاينده اين مركز به شهرك صنعتي خيرآباد منتقل شود كه اين اتفاق نيفتاد. اكنون تعويض ديگ‌هاي كارگاه و از مدار خارج كردن ديگ‌هاي آلاينده آغاز شده كه تعداد ديگ‌هاي تعطيل شده به 400 عدد رسيده و حدود 320 ديگ باقي ماند است. پيگيري انتقال آندسازي كارخانه آلومينيوم‌سازي به شهرك خيرآباد هم صورت گرفته است.
انصاري اظهار مي‌كند: حذف سوخت مازوت از نيروگاه شازند در سال‌هاي اخير مهمترين اولويت حفاظت محيط زيست استان بوده كه اين واحد در اواخر سال 91 گازسوز و مشكل آن حل شد؛ اما آلودگي ناشي از توليد و خروج محصولات پليمري و مواد شيميايي در پالايشگاه و پتروشيمي شازند همچنان ادامه داشت تا اين‌كه سوخت گاز نيروگاه شازند تا تاريخ اول آذرماه امسال تأمين شد اما از اين تاريخ به بعد، ميزان سوخت گاز كاهش و مصرف مازوت افزايش داشته كه نياز به پيگيري موضوع از وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو دارد.
نجات تالاب ميقان
تالاب كويري ميقان در شمال شهر اراك، بزرگترين منبع سولفات سديم كشور است كه به عقيده كارشناسان، افزايش برداشت از معادن كوير به مفهوم شخم زدن آن است و به دليل سست بودن خاك، مي‌تواند در دراز مدت حيات ساكنان شهر اراك را به خطر بيندازد.
احداث و تعريض جاده در داخل تالاب و قطع ارتباط اكولوژيكي قسمت شمال با جنوب آن، ساخت سد در بالادست حوضه آبريز و كاهش آب ورودي به تالاب، ورود پساب تصفيه خانه فاضلاب شهر اراك، فاضلاب شهرك صنعتي ايبك آباد و پساب‌هاي كشاورزي، تغيير كاربري اراضي و چراي بيش از حد دام در منطقه، شكار
غير مجاز پرندگان و زنده‌گيري پرندگان توسط حاشيه‌نشينان، استقرار پروژه‌هاي فرودگاه اراك، تصفيه خانه فاضلاب و كارخانه املاح معدني ايران در حاشيه تالاب بدون ارزيابي زيست محيطي و گسترش برداشت از سولفات سديم با به مزايده گذاشتن تالاب از مهمترين مشكلاتي است كه موجب تهديد زيست محيطي تالاب شده. همچنين به دليل تبخير بالا در منطقه، اين تالاب يكي از منشأهاي وجود ريزگرد در هواي اراك است كه موجب افزايش آلودگي هواي شهر مي‌شود.
انصاري درباره تالاب ميقان مي‌گويد: مصوبات تالاب ميقان، بويژه تأمين حقابه از طريق شركت آب منطقه مركزي در حال پيگيري است و پيشنهاد ارتقاي منطقه به عنوان پناهگاه حيات وحش و ذخيره‌گاه زيستكره هم مطرح شده همچنين تخصيص اعتبار از محل اعتبارات ريزگردها به معاونت محيط طبيعي سازمان اعلام شده و خوشبختانه با بارندگي‌هاي اخير، گرد و غبار ناشي از تالاب ميقان كاهش يافته است.
گسترش فضاي سبز اراك
مديركل حفاظت محيط‌زيست مركزي اظهار مي‌كند: در رابطه با فضاي سبز موجود در شهر اراك و گسترش حلقه سبز در حاشيه تالاب ميقان هم جلساتي در شوراي شهر اراك تشكيل شده و آبرساني به فضاي سبز با فناوري نوين مورد بررسي و توافق قرار گرفته و پيشنهاد شده تا طرح جامع فضاي سبز شهر اراك توسط مشاور تهيه شود. همچنين 450 هكتار زمين توسط اداره كل راه و شهرسازي براي ساخت بخشي از يكهزار هكتار فضاي سبز در داخل و خارج از محدوده شهر اراك مهيا شده تا در زمان درختكاري سال‌جاري از سوي اداره كل منابع طبيعي و شهرداري اجرا شود. نمي‌توان گفت اجراي اين طرح‌ها و پيگيري آن‌ها نقشي در بهبود وضعيت هواي اراك ندارد اما هواي پاك از آسمان اراك دور شده و دواي درد اين شهر، درمان‌هاي مقطعي نيست. با اين حال اراده جدي مسئولان در دولت جديد براي كنترل آلودگي هواي اراك مي‌تواند اميدبخش باشد تا عزمي ملي براي حل مشكلات اين كلانشهر به وجود بيايد.
تا آن زمان بايد به مردمي كه هرازچندي، نوشته‌اي به دست مي‌گيرند و در ميادين اصلي اراك به نبود هواي پاك و سالم اعتراض مي‌كنند، حق داد. مردمي كه در دامنه ارتفاعات هفتاد قله و سفيدخاني زندگي مي‌كنند حق طبيعي‌شان هواي سالم كوهستان است نه غبار مسموم ريزگردها.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن