تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804312350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهادت مالكوم شباز حكايتي تلخ از سرنوشت مسلمانان در آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: شهادت مالكوم شباز حكايتي تلخ از سرنوشت مسلمانان در آمريكا
از اين پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هايي مي پردازيم كه نشان دهنده نقض حقوق بشر در كشورهاي مدعي غربي است. اين كشورها كه خود دم از حقوق بشر مي زنند در موارد بسياري آن را زير پاگذاشته و خلافش رفتار كرده اند. برخي از اين پرونده ها را براي شما هرشب بازنشر مي كنيم.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نژادپرستي همواره به عنوان يك مسأله مهم در ايالات متحده از دوره استعمار و برده‌داري مطرح بوده است. آمريكا كشوري است كه مجموعه اي از انواع تبعيض ها را در خود جاي داده و مصداق بارز نقض حقوق بشر در جهان به شمار مي رود. روزي نيست كه خبري از برخورد وحشيانه پليس اين كشور با اقليت هاي به ويژه سياه پوست به گوش نرسد.

در آمريكا تبعيض نژادي در همه ابعاد زندگي اجتماعي گسترده است؛ به نحوي كه قوانين اين كشور نيز طوري تنظيم شده اند كه نژادپرستي و تبعيض در آنها موج مي زند و اين قانون است كه در بسياري موارد موجبات برخوردهاي دوگانه و تبعيض آميز با سياه پوستان و ساير اقليت ها را به عنوان شهروندان درجه دو فراهم مي سازد و دستگاه قضائي آمريكا نيز در اين بين مشكلات بسياري را براي آنان ايجاد مي كند.

در حقيقت نقض گسترده حقوق بشر در آمريكا ريشه در تاريخ اين كشور دارد و تبعيض‌ نژادي در آمريكا كه با نظام برده‌داري در سده ۱۷ آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه يافته ‌است. با گذشت سال‌ها از سخنراني معروف مارتين لوتر كينگ با عنوان "رويايي دارم"، سياهپوستان آمريكا همچنان به دليل سياست‌هاي نژادپرستانه دولت اين كشور، در محدوديت و محروميت به سر مي‌برند.

در حال حاضر سياهپوستان و ساير اقليت ها، پايين ترين اقشار جامعه آمريكا را تشكيل مي دهند؛ به گونه‌‌اي كه ميانگين ثروت يك خانواده سفيدپوست ۲۰ برابر درآمد يك خانواده سياهپوست است و درصد بالايي از سياهپوستان آمريكايي، از بيمه درماني محرومند. گسترش نژاد پرستي در بخش‌هاي دولتي اين كشور باعث شده تا بسياري از افسران پليس بي محابا به مظنونان سياهپوست خود شليك و آنان را به قتل برسانند؛ به نحوي كه طبق آمارهاي منتشره به طور متوسط در هر ۳۶ ساعت يك سياه پوست به دست پليس آمريكا كشته مي‌شود. اين درحالي است كه انعكاس اخباري از اين دست به شدت منكوب و هر نوع اعتراضي در اين زمينه با قدرت تمام سركوب مي شود.

كيماني گري نوجوان شانزده ساله سياه پوستي كه با شليك هفت گلوله از فاصله بسيار نزديك توسط پليس اوكلند از پاي درآمد و شانتا ديويس زن جوان بيست و سه ساله اي كه هدف گلوله پليس قرار گرفت و در حاليكه زخمي بود آنقدر روي زمين كشيده شد تا بر اثر خونريزي جان باخت، تنها نمونه هاي كوچكي از رفتارهاي تبعيض آميز پليس آمريكا با جامعه سياهپوستان اين كشور است. تبعيض نژادي و قتل روازنه سياه پوستان در كشوري كه ادعاي نشر دموكراسي و حقوق بشر را در دنيا دارد، به رويه اي عادي تبديل شده است.

از دولت مرداني كه به مردم خودشان رحم نمي كنند انتظاري نيست كه براي مردم ساير كشورها خصوصا مسلمانان عراق، افغانستان و فلسطين دل بسوزانند. با اين وجود بودند كساني كه با ايستادگي در برابر قوانين و رفتارهاي تبعيض آميز ايالات متحده آمريكا سعي در اصلاح امور داشتند و در اين راه جان خود را از دست دادند.

مارتين لوتر كينگ رهبر سياهپوست جنبش حقوق مدني ايالات متحده آمريكا در ۴ آوريل ۱۹۶۸ در سن 39 سالگي در شهر ممفيس ايالت تنسي ترور شد.

مالكوم ايكس مبارز سياهپوست مسلماني بود كه در چهار سالگي شاهد به آتش كشيده شدن خانه اش توسط فرقه اي از سفيدپوستان نژاد پرست بود. در شش سالگي پدرش را ربودند و دو سال بعد جسد مثله شده او را كنار ريل راه آهن پيدا كردند و مادرش نيز بعد از مدتي تاب نياورد و در يك بيمارستان رواني چشم از دنيا فرو بست.

malkum

مالكوم شباز نوه مالكوم ايكس بود كه وي نيز به دست صهيونيزم شهيد شده بود

مالكوم كه در نوجواني به بزه كاري روي آورده بود در زندان با مسلماناني كه صرفا به دلايل اعتقادي در بند بودند آشنا و به دين مبين اسلام گرايش پيدا كرد. وي پس از آزادي از زندان اسلام آورد و به تدريج به عنوان سخنگوي جمعيت ملت مسلمان، طيف وسيعي از جامعه سياه پوست آمريكا را به اسلام جذب و در مدت كوتاهي به عضويت جمعيت ملت مسلمان درآورد.

وي پس از تشرف به سفر حج نام حاج ملك شبّاز را براي خود برگزيد؛ اما در راه بازگشت بود كه خانه اش را به آتش كشيدند و يك هفته بعد در 21 فوريه 1965در ۳۹ سالگي هنگام سخنراني در سالن بالروم منهتن، با شليك چند گلوله از پاي درآمد. اما سالها بعد نوه وي قدم در راهي نهاد كه حاج ملك شباز جان خود را براي آن نثار كرد.

http://www.qomefarda.ir/media/photo/519279af337ab.jpgمالكوم شباز به مذهب تشيع مشرف شده بود

مالكوم ال. شباز انديشمند مسلمان سياه پوست آمريكا و نوه حلج ملك شباز رهبر برجسته مسلمانان آمريكا در سال 1984 متولد شد. وي كه به مذهب تشيع مشرف شده بود همچون پدربزرگش از رهبران مسلمانان آمريكا و از مبارزين صاحب نام عليه تبعيض نژادي و برده داري نوين در آمريكا بود.

وي كه از همان كودكي به دليل رنگ چهره اش و مهمتر از آن مسلمان بودنش بارها و بارها طعم تلخ خشونت و بد رفتاري دستگاه هاي حكومتي آمريكا را چشيده بود، مدتي پيش براي شركت در همايش هاليووديسم به تهران دعوت شد اما قبل از ترك آمريكا توسط پليس فدرال FBI دستگير و به مكان نامعلومي منتقل شد. اين دستگيري دليلي جز ترس از مطرح شدن هرچه بيشتر اين فعال حقوق مدني كه تبديل به يكي از سخنگويان محور مقاومت- نه فقط نيروهاي ضد صهيونيسم در خاورميانه بلكه سخنگوي نيروهاي ضد امپرياليستي در تمام جهان شده بود- نمي توانست داشته باشد.

اين دستگيري زماني صورت گرفت كه شبكه تلويزيوني لايف‌تايم آمريكا شروع به پخش فيلم "بتي و كورتا" كرده بود كه سرگذشت بتي و كورتا، همسران مالكوم ايكس و مارتين لوتر كينگ، را پس از مرگ همسرانشان به تصوير مي‌كشيد.
سرانجام مالكوم شباز نيز همانند پدربزرگش و بسياري ديگر از كساني كه در راه مبارزه با صهيونيسم و استكبار جهاني از جان خويش گذشتند، هنگامي كه براي ديدار از يك فعال حقوق كارگري به مكزيك رفته بود به دست عوامل استكبار به شهادت رسيد.

وي هفته پيش براي ديدار از يك فعال حقوق بشري و رهبر يك جنبش كارگري به نام ميگوئل سوارز ساكن كاليفرنيا كه مقامات آمريكايي وي را يك ماه قبل از كشور اخراج و به مكزيك تبعيد كرده بودند راهي مكزيك شده بود.
ميگوئل سوارز كه در لحظه مرگ با مالكوم بوده مي گويد مالكوم شباز به مكزيك آمده بود تا از او و جنبش تحت رهبري وي اعلام حمايت كند. وي در مورد مرگ مالكوم مي گويد به اتفاق وي در يك رستوران بوديم كه ناگهان يك درگيري كاملا ساختگي با برنامه قبلي رخ داد. يك نفر با تهديد اسلحه از من خواست كه به اتاقي در پشت رستوران بروم. من توانستم از آنجا فرار كنم و جان خود را نجات دهم اما دقايقي بعد با تاكسي برگشتم تا از حال مالكوم باخبر شوم. اما وي را كه به شدت مضروب و مجروح شده بود نقش بر زمين جلوي رستوران پيدا كردم.

سوارز به خبرنگار اسوشيتد پرز مي گويد: "صورت مالكوم به شدت كوفته شده بود . من بلافاصله او را به بيمارستان رساندم اما ساعاتي بعد دوستم مالكوم شباز بر اثر شدت جراحات فوت كرد."

مالكوم شباز كه در زندگي راه پدربزرگ فقيدش را در پيش گرفته بود، همچون وي بارها و بارها مورد برخوردهاي تبعيض آميزي كه ريشه در قوانين تبعيض آميز آمريكا دارد قرار گرفت. وي سخنراني هاي متعددي در مورد سوءاستفاده از مسلمانان در سراسر دنيا داشته و نقش مهمي در افشاي جنايات و سياست هاي نژادپرستانه دولت آمريكا داشت. وي همچنين كتابي را در زمينه تجارب شخصي و رنج هايي كه خود و خانواده اش در طول سالها زندگي در آمريكا از سوي دولت آمريكا متحمل شده اند در دست نگارش داشت كه با مرگ وي ناتمام ماند.

malkum-2

مالكوم در مراسم هاي مختلف بيداري اسلامي نيز شركت كرده بود

ماكولم شباز جداي از نوه مالكوم ايكس بودن به دادن كنفرانس هاي گوناگون در زمينه مسائل روز جهان اسلام و تحليلگري در شبكه هاي تلويزيوني و راديويي شهرت داشت و در حالي در سن 28 سالگي ترور شد كه موج بيداري اسلامي اوج گرفته و تبديل شدن وي به يكي از رهبران بزرگ اسلامي در كشور اسلام ستيز آمريكا مي توانست زمينه ساز قيام هاي عظيم مردمي باشد و ضربات جبران ناپذيري بر كالبد پوسيده استكبار جهاني وارد آورد.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن