تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803261208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش‎هاي آمريكا در منطقه؛ از ابهام در سرنوشت پيمان امنيتي تا مسدود شدن مسير تداركاتي ناتو


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: چالش‎هاي آمريكا در منطقه؛ از ابهام در سرنوشت پيمان امنيتي تا مسدود شدن مسير تداركاتي ناتو
به باور كارشناسان خروج نظاميان آمريكايي از عراق به اميد افغانستان، بن‌بست و ابهام در سرنوشت پيمان امنيتي كابل-واشنگتن و مخالفت دولت ايالتي پاكستان در انتقال تداركات ناتو و آمريكا از جمله چالش‌هاي جديد و جدي فراروي حضور اين كشور در منطقه است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، آمريكا پس از سال‎ها تلاش و برنامه‌ريزي، سرانجام با استفاده از حادثه 11 سپتامبر و استناد به «دفاع پيشگيرانه»، توانست در افغانستان به عنوان سرزمين استراتژيكي كه در همجواري رقبايي مانند چين، هند، ايران و روسيه قرار داشت، جا پايي باز كند.

آمريكا براي اولين قدم در راستاي ادامه حضور در افغانستان و منطقه، پيمان استراتژيك را با اين كشور امضا كرد و اين مسئله در حقيقت مقدمه‎اي شد براي امضاي «پيمان امنيتي» كه قرار بود به حضور نظاميان آمريكايي در افغانستان مشروعيت ‎بخشد.

پيش‌بيني و مهندسي استراتژيك و نظامي آمريكا در منطقه، حول محور امضاي پيمان امنيتي با افغانستان دور مي‎زد كه در حقيقت با امضاي اين پيمان علاوه بر قرار گرفتن در كنار رقباي سياسي، نظامي و اقتصادي، به ذخاير عظيم زيرزميني منطقه كه تاكنون دست‌نخورده باقي مانده، چشم طمع دوخته بود.

چشم پوشي از حضور در عراق به اميد افغانستان

زماني كه «كاپيتولاسيون» و يا بحث مصونيت نظاميان خارجي در عراق از سوي مردم اين كشور رد شد، آمريكا به اميد افغانستان هيچ اصرار و فشاري را براي امضاي اين پيمان و ادامه حضور در عراق وارد نكرد، زيرا گزينه افغانستان به عنوان جايگزيني براي عراق بود كه آمريكا مي‌توانست با امضاي پيمان نظامي با افغانستان، به اهداف خود دست يابد و به اين ترتيب از حضور در عراق چشم‌پوشي كرد.

هيولاي سال 2014

همزمان با تلاش براي آماده كردن پيش‎نويس پيمان امنيتي با افغانستان، هيولاي سال 2014 براي مردم افغانستان مطرح شد.

در اين مدت، سال 2014 به عنوان خطرناك‌ترين سال براي افغانستان مطرح شد و رسانه‎هاي جهان اين سال را براي افغانستان سرنوشت‌ساز خواندند، در حالي كه اين سال نه براي افغانستان بلكه براي آمريكا سرنوشت ساز به شمار مي‎رود.

در طي اين سالها، حضور مجدد طالبان، افزايش ناامني، كاهش كمك‎هاي خارجي و تجسم اوضاع دهه 90 در اذهان مردم افغانستان به عنوان جنگ رواني و تهديد مطرح شدند، تا از اين طريق ذهنيت مردم افغانستان را نسبت به حضور آمريكا و آماده سازند.

چالش‎هاي جديد فراروي آمريكا و گزينه صفر

بن‌بست در امضاي پيمان امنيتي با افغانستان كه به حضور نظاميان آمريكايي در اين كشور و ايجاد پايگاهاي نظامي آنان مشروعيت مي‌بخشيد، براي آمريكا غير مترقبه و غير قابل پيش‌بيني بود، به صورتي كه مقامات امنيتي اين كشور را شگفت زده كرده است.

وزير دفاع آمريكا در مصاحبه با «ان.بي.سي» تصريح كرد كه از تصميم اخير رئيس جمهور افغانستان شگفت‌زده شده و براي آنان غير قابل پيش‌بيني بود.

به گفته وي، اكنون به جز خروج كامل نظاميان آمريكا از افغانستان، راه چاره ديگري براي آمريكا در منطقه باقي نمانده است.

قطع مسير تداركاتي از سوي پاكستان، چالشي غيرقابل پيش بيني

مسئله عدم امضاي پيمان امنيتي كابل-واشنگتن وقتي وارد فاز تازه‌اي شد كه دولت ايالتي خيبرپختونخواه نيز تصميم به بستن مسير تداركاتي ناتو به واسطه ادامه حملات پهپادها به خاك اين كشور را گرفت.

چاگ هيگل، با يأس و نااميدي از امضاي اين پيمان توسط حامد كرزي بدون ملاقات با وي، افغانستان را به قصد پاكستان ترك كرد تا بتواند با كمك پاكستان، براي بن‌بست به وجود آمده در پيمان امنيتي راه‌حلي بيابد.

وي از پاكستان خواست تا در از سرگيري روند مذاكره با طالبان، به افغانستان و آمريكا كمك كند و دقيقاً اين همان چيزي است كه كرزي به عنوان پيش‌شرط براي امضاي اين پيمان عنوان كرده است.

به نظر مي‎رسد آمريكا به اين هدف نيز دست نيافته، بلكه روابط آمريكا با پاكستان به جاي بهبود، بيش از پيش به تيرگي گراييده است.

كارشناسان بر اين باورند، هشدار وزير دفاع آمريكا براي باز كردن مسير تداركاتي نظاميان آمريكايي از طريق پاكستان، نشان‌دهنده بي‌نتيجه بودن اين ملاقات است، زيرا در روابط بين‌الملل و سياست خارجي، با اندك‌ترين اميدواري‎ها طرفين با اظهارات اميدوارانه از هم جدا مي‎شوند، برعكس در صورتي كه طرفين نتوانند به توافق دست يابند سخنانشان با هشدار همراه خواهد بود.

آنچه در ملاقات وزير دفاع آمريكا با نخست وزير پاكستان و ستاد ارتش اين كشور صورت گرفت از نوع دوم بود نه اول، هيگل به نخست وزير پاكستان هشدار داد كه اگر اين راه هرچه زودتر بازگشايي نشود، پاكستان با خطر از دست دادن كمك‎هاي مالي آمريكا مواجه خواهد بود.

تظاهرات مردم پاكستان در مناطق هم مرز با افغانستان عليه تردد كاروان تداركاتي ناتو و در اعتراض به ادامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين از سوي آمريكا، مقامات آمريكايي را مجبور كرده است تا رفت و آمد كاميون‎هاي تداركاتي را به حالت تعليق درآورند.

استفاده از آخرين گزينه براي پاكستان، تأكيد بر نقطه حساس و پاشنه آشيل

هشدار وزير دفاع آمريكا در خصوص كاهش و يا قطع كمك‎هاي مالي اين كشور به پاكستان، فشار بر نقطه حساسي است زيرا پاكستان از نظر اقتصادي با مشكلات زيادي مواجه است، ارزش روپيه پاكستاني در قبال دلار كاهش يافته، نرخ رشد اقتصادي پاكستان زير 3 درصد تخمين زده شده و كسري بودجه اين كشور نيز بالا و حدود 9 درصد است.

در عين حال پاكستان بيش از 6 ميليارد دلار از صندوق بين‌المللي پول، وام گرفته است كه البته بخش عمده‌اي از اين وام بايستي صرف بازپرداخت قسط‌هاي معوقه پيشين شود.

قابل ذكر است كه كل سرمايه‎گذاري در پاكستان، بيشتر به دليل فعاليت ستيزه‌جويان و يا شبه نظاميان طالبان نسبت به سال‎هاي گذشته كاهش داشته است.

از طرف ديگر اگر آمريكا تعهد كند كه ديگر به خاك پاكستان حمله نخواهد كرد و بر اين تعهد خود باقي بماند، حضور آمريكا در منطقه و افغانستان زير سؤال مي‌رود و از جانب ديگر، با به وجود آمدن مناطق مرزي پاكستان به عنوان پناه‎گاهاي امني براي طالبان، آمريكا در افغانستان روز خوشي را نخواهد ديد.

پاسخ پاكستان چه خواهد بود؟

اما اينكه نواز شريف تا چه حد بتواند به خواسته‎هاي آمريكا پاسخ مثبت دهد، شك و ترديدهايي وجود دارد، زيرا تا زماني كه او نتواند درباره توقف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در خاك پاكستان تضمين‌هايي از آمريكا دريافت كند، نمي‎تواند به اين خواست آمريكا پاسخ دهد.

زيرا دست كم در مقابل احزاب مخالف دولت حرفي براي گفتن داشته باشد و آنان را مجاب براي باز كردن اين مسير كند، در حالي كه مجاب كردن آنان به سادگي امكان پذير نيست.

از طرف ديگر اگر دولت پاكستان بدون در نظر داشت نظريات اين گروها، با استفاده از زور اين مسير را بازگشايي كند، اين كشور با خطر جنگ‌هاي داخلي و تنش‎هاي جديد مواجه خواهد شد، چيزي كه مقامات پاكستاني به خوبي از آن آگاه هستند.

رؤيايي برباد رفته/ دوراهي بي‌بازگشت

با در نظر داشت شرايط منطقه و تحولات جديد كه در حال شكل‌گيري است و با در نظر داشت خسارات سنگين انساني و مالي كه آمريكا در افغانستان متحمل شده است، ترك منطقه براي آمريكا دشوار تمام خواهد شد.

همچنين امكان اينكه دولت مردان آمريكا مورد بازخواست ماليات‌دهندگان و بازماندگان قربانيان جنگ قرار گيرد، بعيد به نظر نمي‎رسد و حتي جنگ افغانستان براي آمريكا پيامد مشابهي تجاوز روسيه به افغانستان را به دنبال داشته باشد.

اكنون خروج نظاميان آمريكايي از عراق به اميد حضور در افغانستان، به بن‌بست رسيدن امضاي پيمان امنيتي كه باعث خروج آمريكا از افغانستان مي‌شود و قطع مسير تداركاتي آمريكا از سوي پاكستان، چالش‌هايي جدي براي آمريكا در منطقه به شمار مي‎روند كه حل آن به سادگي امكان‌پذير نيست.

در اين صورت تمام رؤياهاي آمريكا در منطقه تبديل به سراب خواهد شد و تنها ميراث اين جنگ براي آمريكا، مشكلات مالي و خسارات انساني است كه رفع آن نياز به زمان طولاني مدت دارد.

ترديدي نيست كه مردم افغانستان، خواهان از بين بردن تروريسم در منطقه هستند، اما حضور آمريكا در افغانستان طبق قطعنامه «لويه جرگه مشورتي» نبايستي حاكميت و استقلال اين كشور را زير سؤال برده و خود عاملي بر تشديد ناامني شود.

انتهاي پيام/خ

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن