تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802204377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم تجديد نظر در سياست و جلوگيري از پيري جمعيتنرخ رشد جمعيت ايران به ۱.۳درصد رسيد/لزوم تجديد نظر در سياست جمعيتي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: لزوم تجديد نظر در سياست و جلوگيري از پيري جمعيتنرخ رشد جمعيت ايران به ۱.۳درصد رسيد/لزوم تجديد نظر در سياست جمعيتي
بلومبرگ اعلام كرد: سال‌هاي آينده شرايط جمعيتي در بسياري از كشورها به حالت خاكستري در خواهد آمد. به گونه اي كه جمعيت بالاي 64 سال در جهان به نسبت اقشار جوان و ميانسال رشد بيشتري را تجربه خواهد كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بلومبرگ، رشد نامتعادل جمعيت مي‌تواند اثرات مختلفي را در كشورهاي جهان در بر داشته باشد. كاهش قابل توجه رشد جمعيت و يا حتي رشد منفي جمعيت كه در حال حاضر در بعضي كشورهاي اروپايي شاهد هستيم، باعث بروز عدم تعادل در اجتماع خواهد شد كه يكي از اصلي‌ترين تأثيرات آن كاهش نيروي كار شاغل در جامعه و همچنين بالارفتن بيش از حد هزينه‌هاي حمايتي و مستمري افراد بالاي 64 سال خواهد بود.

با كاهش نيروي كار و افزايش مستمري بگيران دولتها با مشكلات جدي در رشد اقتصاد ملي و توليد ناخالص داخلي و در نتيجه تأمين بودجه سلامت براي افراد اجتماع روبرو خواهند شد.

با بالا رفتن نسبت سني افراد جامعه به كل افراد، نياز جامعه به پرداخت مستمري، تأمين خدمات حمايتي براي افراد سالخورده و يا حتي ايجاد آسايشگاه براي نگهداري افراد سالخورده افزايش خواهد يافت كه تأمين هركدام از اين موارد در صورت كاهش نيروي كار در هر كشوري با موانع جدي براي تأمين هزينه مواجه خواهد شد.

به عنوان مثال هزينه‌هاي حوزه سلامت در كشور ژاپن كه در حال حاضر در شرايط جمعيتي خاكستري قرار دارد، با الگوي ديگر كشورها متفاوت است.

رشد جمعيت پير در اين كشور به گونه اي است كه بيش از 50 درصد بودجه درماني اين كشور به اين قشر اختصاص پيدا كرده است.

از مجموع حدود 420 ميليارد دلار بودجه سالانه حوزه سلامت در ژاپن، 208 ميليارد دلار در اين كشور صرف مراقبت و درمان اقشار كهنسال مي‌شود.

به عنوان مثال بنا به اعلام انجمن بيمارستان هاي ژاپن، معادل 90 درصد از مجموع 250 هزار بيمار كه از راه لوله گذاري در ژاپن تغذيه مي‌شوند، بر روي تخت بستري بوده و متوسط سني آنها 81 سال ارزيابي شده است، متوسط زمان بستري شدن اين افراد تا زمان بهبودي يا مرگ آنها 2.3 سال محاسبه شده است و هزينه سالانه تغذيه هر بيمار از طريق لوله گذاري معادل 48 هزار دلار برآورد شده است كه اين ميزان در سال براي تمام بيماران معادل 12.7 ميليارد دلار در ژاپن است كه معادل 3 درصد كل بودجه سلامت در اين كشور مي‌شود.

علي رغم ظرفيت بالاي بيمارستان‌هاي ژاپن به نسبت ديگر كشورها، دولت اين كشور در حال سوق دادن مردم اين كشور براي استفاده از خدمات پرستاري و بستري شدن در منازل است. بر اساس آخرين آمارها در كشور ژاپن به ازاي هر 1000 نفر جمعيت، 13.5 تخت در بيمارستان‌هاي اين كشور وجود دارد. اين ميزان در كشورهايي مانند ايالات متحده و انگليس به ترتيب معادل 3.1 و 3 تخت محاسبه شده است.

بنابر اين كشورهاي جهان از جمله ايران كه در سال هاي اخير با كاهش فزاينده نرخ رشد جمعيت روبرو بوده‌اند، بايد با تغيير در سياست هاي جمعيتي و تلاش براي افزايش رشد آن تا ميزان متعادل از بروز جمعيت خاكستري جلوگيري كنند، تا اولا از كاهش نيروي كار و تبعات اقتصادي- اجتماعي آن در سال‌هاي آينده جلوگيري كنند و ثانيا با اتخاذ سياست هاي اجتماعي و اقتصادي متناسب با رشد جمعيت اقشار كهنسال اجتماع، خود را براي تأمين مالي و حمايت از اين افراد آماده كند.

همچنين بانك جهاني، اعلام كرد: نرخ رشد جمعيت در ايران در سالهاي ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ رقم ۱.۲درصد و در سالهاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رقم ۱.۳درصد بوده است.

سايت نيشن مستر، جمعيت ايران در سال ۲۰۱۱ حدود ۷۵ميليون و ۴۴۸هزار نفر بوده است.

انتهاي پيام/ب

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن