تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803736505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كوچك‌زاده: اگر كسي مسئول نيست؛ حزب‌الله اروپايي‌ها را دستگير كند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: كوچك‌زاده: اگر كسي مسئول نيست؛ حزب‌الله اروپايي‌ها را دستگير كند
اخبار منتشر شده در مورد يك پرونده فساد در تركيه، بار ديگر موضوع عدم شفافيت در اقتصاد ايران را به ميان آورده است. دولت و مجلس نيز درگير لايجه بودجه و آينده هدفمندي هستند. در حالي كه رفتار هيات اروپايي در تهران حاشيه‌ساز شده است، اعلام وتوي تحريم جديد عليه ايران توسط رئيس جمهور آمريكا نيز با تحليل‌هاي متفاوتي همراه شده است.
اخبار منتشر شده در مورد يك پرونده فساد در تركيه، بار ديگر موضوع عدم شفافيت در اقتصاد ايران را به ميان آورده است. دولت و مجلس نيز درگير لايجه بودجه و آينده هدفمندي هستند. در حالي كه رفتار هيات اروپايي در تهران حاشيه‌ساز شده است، اعلام وتوي تحريم جديد عليه ايران توسط رئيس جمهور آمريكا نيز با تحليل‌هاي متفاوتي همراه شده است.

كوچك‌زاده: اگر كسي مسئول نيست؛ حزب‌الله هيات اروپايي را دستگير كند

تهران امروز از جمله روزنامه‌هايي است كه در مطلبي با عنوان «اعتراض گسترده به اقدام جنجالي هيات اروپايي در تهران» به جنجال درباره ديدارهاي هيات پارلماني اتحاديه اروپايي در تهران پرداخته است. اين روزنامه به طور خلاصه نوشته: هر چند هيات پارلماني اتحاديه اروپا بعد از ديدار با برخي مقامات كشورمان تهران را ترك كردند ولي جنجال سفر اين هيات همچنان ادامه دارد. ديروز نيز علاوه بر اينكه برخي نمايندگان مجلس و ائمه جمعه خواستار پاسخگويي نهادهاي مسئول درباره ديدار اين هيات با برخي محكومان فتنه بودند، بي‌احترامي هيات اروپايي مقابل برخي مقامات ايران با واكنش زيادي روبه‌رو شد. بر اساس اين گزارش هيات هشت نفره پارلماني اروپايي جمعه هفته گذشته 22 آذر وارد تهران شدند و در حالي كه قرار بود برنامه هاي رسمي اين هيات از صبح شنبه آغاز شود،‌اين هيات به صورت مخفيانه با برخي محكومان فتنه 88 ديدار و گفت‌وگو كردند. ظاهرا هيات پارلماني اروپايي از قبل مقدمات ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهي دو نفر از فعالان فتنه را ديده بودند و جمعه ناهار در محل سفارت يونان و برخلاف عرف ديپلماتيك پذيراي اين دو نفر شدند.

براساس گزارش تهران امروز، در ديدار هيات پارلماني اروپايي با نسرين ستوده و جعفر پناهي دو تن از فعالان فتنه 88 كه روز جمعه 22 آذر و در سفارت يونان(رئيس دوره‌اي اتحاديه اروپا) انجام شد، نماد جايزه «ساخاروف» كه در سال 2012 و از سوي پارلمان اروپا به خاطر تلاش‌هاي اين دو نفر در راه آنچه اعتلاي حقوق بشر عنوان شده اعطا شده بود، به اين 2 نفر تحويل داده شد! براساس گفته‌هاي رئيس كميته روابط با ايران در پارلمان اروپا كه پس از ترك تهران در يك نشست خبري اعلام كرد، ظاهرا اين هيات به خاطر تحريم هاي غرب عليه ايران نتوانستند مبلغ ريالي جايزه يعني 50 هزار دلار را به ايران ببرند. خانم تاريا كرونبرگ همچنين در پاسخ به احتمال سفر ستوده و پناهي به مقر اتحاديه اروپا تصريح كرد: نسرين ستوده ابراز اميدواري كرده است كه روزي بتواند به مقر پارلمان اروپا سفر كند.

رسالت نيز با اين ادعا كه استقلال سرزميني كشور زير سئوال رفته، پرسيده: راستي مسئوليت اين افتضاح سياسي در كشور به عهده كيست؟ كه يك هيئت پارلماني از اروپا بيايد در تهران و به دو مجرم فتنه سال 88 جايزه بدهد!

وزارت خارجه چه پاسخي دارد؟ مجلس در اين باره كه ميزبان هيئت بوده چه مي‌گويد؟ از همه مهم‌تر وزارت اطلاعات و دستگاه قضائي چه توضيحي دارند كه يك هيئت به ظاهر پارلماني به ايران بيايد و استقلال سياسي و قضائي كشور را لگدمال كنند و بروند و نرخ مزدوري دو وطن‌فروش را بدهند و سالم هم به اوطان خود برگردند و آب هم از آب تكان نخورد؟!

پس تكليف «اختيار سرزميني جمهوري اسلامي» چه مي‌شود؟ پرسش يك وظيفه است اما پاسخ يك تكليف است. دولت چرا از اين تكليف سر باز مي‌زند و پاسخي به افكار عمومي ملت بويژه خانواده معظم شهيدان، آزادگان و جانبازان كه از جان خود براي صيانت از نظام مقدس جمهوري اسلامي مايه گذاشته‌اند نمي‌دهد؟!

شرق از زاويه ديگري به اين سفر پرداخته است و از زبان عضو هيات پارلمان اروپا در گفت‌وگو با شرق نوشته است كه «از حق غني‌سازي ايران دفاع مي‌كنيم ». به نوشته شرق هيات پارلماني اروپا پس از مدت‌ها بالاخره به شكل رسمي از ايران بازديد كرد. همين چند ماه پيش بود كه «هانس اسبودا»، رييس فراكسيون سوسيال- دموكرات‌هاي پارلمان اروپا به ايران آمد و با مقام‌هاي ايراني ديدار كرد. البته ديدار آن هيات غيررسمي بود و به اين ترتيب اين نخستين‌بار است كه نمايندگاني از هيات پارلماني اروپا در قالب دعوت رسمي از سوي «بهارستان» به ايران آمده‌اند. «ژوزف ويدنهولز» اتريشي از اعضاي هيات پارلماني اروپا در گفت‌وگو با «شرق» از محورهايي مي‌گويد كه در اين سفر با مقام‌هاي ايراني، مورد مذاكره قرار گرفته است. او اميدوار است با ذوب‌شدن يخ روابط ايران و غرب، فرصت بازنگري در رويكردهاي پيشين به وجود آمده و روابط فرهنگي، اقتصادي و سياسي دو طرف رو به افزايش بگذارد. او همچنين تاكيد دارد كه پارلمان اروپا در منطقه به همراهي ايران نيازمند است. عضو حزب سوسيال - دموكرات اتحاديه اروپا همچنين تاكيد دارد كه ايران در مقايسه با ديگر كشورهاي منطقه از تكثرگرايي بهره‌مند بوده و پارلمان اروپا بنا دارد تا در مباحث تروريسم، قاچاق و حل مناقشه‌هاي منطقه از همراهي طرف ايراني بهره‌مند شود. ماجراي ملاقات با «نسرين ستوده» و «جعفر پناهي» - وكيل و فيلمسازي كه در حوادث پس از انتخابات سال 88 دوره محكوميتي را گذرانده‌اند- نيز به گفته او، غيررسمي بوده و بنا به گفته مقام‌هاي ايراني در سفرهاي پيش، منعي براي ملاقات با اين افراد وجود نداشته است. او و هيات همراهش به رياست خانم «كرونبرگ»، ارزيابي مثبتي از نخستين سفر هيات پارلماني اروپا به ايران دارند و اميدوارند دو طرف، گام‌هاي مثبتي براي پيشرفت در روابط دوجانبه بردارند.

همين روزنامه سخنان مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي را با عنوان «حزب‌الله هيات پارلماني اروپا را دستگير كند» مورد توجه قرار داده و نوشته: اگر هيچ‌كس مسووليت سفر هيات پارلماني اروپا به ايران را كه با عناصر فتنه ديدار كردند، برعهده نمي‌گيرد از همين‌جا از گروه حزب‌الله درخواست مي‌كنم كه اعضاي هيات پارلماني را دستگير و از مرز ايران خارج كنند.

در پستوي اقتصادي ايران چه مي‌گذرد!

اين روزها كمتر روزنامه‌اي را مي‌توان يافت كه خبري از فساد اقتصادي و يا عدم شفافيت در اقتصاد ايران در صفحات آن وجود نداشته باشد. در حالي كه گاهي رگه‌هايي از تسويه حساب سياسي نيز در اين اخبار متناقض و اتهامات متقابل ديده مي‌شود، روزنامه ابتكار در سرمقاله امروز خود اين سوال را مطرح كرده است كه « در پستوي اقتصادي ايران چه مي‌گذرد!»

محمدعلي وكيلي نوشته: اقتصاد دولتي ايران همواره با حاشيه اي بنام رانت،مفسد اقتصادي، ميلياردرهاي يكشبه، دست به گريبان بوده است. اين حاشيه به مرور به متن اقتصاد ايران تبديل شده است. شرايط به گونه اي شده كه گويا كاركرد اصلي اقتصاد در ايران زايش ميلياردرهاي يك شبه و فقر و گرسنگي توده مردم مي‌باشد. اين وضع خاص دوران اخير كه نام‌هاي پي در پي چراخ راهنمايي آن شده نمي‌باشد پيش از انقلاب نيز اين سرنوشت حاكم بود. نام هژير يزداني كه با سرمايه گذاري در دامپروري به يكي از سرمايه داران نام آور آن روزها تبديل شد، براي بسياري نام آشناست. پس از انقلاب در دهه 60 بخاطر فضاي انقلاب و جنگ شاهد نام‌هاي اينچنين نبوديم ولي دهه هفتاد با نام فاضل خداد و مرتضي رفيق دوست شهرت يافت. اتفاقي كه باعث اعدام فاضل خداد به خاطر اختلاس 123 ميليارد توماني گرديد. در اوايل دهه هشتاد نام شهرام جزايري برق از سر بسياري پراند. او كه جواني كم سن و سال بود و با بستني فروشي هزينه تحصيل خود را فراهم آورده بود، ناگهان به يكي از نام آوران سرمايه دارآن روزگار تبديل شد. دهه 90 ديگر شاهد تكثر نام آوران بوديم. دهه‌هاي پيش در انحصار تك ستاره‌ها بودو دهه نود پيشرفت خوبي داشتيم و رقابت ستاره‌هاي ميدان سرمايه داري ديدني شده است. شهريور 90 نام مه آفريد مالك شركت توسعه سرمايه گذاري امير منصور آريا به عنوان اختلاس سه هزارميليارد توماني همگان را گيج و رقيبانش را كيش و مات كرد. او اين روزها دوران انتظار سرنوشت خود را مي‌كشد و نگاهش به قلم قاضي سراج دوخته است. جالب است آن زمان كه مبالغ سرمايه مه آفريد رسانه اي شد بسياري دلخوش آن بودند كه او ديگر رو دست ندارد و شاه كليد سرمايه داران به دام افتاده است. ولي نامي ديگر و جوانتر و البته پر راز و رمز تر بنام بابك زنجاني بر همه اين گمانه‌ها خط بطلان كشاند. بابك زنجاني نشان داد كه ظرفيت اقتصاد ايران براي زايش چنين پديده‌هايي به مراتب بيش از ظرفيت امثال مه آفريد مي‌باشد. او كه خود را بسيجي اقتصاد و عصاي دست اقتصاد ايران مي‌نامد، نامي با گستره بين‌المللي و با دارايي حدود 25 هزار ميليارد تومان اين روزها تيتر و سوتيتر روزنامه هاست. آوازه اين نام آوران و ستاره‌ها موجب شده تا اسامي بيشماري كه هر كدام مي‌توانست خود ستاره آسمان بي رقيب سود آوران اقتصاد ايران باشند به كما رفته و ناديده انگاشته شوند و پرونده هر كدام كه باز شد افكار عمومي را از پرونده ديگران منصرف كرد. حالا هم مطابق اخبار بايد منتظر خود نمايي بابك شماره 2 بود و شايد بابك‌هاي بيشماري نيز در صف رخ نمايي هستند تا از اين طريق معلوم شود كه بازار رقابت ستاره‌هاي ميلياردر در اختيار و انحصار چند نفر و مربوط به يك دوره خاص نيست كه اين بازار ظرفيت مانور ستاره‌هاي بيشمار را دارد ! پيرامون پديده ستاره سازهاي اقتصاد ايران و اينكه در پستو‌هاي اين اقتصاد چه مي‌گذرد لازم است به نكاتي چند توجه شود

1-مطالعه سرنوشت ستاره‌هاي ميدان سرمايه داري در ايران نشان مي‌دهد كه قريب به اتفاق نام آوران اين عرصه بدون سابقه و زمينه‌هاي پيشين و در يك رخداد راز آلود و يكشبه به چنين موقعيت ممتازي رسيد ه اند.

2-اوج اين نام آوري در سن جواني بوده است و تجربه كمترين نقش را در اين باروري ايفا كرده است.

3- مطالعه نحوه دارايي ستاره‌هاي عرصه سرمايه داري نشان مي‌دهد كه بانك‌ها نقش كليدي و محوري در ستاره شدن آنان بر عهده داشته اند. دسترسي اين عده به منابع ارزان قيمت بانكي آنان را در موقعيت بهتر و برتر براي رقابت قرار داده است. اين در حالي است كه همين نظام بانكي براي پرداخت وام ده ميليون توماني به يك مستحق و جوان دم بخت با ناكار آمدي و بن بست روبروست. بر اين اساس تمام فساد‌ها از كيسه مردم صورت پذيرفته است.

4-نظام توزيع در ايران گلوگاه اصلي براي قهرمان سازي و ستاره پروري در حوزه سرمايه داري مي‌باشد. بازي با تعرفه‌ها به يك بخت آزمايي تبديل شده است. بارها شاهد بوديم كه ناگهان طي يك تصميم بنام مردم تعرفه واردات كاهش پيدا مي‌كند و در كسري از زمان به قيمت قبلي بر مي‌گردد اين بازي سخيف براي اين است كه نور چشمي‌ها با تكيه بر منابع ارزان قيمت بانكي بتوانند گشايش اعتبار با تعرفه پايين انجام دهند و سپس با دريافت اجناس آن را با قيمت تعرفه‌هاي گران شده به چند برابر عرضه نمايند حال تصور كنيد كه چه سودي در اين وادي سوداگري نصيب عده اي خاص مي‌شود.

5- نوسان بازار ارز عده اي را به آب و نان رساند و جمشيد بسم الله‌ها تربيت كرد. عده ا ي توانستند از طريق رانت با ارز قيمت مرجع ماشين لوكس وارد كنند و با قيمت ارز آزاد به چند برابر عرضه نمايند.

6-تحريم‌ها اگر چه كمر مردم را شكسته ولي عده اي را هم به نان و نام رسانده است. اينان بخشي از ظرفيت پستوي اقتصاد ايران براي ستاره پروري مي‌باشد. بي شك ستاره‌هاي موفق عرصه اقتصاد ايران فقط همين چند نفر نام آور نيستند قرعه فال به نام اين چند نفر افتاده چنانچه پرده كنار رود آنگاه همه متوجه مي‌شوند كه اينان در مقابل خيل كثيري كه نام شان مكتوم مانده و اخلاصشان اجازه نمايش نمي‌دهد؛ عددي بحساب نمي‌آيند. ولي بايد دانست كه صف ستاره‌هاي واقعي طويل تر از اين چند نفر مي‌باشند. اين نمايه واقعي پستوي اقتصاد دولتي ايران است. اگر بناست راه نجاتي پيدا شود بايد راهها به پستو بسته شود. اقتصاد بايد مردمي و شفاف شود. اقتصاد در تاريكي راهزن پيدا مي‌كند. اقتصاد بايد آفتابي شود. اقتصاد رانتي مردان زير زميني پيدا مي‌كند سياست‌ها بايد ثابت و ماند گار شوند. سياست گذاري يكشبه رانت زا و فساد آور مي‌باشد. اما يك نصيحت به ستاره‌هاي بد اقبال عرصه بي رقابت سرمايه داري در ايران؛

درست است كه قدرت اقتصادي، قدرت مانور سياسي و حتي قضايي خلق مي‌كند ولي تجربه گذشته نشان داده كه نزديكي به سياستمداران همان قدركه فرصت ساز و موجب پرتاب و شتاب است در عين حال فرصت سوز و عامل سقوط مهيب خواهد بود پس دامن خود را از نزديكي به اهالي سياست پاك نگه داريد !

واكنش سرد كيهان و رسالت به وتوي تحريم جديد توسط اوباما

اعتماد از جمله روزنامه‌هايي است كه رويارويي كاخ سفيد با قانونگذاران با لايحه تحريم هاي تازه عليه ايران را مورد توجه قرار داده و نوشته: باراك اوباما، رييس جمهور امريكا در اقدام بي سابقه يي هشدار داد در صورت تصويب طرح تحريمي تازه عليه جمهوري اسلامي ايران توسط قانونگذاران كنگره، آن را وتو خواهد كرد. ظاهرا رويارويي كاخ سفيد با كنگره با جدي تر شدن وضع تحريم هاي تازه عليه تهران، رنگ ديگري به خود گرفته است. اين هشدار حركتي بود كه در ديپلماسي سه دهه اخير امريكا كمتر مي توان از آن سراغ گرفت. روز پنجشنبه 26 تن از نمايندگان سنا در ادامه سنگ اندازي هاي خود عليه توافقات ژنو، بار ديگر اعلام كردند كه قرار است طرح تحريمي عليه ايران كه به تازگي تدوين شده است را براي راي گيري بعد از سال نو به اجرا گذارند لايحه يي كه توسط «رابرت منندز» رييس كميته امور خارجي سنا به همراه «چاك شومر» و «مارك كرك» مطرح شد و در صورت تخلف ايران از توافق ژنو به اجرا گذاشته خواهد شد. اين تصميم تنها به فاصله يك هفته از اقدام وزارت خزانه داري امريكا مبني بر قرار دادن فهرست 14 شركت و پنج نفر در ليست سياه تحريم هاي گذشته ايران صورت گرفت. كاخ سفيد در ماه هاي اخير سخت در تلاش براي متقاعد ساختن نمايندگان كنگره جهت خودداري از وضع تحريم هاي تازه عليه ايران بوده است. همين هفته پيش بود كه بعد از حضور چندين باره جان كري، وزير خارجه دولت اوباما در سنا كه به صراحت اعلام كرد «حالاوقت تحريم نيست» رسانه هاي امريكا پيش بيني كردند كه اگر كنگره براي اعمال تحريم هاي تازه دست به عمل بزند اوباما آن را وتو خواهد ساخت. ظاهرا اين پيش بيني درست از آب درآمده چراكه بعد از انتشار طرح تحريمي سنا بلافاصله جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد كه «باراك اوباما طرح كنگره براي اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران را در صورت تصويب، وتو خواهد كرد».

رسالت اين خبر را «منت گذاري ناشيانه آمريكا در خصوص توافقنامه ژنو» ناميده و نوشته: واقعيت امر اين است كه هشدار اوباما در خصوص وتوي هرگونه مصوبه كنگره در خصوص افزايش تحريمهاي ايران اقدامي خارق العاده و غير طبيعي نيست! جان كري به عنوان وزير امور خارجه دولت اوباما توافقنامه زنو را امضا كرده است. از اين رو مهار و جلوگيري از اقدامات تضعيف كننده توافقنامه ژنو بر عهده خود دولت اوباماست. از اين رو رئيس جمهور آمريكا نمي تواند بابت اين مسئله منتي بر ايران و حتي اعضاي ديگر 1+5 بگذارد. اختيارات رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا در حوزه قانونگذاري عبارتست از ارائه اطلاعات مورد نياز كنگره ، در خواست تصويب قانون از كنگره،دعوت مجالس قانونگذاري به جلسات فوق العاده كنگره،اعلام تعطيلي موقت كنگره در صورت اختلاف نظر ميان مجالس بر سر زمان تعطيلي و از همه مهم تر وتوي مصوبات كنگره! بر اساس قانون اساسي آمريكا، مصوبات كنگره تنها پس از امضاي رئيس جمهور به صورت قانون در مي آيند ، اما كنگره مي تواند با راي گيري و تصويب مجدد مصوبه رد شده با دو سوم آراي هر دو مجلس نمايندگان و سنا وتوي رئيس جمهور را بي اثر كند. اوباما نيز به خوبي مي داند كه حداقل تا پايان دوران رياست جمهوري وي، امكان افزايش آراي نمايندگان و سناتورها به بالاي سقف دو سوم ( در خصوص تحريمهاي ايران) بسيار اندك است. در چنين شرايطي كاخ سفيد نمي تواند بر سر كشورهاي ديگر جهان ، مخصوصا ايران در خصوص ايستادگي در مقابل كنگره كمترين منتي بگذارد. نكته بسيار مهم تر اينكه مقام معظم رهبري، مراجع عظام تقليد و ملت هميشه در صحنه ايران همچنان ايالات متحده آمريكا را غير قابل اعتماد مي دانند. اخيرا آيت الله مكارم شيرازي در خصوص تحركات اخير حول توافقنامه ژنو اعلام كرده اند كه دولت آمريكا تحت نفوذ كنگره است و كنگره هم تحت نفوذ صهيونيستهاست. همچنين ايشان نگراني خود را از زياده خواهي غرب در مسير اجراي توافقنامه ژنو اعلام كرده اند.آيت الله جوادي آملي نيز تاكيد كرده اند كه اگر 1+5 قدرت پيدا كند تعهدات خود را زير پا خواهد گذاشت.اين اظهارات و موارد مشابه ، كه ديد اكثريت ملت ايران است، نشان دهنده هشياري كشور و نظام جمهوري اسلامي در برابر تحركات آمريكاست.

كيهان نيز اين خبر را با عنوان «ادامه جنگ زرگري دولت و كنگره آمريكا بر سر تحريم‌هاي ضد ايراني» مورد توجه قرار داده است.

سيدعلي خرم سفير و نماينده دائم اسبق ايران در سازمان ملل متحد- ژنو در مطلبي براي روزنامه آرمان و با عنوان « آقاي اوباما و بوته‌آزمايش ايران » به اين موضوع پرداخته و نوشته: هنگامي كه آمريكا نام 19 شركت و فرد ايراني را در ارتباط با نقض تحريم‌هاي گذشته در يك اقدام سمبليك براي آرام‌كردن تندروها در كنگره نمايندگان آمريكا اعلام نمود، فرصت ديگري براي ناراضيان ايراني به‌وجود آمد كه عهدشكني آمريكا را به مردم ايران خاطرنشان سازند و خود طبل شكست خوردن مذاكرات ژنو و تفاهم ايران و گروه 1+5 در پرونده هسته‌اي را به‌صدا درآورند تا جايي كه وزير امورخارجه مجبور شد خط بطلان بر اين پيش‌داوري‌ها كشيده و اعلام نمايد مذاكرات كارشناسي ژنو از سر گرفته شده و تفاهم ژنو كماكان سير اجرايي خود را طي مي‌كند. از آنجا كه اعلام نام 19 شركت و فرد ايراني مربوط به اقدامات آمريكا قبل از تفاهم ژنو يعني 24 نوامبر بود، لذا از نظر حقوقي نقض اين تفاهم به‌حساب نمي‌آمد و مذاكرات كارشناسي وين اين‌بار در ژنو از سر گرفته شد. اما تندروها در آمريكا ازحركت بازنماندند و با اصرار فراوان و به‌رغم نارضايي دولت آمريكا اعلام كردند كه قصد دارند آخرين مرحله از تحريم‌هاي به‌اصطلاح كشنده عليه ايران كه به صفر رساندن صادرات نفت ايران منتهي مي‌شد را به راي‌گيري بگذارند. اين تندروها كه متشكل از 26نفر از مخالفين آقاي اوباما و طرفداران اسرائيل عمدتا در حزب جمهوريخواهان و برخي نيز در حزب دموكرات بودند، به طرح تحريم نفتي اكتفا نكرده بلكه درصدد برآمدند براي رئيس‌جمهور آمريكا تكليف معين نمايند كه درصورت حمله اسرائيل به ايران، آمريكا بايد از چنين حمله نظامي‌اي حمايت كند. چنانچه رئيس‌جمهور آمريكا نسبت به تفاهم ژنو و اعتمادسازي براي ايران بي‌تفاوت بود، اجازه مي‌داد طرح 26نماينده به پيش رود و درصورت كسب اكثريت آرا، خود را بي‌گناه و ملزم به اجراي مصوبه كنگره معرفي كند ولي با كمال تعجب ناراضيان ايراني، آقاي اوباما در قبال هر دو مصوبه ايستادگي كرد و تهديد نمود درصورتي كه اين مصوبات در كنگره نمايندگان آمريكا راي آورد هر دو را وتو خواهد كرد. اين اعلام موضع رئيس‌جمهور آمريكا، نمايندگان كنگره آمريكا را نيز متعجب كرد زيرا ظرف 35سال گذشته اين اولين‌بار است كه رئيس‌جمهور آمريكا در حمايت از ايران با كنگره نمايندگان گلاويز مي‌شود و از حق رئيس‌جمهور كه درموارد استثنايي استفاده مي‌شود براي وتوي تصميمات ضدايراني سخن مي‌راند. البته خوشبختانه 10 نفراز روساي كميته‌هاي كنگره كه افراد بنام و صاحب‌نفوذي در آمريكا به‌حساب مي‌آيند، طي نامه‌اي از تصميم رئيس‌جمهور آمريكا حمايت كرده و با طرح 26نماينده اعلام مخالفت كرده‌اند كه به آقاي اوباما فرصت تنفس و مانور بيشتري مي‌دهد. بدين ترتيب ملاحظه مي‌شود سوابق منفي تاريخي بين ايران و آمريكا و برخوردهاي احتمالي ايدئولوژيك هنگامي كه به منافع و امنيت ملي آمريكا برمي‌گردد، منتهي به تصميمات منطقي و سنجيده مي‌شود و اجازه نمي‌دهد دست‌هاي پنهان از سوي اسرائيل و برخي كشورهاي عربي برخاسته و با تندروهاي آمريكايي هم پيمان شده و تفاهم و راه‌حل‌هاي ديپلماتيك در پرونده هسته‌اي ايران را به سوي چالش و درگيري سوق دهد. اين آزمايش براي طرف ايراني از اين جهت ارزشمند است كه مي‌تواند با اطمينان بيشتري نسبت به همكاري در چارچوب مذاكرات ايران و گروه 1+5 گام بردارد و پاسخي است به ناراضيان داخلي تا متقابلا به منافع و امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران به‌جاي ديدگاه‌هاي حزبي و جناحي يا برخوردهاي ايدئولوژيك بينديشند.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن