تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803278216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك كارشناس اقتصادي در گفت‌‌وگو با فارس:تك نرخي شدن ارز با محدوديت عرضه منتفي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك كارشناس اقتصادي در گفت‌‌وگو با فارس:تك نرخي شدن ارز با محدوديت عرضه منتفي مي‌شود
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: با محدوديت در ارائه ارز، يكسان‌سازي نرخ ارز منتفي است، زيرا متقاضي براي برآوردن نياز مجبور به تأمين آن از بازار آزاد به نرخ بالاتر است.


آلبرت بغزيان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس به تحليلي در مورد لايحه بودجه 93 پرداخت و گفت: لايحه بودجه 93 با توجه به بودجه 92 انقباضي است و به صورت معقولانه به پروژه‌ها اعتبار تخصيص داده شده، به طوري كه به پروژه‌هاي با درصد پيشرفت بيشتر اعتبار زيادتر و به پروژه‌هاي با درصد پيشرفت كمتر، اعتبار كمتري تعلق گرفته كه اميدوارم لايحه بودجه 93 به همين روش پيش رود و دچار متمم و فشار نشود.

وي افزود: بنابراين لايحه بودجه 93 از جهت انتخاب پروژه‌ها و تأمين مالي و تخصيص اعتبار به پروژه‌ها واقع‌بينانه‌تر و بدون تعارف تنظيم شده است.

اين استاد اقتصاد در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا اختصاص اعتبار به پروژه‌ها و طرح‌هاي عمراني خارج از توان دولت در صورتي كه دولت بخواهد پاسخ مثبت به اعتراض نمايندگان دهد، تورم‌زا است يا خير، افزود: تعيين بودجه براي طرح‌ها و پروژه‌هاي خارج از توان دولت تورم‌زاست، زيرا با تخصيص بودجه به طرح و پروژه‌اي اين اعتبار تخصيصي به يك خلاء و بدهي براي دولت تبديل مي‌شود كه قابل حذف نيست.

وي افزود: با تخصيص اعتبار آن بودجه قابل مطالبه مي‌شود و در صورتي كه دولت با توجه به منابع قادر به پرداخت آن در موعد مقرر نباشد، مجبور به موكول كردن پرداخت آن آينده مي‌شود و يا در اثر فشار مجبور به پرداخت اعتبار مي‌شود كه اين اتفاقات منجر به افزايش نقدينگي و تورم مي‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: درخواست نمايندگان در اين مورد تا حدودي غير منطقي است. درست است كه نماينده‌ها سعي مي‌كنند، بودجه بيشتر براي حوزه‌هايشان جذب كنند، ولي اگر به صورت كلي نگاه كنيم، اختصاص بودجه بيشتر يعني انبساطي بستن بودجه كه بعدا دود تبعات تورمي آن به چشم مردم مي‌رود.

بغزيان گفت: بنابراين دولت بايد در مورد اين درخواست نمايندگان مقاومت كند و اگر بعدها گشايش مالي پيش آمد، اعتبارات پروژه‌هاي عمراني را تغيير دهد، زيرا در صورت تسليم شدن در قبال اين درخواست‌ها بعدها جوابگوي تورم پيش‌رو نخواهد بود.

وي افزود: قيمت نفت، ارز و درآمدهاي پيش‌بيني شده از محل دريافت ماليات در لايحه بودجه 93 واقع‌بينانه است، به طوري كه درآمدها بدبينانه و حداقل و هزينه‌ها خوشبينانه و با عدد بالاتري تنظيم شده تا بتواند جوابگوي مخارج دولت باشد.

اين كارشناس اقتصادي در مورد اينكه آيا نرخ 2650 توماني ارز دلار در لايحه بودجه 93 مي‌تواند مبناي تك نرخي شدن آن در سال آينده باشد، اظهار داشت: تك نرخي شدن ارز مستلزم آن است كه دولت به اندازه كافي ارز داشته باشد، تا بتواند به متقاضي ارز به هر اندازه و در هر زمان كه آن را مطالبه مي‌كند، ارز بدهد.

وي افزود: دولت محدوديت ارزي دارد بنابراين با اين محدوديت در اصل يكسان‌سازي نرخ ارز منتفي است، زيرا وقتي كمبود در ارائه ارز از سوي دولت داريم، متقاضي براي تأمين نيازش مجبور است كه به سمت بازار آزاد برود و بازار آزاد هم آن را با نرخ بيشتر از نرخ دولتي عرضه مي‌كند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: به عنوان يك فرد آگاه و مطلع كه مطالعاتي در اين زمينه داشته‌ام، مي‌دانم كه يكسان‌سازي نرخ ارز يعني اينكه نرخ بازار آزاد به سمت نرخ دولتي نزديك شود، ولي چون دولت نمي‌تواند ارز كافي تأمين كند، عملا چنين اتفاقي هم نمي‌افتد و بنابراين دو نرخي شدن نرخ ارز به قوت خود باقي مي‌ماند.

بغزيان در خصوص تخصيص اعتبار 38 هزار ميليارد توماني به هدفمندي يارانه‌ها، بيان داشت: قانون هدفمند‌سازي مصوبه مجلس را دارد و بايد به آن احترام گذاشت، اگر هم اشتباه بوده از آنجا كه با بررسي جميع جهات در مورد آن تصميم‌گيري شده، بايد تابع آن بود و سعي در رفع نواقص آن داشت.

انتهاي پيام/ب

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن