محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842156100
نوزايي در جشنواره زمينهاي براي ظهور سينماي تابوشكن
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نوزايي در جشنواره زمينهاي براي ظهور سينماي "تابوشكن"
نوزايي و نوانديشي در شانزدهمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر موجنو را براي ظهور "سينماي تابوشكن" فراهم كرد.
به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، با وجود گذشت پانزده دوره از جشنواره بينالمللي فيلم فجر و غلبه فيلمهاي جشنوارهاي بر آثار حادثهاي موج نويي در فضاي جشنواره حاكم شده بود و آثار درخشاني چون آژانس شيشهاي در شانزدهمين دوره جشنواره شانزدهم نوزايي در مضامين فيلمها به رخ مخاطبان كشيده ميشد.
دوره شانزدهم جشنواره فيلم فجر با تغيير و تحولات بسياري همراه بود و نحوه انجام و اداره جشنواره و همچنين مضمون فيلمها به سمتي كشيده ميشد كه تا پيش از آن كمتر ديده ميشد بخش مسابقه بينالمللي جشنواره اضافه شد و اين فيستوال از رنگ و بوي بومي خود خارج شد.
ديگر آنكه پيش شرط نمايش اجباري فيلمها در جشنواره براي كسب اجازه براي اكران سال بعد بر چيده شد و صاحبان فيلمها براي نمايش آثارشان در جشنواره مختار شدند ضمن اينكه بخشي به عنوان فيلم برگزيده جشنواره از ديدگاه تماشاگران اضافه شده اين در حالي بود كه فيلمها نيز به سمت مضامين اجتماعي ملتهب و با عاشقانه گام برداشتند كه از با كيفيتترين آنها ميتوان به آژانس شيشهاي ابراهيم حاتمي كيا بانوي ارديبهشت رخشان بني اعتماد و درخت گلابي داريوش مهرجويي اشاره كرد.
سيمرغ بلورين بهترين كارگردان نصيب "ابراهيم حاتمي كيا" شد و آژانس شيشهاي نيز سيمرغ بلورين بهترين فيلم را كسب كرد.
در بخش سينماي بينالملل سه فيلم درخت گلابي، تولد يك پروانه ، مجتبي راعي و بانوي ارديبهشت موفق به كسب جوايزي شدند اما سيمرغ بلورين بهترين فيلم خارجي به برادران بلژيكي براي فيلم قول داده شد.
شايان ذكر است: كه در اين دوره از جشنواره از يك عمر فعاليت هنري استاد عزت اله انتظامي تقدير شد و در بخش بينالملل بزرگداشتهايي براي آنتوني كويينكريشفكيشلوفسكي، فرد زينهمان واينو موريكونه ترتيب داده شد.
از مهمانان مهم اين دوره جشنواره ميتوان به كريستف زانوسي از بنيانگذاران سينماي موج نو لهستان و شيام بنگال فيملساز متفاوت هنري اشاره كرد.
دوره هفدهم جشنواره فيلم فجر زمينهاي براي ظهور سينماي تابوشكن بود، اين دوره از جشنواره سرشار از بزرگداشت بازيگراني چون خسرو شكيبايي، هارونيشايايي ، مرتضي شايسته تامارسل كارند و روبربرسون برتران تاروينه بود.
در بخش سينماي ايران دو فيلم قرمز فريدون جيراني و دو زن تهمينه ميلاني آشكارا مشكلات اجتماعي و خانوادگي زنان را با كنار زدن تابوهايي كه از ابتدا هم ميتوانند خط قرمز نباشند به تصوير كشيدند و استقبال از آنها چه در زمان جشنواره و چه در هنگام اكران از اين اثر فيلمهايي به عنوان پرچمدار جريان دوم خرداد ساخت.
محمد رضا فروتن و هديه تهراني زوج فيلم قرمز سيمرغها را ربودند و از بازي نيكي كريمي در دو زن تقدير شد.
در كنار اين دو فيلم ياد شده، مصائب شيرين، عليرضا داود نژاد با مطرح ساختن قضيه ازدواج موقت و روابط ميان نوجوانان و جوانان به اين جريان رنگ و لعاب بيشتري بخشيد فيلم شاعرانه رنگ خدا مجيد مجيدي و فيلم هنري و نه چندان تماشاگر پسند روبان قرمز ابراهيم حاتمي كيا از ديگر آثار مطرح اين دوره از جشنواره بودند كه توانستند عمده جوايز بخش بينالملل جشنواره را به خود اختصاص دهند.
اما در بخش سينماي ايران اين فيلم هيوا مرحوم رسول ملاقليپور بود كه توانست جوايز اصلي را درو كند و سيمرغ بلورين بهترين فيلم و كارگرداني را به نام خود برند از فيلمهاي خارجي مطرح در بخش مسابقه بينالملل ميتوان به نام من جو است كن لوچ و ژنرال جان بورمن اشاره كرد.
دوره 18سايه سنگين سياست و سياست زدگي بر روي جشنواره حس ميشد و اوج بحرانهاي سياسي و درگيريهايجناحي بود كه عواقب آن دامان جشنواره و فيلمهايش را نيز گرفت بيشتر فيلمهايا ين دوره يا به شكلي مستقيم به اين مسائل واكنش نشان دادند مثل اعتراض مسعود كيميايي و متولد ماه مهر احمد رضا درويش و يا در خلال داستان خود مرتب كنايهها و شعارهاي سطحي سياسي و اجتماعي را مطرح ميكردند كه از آن جمله ميتوان به بوي كاخور عطر ياس بهمن فرمان آرا بلوغ مسعود جعفريجوزاني و مرد باراني ابوالحسن داوودي اشاره كرد كه البته در اين ميان بوي كافور عطر ياس بازگشت شكوهمندي براي فرمان آرا پس از بيست سال دوري از وطن به حساب ميآمد و توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را از آن خود كند اما گل سر سبد جشنواره بي شك فيلم ترايك و تلخ عروس آتش خسروسينايي بود كه نگاهي جدي به مقوله تعصبات قومي و قبيلهاي داشت و بازيگري بزرگ و آتيهدار به نام حميد فرخ نژاد را به سينماي ايران معرفي كرد.
در بخش مسابقه بينالملل نيز فيلم امپراتور آدم كش چنكايگر جايزه بهترين فيلم را تصاحب كرد.
در اين دوره مرور آثار كنتانتينكوستاگاوراس فرفرانچسكو رزي دو فيلمساز سياسي مطرح جهان نيز برگزار شد كه خود رزي ني براي اين منظور به ايران آمد.
دوره نونزدهم همراه با ادامه موج جسارتهاي به ظاهر تماشاگر پسند بود و در كنار بزرگداشت رابرتدنيرو كن لوچ و روبرتوروسليني و داريوش ارجمند، حسنحسن دوست و رخشان بين اعتماد سينماي ايران در ادامه روند سياست زدگي خود به عرصه آثاري همانند پارتي سامان مقدم، نيمه پنهان تهمينه ميلاني دست زد كه سياست را در شكلي سطحي به داستان خود تزريق كرده بودند همچنين موج فيلمهاي جوان پسند نيز درصدي از فيلمهاي جشنواره را اشغال كرده بود كه از جمله آنها ميتوان به دو فيلم ضعيف آبي حميد لبخند و دختري به نام تندر حميد رضا آشتياني پور اشاره كرد.
موج عشق و عاشقي دامان مجيد مجيدي را هم گرفت او در باران قصهاي عاشقانه را روايت كرد كميمطول و خسته كننده به نظر ميرسيد.
اما سك كشي بهرام بيضايي پدر سرو صدا ترين فيلم جشنواره بود كه ارجاعات آشكار استاد به مضامين سياسي و اجتماعي در دلتريلري جذاب به شدت بهمزاق تماشاگران خوش آمد و فيلم جايزه ويژه مخاطبان را از آن خود كرد.
ولي در ميان منتقدان گروهي بودند كه فيلم را در كارنامه بيضايي اثري متوسط و حتي ضعيف قلمداد كردند.
زير نور ماه سيد رضا مير كريمي از آن فيلمهاي بي تكليفي بود كه با محور قرار دادن داستان يك طلبه توانست نگاهها را به سوي خود جلب و جايزه ويژه هيات داوران را از آن خود كند.
باران جوايز بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را در بخش مسابقه سينمايي ايران به دست آورد و اين در حالي بود كه همايوناسعديان نيز براي فيلم مهبوراما قابل قبول خود آخر بازي ديپلم افتخار بهترين كارگرداني را دريافت كرد.
بهرام بيضايي تنها در رشته فيلمنامه گوي رقابت را از مجيدي ربود با اين حال مژده شمسايي در بخش مسابقه بينالملل توانست جايزه بهترين بازيگر را براي فيلم سگ كشي به ارمغان بياورد.
در بخش مسابقه بينالملل مجيدي براي فيلم باران جايزه بهترين كارگردان را دريافت كرده اما سيمرغ بلورين بهترين فيلم نصيب اثر ارژنگ بيمو به سوي خانه شد.
نكته حاشيهاي و پر سر و صداي اين دوره از جشنواره جلسه مطبوعاتي فيلم موج مرده ابراهيم حاتمي كيا بود كه به دليل اختلاف با تهيه كننده ، نگاتيوهاي بريده شده از فيملش را به نشانه اعتراض به سانسور فيلم از سوي تهيه كننده در مقابل ديدگان منتقدان و نويسندگان مطبوعات به معرض نمايش گذاشت و از برخي كج فهميها ديك ونگريها گلايه كرد.
دوره بيستم جشنواره حال و هواي ديگري داشت و با گذشت دو دهه از زندگي حال ديگر سيمرغ ما جواني برومند شده بود اين دوره همزمان از زندگي حال ديگر سيمرغ ما جواني برومند شده بود اين دوره همزمان بود با ادامه روند آزاديهاي نسبي در سينما از بزرگان ناصر تقوايي پس از سالها دوباره با فيلم متفاوت كاغذ بي خط پا به عرصه رقابت گذاشت كه با وجود استقبال نه چندان گرم تماشاگران از سوي منتقدان و نويسندگان مطبوعات جزو فيلمهاي خوب جشنواره انتخاب شد ابراهيم حاتمي كيا هم با فيلم خوش ساخت ارتفاع پست از سوي تماشاگران به عنوان بهترين فيلم جشنواره انتخاب شد.
مرحوم رسول ملاقلي پور نيز با قارچ سمي فضاي توام با عصبيت هميشگي خود را در قالبي داستاني اجتماعي از آدمهاي جنگ ميسازد و يكي از متفاوت ترين فيلمهاي جشنواره را ارائه ميكند.
داريوش مهرجويي نيز سبك مورد علاقه خود را به طور موقت كنار ميگذارد و فيلم بماني را با حال و هواي فيلمهاي جشنوارهاي ميسازد كه پاسخ چندان خوبي از منتقدان و مردم نميگيرد.
بهمن فرمان آرا هم با فضاي گزنده اجتماعي و انتقادي فيلمش روي آب جنجال بسياري را در جشنواره به پا كرد و موفق به دريافت سيمرغ بهترين فيلم از جشنواره فجر شد.
اما "رسول صدر عاملي" با فيلم "من ترانه پانزده سال دارم" يكي از پديدههاي جشنواره محسوب ميشد كه توانست يك بازيگر پر انرژي و آينده داري چون ترانه عليدوستي را به سينماي ايران معرفي كند.
در بخش بينالملل سيمرغ بلورين بهترين فيلم به "در ستايش عشق" جديدترين فيلم يكي از بزرگترين كارگردانان تاريخ سينما و از بانيان نهضت موج نو سينماي فرانسه "ژانلوك گدار" اعطا شد.
سيمرغ بلورين بهترين كارگردان به "تاشاكي كينانو" كارگردان مشهور ژاپني براي "فيلمبردار" اهدا شد.
"جك نيلكسن" نيز سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را براي فيلم "قول شونپن" از آن خود كرد.
انتهاي پيام/ص
شنبه 30 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
تلاش براي برگزاري جشنواره فجر در اصفهان/ حضور كارگردانان مشهور سينماي ايران در جشنواره فجر امسال
تلاش براي برگزاري جشنواره فجر در اصفهان حضور كارگردانان مشهور سينماي ايران در جشنواره فجر امسال اصفهان – خبرگزاري مهر معاون هنري سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان گفت جشنواره فجر امسال از حضور كارگردانان مشهور سينماي ايران پرستاره است و به همين دليل با وجود۹۲ فيلم در بخش سينماي ايران جشنواره فيلم فجر بازبيني شد
۹۲ فيلم در بخش سينماي ايران جشنواره فيلم فجر بازبيني شد هيات انتخاب بخش سينماي ايران سي و دومين جشنواره بين المللي فليم فجر تا كنون۹۲ فيلم را بازبيني كردند به گزارش خبرگزاري برنا به نقل از مديريت ارتباطات سيمون سيمونيان مدير دبيرخانه جشنوارهٔ سي و دوم فيلم فجر با اشاره به اينكهجنجال و تفاوت / نگاهي به جشنوارههاي سينمايي سال 2013
جنجال و تفاوت نگاهي به جشنوارههاي سينمايي سال 2013 حسين عيديزاده مهمترين جشنوارههاي سينمايي اروپا سال 2013 در دو چيز با هم شباهت داشتند برندگان جوايز اصلي يا فيلمهاي جنجالي بودند يا آثاري متفاوت اولين جنجال در زمان اهداي جوايز مهمترين جشنواره سينمايي جهان يعني جشنوارهرئيس سازمان سينمايي كشور: جشنواره جام جم قوتها و ضعفها را نشان ميدهد
رئيس سازمان سينمايي كشور جشنواره جام جم قوتها و ضعفها را نشان ميدهد حجت الله ايوبي گفت فلسفه اصلي جشنوارههاي فرهنگي در اين راستاست كه از رهگذر آنها قوتها و ضعفها بهتر ديده شوند آنجا كه كاستي است تقويت شود به گزارش ستاد خبري سومين جشنواره تلويزيوني جام جم حجتالله ايوبيديدگاه رييس سازمان سينمايي درباره جشنواره جام جم
ديدگاه رييس سازمان سينمايي درباره جشنواره جام جم رئيس سازمان سينمايي كشور درباره ضرورت برگزاري جشنواره تلويزيوني جام جم گفت فلسفه اصلي جشنواره هاي فرهنگي اين است كه از رهگذر آنها قوت ها و ضعف ها بهتر ديده شوند و توليدات سيما را غني تر مي كند به گزارش خبرگزاري مهر حجتالله ايوباظهارنظر رئيس سازمان سينمايي درباره يك جشنواره تلويزيوني
اظهارنظر رئيس سازمان سينمايي درباره يك جشنواره تلويزيوني رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد درباره سومين جشنواره تلويزيوني جامجم اظهار داشت هر سازمان و دستگاهي براي آسيبشناسي و نيز بهبود آثار و توليداتش نياز به ارزيابي و سنجش محصولات خود به شكلهاي گوناگون دارد به گزارش خبرگزارگزارشحضور استادان صاحب نام سينماي مستند جهان در جشنواره «سينما حقيقت»
گزارشحضور استادان صاحب نام سينماي مستند جهان در جشنواره سينما حقيقت سينماي مستند پايه و اساس سينماست سينمايي از جنس زندگي سينمايي كه اتفاقات را روايت مي كند اكنون سينماي مستند به جايگاه قابل قبولي دست پيدا كرده و اين گونه سينمايي در هر كشوري جشنواره اي را به خود اختصاص دادجشنواره اي با پرواز حاشيه اي/ ديدارهاي سينمايي
جشنواره اي با پرواز حاشيه اي ديدارهاي سينمايي هفته سينمايي با ديدارهاي سينمايي رئيس سازمان سينمايي و اهالي سينما نشست پرحاشيه جشنواره فيلم فجر همراه بود به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران اين هفته سينمايي با ديدارهاي سينمايي رئيس سازمان سينمايي و اهالي سينما نشست پحجتالاسلام ميرباقري در ديدار مسئولان جشنواره عمار:هنر انقلاب بايد جلوتر از هاليوود و ناظر به افق عصر ظهور حرك
حجتالاسلام ميرباقري در ديدار مسئولان جشنواره عمار هنر انقلاب بايد جلوتر از هاليوود و ناظر به افق عصر ظهور حركت كند حجتالاسلام ميرباقري در ديدار مسئولان جشنواره عمار گفت هنر انقلاب اسلامي بايد جلوتر از هاليوود و ناظر به افق عصر ظهور حركت كند و بتواند براي جامعه توحيدي و در مقياداروغهزاده: حداقل 22 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر حضور دارند
داروغهزاده حداقل 22 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر حضور دارند قائممقام دبير سي و دومين جشنواره فيلم فجر گفت حداقل ۲۲ فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران با يكديگر به رقابت ميپردازند سه شنبه 3 دي 1392پيشتازي فيلم اوليها در بخش «سينماي ايران» جشنواره فجر
پيشتازي فيلم اوليها در بخش سينماي ايران جشنواره فجر نيمي از فيلمهاي بازبينيشده توسط هيات انتخاب بخش سينماي ايران در جشنواره فجر امسال فيلم اولي هستند به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا مسعود احمديان مدير اجرايي سيودومين جشنواره بينالمللي فيلم فجر گفت مجموع 81در بخشهاي ادبي،تجسمي،موسيقي،نمايش و سينمايينخستين جشنواره فرهنگي هنري «ترنم خيال» برگزار ميشود
در بخشهاي ادبي تجسمي موسيقي نمايش و سينمايينخستين جشنواره فرهنگي هنري ترنم خيال برگزار ميشود جشنواره فرهنگي هنري ترنم خيال در بخشهاي مختلف هنري برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاري فارس اين جشنواره با هدف گسترش هنر در سطوح مختلف جامعه و تشويق ترغيب و حمايت هنرآموزان در جهت تگزارشي از آخرين روز جشنواره سينماي مستند؛ روز داغ جشنواره سينما حقيقت با نمايش الفباي سياست
گزارشي از آخرين روز جشنواره سينماي مستند روز داغ جشنواره سينما حقيقت با نمايش الفباي سياست در آخرين روز جشنواره سينما حقيقت الفباي سياست به كارگرداني محمدرضا اكبري نمايش داده شد و فيلمهاي بازي آدمكشي و حاج كاظم به كارگرداني مسعود نجفي نمايش داده مي شود به گزارش خبرنگار سينما-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها