تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819944576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غذاهاي زنده!‏


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: غذاهاي زنده!‏


گفته مي‌شود بنيان گذار خام خواري در جهان، «آرشاوير در آوانسيان» است. وي يكي از ارامنه ساكن در ايران بود كه با پخت و تغيير شكل هر نوع غذا مخالفت مي‌كرد و غذاي پخته را «غذاي مرده» مي‌ناميد. «آوانسيان» در كتاب خود به نام «خام‌خواري» كه سال‌ها پيش آن را نوشته‌ بود، از اصطلاح ديگري به نام «زنده خواري» هم استفاده كرده است. وي از ظهور يك انقلاب بزرگ در علم تغذيه خبر داده و آن را با عنوان زنده خواري معرفي كرده است.

البته نه اين كه فكر كنيم منظور آوانسيان از زنده خواري، خوردن هر گونه موجود زنده‌اي بوده است! آنچه مد نظر او بود، خوردن گياهان و ميوه‌هاي زنده و به ديگر سخن، زنده خواري گياهي بوده است.

وي اعتقاد داشت علم پزشكي در خواص مواد غذايي و درمان بيماري‌ها دچار اشتباهات بزرگي شده است.

همچنين اعتقاد داشت طبيعت براي تمامي موجودات از جمله انسان‌ها غذا را آماده قرار داده است و انسان با پخت غذا باعث ايجاد بيماري‌هاي بسياري براي خود مي‌شود.

40 سال خام گياهخواري!‏

‏ «آوانسيان» در طول حياتش چندين كتاب در مورد زنده خواري و خام‌گياهخواري نوشت و اين شيوه تغذيه را به دنيا معرفي و در ايران نيز افراد بسياري را با خود همراه كرد. مهندس علي متوسلاني از جمله اين افراد است. وي 69 سال دارد و در فروردين سال 1352 با آوانسيان و شيوه تغذيه خام گياهخواري آشنا شد. متوسلاني حالا 40 سال است كه يك خام گياهخوار است و به گفته خودش، در طول همه اين سال‌ها به هيچ بيماري مبتلا نشده و فقط يك بار سرما خورده است!

متوسلاني- مشاور انجمن خام‌گياهخواري در مورد شروع خام‌گياهخواري‌اش مي‌گويد: خيلي چاق بودم. آسم و بيماري قلبي داشتم و با 6 ماه خام خواري سلامت ام را به دست آوردم. بعد از آن مانده بودم كه آيا خام خواري را ادامه دهم يا نه؟ واقعيت اين بود كه اگر مي‌خواستم دوباره پخته خواري را شروع كنم، همه بيماري‌ها باز مي‌گشت، اما خيلي حيفم مي‌آمد، چرا كه دوران سرزندگي و شادي‌ام تمام مي‌شد. ازاينرو خام گياهخواري را متوقف نكردم و سال‌ها گذشت، انجمن پا گرفت و من همچنان بر سر حرف خود باقي ماندم.

وي مي‌افزايد: در سال 1362 آوانسيان فوت كرد و بعد از او خام خواري در حال از بين رفتن بود كه تصميم گرفتم اين راه را هر طوري كه باشد، ادامه دهم. انجمن مدتي در شركت مهندسي خودم داير بود و بعد از آن به كمك افراد مختلف، همچنان پا برجا ماند و چند بار مكان آن عوض شد، اما هميشه افرادي بودند كه به ما بپيوندند و انجمن را سرپا نگه دارند.

وي با بيان اين كه هدف انجمن خام گياهخواران درمان بيماران نيست، مي‌گويد: ما در مورد روش صحيح تغذيه به مردم مشاوره مي‌دهيم. ادعايي در مورد درمان انسان‌ها نداريم. ولي خود به خود هر كس به شيوه خام خواري روي مي‌آورد، بيماري‌هايش از بين مي‌رود.

خام خواري يك سبك زندگي سليقه‌اي است و شما نمي‌توانيد كسي را مجبور به اين شيوه غذا خوردن كنيد. شايد حتي در خانواده تان هم هيچ كسي با شما همراه نشود. هر كس بايد خودش بخواهد، حتي اگر تلويزيون هم از تبليغ گوشت و لبنيات و چيپس و پفك دست بكشد، باز هم مردم خوردن غذاهاي پخته را ترك نمي‌كنند. انسان‌ها تمامي اين غذاهاي مختلف و لذيذ را رها نمي‌كنند كه به ميوه خواري روي بياورند. با اين حال عده اندكي وجود دارند كه به سلامت واقعي علاقه مندند و انسان‌هاي تجربه گرايي محسوب مي‌شوند. آن‌ها ترجيح مي‌دهند اين كار را براي يك بار هم شده امتحان كنند و بعد تصميم بگيرند آن را ادامه دهند يا نه.

وي همچنين اظهار مي‌دارد: حتي اگر كسي مدت كوتاهي هم خام خواري كند،مفيد است. لازم نيست افراد، خام خوار دائم باشند. بلكه با همان مدت كوتاه هم سموم بدن از بين مي‌رود. ولي بايد بدانند كه با پخته خواري دوباره اين سموم به بدن بازمي گردند. خام خواري يك تصفيه دروني است و هر چند وقت يك بار هم مي‌شود آن را انجام داد. البته بعضي‌ها هم مثل من دوست دارند هميشه خام خوار باشند كه اين هم يك مساله شخصي است.

متوسلاني ادامه مي‌دهد: طي اين سال‌ها پيش آمده گاهي غذاي پخته خورده‌ام، اما ديده ام،حال خوبي كه خام خواري به من مي‌دهد با پخته خواري از بين مي‌رود. كساني كه به مدت طولاني خام خواري را ادامه مي‌دهند از خوردن ميوه و سبزي به اندازه افراد گوشتخوار لذت مي‌برند.

مشاور انجمن خام گياهخواري مي‌گويد: خيلي‌ها بيمار هستند و همه راه‌ها را رفته‌اند و وقتي نتيجه نگرفته‌اند به خام‌خواري روي آورده اند. يعني از سر اجبار خام‌خوار شده‌اند و خيلي هم از آن انتظار دارند حتماً بهبود پيدا كنند. اما بايد دانست كه همه چيز با خام خواري درمان نمي‌شود. اگر نياز به بخيه داشته باشي، اگر پايت شكسته باشد و اگر از اين قبيل حوادث برايت پيش بيايد، بايد حتماً به پزشك مراجعه كني. اين‌ها ديگر به خام خواري ربطي ندارد.‏

همچنين اگر بيماري صعب العلاج باشد يا به مراحل پيشرفته رسيده باشد، ممكن است خام گياهخواري ديگر فايده‌اي نداشته باشد.

متوسلاني ادامه مي‌دهد: البته آنچه گفتم به معناي، اين نيست كه همه بيماران، داروهايشان را كنار بگذارند و خام خواري كنند. داروها بايد ادامه پيدا كند ولي وقتي خود بيمار خام گياهخواري را ادامه مي‌دهد، كم كم مي‌بيند كه به دارو نيازي ندارد.

وي با يادآوري اين كه همسرش هم با او خام گياهخواري را از ابتدا شروع كرده است، مي‌افزايد: همسرم هم خام گياهخوار شد، اما نه به دليل اين كه به خام گياهخواري علاقه پيدا كرده بوده بلكه به اين دليل كه مي‌گفت من نمي‌توانم دو مدل غذا درست كند،! پس هر دو خام گياهخوار شديم و فرزندانمان هم به صورت خام گياهخوار كامل به دنيا آمدند. دختران من كاملاً سالم چشم به دنيا گشودند و هيچ وقت مشكلي پيدا نكردند و حالا هم در كنار خانواده‌هاي خود به آرامي زندگي مي‌كنند. البته بعد از ازدواجشان با اين كه هنوز هم گوشت نمي‌خورند، ولي خام خواري را كنار گذاشتند. آنان تا آن زمان لب به غذاي پخته نزده بودند.

شفا يافتن يك بيمار ‏

بهنام سعادتمند، يكي ديگر از افرادي است كه به رستوران خام گياهخواري آمده است. او به بيماري «پسوريازيس» كه يك بيماري لاعلاج محسوب مي‌شود، مبتلا بوده است و حالا در او هيچ اثري از اين بيماري ديده نمي‌شود. «پسوريازيس» يك نوع بيماري است كه باعث ايجاد زخم و التهاب روي قسمت‌هاي مختلف پوست بدن مي‌شود.

سعادتمند مي‌گويد: دستانم آن قدر زخم شده بود كه ديگر انگشتانم از هم باز نمي‌شد و از فرط درد و ناتواني نمي‌توانستم حتي راه بروم. 4 تا 5 سال درگير اين بيماري بودم و به هر پزشكي چه در ايران و چه در خارج از كشور مراجعه كردم، گفتند كه اين بيماري تا پايان عمر با من همراه است.

بيماري‌ام گاه با دارو و درمان‌هاي مختلف بهبود پيدا مي‌كرد، اما دوباره با قدرت بازمي گشت.

وي در مورد آشنايي اش با خام‌گياهخواري مي‌گويد: يكي از دوستانم كه خام گياهخوار بود من را به اين انجمن معرفي كرد. ابتدا چندان به آن اهميت ندادم، چرا كه فكر نمي‌كردم درماني وجود داشته باشد. اما يك دوست ديگر هم همين پيشنهاد را به من داد و اين گونه شد كه تصميم گرفتم اين روش را هم امتحان كنم. همان شب داروهايم را كنار گذاشتم و خام گياهخواري را آغاز كردم.

وقتي از او مي‌پرسم كه چطور به اين باور رسيديد كه خام گياهخواري براي درمان بيماري‌تان سودمند است، مي‌گويد: خودم هم نمي‌دانم چه اتفاقي افتاد. مشاوره‌هايي كه در انجمن انجام دادم، خيلي به من اميدواري داد. بعد از 4-5 ماه روند رشد بيماري به همان صورت قبل بود و هيچ بهبودي حاصل نشد و حتي بدتر هم شد و عكس العمل‌هاي وحشتناكي در بدنم نشان داد. اما به هيچ وجه به دارو بازنگشتم. خداوند خيلي به من كمك كرد و انرژي فوق العاده‌اي را به من داد. نيروي عجيبي در وجودم بود كه دائم مرا به جلو حركت مي‌داد. با تحملي كه كردم حالا 3 سال است كه شفا يافته ام و بيماري ام كاملاً از بين رفته است.

وي با بيان اين كه هرگز حاضر نيست به پخته خواري بازگردد، مي‌گويد: با آن بيماري روزهاي سختي را گذراندم. امروز من تجربياتم را در اختيار افرادي كه مبتلا به «پسوريازيس» هستند، مي‌گذارم تا شايد آن‌ها هم بتوانند از شر اين مريضي خلاص شوند.

وي در مورد لذت خوردن غذاهاي پخته و گوشتي و سختي دل كندن از اين خوراك‌ها مي‌گويد: يكي از بزرگ‌ترين لذت‌ها خوردن است و كنار گذاشتن آن خيلي سخت است و از اينرو افراد تا مجبور نشوند، به سمت آن نمي‌روند. حداقل بهتر است انسان‌ها اگر خام خواري هم نمي‌كنند، گياهخواري را ادامه دهند.

ولع براي پخته خواري!‏

احمد دكامين، يك خام گياهخوار 69 ساله است. وي داستان آشنايي اش با خام‌گياهخواري را اين گونه آغاز مي‌كند: به سال 1363 با موسسه خام گياهخواري آشنا شدم كه آن زمان اسمش تغذيه طبيعي بود و رستوراني هم نداشت. ‏

آن زمان ورزشكار بودم و هيچ گونه بيماري هم نداشتم. وقتي دوستم از من خواست كه خام گياهخواري را شروع كنم، در برابر او جبهه گرفتم كه من نيازي به اين شيوه غذا خوردن ندارم. اما وقتي خام گياهخواراني را ديدم كه بيماري‌هاي لاعلاجشان درمان شده است، تحت تاثير قرار گرفتم و از فرداي آن روز اين نوع تغذيه را به صورت مطلق شروع كردم. كتاب‌هاي خام گياهخواري را خواندم و با همه عجايبي كه برايم داشت، 6 ماه خام‌گياهخواري مطلق را انجام دادم. با دنيايي آشنا شده بودم كه سرتاسر انرژي بود. حتي جوان شده بودم و همه چيز عالي بود. بعد از آن 6 ماه، خام گياهخواري را ادامه دادم، اما نه به صورت مطلق بلكه 80 درصد به آن پايبند بودم. اين روند تا سال 1379 ادامه داشت و شرايط طوري بود كه ديگر نتوانستم به خام‌گياهخواري ادامه دهم و چون هميشه سالم بودم، فكر بيماري را هم نمي‌كردم.

وقتي دوباره به پخته خواري روي آوردم، به شدت ولع داشتم و 5 برابر گذشته غذا مي‌خوردم. اشتهايم تمام نمي‌شد. در كوتاه‌ترين مدت وزنم از 75 كيلوگرم به 105 كيلوگرم رسيد. در سال 1381 سكته قلبي كردم. بهترين پزشكان ايران گفتند كه بايد در كم‌ترين زمان، حتماً عمل باز قلب انجام ‌دهم. خونرساني به قلبم درست انجام نمي‌شد. اما من خطر كردم. حالا هم به عنوان يك خط شكن معروف شده ام. آن زمان هنوز خام گياهخواران به اين گستردگي از اين شيوه تغذيه شفا نگرفته بودند، اما من به آن ايمان داشتم. افراد خانواده ام و پزشكان به شدت مخالف بودند، اما باور راسخ داشتم كه راه درمانم فقط خام گياهخواري است و از همين شيوه تغذيه جواب گرفتم و درمان شدم. خدارا شكر مي‌كنم كه سكته كردم و دوباره به اين راه برگشتم، وگرنه احتمالاً تا هميشه مثل يك بيمار زندگي مي‌كردم!‏

نظر پزشكان تغذيه

دكتر حميدرضا فرشچي - متخصص تغذيه باليني و متابوليسم در مورد تاثير خام‌گياهخواري در كاهش وزن مي‌گويد: علي رغم همه تاثيرات مثبت خام گياهخواري اين رژيم غذايي روش مناسبي براي كاهش وزن نيست، براي اكثريت افراد جامعه اين نوع رژيم به معناي تغيير عظيمي در عادات غذايي شان است، اما بررسي‌ها نشان داده است كه اغلب آنان نمي‌توانند اين تغييرات اساسي را براي مدت طولاني تحمل كنند. ‏

علاوه بر آن، اين رژيم غذايي خام‌گياهخواري يك رژيم متنوع و متعادل نيست، چرا كه محتواي پروتئين و نشاسته در چنين رژيمي به طور غير قابل انكاري كم خواهد بود و مي‌تواند به كمبود‌هاي تغذيه‌اي به ويژه در رابطه با ريز مغذي‌هاي موجود در پروتئين‌هاي حيواني از قبيل ويتامين ‏B12‎‏ منجر شود. وي همچنين اظهار مي‌دارد: بايد توجه داشت اگرچه رژيم گياه خواري در مراحل اوليه باعث كاهش سريع وزن بدن خواهد شد، ولي اين كاهش سريع وزن هميشه الگوي خوبي نيست و تقريباً تمامي مطالعات در اين زمينه نشان مي‌دهد كه احتمال ماندگاري كاهش آهسته وزن، به مراتب بيشتر است. ‏ دكتر كوروش جعفريان- متخصص تغذيه، با بيان اين كه در رابطه با خام گياهخواري رعايت رژيم آن مهم است، مي‌گويد: اجرا كردن اين رژيم غذايي بسيار سخت است و مي‌تواند بدن را با مشكلاتي مواجه كند. همچنين در اين نوع رژيم براي تأمين مواد مورد نياز بدن، بايد حجم زيادي از مواد گياهي مصرف شود كه عملاً بسياري از افراد نمي‌توانند آن را انجام بدهند.‏

وي ادامه مي‌دهد: اين كه مواد مغذي گياهان بر اثر حرارت آسيب مي‌بينند، در رابطه با بعضي از مواد مغذي درست است و مي‌توان به اسيد فوليك و ويتامين ‏C‏ اشاره كرد. پس اگر سبزي‌ها به شكل خام مصرف شوند بهتر است چون ويتامين ‏C‏ آن‌ها حفظ مي‌شود. ولي پروتئين، املاح، چربي و كربوهيدرات‌ها بر اثر حرارت ديدن هيچ مشكلي پيدا نمي‌كنند. ‏ اما برخي ديگر از مواد غذايي براي اينكه امكان جذب مواد مغذي آنها بالا برود، بايد حتماً حرارت ببينند. مثلاً ماده «ليكوپن» كه در گوجه‌فرنگي وجود دارد بر اثر حرارت راحت‌تر جذب بدن مي‌شود. مساله‌اي كه معمولاً خام‌گياهخوار‌ان مطرح مي‌كنند، اين است كه تركيب پروتئين‌ها و كربوهيدرات‌ها به هنگام پخت، باعث ايجاد تركيبات سمي در بدن مي‌شود كه اين مساله هم ثابت شده و علمي نيست.‏ اين متخصص تغذيه با بيان اين كه احتمال ابتلا به برخي از سرطان‌ها با مصرف سبزيجات مي‌تواند كاهش پيدا كند، مي‌گويد: براي مثال بيماري‌‌هايي مانند سرطان پستان، پروستات و تخمدان كه وابسته به هورمون هستند، در گروه اين سرطان‌ها قرار مي‌گيرند ولي هيچ تحقيق علمي درباره اين كه خام گياهخواري باعث درمان سرطان مي‌شود، وجود ندارد. حتي در برخي از موارد سرطان، فرد بايد مصرف يك سري از مواد گياهي را حذف كند تا بهبودي حاصل شود كه در اين رابطه مي‌توان به «سويا» اشاره كرد.‏

شبنم سيد مجيدي



شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن