تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801555283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه امنيتي و انتظامي به آسيب‌هاي اجتماعي موجب زيرزميني شدن آن ها مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: نگاه امنيتي و انتظامي به آسيب‌هاي اجتماعي موجب زيرزميني شدن آن ها مي شود


رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران با اشاره به اينكه براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي بايد از رويكرد اجتماعي بهره گرفت، گفت: در مقابله با آسيب هاي اجتماعي تا حد امكان بايد از تحميل رويكردهاي انتظامي و قضايي خودداري شود، چرا كه نگاه امنيتي وانتظامي موجب زيرزميني شدن آسيب‌هاي اجتماعي مي شود.
سيدحسن موسوي چلك در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه كردستان، اظهار كرد: آسيب هاي اجتماعي پديده هايي هستند كه بر اثر عوامل مختلف اقتصادي، اجتماعي و رواني بوجود آمده و برعملكرد و كارايي مثبت و كيفيت زندگي افراد تأثير منفي مي يگذارد.
وي افزو: هنجارها و ارزش هاي اجتماعي مورد قبول جامعه را تهديد مي‌كند و با توجه به آثار سوء آنها انجام مداخلات مؤثر براي كنترل و كاهش آنها ضرورت دارد.
رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران، به وجود آسيب هاي پنهان اجتماعي اشاره كرد و افزود: آسيب هايي كه در جامعه شايع شده يا درحال شيوع است، ولي كمتر به آنها توجه مي شود، شناسايي آنها به مراتب دشوارتر از انواع آسيب هاي اجتماعي ديگر است.
وي با تاكيد بر اينكه تأثيرات مخرب اين آسيب ها بيشتر است، تصريح كرد: ممكن است اين آسيب ها زماني مورد توجه قرار گيرند كه به اصطلاح«كار از كارگذشته» و مزمن شده باشد.
موسوي چلك اعلام كرد: گسترش آسيب هاي اجتماعي در جامعه معلول عوامل مختلفي هستند كه در سطوح كلان، ميانه و خرد بايد آنها را جستجو كرد.
وي با اعلام اينكه هر جامعه اي داراي پنج نهاد اجتماعي خانواده، آموزش، اقتصاد، دين(مذهب)، سياست (حكومت / دولت) است، بيان كرد: چنانچه اين نهادها، كاركردها و وظايف خود را به خوبي انجام دهند و به نيازها و مطالبات مردم به موقع و منطقي و از طريق مشروع پاسخ دهند حركت جامعه با مشكل جدي مواجه نخواهد شد و آسيب‌هاي اجتماعي روند رو به رشد و نگران كننده نخواهد داشت.
رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران عنوان كرد: ساختارتك بعدي(اقتصادي-عمراني) توسعه كشور، عدم توجه كافي به سلامت اجتماعي(سلامت نگري)، تغيير ساختار خانواده، ضعف و ناكارآمدي نظام تامين اجتماعي، نداشتن سياست اجتماعي مشخص در حوزه آسيب هاي اجتماعي، نداشتن متولي مشخص در حوزه آسيب هاي اجتماعي، غلبه رويكرد صرف سياسي - امنيتي، جدي گرفته نشدن امور اجتماعي (بويژه آسيب هاي اجتماعي)و در حاشيه بودن اين امور، عدم ارائه گزارش اجتماعي مستقل فراگير بطور مستمر و نداشتن دماسنج اجتماعي عامل توسعه آسيب‌هاي اجتماعي است.
وي بيان كرد: عدم توجه به تهيه پيوست‌هاي اجتماعي و فرهنگي در طرح‌هاي ملي،عدم توجه كافي به آينده‌نگري اجتماعي، عدم سنجش شاخص‌هاي سلامت اجتماعي، كشمكش نسلي، عدم بهره‌گيري كافي از مباني دين مبين اسلام، عدم ارزيابي و اثربخشي مستمر طرح‌ها و برنامه‌هاي اجتماعي، گسترس تكنولوژي وتسهيل دسترسي به اطلاعات و عدم آشنايي با نحوه استفاده صحيح از آنها.(تأخر فرهنگي)، عدم توجه به تقويت هويت فرهنگي افراد، گسترش استفاده نابجا از فضاي مجازي وسايبري، كاهش نشاط اجتماعي در جامعه، كاهش سرمايه اجتماعي از ديگر عوامل رشد آسيب هاي اجتماعي در جامعه است.
موسوي‌چلك به راهكارهاي ارائه شده براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اشاره و بيان كرد: راهكارها مي‌تواند درحوزه سياستگذاري كلان كشور در بخش هاي مختلف از جمله حوزه اجتماعي و اجرا باشد كه در اين حوزه لازم است براي هريك از آسيب‌هاي اجتماعي راهكارهاي متعدد نوشته شود.
وي بيان كرد: اين راهكارها بايد بومي هراستان و حتي درصورت وجود تفاوت‌هاي فاحش در ميان شهرستان‌هاي هر استان يا مناطق و محلات باشد.
وي با تأكيد بر اينكه به سطوح مختلف پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي توجه شود، اعلام كرد: زمينه مشاركت مردم و تشكل‌هاي غيردولتي فراهم شود، چرا كه موفقيت در اين عرصه فقط با حضور و مشاركت مردم و اين تشكل‌ها امكان پذيرخواهد بود و دولت نمي‌تواند به تنهايي موفق به كنترل وكاهش آسيب هاي اجتماعي شود.
رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران بيان كرد: رويكردهاي اجتماعي بايد داراي يك نوع برنامه‌ريزي و سياستگذاري باشد و تا حد امكان از تحميل رويكردهاي انتظامي و قضايي در اين زمينه خودداري شود، چرا كه نگاه امنيتي وانتظامي موجب زيرزميني شدن آسيب‌هاي اجتماعي مي شود، ضمن اين كه موفقيت پايدار هم نخواهد داشت.
وي بر توجه ويژه به رويكرد هاي اجتماع محور، تقويت هويت فرهنگي جامعه براي مبارزه با ناتوي فرهنگي تإكيد و تصريح كرد: بايد اين را بپذيريم كه مبارزه با اين موضوع فقط با «انديشه» است نه زور. شايد بتوان گفت مؤثرترين اقدام در حوزه اجرا«آموزش» صحيح، مستمر و به موقع با بهره‌گيري از روش‌هاي جذاب و متنوع است.
موسوي‌چلك با اعلام اينكه بدون شك يكي از نهادهاي مؤثر در توليد علم و ايجاد فرصت براي تبادل نظر در اين زمينه ها جهاد دانشگاهي است، عنوان كرد: شاهد اين گفته تلاش جهاد دانشگاهي براي برگزاري اين همايش است كه امسال پنجمين دوره آن در سطح ملي برگزار مي شود. تأملي برانتشارات و پژوهش‌هاي اين نهاد نيزگوياي همين مسئله بوده و بايد گفت اين تلاش‌ها قابل تقدير است.
وي به نقش اين همايش در كاهش آسيب هاي اجتماعي اشاره كرد و ادامه داد: عنوان همايش به تنهايي افراد، كارشناسان، خانواده‌ها، اصحاب رسانه و مسئولان را به فكر وادار مي كند.
وي گفت: مطالب اين همايش ها امروز براي بسياري از مديران و كارشناسان و پژوهشگران و دانشگاهيان مورد استفاده قرار مي گيرد.
رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران با اشاره به اينكه نبايد توقع داشت با يك همايش همه مشكلات حل شود، افزود: با توجه به طرح در اين راستا، فرصت دسترسي به آخرين يافته‌هاي علمي و پژوهشي و ديدگاه‌ها در اين زمينه فراهم مي‌شود كه اين مهم اقدام ارزنده‌اي است.
وي تصريح كرد: مسئولان برگزاري همايش ملي آسيب هاي پنهان بايد براي تأثيرگذاري بيشتر يافته‌ها و مقالات اين همايش را در اختيار رسانه‌ها و مسئولان استاني و كشوري قرار داده و همچنين با قرار دادن اصل مقالات در سايت همايش فرصت دسترسي را براي همه علاقمندان اين عرصه فراهم كنند.
موسوي‌چلك با تاكيد بر اينكه بايد بعد از بررسي همه مقالات يافته‌هاي كاربردي آن در يك كتاب(به اختصار)استخراج شود، يادآورشد: حتي مي توان اين كار را براي پنج همايش برگزارشده در زمينه آسيب هاي اجتماعي پنهان در استان كردستان انجام داد و يك مجلد كرد، عناوين پژوهشي استخراج شده جديد را دراختيار نهاد هاي ذيربط قرار داد. درهر صورت ا هتمام جهاد دانشگاهي استان كردستان و دستگاهاي ديگراستاني در اين زمينه ستودني است.
منبع:خبرگزاري ايسنا/كردستان/929-11190-5 كد خبر/تاريخ26/9/92

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن