تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801184462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه غيركارشناسي مسئولان به حوزه اجتماعي/برخورد انتظامي موجب زيرزمين شدن آسيب هاي اجتماعي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاه غيركارشناسي مسئولان به حوزه اجتماعي/برخورد انتظامي موجب زيرزمين شدن آسيب هاي اجتماعي مي شود
سنندج - خبرگزاري مهر: رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران گفت: متاسفانه نگاه مسئولان دولت به حوزه اجتماعي غير كارشناسي است و دغدغه اي در اين حوزه در بين مسئولان وجود ندارد و به همين دليل نيز در اين حوزه با مشكلات و چالش هاي جدي در سطح كشور مواجه هستيم.

به گزارش خبرنگار مهر، سيد حسن موسوي چلك ظهر امروز در پنجمين همايش ملي آسيب هاي پنهان كه در سنندج برگزار مي شود؛ اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه مسئولان تنها مميزي مي كنند و برنامه اي براي بهبود و ساماندهي آسيب هاي اجتماعي ندارند.

وي با بيان اينكه نظام برنامه ريزي و بودجه ريزي كشور بايد بر اساس انسان محوري و خانواده باشد، افزود: متاسفانه در قانون پنجم توسعه و بودجه 93 كشور اعتباري براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي در نظر گرفته نشده و باز هم اين حوزه در حاشيه قرار گرفته است.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران با اشاره به اينكه مردم نيز در اين حوزه مطالبه گر نيستند، ادامه داد: متاسفانه حتي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، مديران دستگاه هاي دولتي، سازمان هاي مردم نهاد و حتي رسانه ها در حوزه اجتماعي مطالبه گر نيستند و در اين رابطه صحبتي نمي كنند.

لزوم برنامه ريزي و توجه به شادي هاي مردم

موسوي چلك يادآور شد: بايد همانگونه كه براي عزاداري هاي مختلف برنامه ريزي مي شود، با توجه به آئين ها و جشن هاي سنتي كه در كشور داريم براي شادي هاي مردم نيز برنامه ريزي داشته باشيم كه متاسفانه نه تنها مسئولان به اين مهم توجهي ندارند بلكه مردم خود نيز در اين حوزه مطالبه گر نيستند.

وي بيان كرد: اگر شور و نشاط و شادي در افراد افزايش يابد، محبت در جامعه بيشتر شده و اين فقر محبت است كه بنيان خانواده ها را از بين مي برد و زمينه ظهور آسيب هاي اجتماعي را فراهم مي كند.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران در ادامه گفت: جامعه اي كه خانواده با نشاط نداشته باشد و اخلاق نيز بر خانواده ها حاكم نباشد، جامعه اي سالم نخواهد بود و آسيب هاي پنهان بر آن سايه مي افكنند.

موسوي چلك با بيان اينكه دانشگاه نيز تا كنون محصولي كاربردي و راهكاري مناسب را براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي ارائه نداده اند آنان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: حتي شهرداري ها نيز تمام فعاليت خود را به خدمات شهري محدود كرده اند در حالي كه در تمام دنيا، شهرداري ها خدمات اجتماعي را در راس امور خود قرار داده اند.

ضربه آسيب هاي اجتماعي به خانواده هاي ايراني

وي اظهار داشت: آسيب هاي اجتماعي خانواده هاي ايراني را نشانه گرفته كه اگر با مشكل رو به رو شوند ديگر نمي توان جايگاه آنها را درست كرد و اين ضربه بزرگي به جامعه وارد مي كند.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران ادامه داد: طبق آمارهاي رسمي مركز آمار ايران در سال 90 حدود 71 درصد از جمعيت كشور شهر و 29 درصد روستايي هستند و اين در حالي است كه تا 30 سال قبل اين آمار بر عكس بود.

موسوي چلك يادآور شد: تجربه نشان داده كه آسيب هاي اجتماعي در مناطق شهري بيشتر از مناطق روستايي است و اين مهم نشان مي دهد كه با گسترش شهرنشيني آسيب هاي اجتماعي نيز افزايش يافته است.

وي به آمار زنان سرپرست خانوار نيز اشاره كرد و بيان كرد: بر اساس آخرين آمارها در سال 90 بيش از دو ميليون و 550 هزار زن سرپرست خانوار در كشور وجود داشت كه اين رقم در سال 85 يك ميليون و 664 هزار و در سال 75 يك ميليون و 200 هزار نفر بوده است.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران گفت: اين نشان مي دهد كه در يك فاصله زماني 10 ساله 39 درصد به ميزان زنان سرپرست خانوار در كشور اضافه شده در حالي كه در فاصله زماني سال 85 تا 90 بيش از 53 درصد به اين آمار اضافه شده كه مي تواند نگران كننده باشد.

طلاق مهمترين عامل افزايش آسيب هاي اجتماعي

موسوي چلك افزود: به جرات مي توان گفت كه دليل اصلي اين افزايش آمار زنان سرپرست خانوار در ايران افزايش شش درصدي طلاق و كاهش 9.5 درصدي ازدواج در كشور بوده است.

وي اظهار داشت: طبق آمارهاي پليس و ناجا نيز در سال 90 شاخص قتل 2.9 به ازاي هر 100 هزار نفر بود كه اين رقم در سال 91 به سه درصد رسيده است.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران ادامه داد: ميزان قتل هاي خانوادگي نيز در سال 90 نسبت به سال 91 از 30 درصد به 31 درصد رسيده كه بيش از 20 درصد مقتولان زنان بوده اند.

موسوي چلك با بيان اينكه در حوزه زندان نيز سالانه 600 هزار نفر به زندان ورود پيدا مي كنند، يادآور شد: با نگاهي دقيق به اين آمار مي توان فهميد كه بنيان خانواده ها به شدت مورد هجوم قرار گرفته و همين امر نيز باعث افزايش آسيب هاي اجتماعي در سطح جامعه مي شود.

برخورد انتظامي موجب زيرزمين شدن آسيب هاي اجتماعي مي شود

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي بايد از رويكردهاي اجتماعي بهره گرفت، بيان كرد: در مقابله با آسيب هاي اجتماعي بايد از تحميل رويكردهاي انتظامي و قضايي خودداري كرد چرا كه نگاه امنيتي و انتظامي موجب زير زميني شدن آسيب هاي اجتماعي مي شود.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران گفت: ساختار تك بعدي توسعه كشور، عدم توجه كافي به سلامت اجتماعي، تغيير ساختار خانواده، ضعف و ناكارآمدي نظام تامين اجتماعي، نداشتن سياست اجتماعي مشخص در حوزه آسيب هاي اجتماعي و نداشتن متولي مشخص در حوزه آسيب هاي اجتماعي از عوامل توسعه آسيب هاي اجتماعي در كشور است.

موسوي چلك افزود: عدم توجه به پيوست هاي اجتماعي و فرهنگي در طرح هاي ملي، عدم توجه به آينده نگري اجتماعي، عدم سنجش شاخص هاي سلامت اجتماعي، كشمكش نسلي، عدم بهره گيري كافي از مباني دين مبين اسلام، عدم ارزيابي و اثر بخشي مستمر طرح ها و برنامه هاي اجتماعي، گسترش تكنولوژي و تسهيل در دسترسي به اطلاعات و عدم آشنايي با نحوه استفاده صحيح از آنها از ديگر عوامل رشد آسيب هاي اجتماعي است.

وي با تاكيد بر اينكه به سطوح مختلف پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي بايد توجه شود، اظهار داشت: زمينه مشاركت مردم و تشكل هاي غير دولتي بايد فراهم شود چرا كه موفقيت در اين عرصه فقط با حضور و مشاركت مردم و تشكل هاي غير دولتي امكان پذير است و دولت نمي تواند به تنهايي موفق به نترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي شود.

گفتني است پس از اعلام فراخوان برگزاري پنجمين همايش ملي آسيب هاي پنهان در سراسر كشور در مجموع 193 مقاله در دبيرخانه اين همايش وصول شد كه پس از بررسي آثار ارائه شده توسط كميته علمي همايش، 50 درصد مقالات پذيرش شدند كه 19 مقاله آن به صورت سخنراني و 73 مقاله نيز به صورت پوستر در طول برگزاري همايش ارائه مي شود.

اين همايش با مشاركت جهاد دانشگاهي، دانشگاه كردستان، جمعيت هلال احمر، بهزيستي، دادگستري، بنياد شهيد و امور ايثارگران، استانداري، آموزش و پرورش، شهرداري سنندج، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشگاه پيام نور، دانشگاه علمي كاربردي و معاونت اجتماعي نيروي انتظامي استان كردستان، دفتر تحقيقات كاربردي فرماندهي انتظامي استان يزد و انجمن مددكاران اجتماعي ايران در سنندج برگزار شد.

كد خبر: 2202461

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۵:۴۸

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن