تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819215781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رويترز گزارش داد راه‌اندازي خط مونتاژ خودرو آمريكايي در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: رويترز گزارش داد راه‌اندازي خط مونتاژ خودرو آمريكايي در ايران
خبرگزاري رويترز در گزارشي مفصل از استقبال فروشندگان خودرو در ايران از خودروهاي آمريكايي خبر داد.
ايسنا: رويترز اين گونه آغاز كرده است كه "برف سنگيني روي خيابان شلوغ ريخته است. خط ماشين جديدي هنوز روي خيابان باقي مانده كه مربوط به يك دوج چلنجر، يكي از نمادهاي خودروهاي آمريكايي است. اينجا نيويورك، مونترئال يا توكيو نيست. اينجا تبريز، شهري در شمال غربي ايران است كه به نمايشگاه آخرين خودروهاي آمريكايي تبديل شده است."

به نوشته رويترز تا قبل از انقلاب اسلامي سال 1979 ايران يكي از بازارهاي بزرگ خودروها و كاميون‌هاي ساخت آمريكا محسوب مي‌شد. اما بعد از انقلاب به دليل قطع روابط سياسي و تحريم‌هاي اقتصادي عملا خودروهاي آمريكايي ديگر سهمي در بازار ايران ندارند.

با اين وجود تقريبا از سال گذشته صدها مدل خودروي آمريكايي و اروپايي در تبريز نمايان شده‌اند. شهري كه فاصله چنداني از منطقه آزاد تجاري نزديك به ارمنستان و آذربايجان ندارد.

تاكنون تعداد زيادي تصاوير و ويدئو از خودروهاي آمريكايي به عنوان مثال از خودروي چلنجر پوشيده از برف در فضاي مجازي توسط فروشندگان، خودروبازان و مالكان اين خودروها در ايران منتشر شده است.

ايران چندي پيش با كشورهاي 1+5 درباره برنامه هسته‌ايش در ژنو به توافق رسيد و به اين ترتيب قرار شد به تدريج برخي از تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران لغو شوند. اتقافي كه باعث شد برخي نسبت به ورود مجدد خودروهاي آمريكايي به بازار ايران اميدوار شوند.

مدير فروش يكي از 20 واردكننده خودروهاي آمريكايي به ايران مي‌گويد: ما اينجا خودروهاي شگفت انگيزي را مي‌بينيم. اينجا علاقه زيادي به اين خودروها وجود دارد چرا كه تاكنون طي سال‌هاي گذشته تقريبا هيچ خودروي آمريكايي در ايران نبوده است. اين اتفاق خوبي براي كسب و كار ما است.

منطقه آزاد تجاري ارس 8 سال پيش به ثبت رسيد و در شمال غربي ايران واقع است و از سال گذشته واردات خودرو به اين منطقه آغاز شد. در شرايطي كه واردات خودرو به ايران با محدوديت‌هاي زيادي مواجه است اما خودروها مي‌توانند با پرداخت كمترين تعرفه و عوارض وارد منطقه آزاد تجاري ارس شوند.

فعالان اقتصادي كه با رويترز تماس گرفته‌اند مي‌گويند كه بيش از 1500 دستگاه خودرو از نيمه نخست سال 2012 تاكنون در منطقه ارس فروخته شده است. بيش از نيمي از اين خودروها نيز برندهاي آمريكايي شامل شورولت، جي‌ام‌سي، كاديلاك، فورد و دوج بوده‌اند.

ويدئوها و تصاوير متعددي نيز روي فضاي مجازي گذاشته شده كه درباره قيمت خودروهاي آمريكايي در منطقه ارس در آنها و ويژگي‌ها و چگونگي خريد آنها توضيح داده شده است.

طبق قوانين مناطق آزاد تجاري فقط افراد وابسته به ساكنان يا فعالان اقتصادي به ثبت رسيده در منطقه مي‌توانند اقدام به خريد خودرو كنند. مالكان اين خودروها نيز مي‌توانند در داخل منطقه خودشان و حتي تبريز اقدام به رانندگي با اين خودروها كنند.

مالكان اين خودروها همچنين مجوز موقتي را تحت عنوان پلاك موقت يا گذر موقت دريافت مي‌كنند تا بتوانند در ساير نقاط ايران نيز با اين خودروها تردد كنند. اعتبار اين مجوز حدود دو ماه است.

در ژوئن سال جاري ميلادي يك شركت ثبت شده در ارس تبليغاتي را در رسانه‌هاي ايران شروع كرد كه در آن از آغاز فروش خودروهاي آمريكايي در ايران بدون هيچ‌گونه محدوديتي خبر داده شده بود.

براساس آنچه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منتشر كرده در يكي از اين تبليغات تصويري از خودروي شورولت نشان داده شده كه كنار آن نوشته شده است: بازگشت يك افسانه پس از 34 سال.

صاحبان اين شركت مدعي هستند كه كارشان قانوني بوده و داراي مشتريان بالقوه‌اي نيز هستند.

شش ماه پيش هيچ نشانه‌اي از باز شدن بازار ايران ديده نمي‌شد اما منابع آگاه اعلام مي‌كنند كه دولت ايران در حال تشويق شركت‌هاي اين كشور براي پيدا كردن راه‌هايي براي ورود خودرو و كاميون‌هاي آمريكايي به اين كشور هستند.

يك فعال اقتصادي ايران در حوزه خودرو مي‌گويد: دولت نه فقط به دنبال واردات خودرو از آمريكا است بلكه حتي روزي مي‌رسد كه خط مونتاژ خودروهاي آمريكايي نيز راه‌اندازي مي‌شود. صحبت كردن در اين باره هنوز خيلي زود است اما اين اتفاق خواهد افتاد.

سال‌ها پيش جنرال موتورز، بزرگترين خودروساز آمريكا شريك يكي از خودروسازان ايران بود. همچنين با وجود برگزاري كنفرانس اخير بين‌المللي خودرو اما هيچ‌يك از نمايندگان شركت‌هاي خودروسازي آمريكايي در اين كنفرانس حضور نداشتند.

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن