تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819402921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشروح/ زيباكلام در جمع خبرنگاران گلستاني:آينده مذاكرات را خوش‎بينانه و مثبت مي‎بينم / انتخابات‎هاي آينده حزبي خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح/ زيباكلام در جمع خبرنگاران گلستاني:آينده مذاكرات را خوش‎بينانه و مثبت مي‎بينم / انتخابات‎هاي آينده حزبي خواهد بود
صادق زيباكلام با تاكيد بر اينكه آينده مذاكرات را خوش‌بينانه و مثبت مي‌بينم، گفت: انتخابات آينده حزبي خواهد بود.


به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، صادق‎زيباكلام در حاشيه برگزاري مراسم تقدير از نلسون ماندلا در گرگان در نشست با خبرنگاران در خصوص منشور حقوق شهروندي كه توسط دولت اعتدال و اميد عنوان شده، اظهار داشت: من معتقدم كه مهم‎تر از مفاد منشور اين است كه امكان تحقق جامعه مدني و آزادي دموكراتيك در جامعه چقدر است، چون شرايط سياسي است كه اينها را تصميم‎گيري مي كند.

وي به بيان مثالي پرداخت و گفت: آيا قانوني داريم كه بر اساس آن گفته شده باشد كه كسي كه در دانشگاه‎هاي ايران مي‌خواهد درس بخواند، اعم از دانشگاه خصوصي يا دولتي بايد طرفدار دولت باشد؟ نه.

زيبا كلام بيان كرد: ولي ما صدها دانشجوي ستاره‎دار داريم كه به چه دليلي اينها ستاره‎دار شدند و حسب كدام قانون اجازه ادامه تحصيل ندارند، آيا فرض بر اينكه در ستاد تبليغاتي بوديد يا در راهپيمايي غيرقانوني شركت داشتيد حسب كدام قانون از تحصيل محروم مي‎شويد؟

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: سوال من حتي در انتصاب معاونان و يا مديران اجرايي و معاون وزير يا استاندار بايد به تائيد وزارت اطلاعات برسد حسب كدام قانون است؟ و من فكر مي‎كنم كه مهم‎تر از هر منشوري و قانون اساسي اين است كه حاكميت و اصحاب قدرت چقدر خود را موظف به رعايت قانون مي‎دانند؟

زيباكلام تاكيد كرد: بنابر اين در منشور حقوق شهروندي خيلي مطالب خوبي نوشته شده باشد، اما سوال اين است كه آيا امور بر اساس آنچه كه در قانون اساسي آمده است انجام مي‎شود كه منشور حقوق شهروندي را هم به آن اضافه كنيم؟

وي متذكر شد: به نظر من اهميت التزام حاكميت به قانون بيشتر از اين است كه در مفاد منشور حقوق شهروندي چه نوشته شده است.

اصلاح‎طلبان از روحاني حمايت مي‎كنند / دو سوم مجلس آينده اصلاح‎طلبان هستند

اين فعال سياسي در خصوص وضعيت اصلاح‌طلبان و چه بايد كرد آنها گفت: اصلاح طلبان از آقاي روحاني حمايت مي‎كنند و اين حمايت‎ها از انتخابات شروع شد و همه ما مي‎دانيم كه اگر حمايت اصلاح‎طلبان نبود بعيد بود، آقاي روحاني انتخاب شود.

زيباكلام افزود: خوشبختانه از پس از انتخابات هم اگر چه برخي كدورت‎ها و دلخوري‎ها از طرف اصلاح‎طلبان به‎خصوص در عزل و نصب‎ها وجود داشته، اما در مجموع روابط بسيار مطلوب بوده است.

وي گفت: من معتقدم اگر اين روابط خوبي كه بين دولت و اصلاح‎طلبان وجود دارد، ادامه پيدا كند و اگر اصولگرايان منصفانه انتخابات را برگزار كنند و از دوپينگ شوراي نگهبان استفاده نكنند و نامزدهاي اصلاح‎طلب را رد صلاحيت نكنند، معتقدم كه اصلاح‎طلبان در انتخابات اسفند سال 1394 حداقل دو سوم مجلس شوراي اسلامي را از آن خودشان خواهند كرد.

زيبا كلام بيان كرد: البته مقصود من اصلاح‎طلبان و كساني كه با دولت همكاري مي‎كنند و با آقاي روحاني همكاري مي‎كنند است و همان ائتلافي كه 24 خرداد اتفاق افتاد، اگر مورد رد صلاحيت قرار نگيرند به راحتي دو سوم مجلس را از آن خود خواهند كرد.

وي متذكر شد: من در دولت آقاي هاشمي رفسنجاني، خاتمي و احمدي‎نژاد هيچ پست و سمتي نداشته‎ام و بر خلاف تصور برخي‎ها در اين دولت هم هيچ پستي ندارم.

زيباكلام اظهار داشت: من همانند دختري هستم كه افراد حاضرند با من دوست شوند ولي كسي نمي‌خواهد با من ازدواج كند.

وي ادامه داد: دليلش هم واضح است، براي اينكه من فكر و عقيده خودم را دارم و به عنوان مثال علي‎رغم حمايت شديدي كه از آقاي روحاني كرده و خواهم كرد و به اندازه موهاي سرم براي آقاي روحاني مسافرت كردم، اما فاصله‎ام را با دولت آقاي روحاني حفظ كرده‎ام.

زيباكلام عنوان كرد: من در گزارش صد روزه آقاي روحاني از وي انتقاد كردم و گفتم اصلا خوب نبوده است و يا در خصوص اينكه وي هيچ اقدامي به نظر نمي‎رسد كه براي زنداني‎هاي سياسي انجام دهند، من با اين روند مشكل دارم.

وي گفت: اما مهم‌ترين مسئله و دغدغه براي آقاي روحاني مذاكرات هسته‎اي و خارج كردن كشور از اين طلسم و بحران هسته‎اي است و اگر از اين تونل به سلامتي خارج شويم و اگر ببينيم وي همچنان نسبت به مسئله زنداني‎هاي سياسي باري به هر جهت برخورد كنند به طور طبيعي انتقاد خواهم كرد.

هاشمي به آمريكاستيزي اعتقاد ندارد

زيباكلام ابراز داشت: فعال سياسي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اينكه شما در برهه‎اي منتقد آقاي رفسنجاني بوده‎ايد و در عين حال نيز از ايشان دفاع كرده‎ايد، خاطرنشان كرد: اگر از هاشمي دفاع كردم و تاكيد هم مي‎كنم بسيار محكم هم دفاع كردم، به اين دليل بود كه مواضع وي را قبول دارم.

وي متذكر شد: اما براي من اين موضوع نسبي است و همواره گفته‎ام كه آقاي هاشمي نلسون ماندلا يا مصدق و يا بازرگان نيست و مع‎الذالك از وي دفاع مي‎كنم.

اين مدرس دانشگاه ادامه داد: اين هم به اين دليل است كه ما در شرايطي زندگي نمي‎كنيم كه بتوانم با افرادي هم‌تزاز او قياسش كنم.

وي تصريح كرد: يك نكته مهم در خصوص آقاي هاشمي رفسنجاني اين است كه تاريخ زندگي هاشمي نشان مي دهد كه هرچه از زندگي‎اش مي‎گذرد، افكار و عقايدش دچار تحولاتي شده است.

زيباكلام گفت: در دوره‎اي از زمان و به‎خصوص در اوايل پيروزي انقلاب همه از جمله آقاي هاشمي آمريكا ستيز بوده‎اند، ولي معتقديم بسياري از ما بنا به دلايلي تغيير كرديم، از جمله آقاي هاشمي رفسنجاني كه معتقدم بيش از سه دهه است كه وي به اين جمع‎بندي رسيده است كه مرگ بر آمريكا به جز اينكه تيشه به ريشه منافع انقلاب زده باشد حاصل ديگري نداشته است.

زيباكلام بيان كرد: موضع‎گيري‎هاي هاشمي رفسنجاني نشان مي‎دهد كه وي ديگر موضع مرگ بر آمريكا ندارد.

وي تاكيد كرد: دليل اينكه من از وي حمايت مي‎كنم، اين است كه وي را تنها چهره و شخصيت از رهبران تراز اول انقلاب ديده‎ام كه مي‎خواهد اقتصاد جمهوري اسلامي را به اقتصاد آزاد تبديل كند.

تنها اصلاح‎طلبي نيستم كه از آقاي روحاني حمايت مي‎كنم

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دفاع شما از آقاي روحاني را هم مي‎تواند به پاي منتصب دانستن اين دولت به آقاي هاشمي رفسنجاني دانست، گفت: بله و نه.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: سياست‎هاي آقاي روحاني هم طوري بوده كه ما اصلاح‎طلبان ايرادي در آن نديده‎ايم.

وي در خصوص آمريكا‎ستيزي گفت: يك مسلمان موظف است كه نماز بخواند و روزه بگيرد و مشروب نخورد و تكاليف شرعي را انجام دهد.

زيباكلام گفت: سوال من اين است كه آيا يك مسلمان موظف است كه بگويد مرگ بر آمريكا و ما با آمريكا بستيزيم؟

وي افزود: بياييم از منظر ديني به آن نگاه كنيم و اگر مرحوم امام و مقام معظم رهبري قائل به اين هستند كه ما بايد آمريكا ستيزي كنيم، سوال اين است كه آيا اين يك حكم شرعي يا ديني است؟

زيباكلام بيان كرد: اگر اين‎گونه باشد كه علي‎القائده به مقلدان ايشان واجب مي‎شود و خود مقام معظم رهبري بارها و بارها گفته‎اند كه در خصوص مسائل سياسي افراد مختلف مي‌توانند انتقاد كنند و نظر دهند.

وي تاكيد كرد: بنابراين مقصودم از اين حرف‎ها اين است كه اگر كسي بگويد كه آمريكاستيزي در ايران بيش از 30 سال تيشه به ريشه منافع ملي زده است، به نظر من قانوني را نقص نكرده است، اما مي‎توانيد يقه صادق زيبا كلام را بگيريد و بگوييد توضيح دهيد كه اين ادعا يعني چه.

زيباكلام ابراز داشت: آينده مذاكرات را بسيار زياد خوش‎بينانه و مثبت مي‎بينم و معتقدم كه در ايران و غرب عزم جدي براي برون‌رفت از اين جريان به‌وجود آمده است.

وي تاكيد كرد: البته در غرب و آمريكا كساني كه واقعا خواهان سرنگوني جمهوري اسلامي ايران هستند، به شدت از اين موضوع دلخور هستند و برو رفت ايران از اين تحريم‎ها يعني اينكه ايران بقاء پيدا كرده است و مي‎توانم بفهمم چرا نتانياهو از اين موضوع ناراحت است.

زيباكلام متذكر شد: بنابر اين تمام كساني كه درد نظام را دارند و آينده نظام براي آنها مهم است، از حل مسئله هسته‎اي استقبال مي‎كنند.

وي تاكيد كرد: من معتقدم صد در صد مشكلات ما در حوزه اقتصاد ناشي از تحريم‎ها است.

موضوع هسته‎اي يك موضوع تخصصي است / موضوع هسته‎اي توجيه اقتصادي ندارد

اين استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اظهارنظر مشاور رئيس جمهور كه رانندگان تاكسي درباره موضوع هسته‎اي نظر ندهند، اظهار داشت: معتقدم آقاي سريع‎القلم همانند بسياري از انديشمندان اين جامعه درد توسعه ايران را دارد.

وي ادامه داد: اما به نظر من اين اظهارنظر وي بسيار درست است، زيرا موضوع هسته‎اي يك موضوع تخصصي است.

زيباكلام اضافه كرد: اما نكته‎اي كه به من ارتباط پيدا مي‎كند، اين است كه آقاي احمدي‎نژاد در سال 1384 سياست هسته‎اي ايران را عوض كرد، در حالي كه سياست اصلاح‎طلبان كج‎دار و مريض بود.

وي افزود: زيرا سياست اصلاح‎طلبان اين بود كه دنيا را در برابر ايران به واسطه هسته‎اي قرار ندهيم و تغيير اين سياست توسط آقاي احمدي‎‎نژاد همراه با بياني بود كه گفته بود كساني كه اين سياست را پيش مي‎بردند، خيانت كرده‎اند.

زيباكلام خاطرنشان كرد: من معتقدم به واسطه مخالفت غربي‎ها و آمريكايي‎ها با فعاليت هسته‎اي ما، نفس مسئله هسته‎اي هيچ وقت مورد تجزيه و تحليل ما قرار نگرفت.

وي افزود: من معتقدم كه اساسا بحث هسته‎اي ما به هيچ‎وجه توجيه اقتصادي ندارد و اگر اقتصاد را ملاك و معيار بگيريم، از اول رفتن به سمت هسته‎اي اشتباه بوده است.

وي ادامه داد: ما مي‎خواهيم اورانيوم غني شده براي نيروگاه بوشهر و نيروگاه‎هاي ديگر تامين كنيم، پس اين اورانيوم غني شده چه هزينه‎اي دارد؟

زيبا كلام گفت: اين اورانيومي كه به نيروگاه‎ها برده مي‎شود و از آن برق به دست مي‎آوريم چه ميزان برق براي ما توليد مي‎كند كه اين همه هزينه برايش پرداخت مي‎كنيم؟ آيا مي‎خواهيم دوباره هزينه‎اش را از مصرف‌كننده بگيريم يا دولت مي‎خواهد هزينه‎اش را بدهد؟ آيا اين توجيه اقتصادي دارد؟ كه من معتقدم خير توجيه اقتصادي ندارد.

وي ادامه داد: ما يا اساسا نمي‌رفتيم به دنبال هسته‎اي يا به شكلي مي‎رفتيم كه دنيا را روبروي خودمان قرار ندهيم؛ اين كاري بود كه اصولگرايان انجام دادند.

زيبا كلام در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اينكه براي آينده چه بايد كرد، گفت: من معتقدم جلوي ضرر را از هرجا بگيريم، منفعت است و به اعتقاد من بايد برنامه هسته‎اي خودمان را محدود كنيم، نه به خاطر اينكه غربي‌ها مي‎گويند، بلكه به اين دليل كه منافع ملي ما اين را مي‎گويد.

وي افزود: غربي‎ها نگران اين هستند كه ما سلاح هسته‎اي توليد نكنيم و هر قدر كه ما بگوييم كه ما سلاح هسته‎اي نمي‎خواهيم، آنها مي‎گويند شما تكنولوژي را در اختيار داريد كه هر زمان كه بخواهيد، مي‎توانيد سلاح هسته‎اي توليد كنيد.

زيباكلام با طرح اين سوال كه غربي‎هاي چرا نگران ما هستند، خاطرنشان كرد: پاسخ اين سوال به بغض و كينه به نظام و انقلاب بر نمي‎گردد، بلكه پاسخ اين سوال اين است كه ما تنها كشوري هستيم كه رسما و علني گفته‎ايم كه مي‎خواهيم اسرائيل را نابود كنيم.

زيباكلام در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر مي‎كنيد اين روند اشتباه است، گفت: بله اشتباه است.

وي اضافه كرد: چون چه كسي اين رسالت را به ما داده است كه ما بايد اسرائيل را نابود كنيم؟ آيا اتحاديه عرب اين را گفته‎اند؟ فلسطيني‎ها؟ سازمان ملل؟

اين فعال سياسي تصريح كرد: زماني كه اعراب و فلسطيني‎ها اعتقاد به نابودي اسرائيل ندارند و به اين معتقد هستند كه يك كشور فلسطيني در كنار اسرائيل اعتقاد دارد كه من هم اين اعتقاد را دارم؛ اين نابودي اسرائيل كه از بخشي از جوهره جمهوري اسلامي ايران آمده است، بر چه اساسي است.

انتخابات‎هاي آينده حزبي خواهد بود

اين منتقد سياسي در خصوص آينده احزاب و تشكل‎هاي سياسي اظهار داشت: خيلي‎ها مي‎گويند ما ايراني‌ها اهل كارهاي دسته جمعي نيستيم و ذاتا تكرو هستيم و احزاب در ايران سوابق خوبي ندارند و وابسته به شرق و غرب بوده‎اند و فقط در زمان انتخابات به صورت مقطعي ظاهر مي‎شوند، ولي به نظر من هيچ‎كدام اينها دليل دور ماندن احزاب و تشكل‎هاي سياسي نيستند و به نظر من در مجموع حاكميت جمهوري اسلامي ايران بيشترين مانع را بر تحقق حزب و فعاليت حزبي به‌وجود آورده است.

زيباكلام بيان كرد: در كل در ايران چه قبل و بعد از انقلاب حكومت‎ها آماده پذيرايي احزاب و تشكل‎هاي سياسي كه مستقل باشند، نبوده و نيستند و احزاب و تشكل‎هايي كه همسو با حكومت هستند، بيشتر ظهور پيدا مي‎كنند.

وي ادامه داد: اما اينكه در آينده چه خواهد شد، من هيچ ترديدي ندارم كه در آينده احزاب در ايران هم همانند تمام جوامع توسعه‌يافته شكل خواهند گرفت و انتخابات آينده ما در مجلس و رياست جمهوري به طور قطع حزبي خواهد بود كه در آن احزاب نيرومند تعيين‌كننده خواهند بود.

انتهاي پيام/83004/ب۴۰

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن