تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802729343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با حضور مسئولان رسانه و كارشناسان ارتباطات نخستين نشست «تحليل پيام‌هاي ارتباطي در ايران» برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: با حضور مسئولان رسانه و كارشناسان ارتباطات نخستين نشست «تحليل پيام‌هاي ارتباطي در ايران» برگزار شد
نخستين نشست «تحليل پيام‌هاي ارتباطي در ايران» به همراه ميزگردي تخصصي با حضور مسئولان صداوسيما و كارشناسان ارتباطات در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.


به گزارش برنا به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه، اين نشست با مشاركت مركز نظارت و ارزيابي سازمان صداوسيما و به مناسبت هفته پژوهش و با حضور حسن خجسته (معاون سازمان صداوسيما)، عبدالكريم خيامي (رئيس مركز نظارت و ارزيابي) و جمعي از اساتيد مطرح ارتباطات و كارشناسان رسانه برپا شده بود.

عبدالكريم خيامي ضمن تشكر ازحضور اساتيد دانشگاه‌هاي علامه طباطبايي، تهران، سوره، آزاد و صداسيما، اين نشست را مقدماتي دانست و گفت : نشست امروز آغاز سلسله نشست‌هايي با موضوع «نقد رسانه‌اي» است و در جلسات آتي به شكل تخصصي به موضوع «نقد و تحليل رسانه‌اي» در حوزه‌هايي چون «موسيقي»،‌‌ «برنامه‌هاي نمايشي»، «خبر»، «فضاي مجازي» و غيره مي‌پردازيم.

وي افزود : در مقولة نظارت، دوران روش‌هاي صفر و يكي، جزئي‌نگري و قضاوت‌هاي سليقه‌اي گذشته و ما بايد در روش‌ها و ساختارهاي‌مان تجديدنظر كنيم.

خيامي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري در سخنان اخير خود فرمودند كه فرهنگ نبايد در حاشيه اقتصاد و سياست باشد بيان كرد: متأسفانه در حال حاضر گاهي فرهنگ و علم زير ساية سياست است. علت اينكه با روي كار آمدن دولت‌ها و عوض شدن آدم‌ها، مميزي‌ها و توقيف‌ها و صدور مجوز محصولات رسانه‌اي نيز تغيير فراواني مي‌كند آن است كه ما محصولات رسانه‌‌اي را روشمند و عالمانه نمي فهميم و نمي‌توانيم شيوه‌هاي درست تحليل را به كار گيريم.

از همين رو بيش و پيش از آنكه شاخص‌ها و روش‌ها، مميزي كنند، آدم‌ها ، سليقه‌ها و پيشفرض‌هاي سياسي و جناحي درمورد آثار رسانه‌اي قضاوت مي‌كنند.

دبيرعلمي نشست اضافه كرد: رسانه‌ها نهادهاي ميانجي‌اند و مردان سياسي از طريق رسانه‌ها متوجه اخبار و اتفاقات مي‌شوند. برخي سوء تفاهم‌هايي كه ميان مردان اهل سياست و يا مديران و مسئولين كشور نيز رخ مي‌دهد و به جريان‌هاي پرتنش و گاه مخرب در جامعه منجر مي‌شود نيز گاه حاصلِ تحليل‌ها و برداشت‌هاي نادرست و غيرحرفه‌اي از متون رسانه‌اي است. احزاب، جناح‌ها، شخصيت هاي سياسي و مسئولين، معمولاً مواضع خود را از طريق رسانه‌ها ـ كه نهادهايي ميانجي هستند ـ‌اعلام مي‌كنند. و طبيعي است كه در فرآيند اين «رسانش» طرد گذاري‌ها و برجسته‌سازي‌هايي رخ مي‌دهد كه اگر اين شخصيت‌ها فنون تحليل آنها را ندانند ويا از مشاورين آشنا به تحليل اين پيام‌هاي ارتباطي برخوردار نباشند به سلسله‌اي از محاجات بي‌حاصل منجر مي‌شود.
اگر متخصصان دلسوز و متعهد رسانه‌اي به مسئولين درست آموزش مي‌دادند كه چگونه رسانه‌ها را قرائت كنند و بعد موضع بگيرند، تا حد زيادي از اين سوءتفاهم ها جلوگيري مي‌شد. چه آنكه اختلاف نظر و سليقه با سوءتفاهم متفاوت است.

خيامي يكي از راه‌هاي مقابله با شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند را ارتقاي «سواد رسانه‌اي» دانست و گفت : ارتقاء به اصطلاح «سواد رسانه‌اي» هم نيازمند افزايش سطح توانايي مخاطبان در تحليل برنامه‌‌هاي ماهواره اي است.

وي اضافه كرد: مركز نظارت و ارزيابي صداوسيما ـ وابسته به اين سازمان ـ به عنوان قديمي‌ترين و بزرگترين مركز رصد، نظارت ، تحليل و ارزيابي برنامه‌هاي صداوسيما در كشور، با راهنمايي‌ها و حمايت هاي رئيس سازمان، در سال‌هاي اخير، استفاده از روش‌هاي علمي كمي و كيفي تحليل پيام هاي رسانه‌اي را در دستور كار قرار داده است و ضمن آن به تبديل سياست‌ها و مفاهيم كلاني مانند رهنمودهاي مقام معظم رهبري به شاخص‌هاي قابل اندازه‌گيري اهتمام ويژه‌اي داشته است.

خيامي ضمن رد «كمي‌گرايي» صرف و يا «جزئي‌نگري» و «عدم توجه به بافت برنامه و جامعه» در نظارت برنامه، از اساتيد و كارشناسان مدعو خواست تا به برخي پرسش‌هاي نظري و روشي اين مركز كه طي فرايند بومي‌‌سازي و عملي‌سازي روش‌هاي تحليل به دست آمده، پاسخ دهند.

در ادامه مسعود كوثري استاد دانشگاه علوم ارتباطات تهران درباره مخاطب‌سنجي گفت: ما بايد در پژوهش‌هاي رسانه‌اي يك كتابچه تعريف عملياتي پژوهش‌ها را داشته باشيم. وقتي تعاريف و مفاهيم متفاوت باشند امكان مقايسه نيست و در نتيجه گزارش‌هايي را هم كه به مقامات بالادستي مي‌دهيم ممكن است مخدوش باشند.

كوثري توضيح داد: اگر به صورت يك پنل و يك روند متغيرها را دنبال نكنيم به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسيم. اولين كاري كه هر سيستم پژوهشي بايد بكند استاندارد سازي مفاهيم است. مجري‌ها نيز بايد قبل از اجرا آموزش بينند و بار مثبت و منفي لغات به آنها آموزش داده شود. فضاي مفهومي واژه‌ها بايد دربيايد وگرنه به هم ريختگي در تلويزيون مشاهده مي‌شود.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: روش پرسشنامه‌اي آنلاين و تلفني كه برخي براي تحقيق به كار مي‌برند معمولاً نادرست است. نحوه ارتباطي با مردم در پرسشنامه تلفني خيلي مهم است و بايد راه قانع‌كننده‌اي داشته باشيم تا مخاطبان پرسشنامه را پر كنند. نوشتن گزارش‌هاي كيفي در ايران ضعيف است نويسنده يك تحقيق كيفي بايد قابليت رمان‌نويسي داشته باشد تا بتواند مسئله را‌ آشكار كند. چون دريافت مخاطب مهم‌تر از ديده شدن برنامه‌هاست.

دكتر اكبر نصرالهي، مديركل نظارت و ارزيابي اخبار و برنامه‌هاي سياسي صداوسيما در ادامه اين نشست ضمن بيان اينكه پژوهشگران ارتباطي بايد در ارتباط با رسانه باشند گفت: مراكز تحقيقاتي زيادي در كشور وجود دارد اما چون در ارتباط با كار و مشكلات رسانه‌ها نيستند، محصولات آنها كمتر قابل استفاده و كاربرد در صداوسيماست.

وي اضافه كرد: اداره‌كل نظارت و ارزيابي اخبار و برنامه هاي سياسي روش هاي علمي و متنوعي به كار گرفته اما معتقدم براي قضاوت منصفانه حتما لازم است در كنار تسلط بر روش هاي تحقيق، تجربه ميداني هم داشته باشيم. شرايط كار را بدانيم و مشكلات را حس كنيم.

نصرالهي يكي از مشكلات تحقيق در خبر را ادبيات ناكافي و غير بومي دانست و توضيح داد به عنوان مثال: در مديريت «تصاوير» و يا مديريت «تكرار» اخبار شاخص مدون علمي نداريم. هم بايد به امنيت ملي توجه شود و هم بحث آرامش رواني مردم مطرح است و هم ازطرفي دانستن اطلاعات مربوط به حوادث طبيعي، حق مردم است از اين رو يافتن نقطه بهينه در اين ميان خيلي سخت است.

نعمت الله فاضلي استاد دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه با اشاره به بحث ارتباطات آئيني بيان كرد: ما براي تحليل رسانه به الگوي آئيني نياز داريم. اين الگو در برنامه سازي به ما نگاه انتقادي مي دهد و تاثيرگذاري را بيشتر مي كند. نيازهاي مردم در برخي برنامه‌ها پاسخ داده نمي شوند و علت آن اين است كه برخي از اين برنامه‌ها از الگوي انتقالي به جاي الگوي آئيني استفاده مي كنند.

وي توضيح داد: برنامه 90 توانسته با الگوي آئيني مخاطبان زيادي به دست آورد. اولين ويژگي ارتباط آئيني داشتن آئين است يعني؛ مجموعه رفتارهاي قاعده مند و مكرري كه در يك حوزه اجتماعي، سياسي و... تجربه مي شود. آئين ها بايد معنادار، جمعي و همگاني باشند و يك برنامه آئيني بايد تكرر و تداوم داشته باشد تا در فرهنگ به شكل آئين درآيد. چون پيش فرض تمام نشدن يك برنامه منجر به آئيني شدن آن مي شود. وي استفاده از مدل ارتباطات آئيني را به دليل كهن بودن و آئيني بودن تاريخ و فرهنگ ايران و نيز ماهيت شيعي جامعه و همچنين تمايل جامعة ايراني به مردم سالاري مناسب‌تر و موفق‌تر از مدل انتقالي دانست.

در ادامه جلسه ميزگردي تخصصي بين كارشناسان و اساتيد ارتباطات با موضوع روش هاي پژوهشي تحليل پيام هاي ارتباطي و كاربردهاي متنوع روش كمي و كيفي برگزار شد و در آن دكتر عبدالله گيويان، دكتر محمدرضا رسولي، دكتر شهرام گيل آبادي، دكتر محمود اربابي و دكتر اميدعلي مسعودي با يكديگر به بحث و گفت و گو پرداختند.

در اين ميزگرد موضوعاتي چون لزوم توجه مضاعف به روش‌هاي كيفي، مقاومت دانشگاه ها در مقابل روش‌هاي كيفي؛ مباني پوزيتيويستي روش‌هاي كمي، اندك بودن منابع و نيز اساتيد در روش‌هاي كيفي، لزوم انتخاب روش‌ بر مبناي مساله و هدف تحقيق، توجه به رو‌ش‌هاي تركيبي، تاريخچه روش‌هاي كمي و كيفي و ... مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در ادامه آقاي دكتر خجسته معاون سازمان صداوسيما در سخناني كوتاه ضمن اشاره به دستاوردهاي حوزه توليد و نيز نظارت و ارزيابي سازمان صداوسيما، از به كارگيري مدل‌هاي ارتباطات به ويژه ارتباطات ‌آئيني و نيز روش‌هاي كمي و كيفي تحليل، خواستار اعمال ماتريسي متغيرهاي مربوط به اقتضائات و مأموريت‌هاي خاص شبكه‌ها در فرايند تحليل و ارزيابي برنامه‌هاي راديو و تلويزيون شد و از برگزاركنندگان و اساتيد اين نشست صميمانه تشكر كرد.

در پايان مراسم پس از تقدير از تلاش هاي مجدانه دكتر نورالله مرادي ـ دبير نشست و سردبير مجله ـ از شمارة جديد فصلنامة «تحليل پيام» مركز نظارت و ارزيابي رونمايي شد. اين شماره از فصلنامه شامل مقالاتي چون نقد پسااستعماري، رسانه و انتخابات، بهره‌گيري از ارتباطات آئيني، كاربري موسيقي در رسانه ملي، تحليل گفتمان معيشت خانوارها در صداي استان‌ها، تحليل نشانه‌شناختي و ... همچنين ويژه‌نامه تحليل خبر و برنامه‌هاي سياسي راديو و تلويزيون مي‌باشد كه طي حدود 400 صفحه به علاقمندان ارائه شده است.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن