تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802960145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدفمندي يارانه‌ها ۳ساله شد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: "هدفمندي يارانه‌ها" ۳ساله شد
هم‌زمان با سومين سالگرد هدفمندي يارانه‌ها در ايران دولت و مجلس در حال رايزني براي اجراي فاز دوم اين قانون از سال آينده و حذف برخي دهك‌هاي غيرنيازمند يارانه‌بگير هستند اما هنوز توافقي حاصل نشده است.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، 27 آذر 1389، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري وقت با حضور در تلويزيون آغاز اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را رسماً اعلام كرد و گفت: از صبح روز 28 آذر، حامل‌هاي انرژي، آب و نان در سراسر ايران با بهاي جديد ارائه خواهند شد.

به‌دنبال گفت‌وگوي تلويزيوني احمدي نژاد ستاد هدفمندي يارانه‌ها با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد: از اين پس قيمت بنزين آزاد ليتري 700 تومان، قيمت سي‌ان‌جي (گاز اتومبيل) متر مكعبي 300 تومان و قيمت گازوئيل آزاد هم ليتري 350 تومان خواهد بود.

از آن تاريخ تاكنون 3 سال گذشته و امروز (پنج‌شنبه 28 آذرماه 1392) قانون هدفمندي يارانه‌ها در ايران رسماً 3ساله شد؛ اما قانون هدفمندي يارانه‌ها در اين سال‌ها با فراز و فرودهاي بسياري همراه بود و واكنش‌هاي تند و تيز مجلس و كارشناسان را به‌همراه داشت چراكه به‌اعتقاد فعالان اقتصادي آن‌طور كه بايد هدفمندي در ايران اجرا نشد و همين امر عواقبي را به‌دنبال داشت.

هدفمندسازي يارانه‌ها در ايران يكي از مهمترين بخش‌ها و نمايان‌ترين بخش طرح تحول اقتصادي است كه به تغيير فرآيند پرداخت يارانه‌ها مي‌انجامد. در اين فرايند با حذف تدريجي يارانه‌ها‌ از مواد سوختي، مواد خوراكي، آب، برق و ساير اقلام در ايران نوع پرداخت تغيير مي‌كند كه بخشي از اين يارانه‌هاي حذف‌شده (60 درصد در سال 1390) به‌صورت نقدي به مردم پرداخت شد و قرار بود ساير درآمد اين كار صرف كارهاي عمراني و فرهنگي شود.

سرانجام دولت وقت قانون بزرگ‌ترين طرح تاريخ اقتصادي ايران (قانون هدفمند كردن يارانه‌ها) را در زمستان 1387 به‌صورت لايحه به مجلس ارائه كرد و بعد از جنجال فراوان و با اعمال تغييراتي به تصويب مجلس رسيد. اما در آذر 1388، با بالاگرفتن اختلاف بين مجلس و دولت در خصوص نحوه در اختيار گرفتن درآمد ناشي از آزادسازي قيمت‌ها، اين ماده به شوراي نگهبان ارسال شد و با بررسي آن توسط اين شورا، منابع مالي به وجود آمده در پي حذف يارانه‌هاي اجناس، مي‌بايست در اختيار دولت قرار مي‌گرفت. با تمام اين كش و قوس‌ها دولت موفق به اجراي هدفمندي در آذر 89 شد.

براساس فرم‌هاي اطلاعات اقتصادي براي دريافت يارانه نقدي كه تا مهر 1389 تكميل شده از آن تاريخ تاكنون 68 ميليون و 482 هزار و 758 نفر در قالب حدود 20 ميليون خانوار ماهانه 45500 تومان يارانه مي‌گيرند.

در طرح هدفمندي يارانه‌ها قيمت برخي از حامل‌هاي انرژي اصلاح شد و قرار بود افزايش قيمت بعدي در فاز دوم انجام شود ولي ازآن‌جايي كه دولت وقت و مجلس با هم به توافق نرسيدند اجراي فاز دوم به تعويق افتاد. حامل‌هاي انرژي‌هاي مشمول اصلاح قيمت عبارت‌اند از: بنزين موتور، نفت گاز (‌گازوئيل)، نفت كوره، گاز مايع،گاز خودرو، نفت سفيد، گاز طبيعي و برق.

مجلسي‌ها با اجراي فاز دوم حامل‌هاي انرژي در سال 92 مخالفت كردند و همين باعث شد كه دولت دهم موفق به اجراي فاز دوم نشود و اين مرحله از قانون به دولت يازدهم برسد؛ برهمين اساس كابينه حسن روحاني تصميم گرفتند براي اجراي فاز دوم در سال 93 لايحه‌اي جدا از بودجه به مجلس ارائه دهند تا در نهايت نسبت به اجراي فاز دوم گامي بردارند.

ازآن‌جايي كه دولت در تأمين اعتبار يارانه نقدي به مشكل خورده و با كسري بودجه همراه است مجلس و دولت به اين تصميم واحد رسيده‌اند كه بايد يارانه دهك‌هاي درآمدي بالا حذف شود و گروه نيازمندان يارانه ماهانه را دريافت كنند. البته ابتدا قرار بود اين طرح تا پايان سال 92 اجرا شود ولي مجلس و دولت به جمع‌بندي واحد نرسيدند. بر همين اساس دولت سعي دارد تا اين طرح را هم در لايحه هدفمندي يارانه‌ها به مجلس ارائه دهد.

امروز سومين سال از اجراي هدفمندي يارانه‌ها مي‌گذرد ولي طبق اذعان كارشناسان اقتصادي اجراي اشتباه هدفمندي يارانه‌ها موجب بروز برخي مشكلات در اقتصاد ايران شد كه لازم است در ادامه قانون‌گذار و دولت راهي را براي اجراي صحيح و كامل هدفمندي يارانه‌ها در پيش بگيرند. البته رئيس كابينه يازدهم و ياران وي به‌دفعات بر اجراي صحيح هدفمندي در سال آينده تأكيد كرده‌اند ولي هنوز طرحي براي ادامه هدفمندي ارائه نداده‌اند.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن