تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804267162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به آموزش مسائل جنسي در مدرسه هاي آلمان


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نگاهي به آموزش مسائل جنسي در مدرسه هاي آلمان
آموزش جنسي بخشي از درس بيولوژي در مدارس آلمان است و دانش‌آموزان به دور از تعلق قومي و يا مذهبي ملزم به شركت در آن هستند. يكي از دبيران باتجربه بيولوژي در گفت‌وگو با دويچه‌وله از نحوه آموزش جنسي در مدارس اين كشور مي‌گويد.

به گزارش سايت دويچه وله، در سال‌هاي پاياني دهه ۱۹۶۰ همراه با موج وسيع جنبش‌هاي دانشجويي و اعتراضات گسترده جوانان در بسياري از كشورهاي اروپايي و از جمله آلمان، نياز نسل جوان به دگرگوني در سيستم‌هاي آموزشي و تربيتي در خانه و مدرسه و ايجاد فضايي بازتر در همه زمينه‌ها به چشم مي‌خورد.

آن زمان، اين نظر مورد توجه قرار گرفت كه نوجوانان با مسائل جنسي نه از طريق شيوه‌هاي "غيرمعمول" و "پنهان" بلكه به شكل سيستماتيك و علمي و از طريق آموزش در مدرسه آشنا شوند. علي‌رغم انتقاد و مخالفت سخت محافل محافظه‌كار و كليساي كاتوليك، آموزش مسائل جنسي به عنوان بخشي از درس زيست‌شناسي در بسياري از مدارس آلمان پذيرفته شد و نخستين كتاب‌هاي درسي در اين زمينه به چاپ رسيدند.

حمايت قانوني از تدريس مسائل جنسي در مدارس، موجب شد آن دسته از والديني كه مخالف شركت فرزندان خود در كلاس‌هاي آموزش جنسي بودند، در مرجله اول جريمه بپردازند و در صورت تكرار، با پيگرد قضايي و مجازات روبرو شوند.

در آلمان آموزش مسائل جنسي بخشي از درس زيست‌شناسي است و در اين چارچوب در مدارس تدريس مي‌شود. اطلاعات عمومي در مورد اندام‌هاي جنسي و كاركرد آنان، بلوغ و تغييرات اندام‌هاي جنسي در طول سال‌هاي زندگي، روابط جنسي، حاملگي و زايمان، بيماري‌هاي جنسي و راه‌هاي جلوگيري از آن‌ها، خشونت و سوءاستفاده جنسي از جمله مسائلي هستند كه در اين دروس مورد توجه قرار مي‌گيرند. براي تدريس اين درس از جمله وسايل و مدل‌هاي پلاستيكي يا چوبي و وسايل جلوگيري استفاده مي‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند به‌طور عملي استفاده از وسايل بهداشتي و پيش‌گيرنده را بياموزند.

از دهه هشتاد ميلادي به بعد نيز، به موضوع ايدز و راه‌هاي مقابله با ابتلا به اين بيماري در ساعات آموزش جنسي مدارس به طور ويژه توجه مي‌شود.

به نظر كارشناسان تربيتي، آموزش علمي مسائل جنسي در مدارس به ويژه در زماني كه نوجوانان امكان استفاده غيركنترل‌شده از وسايل ارتباط جمعي و اينترنت را يافته‌اند، اهميت به مراتب بيشتري يافته است. طبق نتايج يك پژوهش كه در مجله جوانان "براوو" در آلمان به چاپ رسيده، از هر سه كودك ۱۱ تا ۱۲ ساله يك نفر عكس‌ يا فيلم ‌پورنوگرافي را از طريق اينترنت در كامپيوتر و يا تلفن دستي خود ديده است. اين موضوع در نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله تا سه‌چهارم تعداد دانش‌آموزان شركت كننده در تحقيق را شامل شده است.

در كلاس‌هاي آموزش جنسي در مدارس آلمان، دانش‌آموزان با واژگان علمي براي مطرح كردن پرسش‌هاي خود در زمينه روابط جنسي و اندام‌هاي تناسلي آشنا مي‌شوند. آن‌ها مي‌توانند هر نوع پرسشي را در ارتباط با مسائل جنسي به طور مستقيم در كلاس‌هاي درس و يا حتي بدون نام در اوراقي طرح كنند كه از سوي معلمان در كلاس پخش مي‌شود. مربيان سپس موضوع را در كلاس مورد بحث قرار خواهند داد.

در مدارس آلمان، به موضوع‌ عشق نيز نه از جنبه بيولوژيك آن، در درس‌هايي ديگري مانند فلسفه و اخلاق پرداخته مي‌شود.

ديتر پترز، دبير باسابقه زيست‌شناسي در ايالت نوردراين ‌وستفالن در زمينه چگونگي آموزش جنسي در مدارس آلمان به پرسش‌هاي دويچه‌وله پاسخ داده است.

آقاي پترز در چه سني، به عبارت ديگر در چه كلاسي دانش‌آموزان در مدارس با مسائل جنسي آشنا مي‌شوند؟

در دبيرستان‌هاي آلمان دانش‌آموزان در حدود ده سالگي با اين موضوع آشنا مي‌شوند. در آلمان چهار سال اول كودكان به مدرسه ابتدايي مي‌روند و كلاس پنجم در دبيرستان تدريس مي‌شود. اولين بخش درس زيست‌شناسي در كلاس پنجم به مدت يك سال تدريس بيولوژي بدن انسان است و در اين چارچوب آموزش جنسي به عنوان بخشي از درس محسوب مي‌شود.

براي بار دوم زماني كه دانش‌آموزان حدود پانزده ساله هستند، يعني در كلاس نهم دبيرستان آموزش جنسي به عنوان بخشي از درس زيست‌شناسي است. به غير از آن در كلاس‌هاي ديگر نيز مثلا وقتي آموزگاران مورد توليد مثل گياهان و يا حيوانات صحبت مي‌كنند، طبيعي است كه به موضوع انسان و رابطه جنسي هم اشاره مي‌شود. در اين زمان هم اگر پرسشي در اين ارتباط از سوي دانش‌آموزان مطرح شود پاسخ داده خواهد شد.

و از چه زماني به بچه‌ها آموزش جنسي داده مي‌شود؟

از زماني كه من در مدارس آلمان كار مي كنم، كه مدتي بيش از ۳۰ سال است آموزش جنسي به عنوان بخشي از درس زيست‌شناسي در حوزه بيولوژي انسان تدريس مي‌شود. اواخر سال‌هاي ۶۰ نحوه تدريس اين موضوع براي دانش‌آموزان جزو درس‌هاي دانشگاهي ما بود.

تا پيش از آن هم به نوعي در برخي از مدارس به اين موضوع اشاره مي‌شد مثلا در دوران مدرسه ما هم دانش‌آموزان با موضوع آموزش جنسي آشنا مي‌شدند اما نه به شكل تدريس امروزي آن در مدارس. در واقع هميشه اين موضوعي بوده كه در محدوده دروس زيست‌شناسي به آن اشاره شده‌ است.

آيا شركت در كلاس‌هاي آموزش جنسي براي دانش‌آموزان اجباري است؟ اقليت‌هاي قومي و يا مذهبي با موضوع آموزش جنسي در مدارس چطور برخورد مي‌كنند؟

من در تمام سال‌هايي كه تدريس مي‌كردم با چنين مشكلي روبرو نشده‌ام. بديهي است كه بخشي از درس بيولوژي، بيولوژي انسان و آموزش درباره اندام‌هاي جنسي اوست.
در كلاس پنجم پيش از شروع تدريس آموزش جنسي ما نامه‌اي به والدين مي‌نويسيم و موضوع درس را در آن‌ مطرح مي‌كنيم تا اگر كودكان در اين زمينه پرسش‌هايي را با پدر و مادرها مطرح كردند، آن‌ها آمادگي پاسخگويي را داشته باشند. اما من تا به حال با موردي برخورد نكرده‌ام كه والدين مخالف شركت فرزندشان در اين بخش از درس باشند.

آيا كتب يا جزوه‌هاي درسي آموزش جنسي براي كودكان از سوي اداره آموزش و پرورش و يا سازمان‌هاي دولتي و يا غير دولتي آماده مي‌شوند و يا فيلم‌هاي آموزشي و وسايلي در كلاس نشان داده مي‌شود تا براي مثال دانش‌آموزان استفاده از كاندوم را ياد بگيرند؟

مواد درسي در كتاب‌هاي درس بيولوژي در اختيار معلمان قرار مي‌گيرد. اين كتاب‌ها در ايالات مختلف آلمان تنها ممكن است تفاوت اندكي با يكديگر داشته باشند. در هر صورت پايه آموزش كتاب‌هاي درسي است و علاوه بر آن از سوي سازمان‌هاي مختلف آموزشي هم ما جزوه‌هايي را مثلا در مورد حفاظت و پاكيزگي اندام‌هاي جنسي و يا عكس‌ها و پلاكارد‌هاي آموزشي دريافت مي‌كنيم.

براي تدريس در كلاس نهم براي مثال زماني كه به دانش‌آموزان راه‌هاي جلوگيري از حاملگي و حفظ بهداشت در زمان رابطه جنسي آموزش داده مي‌شود و نشان داده مي‌شود كه دختران در زمان عادت ماهيانه چطور از نوار بهداشتي استفاده كنند. از روي همين مدل‌ها دانش‌آموزان با نقاط حساس آشنا مي‌شوند.

اين وسايل در مدرسه نگهداري مي‌شوند و زماني كه معلمي براي تدريس به آن احتياج داشته باشد در اختيار وي قرار مي‌گيرد. در مورد نشان دادن فيلم‌هاي آموزشي از اين سيستم تا حدود ده پانزده سال پيش بيشتر استفاده مي‌شد و امروزه مدل‌ اندام‌هاي تناسلي مستقيما در اختيار دانش‌آموزان است تا آن‌ها بتوانند بهتر با كاربرد وسايل جلوگيري آشنا شوند.

سن بلوغ در دخترها و پسرها متفاوت است و پسرها با كمي تأخير اين مرحله را از سر مي‌گذرانند. با توجه به اين كه كلاس‌هاي درسي در آلمان مختلط هستند، برخورد پسرها و دخترها به اين موضوع متفاوت نيست؟

اين درست است اما ما كلاس‌هاي آموزش جنسي را براي هر دو جنسيت همراه با هم برگزار مي‌كنيم. درست است كه سن بلوغ در دخترها و پسرها متفاوت است اما در يك جنسيت هم برخي از دخترها و پا پسرها زودتر و برخي ديرتر بالغ مي‌شوند. طبيعي است كه برخي از دانش‌آموزان اطلاعات و يا تجربه بيشتري در اين مورد دارند، مثلا به دليل استفاده از اينترنت، و برخي كمتر. ما امكان مجزا كردن دانش‌آموزان را نداريم و طبق برنامه درسي به همه دانش‌آموزان كلاس درس داده مي‌شود. ممكن است پرسش‌هاي دانش‌آموزان متفاوت باشد اما با تشكيل گروه‌هاي كاري مختلف در كلاس اين مسئله حل مي‌شود.

چه پرسش‌هايي بيشتر از سوي دانش‌آموزان مطرح مي‌شوند؟ آيا مثلا عادت ماهيانه و يا جلوگيري از بيماري‌ها و بارداري پرسش‌هايي هستند كه اغلب مطرح مي‌شوند؟ اطلاعات اوليه دانش‌آموزان معمولا از كجاست؟

اطلاعات اوليه در مورد رابطه جنسي امروزه در ميان دانش‌آموزان به مراتب بيشتر از گذشته است و اغلب از طريق اينترنت و يا صحبت با والدين به دست آمده است. در كلاس پنجم ما بيشتر در باره اندام‌هاي جنسي و كاركرد آن‌ها صحبت مي‌كنيم. در كلاس نهم راه‌هاي جلوگيري از بارداري موضوع محوري است. اين مسئله براي دانش‌آموزان در سنين حدود ۱۴ يا ۱۵ سال بيشتر مورد توجه است. در كلاس نهم علاوه بر آن در باره بيماري‌هاي جنسي بحث مي‌شود. خطرات بيماري ايدز و لزوم حفاظت از خود در هنگام رابطه جنسي، دوره عادت ماهيانه دختران و تغييرات هورموني بدن در اين دوران هم در كلاس نهم تدريس مي‌شود.

پرسش‌هاي دختران دانش‌آموز و پسرها متفاوت است؟

در كلاس پنجم اغلب پسرها خجالتي‌تر هستند و دخترها كنجكاوي بيشتري دارند. در كلاس نهم معمولا برعكس اما در اصل تفاوت پرسش‌ها اينقدر نيست كه قابل تأمل باشد.

آقاي پترز، شما از اينترنت گفتيد و اين كه چطور دانش‌آموزان بخشي از اطلاعات خود را از اين طريق كسب مي‌كنند. اينترنت چه نقش منفي‌ احتمالي در دادن اطلاعات احيانا نادرست، خشن و يا پورنوگرافي به كودكان و نوجوانان بازي مي‌كند.

من هم در اين امر خطر مي بينم. در واقع جمع‌آوري دانستني‌ها از اين طريق، روش واقع‌بينانه‌اي نيست. مهم اين است كه در كلاس‌هاي درسي دبيرستان از طريق طبيعي و درستي اين آموزش به دانش‌آموزان داده مي‌شود. كودكان مي‌آموزند كه پايه رابطه جنسي تنها در تحريك دائمي بودن و آمادگي دائمي دوست يا پارتنر براي رابطه جنسي نيست. براي ما سخت است كه اطلاعات به دست آمده از طريق اينترنت را به راه صحيحي سوق دهيم.

آيا كودكان در مطرح كردن پرسش‌ها دچار مشكل نمي‌شوند؟ احتمالا براي آن‌ها سخت است كه واژگان درست را براي بيان مسائل جنسي بيابند و يا اگر با اين واژگان آشنا باشند بيشتر محاوره‌اي است؟

در كلاس پنجم به عنوان درس پايه‌اي تمام ارگان‌ها بدن با نام علمي‌شان به كودكان آموزش داده مي‌شود تا آن‌ها مجبور نباشند از واژه‌هاي محاوره‌اي براي بيان پرسش‌هاي خود سود جويند. در نتيجه دانش‌آموزان مي‌توانند از اين طريق بدون احساس خجالت مسائل خود را با استفاده از واژگان علمي مطرح كنند. طبيعي است كه وقتي آن‌ها نمي‌دانند آيا استفاده از اين يا آن واژه درست است و يا نادرست، در بيان پرسش خود ترديد مي‌كنند.

در كلاس نهم همراه با شروع تدريس اين بخش از درس، من برگه‌هايي را بين دانش‌آموزان توزيع مي‌كنم و آن‌ها مي‌توانند پرسش‌هاي خود را در ارتباط با مسائل جنسي بدون ذكر نامشان در آن مطرح كنند. دانش‌آموزان از اين طريق حتي اگر جسارت مطرح كردن پرسش را از طريق شفاهي نداشته باشند آن را از طريق پرسش كتبي مطرح مي‌كنند و من در شروع درس قول مي‌دهم كه به هر سوالي پاسخ دهم. برخي به پرسش‌ها به بحث گذاشته مي‌شوند و كودكان ياد مي‌گيرند كه بدون ترس و خجالت مسائل و نظرات خود را مطرح كنند.

تا چه حد دانش‌آموزان درس را جدي مي‌گيرند و يا پرسش‌ها باعث ‌خنده آن‌ها مي‌شوند؟

در ابتدا اغلب آن‌ها به هر سوالي مي‌خندند. شايد به اين دليل كه به نوعي موضوع خودشان هم هست. اما پس از گذشت دو سه جلسه كه مي‌بينند در كلاس درس به اين موضوع هم درست مانند هر بخش ديگر بيولوژي برخورد مي‌شود، خنده پايان مي‌گيرد وموضوع را جدي‌تر دنبال مي‌كنند.

براي تدريس آموزش جنسي چند ساعت در برنامه آموزشي مدارس در نظر گرفته شده است؟

تعداد ساعت‌هاي درسي و زمان ضروري براي تدريس اين موضوع از پيش تعيين نشده و هر معلمي به نسبت پرسش‌هاي مطرح شده از سوي دانش‌آموزان وقت بيشتر و يا كمتري را در اين بخش درس بيولوژي به آن اختصاص مي‌دهد. به نسبت ارتباط پرسش‌ها با بخش‌هاي ديگر بيولوژي آموزگار مي‌تواند تا سه ماه از كلاس‌هاي زيست شناسي را براي بحث و در نظر گيرد. پيش مي‌آيد كه دانش‌آموزان پرسش‌هاي كمتري را مطرح مي‌كنند و مي‌توان پس از شش هفته به اين بحث خاتمه داد و به موضوع‌هاي ديگر بيولوژي پرداخت؛ در واقع دو يا سه ساعت زيست شناسي در هفته براي دانش‌آموزان در نظر گرفته شده كه در مجموع براي شش هفته حدود ۱۵ ساعت به اين موضوع اختصاص مي‌يابد.

امروزه گفته مي‌شود به دليل استفاده وسيع از وسايل ارتباط جمعي و اطلاعاتي كه از طريق اينترنت در اختيار قرار كودكان و نوجوانان قرار مي‌گيرد، نسل جديد با خيلي از مسائل از جمله با موضوع ارتباط جنسي خيلي زود مواجه مي‌شود. آيا تجربه شما هم در اين مورد چنين بوده است؟ آيا مي‌توان مدعي شد كه تجربه اولين رابطه جنسي بين جوانان آلماني در سنين پايين‌تري اتفاق مي‌افتد؟

بله واقعا درست است. آمار و تحقيقات علمي هم نشان‌دهنده همين موضوع هستند. سن بلوغ ميان نوجوانان هم تقريبا يك سال به نسبت چهل سال كاهش يافته است. زمان معيني براي آغاز بلوغ در بدن انسان تعيين نشده است. عوامل بيروني و تجارب نوجوانان هم در زمان شروع تغييرات بلوغ در بدن نقش دارند. به همين دليل امروزه در جوامع غربي بلوغ در سنين پايين‌تري اتفاق مي‌افتد و پرسش‌هاي نوجوانان هم در اين زمينه در سنين پايين‌تري مطرح مي‌شوند.

با وجود آموزش جنسي دانش‌آموزان و راه‌هاي جلوگيري از حاملگي در مدرسه، گاهي اخباري هم در آلمان از باردار شدن يك دختر دانش‌آموز منتشر مي‌شود. در اين صورت وضعيت اين دانش‌آموز و ادامه تحصيل وي چه مي‌شود؟ سرنوشت اين بارداري ناخواسته به كجا كشيده مي‌شود؟

چنين موضوعي خيلي به‌ندرت ممكن است اتفاق بيافتد. در مدت سي سالي كه من درس زيست‌شناسي تدريس مي‌كنم يك بار ده سال پيش در دبيرستان ما چنين موردي پيش آمد. مدرسه به اين دانش آموز شش ماه مرخصي داد و پس از اين مدت او به كلاس درس و مدرسه برگشت. اگر دانش‌آموز كمتر از ۱۶ سال داشته باشد او به همراه والدينش در مورد ادامه حاملگي و يا كورتاژ صميم مي‌گيرد و از ۱۶ سالگي دانش‌آموز خود مي‌تواند در مورد نگاه‌داشتن كودك تصميم بگيرد و در هر صورت مدرسه در اين امر دخالت نمي‌كند. ولي مسئولان مدرسه و اداره آموزش و پرورش به دختر دانش‌آموزي كه ناخواسته باردار شده كمك مي‌كنند. نهاد‌هايي در آلمان هستند كه به‌طور ويژه امكانات مالي و يا حمايت روحي و رواني لازم را در اختيار چنين دانش‌آموزي قرار مي‌دهند.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن