تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819843055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور وكيل در تمامي مراحل پرونده قانوني شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: حضور وكيل در تمامي مراحل پرونده قانوني شود
محمدرضا گيوكي
حقوقدان و قاضي سابق دادگستري

طبق قانون، طرفين يك دعوا مي‌توانند وكيل يا وكلاي مدافع تعيين كنند و در اين زمينه بين شاكي و متهم تفاوتي نمي‌توان قائل شد. تنها تفاوت ميان اموركيفري و حقوقي در اين است كه در امورحقوقي هريك از طرفين نمي‌توانند بيش از يك وكيل داشته باشند، در صورتي كه در اموركيفري متهم مي‌تواند بيش از دو وكيل داشته باشد تا برخلاف مقررات رأيي عليه متهم صادر نشود.
در مواردي كه شخصي به دليل مشكلات مالي نتواند از حضور وكيل بهره‌مند گردد مي‌تواند از دادگاه درخواست وكيل معاضدتي نمايد.
محدوديتي كه نه قانوني است و نه به نفع متهم!
در برخي موارد حضور وكيل الزامي است، متهمان بايد در جرايمي كه مجازات قانوني اعدام يا حبس ابد دارند وكيل داشته باشند، در غير اين صورت دادگاه بايد وكيل تسخيري معرفي كند.
متأسفانه در حال حاضر در زمينه حضور وكيل در رابطه با سير پرونده‌هاي مختلف در دادگاه، نقص بزرگي وجود دارد كه غيرقانوني و كاملاً به ضرر طرفين است چرا كه وكيل فقط مي‌تواند در جلسه تحقيق حضور داشته باشد و به هيچ عنوان حق دفاع از متهم را ندارد. در صورتي كه بر اساس قانون اساسي و اصل برائت، اصل بر بي‌گناهي افراد است و شخصي كه متهم محسوب مي‌شود بايد براي دفاع از خود در تمامي مراحل حتي مراحل مقدماتي از حق داشتن وكيل برخوردار باشد.
با حضور وكيل در تمامي مراحل دادرسي، شخص وكيل از حقوق متهم پاسداري كرده و در واقع از اصل برائت شخص دفاع كرده است؛ با اين توصيف لازم است كه قانون با صراحت با حضور وكيل در تمامي مراحل موافقت نمايد.
بايد بدانيم جمع‌آوري دلايل نامشروع عليه متهم با حضور وكيل از بين خواهد رفت، از جمله اين دلايل مي‌توان به دام گستراندن براي متهم اشاره كرد كه عملي نامشروع و به زيان متهم بوده و محكوميت وي با اين قبيل دلايل مخدوش خواهد شد.
نمونه ديگري كه مي‌توان به آن اشاره نمود اين است كه با اجبار و اكراه يا اغفال متهم و با پيشنهاد وعده‌هاي غيرواقعي و غيرعملي مي‌توان وي را ملزم به اقرار كرد كه در اين حالت‌ها نيز حضور وكيل مي‌تواند از كسب ادله نامشروع جلوگيري نمايد. نكته مهم در اين خصوص اين است كه حضور وكيل نه تنها به نفع متهم است بلكه به برقراري عدالت قضايي در كشور نيز كمك شاياني خواهد نمود و حتي از بروز برخي ابهام‌ها در خارج از دادگاه نيز جلوگيري مي‌كند.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن