تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802702255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از كودتا در سوريه تا عضويت ايران در شوراي اقتصادي سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: از كودتا در سوريه تا عضويت ايران در شوراي اقتصادي سازمان ملل
حمله موشكي رژيم بعثي به دزفول، ترور رايزن فرهنگي ايران در لاهور، درگذشت عباس يميني شريف، عضويت ايران در شوراي اقتصادي سازمان ملل و ... از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۸ آذر ۱۳۹۲ خورشيدي برابر با ۱۶ صفر ۱۴۳۵ هجري و ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ ميلادي است. مهمترين رخدادهاي تاريخي امروز از اين قرار است:

درگذشت شاعر معاصر "عباس يميني شريف" (1368 ش)
استاد عباس يميني شريف، متخلّص به يميني در سال 1298 ش در تهران به دنيا آمد. از 1324 ش برخي اشعار وي وارد كتب درسي دبستان شدند و از سال 1335 به عنوان مدير مجله تازه تأسيس كيهان بچه‌ها فعاليت نمود و تا سال 1358 با آن همكاري مي‌نمود. استاد يميني در 1336 باشگاه بچه‌ها را تأسيس كرد و در 1341 با همكاري عده‌اي از فرهنگيان باسابقه به تأسيس مؤسسه فرهنگي و غيرانتفاعي شوراي كتاب كودك همت گماشت كه هدف از آن، راهنمايي و مشورت با نويسندگان، شاعران، تصويرگران و مترجمان علاقمند به آثار كودكان و نوجوانان بود.

در سال 1350 به همت وي جايزه نقدي يميني شريف تأسيس شد و از آن تاريخ به بعد، هرساله، اين جايزه به بهترين اثر چاپ شده در حوزه ادبيات كودكان، تعلق مي‌گرفت. استاد يميني در 1357 نيز انجمن پژوهش‌هاي آموزشي را بنيان نهاد. يميني شريف در زمينه ادبيات كودكان، صاحب آثار گوناگوني است كه از اين ميان مي‌توان به كتاب‌هاي: قصه‌هاي شيرين، داستان عروسك، سيامك و سفيدك و پلنگ يكه‌تاز اشاره كرد. عباس يميني شريف پيش از اين در سال 1346 ش به دريافت جايزه بين‌المللي يونسكو به مناسبت تأليف بهترين كتاب سال در ايران نائل شده بود. استاد يميني سرانجام در 28 آذر 1368 در هفتاد سالگي درگذشت.

حمله موشكي رژيم بعثي عراق به شهر قهرمان پرور دزفول (1361 ش)
رژيم خونخوار عراق، با هر بار ناكامي در جبهه‌هاي جنگ و رويارويي با رزمندگان جان بركف اسلام، براي تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي ايران، به بمباران مناطق مسكوني ايران اقدام مي‌نمود و در همان حال، خود را صلح طلب عنوان مي‌كرد. در ادامه اين حملات وحشيانه، در روز بيست و هشتم آذر 1361، شهر دزفول هدف يورش بي‌رحمانه رژيم بعث عراق قرار گرفت. در جريان اين حمله موشكي رژيم بعث عراق به شهر قهرمان‌پرور دزفول، 60 غيرنظامي شهيد و 287 نفر زخمي شدند. اگرچه قبل از اين جنايت نيز، هواپيماهاي عراقي بارها شهرهاي ايران را بمباران كرده و ساكنان غيرنظامي آنها را به خاك و خون كشيده بودند، اما حمله به دزفول، اولين حمله گسترده عراق به مناطق مسكوني به وسيله موشك‌هاي زمين به زمين مي‌باشد.

مقامات انتظامي چهار نفر از مخالفين رژيم را دستگير نمودند(1351ش)

ارتحال عالم فرزانه آيت اللَّه "محمدرضا مروج طبسي" (1363 ش)
آيت‌اللَّه شيخ محمدرضا مروّج طبسي در سال 1285ش در مشهد مقدس به دنيا آمد. وي در طي سال‌هاي حضور در نجف اشرف، به وظايف ديني و اسلامي اشتغال داشت تا اينكه در سال 1352 ش به سبب فشارهاي دولت عراق به همراه ده‌ها هزار نفر ايراني مقيم عراق، از آن كشور رانده شد و در قم ساكن گرديد و به تدريس و تأليف پرداخت. از اين عالم رباني و مجتهد بزرگ كه مراتب اجتهاد و مقامات علمي وي مورد گواهي و تصديق علماي بزرگ قم و نجف اشرف بود آثار متعددي بر جاي مانده كه اِثباتُ الرّجعَه، حاشيه وسيلةُ النجاة و عقد الفرايد في اصول العقايد و ذخيرةُ الصالحين در 8 جلد از آن جمله است. سرانجام اين فقيه و مدرس بزرگوار در 28 آذر 1363ش برابر با 25 ربيع‌الاول 1405ق در 78 سالگي در قم رحلت نمود و در يكي از حجره‌هاي صحن بزرگ حرم حضرت معصومه(س)، به خاك سپرده شد.

ترور "صادق گنجي" رايزن فرهنگي ايران در لاهور(1369 ش)
صادق گنجي مسؤول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور پاكستان نزديك به چهار سال، مأموريت فرهنگي خويش را در راه معرفي ارزش‌هاي والاي اسلام و گسترش روابط فرهنگي ميان مردم ايران و پاكستان سپري كرده بود. وي در آستانه بازگشت به ايران اسلامي و پس از مراسم توديع كه از سوي فرهنگيان و شخصيت‌هاي علمي و ادبي لاهور برايش برگزار شده بود، توسط عوامل فرقه‌گراي همسو با استكبار جهاني، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسيد.

مرگ "وايْتْس برينگ" كاشف تنگه برينگ (1741م)
وايْتْسْ برينْگْ، در 18 مارس 1681م در شهر هوسن دانمارك به دنيا آمد. وي در سال 1704م وارد نيروي دريايي روسيه شد و در جنگ عليه سوئدي‌ها شهرتي به دست آورد. برينگ در پايان خدمتش در نيروي دريايي، به مسافرت‌هاي اكتشافي براي روسيه دست زد و در جستجوي حدود شرقي سواحل شمال آسيا برآمد. از اين رو در پنجم فوريه 1725م از سن‌پترْزبورْگ بيرون آمد و پس از گذشتن از سيبري، دريانوردي خود را آغاز كرد. وي در سال 1728م در سواحل شمال شرقي آسيا ادامه مسير داد و در 30 اوت 1740م تنگه‌اي را كه بعدها به نام خودش معروف شد، كشف كرد.

وي با كشف تنگه برينْگْ كه شمال شرق آسيا و شمال غرب امريكا را از هم جدا مي‌كند، ثابت كرد كه قاره آسيا از امريكا جدا است. در يكي از اين سفرها، توفان‌هاي شديد و مرض و بيماري، او را مجبور كرد كه از اكتشافات جديد چشم بپوشد و بازگردد. در راه بازگشت، كشتي وي به ساحل جزيره‌اي ويران و بي‌آب و علف نزديك منطقه كامْچاتْكا در شرقي‌ترين نقطه روسيه، رسيد و در آن‌جا بود كه در 19 دسامبر 1741 در همان جزيره‌اي كه به نام او ناميده مي‌شود در 60 سالگي درگذشت.

اولين همايش نگارش يك روزه قرآن كريم در تهران (1379 ش)
اولين همايش نگارش قرآن كريم در يك روز با حضور يكصد و هشتاد خوشنويس و 60 تصنيف كار و تذهيب‌كار برجسته كشور در سالن اجلاس كنفرانس اسلامي برگزار شد و در يك روز، تمام قرآن كريم به طرزي بديع و زيبا به نگارش درآمد. علاوه بر اين‌كه بسياري از مسؤولان به بازديد اين همايش آمدند، در پايان نيز اين كار مورد بازديد و تقدير مقام معظم رهبري حضرت آيت اللَّه خامنه‌اي قرار گرفت.

تسلط سپاهيان اسلام بر ناحيهٔ "تخارستان" در خراسان (122 ق)

درگذشت آيت اللَّه "مجتهد تبريزي" عالم بزرگ اسلام (1337 ق)
حاج ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي از افاضل علماي تبريز است كه بسيار كريم النفس و خوش خلق و داراي ذكاوت و هوش سرشار بود. ميرزاي مجتهد تبريزي در خانداني فاضل و عالم پرور به دنيا آمد. وي در فقه، اصول، نجوم، رياضيات، شعر و ادب تبحر داشت و كمال او بر همگان آشكار بود. در ابتدا به تحصيل مقدمات پرداخت و سپس در نجف اشرف از درس آخوند خراساني، شيخ الشريعهٔ اصفهاني، سيدمحمدكاظم يزدي و ديگر بزرگان استفاده كرد. العَروض، حاشيهٔ كفايةالاصول و اللباس المشكوك از جمله تاليفات ايشان است.

كودتاي "اديب شيشكلي" در سوريه و به دست گرفتن قدرت (1949م)
درسال 1946م پادشاه اردن، سوريه را به اتحاد با اين كشور فراخواند كه قتل وي به اين طرح پايان داد. كشمكش‌ها و اختلافات داخلي در سوريه ادامه داشت و موافقان و مخالفان در هيأت دولت نيز حضور داشتند. در اين اوضاع، اديب شيشْكِلي، سرهنگ 45 ساله ارتش سوريه، با يك كودتاي نظامي در 19 دسامبر 1949م، ضمن به دست‌گيري قدرتْ وظايف رياست دولت را بر عهده هاشم الاتاسي، نخست وزير پيشين سوريه قرار داد. با اين حال اديب شيشكلي دو سال بعد در 29 نوامبر 1951م در يك جنگ قدرت، ساير دولت‌مردان كشور را دستگير كرد. وي در سال 1953م پُست رياست جمهوري را به صورت رسمي اشغال كرد و سپس اجازه تشكيل احزاب را صادر نمود. در اين ميانْ حزب بعث سوريه با ايدئولوژي ناسيوناليسم عربي و ملي‌گرايي و نيز احزاب طرفدار كمونيسم و سوسياليستْ در سوريه قدرت مي‌يافتند. از سوي ديگر فعاليت‌هاي تبليغاتي عليه شيشكلي، باعث شد تا در سراسر كشور تظاهرات ضدّ دولتي برگزار شود تا اين كه حكومت شيشكلي طي كودتايي در فوريه 1954م، پس از پنج سال سقوط كرد و رهبران كودتا شيشكلي را به برزيل تبعيد نمودند. سرهنگ اديب شيشكلي سرانجام ده سال بعد در 28 سپتامبر 1964م در برزيل ترور شد و قتل رسيد.

عضويت ايران در شوراي اقتصادي سازمان ملل (1965م)
شوراي اجتماعي و اقتصادي معروف به شوراي اكوسوك (به انگليسي: ECOSOC) سازمان ملل متحد يكي از پنج اركان اصلي سازمان ملل متحد است كه فصل دهم منشور به آن اختصاص دارد. اين شورا مسئوليت توجه و رسيدگي به امور اجتماعي، اقتصادي و امور مربوط به ۱۴ آژانس تخصصي سازمان ملل را به عهده دارد. اولين جلسه اكوسوك در چرچ هاوس، لندن در ۲۳ ژانويه ۱۹۴۶ برگزار شد.

تعداد اعضاي شورا هم اكنون ۵۴ عضو است كه از بين ۵ منطقهٔ جغرافيايي سازمان ملل براي يك دوره سه ساله توسط مجمع عمومي انتخاب مي‌شوند. جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر وضعيت ناظر را در اين شورا دارد. وظايف اصلي اين شورا شامل توسعه سطح استانداردهاي زندگي، اشتغال براي همه، پيشرفت اقتصادي، بهداشتي و اجتماعي؛ ارائه راه‌حل‌ها براي مسائل اقتصاد بين‌الملل و مشكلات بهداشتي و اجتماعي؛ سهولت‌بخشي به همكاري‌هاي فرهنگي و آموزشي؛ و پيشرفت در احترام به حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي مي باشد.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن