تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819452384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش خبري/ ژئوپولتيك ايران و آمريكاي لاتين؛ گذشته، حال و آينده


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش خبري/ ژئوپولتيك ايران و آمريكاي لاتين؛ گذشته، حال و آينده
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1392/09/27
دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي امروز ميزبان نشستي بود كه با عنوان «جغرافياي سياسي و همگرايي ايران و آمريكاي لاتين» بررسي وضع كنوني كشورهاي آمريكاي لاتين و روابط آنها با ايران و راهبردهاي سياسي- اقتصادي- اجتماعي گسترش همگرايي و همكاري ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين را در دستور كار داشت.
ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين مشتركات بسياري با هم دارند و همين سابقه تاريخي و مولفه‌هاي شكل‌دهنده ساختارهاي سياسي عامل همگرائي آن‌ها در سال‌هاي پس از انقلاب شده است. در اين ميان داشتن نگاه كلان و چندبخشي به موضوع گسترش همگرائي ايران و كشورهاي آمريكا لاتين ضرورتي اجتناب ناپذير است.
«سيمون بوليوار» بنيان‌هاي انديشه سياسي معاصر كشورهاي آمريكاي لاتين را شكل داده است؛ استقلال‌خواهي و روحيه ضد امپرياليستي شالوده اصلي ساختارهاي حاكميتي كشورهاي استقلال‌جوي آمريكاي لاتين است.
در اين نشست «خوليان ليواس» كارشناس علوم سياسي آمريكاي لاتيني با اشاره به سابقه استعمارگري اروپائيان بويژه اسپانيا و انگليس در كشورهاي آمريكاي لاتين و ميراث‌هاي ناميمون برجاي مانده از سياست‌هاي استعماري آنها مطرح كرد كه افكار «سيمون بوليوار» به كشورهاي آمريكاي لاتين آموخت كه سياست انزواي ملت‌ها كه اروپائي‌ها و غرب اعمال كرده‌اند بايد شكسته شود. وي از آرمان‌هاي سياسي‌اش براي اصلاح ساختار سازمان ملل و به پاي ميز محاكمه كشاندن جنايتكاران جنگي سخن گفت. «خوليان ليواس» انتقادهاي خود را به ساير موضوعات نيز گسترش داد، از نظام هاي مالي مبتني بر دلار انتقاد كرد و چنين نظام هايي را منبع عظيم تبليغات غرب عليه كشورهاي به اصطلاح جنوب دانست. اين كارشناس علوم سياسي تاكيد كرد كه بسياري از انديشه‌هايي كه غرب براي خود مصادره كرده در واقع متعلق به انديشه‌هاي ناب آزادي‌خواهانه بوليوار بوده است. «خوليان ليواس» حتي از پايمال شدن حقوق فلسطينيان به دست رژيم صهيونيستي انتقاد و تاكيد كرد كه جريان‌هايي در دنيا به اسم دين و مذهب در حال تجاوز به حقوق ملت‌ها هستند.
انتقاد از چارچوب‌هاي سياسي حاكم شده به دست كشورهاي غربي به سردمداري آمريكا موضوعي بود كه ديگر سخنرانان اين نشست نيز مورد تاكيد قرار گرفت؛ «امار خوسه سيد حسن فريناس» استاد توسعه استراتژيك دانشگاه بوليواري ونزوئلا، سخنراني بود كه از نقش چاوز براي آگاهي بخشي به ملت ونزوئلا و ساير كشورهاي آمريكا براي مقابله با اين چارچوب‌هاي سياسي سخن گفت.
«آمنه نوتپ زامبرانو كنتراس»، سفير ونزوئلا نيز از ديگر سخنرانان اين نشست بود. وي گفت: ونزوئلا و ساير كشورهاي آمريكاي لاتين تصميم گرفتند عليه امپرياليست با هم باشند و در اينجا گردهم آمده‌ايم تا آشنائي بهتري از آمريكاي لاتين به شما بدهيم و در مقابل از تجربيات ايران خصوصا انديشه‌ها و كارهايي كه امام خميني(ره) انجام داده‌اند استفاده كنيم. وي به نقش گسترده كشورهاي عضو آلبا (ALBA) در توسعه آمريكاي لاتين تاكيد كرد و گفت: توانستيم براي همگرائي كشورهاي آمريكاي لاتين به پيش برويم و تضمين كنيم كه مردم دسترسي به نيازهاي اساسي نظير آموزش، بهداشت و... داشته باشند. سفير ونزوئلا از فاكتورها و عناصر موجود براي نزديكي دو كشور سخن گفت و دو كشور ايران و ونزوئلا را به همكاري بيشتر فراخواند.
رابطه سياسي كشورهاي آمريكاي لاتيني كه بر انديشه‌هاي استقلال‌ جويانه «سيمون بوليوار» استقرار يافته است و كشور ايران قدمتي طولاني دارد؛ انقلاب كوبا در سال 1959، همگرائي ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين براي داشتن جهاني چند قطبي و مواضع مشترك ضد امپرياليستي ايران و آمريكاي لاتين از جمله دلايل نزديكي ايران با كشورهاي آمريكا لاتين است.
«باقر خرمشاد»، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از ديگر سخنرانان اين نشست معتقد است كه علاوه بر دلايل فوق، بازنمائي سياه غرب از كشورهاي آمريكاي لاتين و ايران نيز از دلايل همگرائي اين كشورهاست.
در بخش ديگري از نشست «جغرافياي سياسي و همگرايي ايران و آمريكاي لاتين»، «فرنندو ترويئسو»، كارشناس ارشد علوم سياسي و كميته مشاوره در خصوص انرژي و نفت مجلس ملي ونزوئلا به موضوع نفت و انرژي پرداخت و گسترش همگرائي ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين را در داشتن ذخائر گسترده نفت خام ديد. وي بر ضرورت به كارگيري ديپلماسي انرژي توسط ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين تاكيد كرد و نفت را ابزاري براي گسترش نقش سياسي در ديپلماسي بين الملل دانست. اين كارشناس علوم سياسي بر درآمدزائي نفتي كشورهاي آمريكاي لاتين به منظور توسعه اجتماعي و ضرورت بكارگيري منابع حاصله از فروش نفت براي كمك به ساير كشورها اشاره كرد. البته راهبردهاي همكاري بين ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين تنها به ارائه نظرات بخشي محدود نمي‌شود و داشتن نگاه جديد به موضوع ژئوپولتيك ضرورتي اجتناب ناپذير است.
امروزه در اختيار گرفتن نگاه استراتژيك در جغرافياي سياسي و تاكيد بر مقوله ژئواستراتژيك، راهكار اصولي گسترش همگرائي بين ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين است.
در همين زمينه «فلاحت پيشه»، رئيس سابق كميته روابط خارجي مجلس شوراي اسلامي به نقش حكومت‌هاي خوب براي تحقق اهداف راهبردي همكاري ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين اشاره كرد. وي بر لفظ «همكاري» به جاي «همگرائي» تاكيد و از كم بودن مبادلات تجاري ايران و كشورهاي آمريكا انتقاد كرد. اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي توجه به حوزه‌هاي علمي-پژوهشي، فن‌آوري و ارتباطات (سايبري)، انرژي‌هاي جديد و فرآوردهاي نفتي، محيط زيست و ... به منظور گسترش جغرافياي سياسي و همكاري‌هاي كشورهاي آمريكاي لاتين با ايران را خواستار شد.
«آمنه نوتپ زامبرانو كنتراس»، سفير ونزوئلا گفت: انقلاب ونزوئلا جوان است ولي در پايه و عمل همان روش و منش انقلاب ايران است و به همين دليل است كه همديگر را برادر صدا مي‌زنيم؛ وي ابراز اميدواري كرد كه بتوانيم تفكر امام (ره) را در تمام آمريكاي لاتين پخش كنيم.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن