تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805558767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چوب حراج بر دسترنج باغداران مازني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: چوب حراج بر دسترنج باغداران مازني
باغ‌هاي مازندران مملو از انواع پرتقال‌هاي مانده بر روي درخت است و باغداران كه در شروع فصل برداشت مركبات چشم به بازار داشتند، اكنون نمي‌دانند در بازاري كه رونق چنداني براي فروش اين محصول ندارد چگونه محصول خود را در بازار به فروش برسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه مازندران، فصل سرما با ريزش برف، فرا رسيده و هنوز مقداري از محصولات بر روي درختان مانده كه همين امر نگراني باغداران را از به فروش نرفتن محصول دوچندان كرده است. مركبات از اصلي ترين توليدات مازندران است اما در اين ميان كشاورزان اين بخش با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كنند و خواستار توجه بيش از پيش مسئولان هستند. كشاورزان از افزايش هزينه‌هاي توليد، گراني قيمت نهاده‌ها و خريد محصولات با قيمت كم از سوي واسطه‌ها و دلالان مي‌نالند.

اسماعيل صادقي، يك باغدار مازندراني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه مازندران، اظهار كرد: امسال توليد مركبات نسبت به سال قبل از عملكرد بهتري برخوردار بوده و مركبات امسال به صورت يك دست، يكنواخت و با عطر و بوي بهتري توليد شده است. همچنين امسال مركبات از آفات كمتري برخوردار بوده و از سموم شيميايي كمتري نيز استفاده شده است.

وي تصريح كرد: متاسفانه قيمت خريد محصول در روزهاي نخست برداشت بالا بوده، در حاليكه در زمان رسيدن كامل مركبات و برداشت به موقع اين محصول، قيمت كاهش يافته كه اين امر باغدار را دچار سردرگمي كرده است.

صادقي با اشاره به افزايش قيمت نهاده‌هاي كشاورزي، افزود: تلاش ما بر اين بوده كه سموم شيميايي كمتري استفاده كنيم. متاسفانه عرضه كود نامناسب بوده و كشاورزان از هزينه‌هاي بالاي سموم رنج مي‌برند.

اين باغدار مازندراني حمايت دولت از باغداران را خواستار شد و گفت: براي استفاده صحيح از نهاده‌هاي كشاورزي همچون كود و سم، بايد آگاهي بيشتري به باغداران از سوي مهندسين مشاور داده شود. همچنين آموزش ها به باغداران از طريق برنامه هاي تلويزيوني و دوره‌هاي آموزشي مدنظر قرار گيرد.

احمد زارع، باغدار ساري نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: متاسفانه به دليل كاهش تقاضا براي خريد مركبات، اين محصول با قيمت پايين‌تري خريداري مي‌شود. به دليل بالا بودن حجم توليد، محصولات در حال خراب شدن است اما بازار فروشي براي اين محصول وجود ندارد.

وي افزود: كيفيت نامناسب سموم كشاورزي، ريزش مركبات و افزايش آفت‌ها از ديگر مشكلاتي بوده كه امسال شاهد آن بوديم.

زارع، حمايت دولت از بخش كشاورزي را خواستار شد و افزود: با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد، گراني قيمت نهاده‌ها و خريد محصولات با قيمت كم از سوي واسطه‌ها و دلالان، خواستار توجه بيشتر مسوولان هستيم.

وي با بيان اين كه حاصل دسترنج كشاورزان را دلالان مي‌برند، تاكيد كرد: دولت بايد براي جلوگيري از حضور دلالان در اين بخش، براي خريد انواع محصولات كشاورزي برنامه منسجم داشته باشند.

كامران يزداني، يك واسط خريد مركبات در مازندران به خبرنگار ايسنا گفت: در حال حاضر مركبات با قيمت 700 تومان از باغدار خريداري شده و آن را به قيمت 1200 تومان در بازار عرضه مي‌كنيم كه براي حمل و نقل و عرضه آن، گاهاً ممكن است روزانه تا حدود 10 ميليون تومان هم متضرر شويم. دولت بايد از واسطه‌ها حمايت كند. در برخي كشورها از جمله تركيه دولت يارانه‌اي را به اين بخش اختصاص مي‌دهد در حالي كه در كشور ما اين موضوع مغفول مانده است.

اين واسط خريد تصريح كرد: ما دلال نيستيم، هزينه‌هاي بسياري مي‌كنيم و تمام سرمايه خود را در اين جهت به كار مي‌گيريم كه تنها ضرر و زيان براي ما به همراه دارد. باغدار بابت فروش محصول خود به واسطه‌ها پول خود را دريافت مي‌كند و خسارت احتمالي از جمله برف، تگرگ، پوسيدگي و ريزش محصول برعهده واسطه‌هاست.

سيد علي اكبر موسوي، ديگر واسط خريد مركبات در مازندران به خبرنگر ايسنا گفت: محصول مركبات روي درخت را از باغدار خريداري مي‌كنيم و آن را نگهداري كرده و ايام پاياني سال تا شب عيد وارد بازار مصرف مي كنيم. سود اصلي به جيب خرده فروشان مي‌رود. ما دلال نيستيم و تنها ذخيره سازي مي‌كنيم.

اين واسطه‌گر با بيان اينكه مشكل اصلي، تناسب نداشتن ميان عرضه و تقاضا است، ادامه داد: متاسفانه باغداران با روش‌هاي نگهداري مركبات آشنايي ندارند و همچنين فاقد امكاناتي همچون انبار هستند.

موسوي اظهار كرد: برخي مهندسين كشاورزي اطلاعات را در انحصار خود نگه مي‌دارند و آن را در اختيار باغدار قرار نمي‌دهند. به عنوان مثال براي مبارزه با آفات، محلول‌هايي را در اختيار باغداران قرار مي‌دهند در حالي كه باغداران از نام محلول‌ها و تركيبات آن بي‌اطلاع هستند.

رضا عظيمي، رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ايسناي منطقه مازندران، با بيان اينكه 400 هزار تن از مركبات كشور در مازندران توليد مي‌شود، خاطرنشان كرد: امسال مازندران 50 درصد توليد مركبات كشور را به خود اختصاص مي‌دهد.

وي از پيش بيني برداشت 2 ميليون و 200 هزار تن مركبات در استان خبر داد و افزود: بخش واردات يا صادرات و تنظيم بازار محصولات كشاورزي تاكنون به سازمان محول نشده و برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و جهاد كشاورزي به عنوان توليدكننده، وظيفه حمايت از توليد و بررسي مسائل و مشكلات موجود در اين بخش را برعهده دارد.

عظيمي با اشاره به واردات محصولات كشاورزي از جمله مركبات در زمان برداشت اين محصولات، اظهار كرد: سال گذشته از سوي وزارت جهاد كشاورزي، طرحي پيشنهاد شد كه بر اساس آن واردات هرگونه محصولات كشاورزي در زمان برداشت ممنوع است و اين ممنوعيت در حال حاضر نيز وجود دارد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران به پيش بيني مازاد توليد در استان اشاره كرد و افزود: امسال واردات مركبات وجود ندارد بلكه برنامه‌ريزي‌هايي براي صادرات مركبات صورت گرفته است.

عظيمي تصريح كرد: نگراني‌هاي ما از حاشيه بازار است زيرا سود حاشيه بازار بسيار نامتعارف است. دلال‌ها و واسطه‌ها تنها به دنبال منافع سودجويانه خود هستند. اين افراد در رساندن محصول از باغ تا سرسفره افراد فاصله زماني نامتعارفي دارند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اشاره به تناسب نداشتن قيمت مركبات از باغ‌ها تا بازار، اظهار كرد: با وجود اينكه فاصله كمي از باغ‌ها تا بازار وجود دارد متاسفانه قيمت محصولات كشاورزي از روند رو به رشدي برخوردار است كه سبب متضرر شدن باغدار مي‌شود. حداكثر هزينه و سود واسطه‌ها تا خرده فروشي و عمده فروشي بايد 50 درصد افزوده شود كه متاسفانه اينگونه نيست. حاشيه سود بازار در كشور زياد است و اين مشكل در بخش كشاورزي بيشتر مشاهده مي‌شود.

وي در پاسخ به اينكه آيا همزماني برداشت امسال مركبات مازندران با جنوب كشور تغييري در قيمت اين محصول به وجود مي‌آورد، گفت: اين همزماني، مشكلي در قيمت مركبات در بازار ايجاد نخواهد كرد و بايد مديريت در ذخيره سازي به درستي صورت گيرد.

عظيمي با بيان اينكه بايد تمامي موانع موجود بر سر راه صادركنندگان برطرف شود تا به راحتي اقدام به صادرات كنند، افزود: بايد اهرم‌هاي تشويقي، مدنظر قرار گيرد تا سبب ارزآوري در توليد محصولات شود. نگاه صرف به توليد موفقيتي حاصل نخواهد كرد و بايد همزمان به توليد فكر مي‌كنيم و به بازار نيز بنگريم.

عظيمي با بيان اينكه سال گذشته قانون طرح انتزاع وظيفه مندي جهاد كشاورزي تصويب شده اما تاكنون به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ نشده است، ادامه داد: در صورت تحقق اين قانون، كشاورزان از شرايط بهتري برخوردار خواهند شد. با توجه به اينكه جهاد كشاورزي اطلاعات كافي در زمينه توليد محصولات كشاورزي دارد، اگر مديريت بازار به اين سازمان محول شود شاهد شرايط بهتر بخش كشاورزي نسبت به گذشته خواهيم بود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران از باغداران خواستار شد، عجله و نگراني در خصوص فروش محصولات باغي خود نداشته باشند زيرا كه اين امر سبب افزايش عرضه در بازار مي‌شود.

عظيمي خاطرنشان كرد: با توجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته با سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و تشكيل كارگروه‌هاي مشترك در استان، قيمت خريد مركبات از ذخيره سازان در شب عيد 1800 تومان تعيين شده است. همچنين قيمت خريد مركبات از باغدار با توجه به نوع و كيفيت از 700 تا 900 تومان متغير است.

محمدرضا شعباني، مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ايسناي منطقه مازندران، اظهار كرد: محيط بازار براي ورود محصولات توليدكنندگان مهيا نيست كه اين امر شايد به دليل اين باشد كه باغداران تمايل ندارند محصول خود را به طور مستقيم وارد بازار كنند و يا اينكه باغداران بازاريان خوبي نيستند. بايد حلقه واسطي بين توليدكنندگان، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان باشد.

وي با بيان اينكه نمي‌توان رابطه‌ها را حذف كنيم، ادامه داد: در برخي موارد برخي توليدكنندگان قادر به جمع آوري محصول نيستند كه بايد اين وضعيت سامان دهي شده و سيستمي جهت انجام صحيح نظارت‌ها تعريف شود.

مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران گفت: قيمت‌ها بايد براساس كيفيت محصولات باشد. تمام محصولات باغي قابليت عرضه به بازار را ندارند و در بازار كنوني بايد ميوه با كيفيت بالاتري عرضه شود.

وي تاكيد كرد: بايد برنامه‌اي مبني بر تجهيز ميادين ميوه و تره بار براي ورود توليدكنندگان به بازار تنظيم شود. متاسفانه اين ميادين به انحراف رفتند و به جاي اينكه در اختيار توليدكنندگان باشد در اختيار واسطه‌ها و دلالان قرار گرفته است.

مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران با بيان اينكه برنامه خريد نقطه‌اي در استان را در دستور كار داريم، اظهار كرد: خريد و ذخيره‌سازي مركبات شب عيد از ديگر برنامه‌هاي در دستور كار است.

گزارش از زكيه اقبالي، خبرنگار ايسناي منطقه مازندران

انتهاي پيام

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن