تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819864571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش طبيعي مقابله با افسردگي فصلي


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: روش طبيعي مقابله با افسردگي فصلي
كارشناسان سلامت و بهداشت روان در آمريكا تخمين زده‌اند كه سالانه حدود يك پنجم از مردم اين كشور در فصل زمستان به اختلال «افسردگي فصلي» مبتلا مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، افسردگي فصلي يا SAD نوعي اختلال خُلقي است كه با كوتاه‌تر شدن طول روز در فصل زمستان و كاهش ميزان ترشح ماده شادي‌بخش موسوم به «سروتونين» در مغز كه تركيب شيميايي بهبوددهنده خُلق‌وخو است، شايع مي‌شود.

به گفته پزشكان در عين حال كه داروهايي براي كاهش علائم اين اختلال وجود دارد از راهكارهاي طبيعي نيز مي‌توان براي افزايش ترشح انتقال‌دهنده عصبي «سروتونين» و در نتيجه ايجاد حس شادي بيشتر در افراد استفاده كرد.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت اينترنتي ام‌ان‌ان، علائم SAD از احساس ناراحتي خفيف تا افسردگي شديد متفاوت است و فرد را حساس، بي‌خواب و گرفتار كمبود اعتماد به نفس مي‌كند.

اين علائم معمولا با فرا رسيدن فصل بهار و با بلند شدن روزها به خودي خود برطرف مي‌گردد اما مي‌توان با چند اقدام موثر به روش طبيعي سطح سروتونين را در مغز افزايش داد و در نتيجه به كاهش علائم اين اختلال در فصل سرما كمك كرد. اين اقدامات موثر عبارتند از:

1- بيرون رفتن از خانه: اگرچه سرماي شديد هوا در فصل زمستان اغلب مردم را از رفتن خارج شدن از خانه منصرف مي‌كند اما در طول يك پياده‌روي كوتاه نور بيشتري به چشم مي‌خورد و در نتيجه آن سروتونين بيشتري در مغز توليد مي‌شود.

2- استفاده از نور چراغ: روزهاي كوتاه‌تر فصل زمستان به اين مفهوم است كه فرد در طول روز كمتر در معرض نورهاي طبيعي كه توليدكننده سروتونين هستند قرار دارد اما مي‌توان اين كمبود را با استفاده از شيوه نوردرماني جبران كرد.

3- ورزش كردن: معمولا در مواقعي كه فرد احساس افسردگي دارد ورزش كردن را در آخرين انتخاب خود قرار مي‌دهد در حالي كه 15 دقيقه ورزش در طول روز تاثير چشمگيري در افزايش سطح سروتونين دارد.

4- ماساژدرماني: بررسي‌ها نشان مي‌دهد پس از ماساژدرماني سطح سروتونين مغز افزايش مي‌يابد. اگرچه هنوز براي محققان مشخص نشده كه تماس انساني علت اين افزايش است يا خود ماساژ دادن اما نكته مهم اين است كه ماساژ در كاهش علائم SAD موثر است.

5- مصرف مواد خوراكي سالم و كافي: گرسنگي از علائم شايع افسردگي فصلي است. همچنين در اين گونه مواقع تمايل فرد به مصرف شيريني و كربوهيدرات‌هاي ساده‌اي همچون ماكاروني، نان و كيك‌ها بيشتر مي‌شود اما اين گونه مواد خوراكي پيش از اتمام روز فرد را دچار احساس سنگيني و افت خُلق مي‌كنند. كارشناسان حوزه سلامت معتقدند مي‌توان با انتخاب الگوي غذايي سالم شامل ميوه‌ها، سبزيجات و مواد پروتئيني كم‌چرب، توليد سروتونين را افزايش داد.

6- دوري كردن از تنهايي: سعي كنيد در اين روزهاي سرد به همراه دوستان يا اعضاي خانواده كه رابطه بهتري با آنها داريد بيرون برويد چون اين كار نيز به بهبود خُلق كمك كرده و شما را از افسردگي فصلي دور مي‌كند.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن