تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802356593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زلزلۀ بي‌سابقه در قلب حاكميت تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: زلزلۀ بي‌سابقه در قلب حاكميت تركيه
به نوشته روزنامه لوموند چاپ پاريس، نظام حزب عدالت و توسعه كه به دست رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با گرايشي اسلامي شكل گرفت و از دوازده سال پيش بي چون و چرا قدرت را در تركيه در اختيار دارد هم اكنون متزلزل شده است.
رجب طيب اردوغان روز سه شنبه در نشستي در شهر قونيه گفت هيچ نيروي در سايه اي كه از داخل يا خارج كشور عمل مي كند نمي تواند ما را وارد چنين دام هايي كند.
دستگيري هاي صبح روز سه شنبه در استانبول و آنكارا در چارچوب مبارزه با فساد مالي زلزله اي بي سابقه در قلب حاكميت تركيه محسوب مي شود.
دستگاه قضايي تركيه درباره پرونده هاي گسترده اختلاس، فساد مالي و پول شويي در شاخه هاي سياسي تحقيق مي كند.
در ميان پنجاه و شش فرد بازداشت شده چهره هايي مانند مصطفي دمير شهردار منطقه مركزي فاتح استانبول، پسران سه وزير بسيار نزديك به اردوغان، پسر عموي يكي از مسئولان دفتر ملي حزب عدالت و توسعه و همچنين بازرگانان و تجار برجسته مرتبط با بخش توسعه املاك و مستغلات به چشم مي خورند. اطرافيان اردوغان به طور جدي بدنام شده اند.
انجين آلتاي نماينده حزب جمهوريت خلق در پارلمان تركيه مي گويد اين بزرگترين چالش در تاريخ تركيه است. نخست وزير بايد استعفا دهد. به علاوه مخالفان دولت تشكيل كميسيون تحقيق توسط مجلس شوراي ملي را خواستار شدند.
در محور تحقيقات دستگاه قضايي، شركت توسعه مسكن جمعي قرار دارد كه طي يك دهه گذشته از توسعه زمين هاي دولتي و همچنين با اجراي طرح هاي مسكن جمعي خود سود عظيمي كسب كرده است.
اين شركت نيمه دولتي در قلب سياست تحول شهري قرار دارد كه توسط اردوغان در استانبول آغاز شد و از زمان اعتراضات ميدان تقسيم در فصل بهار اعتبار خود را از دست داد.
پسر «اردوغان بايراكتار» وزير محيط زيست و شهرسازي و مدير سابق شركت توسعه مسكن جمعي يكي از اشخاص دستگير شده است. در سال دوهزار و دوازده يك كميسيون پارلماني اعلام كرد در دوره ده ساله مديريت بايراكتار بيست و پنج ميليون يورو از كميسيون هاي پنهاني شركت هدر رفته است.
رضا ضراب تاجر آذربايجاني، علي آقااوغلو سرمايه دار بزرگ بخش املاك و مستغلات و يكي از ده ثروتمند تركيه طي سال هاي گذشته، فرزند معمر گولر وزير كشور و فرزند ظفر كاگلايان از جمله افرادي هستند كه دستگير شده اند.
مدير عامل بانك دولتي هالك بانك نيز مورد بازجويي قرار گرفت. منابع قضايي اعلام كرده اند اين بانك براي مبادله با ايران مورد استفاده قرار مي گرفت. اين در حالي است كه ايران با تحريم هاي بين المللي رو به روست.
اين عمليات ناگهاني دستگاه قضايي همانند جنگي تعبير مي شود كه در راس قدرت تركيه ميان حاميان اردوغان و فتح الله گولن نويسنده و واعظ ترك در گرفته است. گولن از سال هزار و نهصد و نود و نه در تبعيد خودخواسته در آمريكا به سر مي برد و رهبر بنيادي است كه در ميان عناصر دولتي بسيار تاثير گذار است. تحقيقات توسط دادستان «ذكريه اوز» از حاميان گولن آغاز شده است. وي رهبري تحقيقات در پرونده ارگنه كن ، شبكه نظامي- ملي گرايي كه در سال دوهزارو هشت برچيده شد را نيز بر عهده داشت.
پس از آنكه يكي از شبكه هاي تدريس خصوص جنبش گولن كه سرمايه گذاري زيادي در آن صورت گرفته بود با تصميم دولت تعطيل شد، اين جنبش تصميم گرفت عمليات تلافي جويانه خود را آغاز كند.
هاكان شوكور نماينده حزب عدالت و توسعه در پارلمان روز دوشنبه با استناد به اين زد و خوردها از سمت خود استعفا داد.
اين دومين نماينده پارلماني است كه طي چند هفته گذشته استعفا داده است. رسانه هاي تركيه همچنين اعلام كرده اند احتمالا بيست تن ديگر از نمايندگان حامي گولن استعفا خواهند كرد. جدايي ميان اردوغان و گروه مذهبي كه طي ده سال از حزب عدالت و توسعه حمايت كرد اما به علت انحراف مستبدانه و غير دموكراتيكش محكوم شد، از اين پس به موضوع هر روزه رسانه ها تبديل خواهد شد.
روزنامه «طرف» به عنوان روزنامه حامي گولن تهديد كرد اسناد و نوار صوتي را منتشر خواهد كه براي نخست وزير خطرناك خواهد بود. راه زيادي تا پايان اين نبرد باقي مانده است. اين در حالي است كه در سال دوهزار و چهارده انتخابات شهرداري ها و انتخابات رياست جمهوري برگزار خواهد شد. در برابر اردوغان كه آرزو دارد در اين انتخابات شركت كند نزديكان فتح الله گولن قد علم كرده اند.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن