تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819555285




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برند حلقه مفقوده افزايش صادرات در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: برند حلقه مفقوده افزايش صادرات در ايران
قزوين - خبرگزاري مهر: در حالي كه كيفيت بسياري از محصولات ايراني بهتر از كالاهاي مشابه خارجي است به علت نداشتن "برند" با كمترين قيمت در بازارهاي صادراتي رقابت دشواري براي حضور پايدار را سپري مي كند.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاري اولين همايش تخصصي برند و شركت هاي دانش بنيان در قزوين توجه به موضوعي مهم در تجاري سازي كالا و محصول را در اذهان مطرح كرد و با توجه به اهميت موضوع در گزارشي ضمن گفتگو با جمعيتي از صاحب نظران ديدگاه آنها را جويا شديم تا با طرح آن زمينه توجه به برند در ميان توليدكنندگان بيشتر شود.

برند: نماد فروش كالا

احتمالا شما بارها به اين واژه برخورد و شايد حتي خود بارها از آن استفاده كرده‌ايد، اما آيا واقعا مي دانيد معني و مفهوم "برند" چيست. احتمالا عاميانه ‌ترين و دم دست‌ ترين تعريف ممكن براي واژه "برند" نامي است كه مستقيما دليل فروش كالاها يا براي استفاده از خدمات كاربرد دارد.

مشخص است كه برند فقط يك نام نيست بلكه يك نشانه يا سمبل يا آرم گرافيكي نيز دارد كه منحصر به فرد است لذا مي توان اين مفهوم را براي "برند" ارائه داد كه برند نام يا نمادي است كه با هدف فروش كالاها يا ارائه خدمات مورد استفاده قرار مي ‌گيرد اما اگر اندكي تامل كنيد متوجه مي شويد كه هدف از ايجاد يك برند، چيزي فراتر از فروش كالا يا ارائه خدمات است، برند علاوه بر اينكه سهم بازار را زير تسلط خود نگه مي دارد، براي رشد كسب و كار هم راه‌هايي را مطرح و كاركنان ماهر و مستعد را جذب و حفظ مي كند و ارزش خود را نزد سهام داران مجموعه هم ارتقاء مي ‌بخشد.

اما مسئله اينجاست كه ديگر "برند" صرفا يك نام يا نماد نيست بلكه عناصر ديگري چون تجربه‌ها، شنيده‌ها، روايات و خاطره‌هاي ذهن افراد، ويژگي هاي خاص افراد مصرف كننده از آن و حتي موقعيت مكاني مراكز فروش يا ارائه محصولات و قيمت آن‌ها هم در اين مجموعه در هم تنيده شده و همه آنها با هم مفهوم برند را به وجود آورده‌اند.

هيچ‌كس نمي تواند برند را در كارخانه يا محل فعاليت خود يا در تراز مالي موسسه خود پيدا كند بلكه بايد آن را در ذهن مصرف كننده‌ها، كاركنان، تامين كننده‌ها، مواد مورد نياز و ساير افراد مرتبط با موسسه جستجو كند. به بيان ديگر"برند" داراي ماهيتي اجتماعي است و قدرتمندترين برندها آن‌هايي هستند كه همه افراد مرتبط با آن‌ها نسبت به آن حس مالكيت داشته و آن را متعلق به خود مي دانند و در مورد آن مي گويند: اسم برند دلخواه من است.

براساس گزارشي كه موسسه"ميلوارد براون" اخيراً منتشر كرده است، ارزش 100 "برند" معروف و شناخته شده دنيا در سال 2009 بيش از 2000 ميليارد دلار بوده است. در دهه‌هاي گذشته بسياري از شركتهاي معروف و صاحب "برند"هاي شناخته شده، هنگام ركود اقتصادي، هزينه هاي تبليغاتي خود را كاهش مي‌دادند؛ در حالي كه در سال گذشته بر خلاف انتظار، هزينه‌هاي معرفي "برند"ها را افزايش دادند كه موجب شد حجم فروش اين شركتها تحت تأثير ركود مالي قرار نگيرد يا كمتر تأثير پذيرد.

به هر حال تبديل شدن يك كالا به كالاي "برند"، وفاداري مصرف‌ كننده را به دنبال دارد و مصرف ‌كنندگان حتي در سخت ‌ترين شرايط اقتصادي به "مارك"‌ها يا "برند"هاي مورد علاقه خود وفادار باقي مي‌مانند.

ضعف" برندسازي" در ايران

به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، واحدهاي توليدي، صادراتي كشور ما بايد اهميت "برند"سازي را بيش از پيش مورد توجه قرار دهند زيرا موفقيت در "برند"سازي ضمن توسعه بازارهاي صادراتي، به اعتبار بين‌المللي كشورها نيز مي‌افزايد و در آينده موجب خواهد شد كه درآمد حاصل از واگذاري"برند" به شركتهاي علاقه‌مند در خارج، بر درآمد ناشي از صدور مستقيم كالا پيشي گيرد.

براي نمونه يادآور مي‌شود كه برخي از شركتهاي صاحب "برند" كه در بخش توليد پوشاك در اروپا فعاليت داشته‌اند، در سالهاي اخير امتياز بهره‌برداري از برندهاي خود را به توليدكنندگان پوشاك در تايلند، تايوان، هنگ‌كنگ و كره جنوبي واگذار كرده‌اند تا تحت "برند" آنان به صدور كالاهاي ساخت كشور خود مبادرت كنند و درآمد ناشي از اين حق‌الامتيازها به مراتب بيش از درآمد حاصل از توليد كالا در سرزمين اصلي كشور صاحب "برند" است.

اين در شرايطي است كه در حال حاضر جايگاه برند‌سازي در سطح كشورمان ضعيف است و ايران از 100 برند معتبر دنيا تنها برند ايران خودرو را دارد.

هرچند قابليت داشتن برندهاي متعددي در صنايع مختلفي را داريم اما شايد در ايران برندي با ارزش ويژه بالا و قابل رقابت در سطح منطقه خاورميانه وجود ندارد، نكته ديگري كه از وجود برند در كشور خبر مي دهد، حجم تبليغات است. فارغ از اثربخش بودن يا نبودن آنها اين حجم تبليغات و بودجه هاي تبليغاتي نشان مي دهد برند در سطح بسيار كمي وجود دارد.

كاركرد موثر برند زماني نمايان مي شود كه بدانيم مشتري حاضر است براي محصول يا خدمت ما هزينه بيشتري پرداخت كند و اين پرداخت اضافي مشتري بابت ارزش افزوده، اعتبار و تمايز برند ماست و دليل انتخاب مارك توسط مشتري خود مارك يا برند ماست. با همين تعريف و مفهوم ساده برندهاي زيادي در كشور خود داريم كه مي توان آن را تقويت كرد.

نام تجاري به تدريج و در درازمدت ساخته مي شود و گاهي اين امر تا حدود 15 سال زمان مي برد و نام تجاري، تعهد و پيماني نانوشته با مشتري ايجاد مي كند.

كارشناسان معتقدند در فضاي كسب و كار ايران چون در حال گذار از بازارهاي انحصاري به سمت بازارهاي رقابتي هستيم برندسازي به زمان كمتري نياز دارد، براي مثال برندهايي را شاهد هستيم كه طي دو يا سه سال به خوبي در بازار جاي گرفته اند.

حضور در بازارهاي داخلي و جهاني نيازمند داشتن كيفيت و قيمت مناسب است؛ اما براي تداوم حضور در اين بازارها مستلزم داشتن برندي ممتاز است.

هر چند كيفيت مولفه مهم و موثري است اما با فرض وجود كيفيت هاي يكسان مشتريان برند شناخته شده را مي‌پذيرند و لذا واحدهاي فاقد برند مجبور به كاهش قيمت و يا افزايش چند برابر كيفيت هستند كه در اين صورت بايد هزينه‌هاي گزافي را بپردازند و در اينجا ميزان سودي كه واحد بدون برند از دست مي‌دهد تا بتواند توان رقابتي خود را حفظ كند به اندازه ارزش برندي است كه طرف مقابل دارد و هر چه ارزش برند بيشتر باشد، فشار وارده بر رقيب بيشتر مي‌شود.

به همين دليل بزرگترين چالش براي حضور در بازارهاي جهاني و تداوم حضور در اين بازارها به ارزش برندهاي جهاني بر مي‌گردد و بر همين اساس، واحدهاي توليدي داخلي بايد به سرعت فرآيند برندسازي را درون واحدهاي خود بررسي كرده و آماده رقابت با برندهاي مطرح دنيا شوند.

كشاورز مقدم: برند، ضرورت تجارت امروز

مجيد كشاورز مقدم نائب رئيس اتاق بازرگاني كه خود از توليدكنندگان و صادركنندگان شاخص استان قزوين است در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهميت برند اظهارداشت: به طور كلي در دنياي تجارت امروز "برند" به عنوان نشان و عنوان يكي از اساسي ترين نيازهاي كسب و كار تلقي مي شود و در رقابت تنگاتنگ امروز مهم است.

وي افزود: وقتي هزينه هاي يافتن مشتري در عصر كنوني براي توليدكنندگان آنقدر بالا رفته كه امكان و فرصت خطا و آزمون را از دست بنگاههاي اقتصادي خارج كرده و مصرف كنندگان و خريداران نيز تغيير كرده اند و دنبال خريد بهترين محصول هستند بهترين معيار شناسايي كالا فقط "برند" است.

نائب رئيس اتاق بازرگاني قزوين تصريح كرد: خوشبختانه ما در بسياري از محصولات كشاورزي داراي رتبه هاي برتر و ممتاز هستيم كه كيفيت آنها مطلوب است اما به دليل نداشتن برند شناخته شده با بسته بندي هاي كشورهاي خارجي و برند ديگران با قيمتهاي بالا به فروش مي رسد كه سود آن به توليدكننده اصلي نمي رسد.

كشاورز مقدم يادآورشد: در اين زمينه مي توان به كشمش قزوين اشاره كرد كه عليرغم كيفيت بالا فقط به دليل نداشتن برند به صورت بسته هاي 10 و 20 كيلويي به خارج فروخته و با نازل ترين قيمت وارد بازارهاي جهاني مي شود در حالي كه اگر برند داشت با قيمتهاي بيشتري فروخته مي شد.

اين توليدكننده نمونه روغن زيتون استان بيان كرد: يكي از اولويت هاي اتاق بازرگاني قزوين ايجاد تشكل هاي كشاورزي فعال است كه در اولين گام اقدام به ثبت برند براي محصولات استراتژيك كرده ايم تا بتوان در گام اول كشمش استان را برندسازي كرد.

كشاورز مقدم تصريح كرد: به نظر مي رسد يكي از موانع برندسازي در كشور نبود يك متولي و سازمان دولتي براي حمايت عملي از برندسازي است تا با پرداخت هزينه هاي ثبت بين المللي مسير دريافت نشان بين المللي تسهيل شود.

وي افزود: در گام دوم هم توليدكنندگان بايد به اين نتيجه و باور برسند كه توليد پايدار و توسعه صادرات در گرو داشتن برند و نشان ملي است تا مصرف كننده به راحتي كالاي ما را خريداري كند.

برند تجربه رضايت بخش مصرف است

مرحله اول برندسازي، كيفيت است كه مشتريان يك تجربه رضايت‌بخش از محصول داشته باشند و در گام بعدي مطرح بودن كالا به لحاظ كيفيت، تكنولوژي و ويژگي‌هاي نوآوري در بازار بايد مورد توجه قرار گيرد در ضمن اينكه برنامه‌هاي ارتباطي و تبليغاتي مرتبط و موثر در بازار و سازگاري با نيازهاي مصرف كنندگان و مشتريان نيز بسيار تاثيرگذار است اما به نظر مي رسد نبود دانش در بين توليدكنندگان و عدم ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله موانع برندسازي است.

برند سازي از اقدامات بازاريابي محسوب مي شود اما يك باره اتفاق نمي افتد بلكه شركت ها بايد از يك راهبرد و استراتژي براي برندسازي برخوردار باشند.

عوامل كليدي موفقيت برند

طبق نظريه هاي مديريتي سه عامل كليدي براي موفقيت برند وجود دارد كه اولين عامل تصوير كشور سازنده در ذهن ديگران است به عنوان مثال تصور مصرف كننده از تمام محصولات ژاپن و آلمان كيفيت است.

دومين عامل تصوير شركت است كه در اين حالت اعتبار شركت ضمانت خريد خواهد بود نه كشور سازنده مانند محصولات SONY كه ساخت هر كشوري كه باشد معتبر است و سومين عامل محصول برند شده است به گونه اي كه برخي محصولات يك برند از اعتبار بيشتري برخوردارند.

يكي از آسيب هايي كه كشور در سال هاي گذشته متحمل شده است ناشي از اين مسئله بوده كه تصوير برند كشور را مخدوش كرده است.

با توجه به اينكه ايران در برخي محصولات كشاورزي و صنايع دستي بهترين كيفيت را دارد اما عدم برندسازي براي اين محصولات باعث شده كه كالاهايي مانند فرش و زعفران سهم واقعي خود را در بازار به دست نياورند.

عملكرد سنتي در صنعت فرش مانع از برندسازي

فرش ايران با تمام قابليت هايش برندسازي نشده و در جايگاه واقعي اش قرار نگرفته زيرا بافنده فرش معمولاً روستايي است كه دغدغه و توانايي برندسازي را ندارد و فروشنده ها نيز بسيار سنتي هستند لذا با اين مجموعه دست اندركار فرش ايراني نمي توان انتظار برندسازي داشت در ضمن اينكه متوليان دولتي و سازماني فرش ايران نيز كاري براي برندسازي انجام نداده اند.

تغيير ذائقه مشتري با برندسازي

چاي ايران به لحاظ كيفيت از چاي هند كمتر نيست اما به دليل عدم برندسازي و شناخت مغفول مانده در حالي كه ذائقه مردم چاي معطر نامرغوب خارجي را به لحاظ برند بودن مي پذيرد و اين عدم برندسازي از عدم شناخت و دانش كافي ناشي شده است.

در برندسازي و طراحي مد در صنعت پوشاك هم ضعيف عمل شده است و در حالي كه مي شد بسيار بهتر و قوي تر عمل كرد در ضمن اينكه در حال حاضر از تمام مدل ها و برند هاي دنيا در بازار ايران وجود دارد كه به معناي داشتن خريدار و مشتري براي اين نوع محصولات است.

عدم ارتباط صنعت و دانشگاه و نبود دانش موانع اصلي برندسازي

به نظر مي رسد يكي از موانع برندسازي، عدم ارتباط قوي بين صنعت و دانشگاه است كه معمولاً صنعتگران علم دانشگاهي را نمي پذيرند در حالي كه بايد درنظر داشته باشند كه فروش بالا در بازارهاي داخلي بدون صادرات كفايت نمي كند زيرا در آينده نزديك كالاهاي خارجي به بازارهاي داخلي حمله كرده و آن را تصاحب مي كنند.

معمولاً پول و سرمايه دست افرادي است كه دانش كافي براي اين مهم را ندارند و به صورت سنتي كار را پيش برده اند در ضمن اينكه تحريم هاي موجود، انگيزه هاي برندسازي را نيز كاهش داده است لذا برندسازي را كند و يا متوقف كرده است.

بخشنده: باور كنيم مي توانيم برندهاي ايراني داشته باشيم

مهدي بخشنده از صادركنندگان برتر و با سابقه استان قزوين كه بيش از 21 سال در صادرات خشكبار فعاليت مي كند در خصوص برندسازي ديدگاههاي مشخصي دارد و معتقد است نبايد چشم انتظار كمك و حمايت دولت شد بلكه خود توليدكنندگان براي حضور پايدار در بازارهاي هدف لازم است براي برند سازي سرمايه گذاري كنند.

بخشنده تصريح كرد: امروزه مارك ها عامل فروش بيشتر هستند و اگر نگاهي به چند برند شاخص بيندازيد و ميزان فروش آنها را استخراج كنيد به اهميت موضوع بيشتر پي مي بريد.

اين صادركننده خشكبار يادآورشد: در استان قزوين شركت نستله كه برند شاخصي است اخيرا نسبت به توليد آب معدني اقدام كرده و توانسته تنها به خاطر برند خود فروش قابل توجهي در اين محصول جديد خود داشته باشد كه نشان مي دهد مصرف كننده به سمت "برند" مي رود.

كشمش تاكستان قابليت برند بين المللي را دارد

بخشنده بيان كرد: در بخش صادرات خشكبار بايد گفت كشمش تاكستان به دليل طعم و مزه و ظاهر زيبا و كيفيت قابليت داشتن برند بين المللي را دارد ودر كنار كشمش ملاير مي تواند در بازارهاي جهاني مصرف كننده خاص خود ر ا داشته باشد اما متاسفانه متولي براي صيانت از آن وجود ندارد.

اين صادركننده خشكبار اظهارداشت: پسته و كشمش قزوين اگر مورد توجه بيشتري قرار گيرد مي تواند برندسازي شود اما هنوز اقدام مناسبي در اين زمينه صورت نگرفته است.

توليدكنندگان و صادركنندگان برندسازي را جدي بگيرند

اين فعال اقتصادي نمونه استان يادآور شد: بايد توليدكنندگان و سرمايه گذاران استان قزوين باور كنند كه برندسازي لازمه تجارت امروز است اما در كوتاه مدت جواب نمي دهد بلكه بايد با برنامه ريزي و صبر و حوصله و سرمايه گذاري مناسب با برندسازي به سودآوري در بلند مدت فكر كنيم.

وي افزود: هرچند دولت در حمايت تاثيرگذار است اما بايد اين نگاه سنتي را دور بريزيم و بدانيم كه سرمايه گذار بايد خود در اين مسير طولاني اما ضروري گام بردارد.

پتانسيل برندسازي در كشور فراوان است

بخشنده اظهارداشت: تمام پتانسيل ها براي برندسازي در بسياري از كالاها وجود دارد اما نيازمند مديريت اقتصادي صحيح هستيم و در خشكبار مي توانيم با بسته بندي مناسب كالا و ارزش افزوده مطلوب صادرات اين محصولات را به اقصي نقاط جهان و اروپا افزايش داد.

وي افزود: مدت سه سال است كه بر روي تبليغ پسته قزوين در كنار پسته رفسنجان تلاش مي كنيم و اميدواريم با برندسازي بتوانيم اين محصول مرغوب را با حجم بيشتري در جهان عرضه كنيم.

بخشنده تصريح كرد: در خشكبار مي توانيم محصولاتي مانند فندق و بادام كشورهاي ديگر را در داخل كشور با برند ايراني بسته بندي و عرضه كنيم كه مي تواند براي ما نيز سودآور باشد.

وي بيان كرد: در برند سازي راه طولاني در پيش داريم اما بسترسازي در اين مسير نيازمند اراده اي قوي است كه شايد ابتداي راه سخت و دشوار باشد اما بايد باور كنيم كه قادريم با برندهاي شاخص كالاهاي مرغوب را به دنيا ارائه كنيم.

وحيد احمدي معاون پژوهش وزير علوم در خصوص موانع برندسازي در كشور به خبرنگار مهر اظهارداشت: برند مجموعه اي از استانداردهاي خاص است كه جمع شده و برند مي شود اما هنوز به اين صنعت دانش بنيان و پژوهش محور زياد توجه نداريم و فرهنگ توجه به برند چه در شركتها و دستگاهها و مراكز پژوهشي هنوز جا نيفتاده است كه اميدواريم برگزاري همايش هاي تخصصي بتوان به اين كار كمك كرد كه ارائه فرهنگ برند سازي زمينه را فراهم مي كند تا برندينگ يكي از كارهاي فعال ما باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چه كالاهاي توليد داخل قابليت برند سازي را دارد، تصريح كرد: در همه حوزه ها اين پتانسيل را داريم از جمله مي توان به فناوري هاي نو در حوزه انرژي، بايو و نانو اشاره كرد اما هنوز با وضع مطلوب فاصله داريم لذا همه دستگاهها بايد كمك كنند و به سمت فعال كردن برندينگ برويم و آن را حاكم كنيم.

احمدي يادآور شد: حمايت وزارت علوم اين است كه فضاي گفتمان را فراهم كند كه در فضاي علمي بتوانيم استانداردها و برندها را تعريف كنيم كه در اين راستا حمايت مالي و معنوي را اعمال مي كنيم.

خان محمدي: برند سازي در شيمي، پتروشيمي

نائب رئيس كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهميت برند گفت: پشت پرده برند بايد حضور دانشمندان بنام باشد و هر صنعتي كه در اين حوزه توانسته دانشمندان بزرگي را در صف حمايتي قرار دهد مي تواند برند باشد.

وي افزود: تحريم باعث شد در صنعت كاتاليس يك برند بين المللي بشويم و ما مي توانيم مرزهاي دانش را براي تامين نياز كشور در خارج از مرزها طي كنيم يا در بخش نيروگاهها و انرژي، شيمي و پتروشيمي وضعيت خوبي داريم اما در صنعت سلامت، دارو و بهداشت هنوز بايد كارهاي جدي انجام شود تا برند محقق شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين يادآورشد: اگر علم و فناوري واقعي ميداني را در صنعت پياده نكنيم اين صنعت صاحب برند نخواهد شد حتي اگر در قالب سرمايه در گردش حمايت شود.

اين نماينده مجلس بيان كرد: مجلس فعالان صنعت را سربازان عرصه اقتصادي مي داند اما حمايت از نوع سرمايه در توسعه بايد داشته باشيم نه سرمايه در گردش، گاهي در كيفيت دقت نكرديم و نتوانستيم برند شويم و همه فشار به بانكها وارد شد كه چون حمايت نكردند صنعت آسيب ديد، در برخي صنايع دفاعي وضع خوبي داريم موانع، همان چيزهايي است كه براي تشكيل برند لازم داريم.

خان محمدي گفت: در برند نمي توانيم كيفيت مجعول و ساختار جعلي را معرفي كنيم زيرا جامعه نمي پذيرد بايد كميت و كيفيت، محاسن و مضرات كالا در برند ديده شود، استانداردها گفته شود تا توليدكننده متعصب علمي نباشد فقط طراحي زيباي برند نمي تواند در فروش كالا موثر باشد.

وي در خصوص نوع حمايتهاي مجلس اظهارداشت: مجلس شايد به صورت مستقيم نتواند وارد موضوع شود اما در قالب مالكيت معنوي و ثبت علائم تجاري، حمايت موردي مالياتي، گمركي، تسهيل در داد و ستد كالاي برندي مي تواند كمك كند.

ميرزابابا مطهري نژاد مديرمسئول هفته نامه روابط عمومي در خصوص اهميت "برند" به خبرنگار مهر گفت: "برند" نشانه خوشنامي است و بايد گفت در كشورمان "برند" داريم و مردم محصولات شاخص را مي شناسند ولي"برند" خوشنامي در كشور نداريم.

اين كارشناس علوم ارتباطات بيان كرد: برند يعني اين كه مردم با يك صنعت و يك كيفيت، خصوصيت محصول را بشناسند مانند نام "BENZ" كه گفته مي شود استحكام و ايمني به ذهن مي آيد و يا " SONY" كيفيت و كشور ژاپن را تداعي مي كند كه در ايران هم برخي سازمانها به سمت برند سازي رفتند اما در حفظ و نگهداري آن موفق نبودند و ناتوان عمل كردند.

موانع برندسازي در كشور

وي عدم آگاهي مديران از موضوع مهم برند را از مهمترين موانع تحقق اين مسئله دانست و اظهار داشت: بستر خوشنامي در كشور هنوز فراهم نشده كه لازم است با اطلاع رساني زمينه اين كار فراهم شود تا بتواند هم نام ايران و هم كيفيت محصول ايراني را به ديگران معرفي كند.

ايران سرزمين تنوع اقليمي و طبيعي است كه با داشتن آثار تاريخي، گردشگري، مردمي مهربان و خونگرم مي تواند با داشتن"برند" ضمن معرفي اين توانائي ها محصولات كيفي را نيز در اذهان مردم ديگر كشورها تداعي كند.

مديران، مسئولان و كارشناسان بويژه شركتهاي توليدكننده محصولات شاخص بايد براي توليد محصولاتي شاخص با "برند" ايراني از همين امروز اقدامي علمي و كارشناسي كنند تا بتوان نام ايران و كالا و خدمات ايراني را در كنار ساير برندهاي خوشنام جهان قرار داد و به تقويت جايگاه فرهنگي، اقتصادي و صنعتي ايران كمك كرد.

به نظر مي رسد كالاهايي مانند فرش، پسته، زعفران، خودرو، خشكبار، پوشاك، خدمات فني و مهندسي، محصولات باغي در صورت داشتن برند به راحتي مي تواند با حضور در بازارهاي هدف با محصولات مشابه خارجي رقابت كرده و ضمن باز كردن جايي مناسب در ميان مصرف كنندگان سود قابل توجهي نصيب توليدكنندگان و صادركنندگان كشورمان كند.

بايد باور كنيم كه بسياري از كالاهاي ايراني هم قابليت و هم مشتري داخلي و خارجي دارد اما به شرط آن كه با كمك بخش خصوصي و دولتي موضوع "برند" در كالاهاي خاص و مهم مورد توجه جدي قرار گيرد مي توان اميدوار بود در خارج از مرزها مشتريان غيرايراني هم به دنبال كالاهايي با "برند" ايراني در فروشگاههاي معتبر باشند.

گزارش: محمدرضا جباري

كد خبر: 2182044

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۱۱:۳۴

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن