تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819795922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غلظت سرب در خاك اصفهان بيش از ساير آلاينده‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: غلظت سرب در خاك اصفهان بيش از ساير آلاينده‌هاست
استاد دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: آلودگي ‌هوا با رسوب در خاك و جذب شدن توسط گياهان خوراكي و غيرخوراكي وارد چرخه غذايي انسان و ساير موجودات زنده مي‌شود.

مجيد افيوني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه اصفهان، با بيان اينكه آلودگي هوا صورت مستقيم و غير مستقيم بر خاك تاثير مي‌گذارد، اظهار كرد: آلودگي موجود در هوا بر سطح خاك مي‌نشيند و بارش برف و باران ميزان نفوذ آلودگي را تشديد و تركيبات نيترات را به صورت باران اسيدي وارد خاك مي‌كند.

وي افزود: آلاينده‌ها در خاك رسوب مي‌كند و برخي از آلودگي‌ها با فرآيندهاي شيميايي در خاك، حل و جذب گياهان خوراكي و غيرخوراكي مي‌شود.

استاد دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان، آلودگي خاك را به دو دسته معدني و آلي تقسيم كرد و گفت: آلودگي خاك با توجه به ازدحام جمعيت و صنعتي بودن هر منطقه متفاوت است و در مناطق صنعتي، آلودگي زياد و در مناطق كم جمعيت ميزان اين آلودگي كمتر است.

افيوني به پژوهش‌هاي انجام شده در رابطه با آلودگي خاك در اصفهان اشاره كرد و افزود: نمونه‌برداري از خاك مناطقي مانند چهار راه تختي، خيابان امام خميني (ره) و مناطق صنعتي و پر رفت و آمد نشان مي‌دهد غلظت آلودگي خاك در اين مناطق بالا است.

وي اضافه كرد: به دليل وجود سرب در بنزين در سال‌هاي گذشته، غلظت سرب در خاك شهر اصفهان بيش از ساير آلاينده‌ها است. آلودگي خاك با بارش باران به آب‌هاي زيرزميني منتقل مي‌شود و با وزش باد به صورت ذرات ريز در هوا پراكنده شده و وارد دستگاه تنفسي افراد مي‌شود و يا سبب بيماري‌هاي پوستي مي‌كند.

استاد دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان اضافه كرد: آلودگي خاك مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي كليوي، مشكلات تنفسي و مشكلات خوني شود و تاثيرات منفي آن بر كودكان بيشتر از بزرگسالان است.

افيوني با بيان اينكه مردم به آلودگي آب و هوا بيشتر از آلودگي خاك توجه مي‌كنند، خاطر نشان كرد: خاك منبع غذايي موجودات زنده است و با آلودگي خاك آلوده ساير منابع مرتبط با آن مانند آب نيز آلوده خواهند شد.

وي با اشاره به اينكه ميزان آلودگي خاك اصفهان در مناطق مختلف متفاوت است،‌ خاطرنشان كرد: با انجام روش‌هاي گياه پالايي و يا شستشوي خاك با مواد ويژه مي‌توان آلودگي خاك را از بين برد و يا آن را كاهش داد.

كد خبرنگار:13026

انتهاي پيام

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن