تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803028440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقام معظم رهبري: وحدت حوزه و دانشگاه، يعنى وحدت در هدف/ تاثير سخنان شهيد مفتح در ترغيب نسل تحصيل كرده به اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: مقام معظم رهبري: وحدت حوزه و دانشگاه، يعنى وحدت در هدف/ تاثير سخنان شهيد مفتح در ترغيب نسل تحصيل كرده به اسلام
مقام معظم رهبري فرمودند: وحدت حوزه و دانشگاه، يعنى وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه‌ اسلامىِ پيشرفته‌ى مستقل، جامعه‌ى امام، جامعه‌ى پيشاهنگ، جامعه‌ى الگو، ملت شاهد - ملتى كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند، تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند - حركت نمايند.
به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، 27 آذر ماه در تقويم جمهوري اسلامي ايران، به مناسبت روز شهادت آيت‌الله مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده است.

اين روز بهانه‌اي شد تا سيري كوتاه بر زندگي اين شهيد بزرگوار داشته باشيم.

شهيد آيت‌الله دكتر محمد مفتح در سال 1307، در خانواده‌اي روحاني در همدان متولد شد. پس از فراگيري مقدمات، راهي قم شد و در محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبايي و .. استفاده نموده و خود مدرسي بزرگ در حوزه گرديد.

وي در حاليكه استادي بزرگ در قم بودند، پا به عرصه دانشگاه گذاشته و تا درجه دكترا ادامه تحصيل دادند. شهيد مفتح كه توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهي و روحاني، از هم را با تمام وجود احساس كرده بود، ايجاد وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد و در كنار آموزش و تدريس و تربيت نيروهاي جوان به مبارزه با رژيم پهلوي پرداخت.

در سال‌هاي 1340 تا 42، سخنراني‌هاي وي در شهرهاي مختلف در روشن ساختن مواضع نهضت اسلامي و افشاي چهره رژيم پهلوي بسيار مؤثر بود كه با آگاهي ساواك اين جلسات تعطيل و ايشان دستگير و مورد آزار و اذيت ساواك قرار گرفت.

محبوبيت و مقبوليت شهيد مفتح در ميان طلاب و دانش‌آموزان موجب شد كه او را از آموزش و پرورش اخراج و در سال 1347، به نواحي بدآب و هواي جنوبي ايران تبعيد كنند و بعد از سپري شدن مدت تبعيد نيز از ورود ايشان به قم جلوگيري به عمل آمد و ايشان با اقامت در تهران به تدريس از دانشكده الهيات مشغول شد. ايشان به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان امامت جماعت مسجد دانشگاه را عهده‌دار شد.

سخنراني‌هاي شهيد مفتح در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفكر و تحصيل كرده به اسلام اثر بسزايي داشت. شهيد مفتح همچنين در حسينيه ارشاد نيز به فعاليت‌هاي تبليغي و علمي مي‌پرداخت و پس از تعطيلي اين حسينيه بوسيله ساواك، ايشان با قبول امامت مسجد جاويد در سال 1352، هسته ديگري از دانشجويان و روشنفكران را به دور خود جمع نمود. در آذر 1353 مسجد جاويد مورد هجوم ساواك قرار گرفت و شهيد مفتح نيز دستگير و زنداني شد. ياد و خاطره نماز عيد فطر سال 1357 كه در قيطريه تهران و با استقبال بي‌نظير مردم تهران به امامت شهيد مفتح انجام شد در تاريخ انقلاب هميشه مي‌درخشد.

در خطبه‌هاي اين نماز، شهيد مفتح براي اولين بار نام امام خميني را آشكارا بر زبان جاري و رهبري امام را مورد تأكيد قرار داد و روز پنجشنبه 16 شهريور را به عنوان تجليل از شهداي نهضت تعطيل اعلام كرد كه زمينه‌ساز راهپيمايي 17 شهريور و وقايع جمعه سياه گرديد.

شهيد مفتح با تشكيل شوراي انقلاب از سوي امام به عضويت اين شورا درآمد. سرانجام اين شهيد بزرگوار در روز 27 آذر 1358، هنگام ورود به دانشكده الهيات،‌ توسط گروهك فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فيض عظيم شهادت نائل آمد.

27 آذرماه به مناسبت فعاليت و مجاهدت اين شهيد بزرگوار در راه تحقق وحدت ميان حوزه و دانشگاه، روز وحدت روحاني و دانشجو ناميده شده است.

در اين راستا لازم ديده شد با توجه به اهميت اين روز و تاكيدات بزرگان در اين زمينه به بخش‌هاي كوتاهي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در اين زمينه بپردازيم و با تاكيد بر بخش‌هاي مهم فرمايشات ايشان موانع و ضرورت‌هاي موجود در اين زمينه را مورد بررسي قرار دهيم.

مقام معظم رهبري در سخنراني خود در تاريخ ۱۳۶۹.۰۹.۲۸ در ديدار با جمع كثيري از طلاب و دانشجويان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشتند: روز وحدت حوزه و دانشگاه، از يادگارهاى ارزشمند امام بزرگوار ماست. اين مسأله هم مثل همه‌ى تدابير و تصميمهاى مهمى كه در راه جريان صحيح و اسلامى جامعه‌ى ما، آن حكيم عالى‌مقام و آن انسان والا و بصير مطرح كردند، يكى از بركات وجودى ايشان بوده و هست و ان‌شاءاللَّه خواهد بود.

ايشان در بخش ديگري از همين سخنراني تاكيد كردند: بنيان دانشگاه - يعنى مركز پرورش انسانهاى دانشمند طبق پيشرفتهاى علمى روز - بر بى‌دينى و معارضه‌ى با دين گذاشته شد و چندين سال اين مسأله را با قوّت و دقت دنبال كردند. يعنى نه تنها دين را در دانشگاهها ضعيف كردند، بلكه به معارضه‌ى با آن پرداختند.

ايشان بيان كردند: وحدت حوزه و دانشگاه، يعنى وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه‌ى اسلامىِ پيشرفته‌ى مستقل، جامعه‌ى امام، جامعه‌ى پيشاهنگ، جامعه‌ى الگو، ملت شاهد - ملتى كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند، تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند - حركت نمايند. ( متن كامل خبر اينجا)

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي در تاريخ ۱۳۷۳.۰۹.۲۷ در ديدار جمع كثيري از طلاب و دانشجويان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه ‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ استفاده‌ حوزه و دانشگاه از روشهاي‌ علمي‌ جديد و سنتي‌ و نيز افكار ديگران‌ تأكيد كردند: ما در استفاده‌ از فكر و انديشه‌ و تجربه‌ بيگانگان‌ معتقد به‌ گزينش‌ هستيم‌ ولي‌ آنها نيز دست‌ به‌ گزينش‌ مي‌زنند و تكنولوژي‌ پيشرفته‌ و علومي‌ كه‌ ما را به‌ پيشرفت‌ مي‌رساند، براي‌ ما ممنوع‌ مي‌سازند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ نقشه‌ها و طرحهاي‌ ديكته‌ شده‌ از خارج‌ در سالهاي‌ حكومت‌ پهلوي‌ براي‌ رو در رويي‌ حوزه و دانشگاه اشاره‌ فرمودند و افزودند: وحدت حوزه و دانشگاه يعني‌ روي‌ آوردن‌ به‌ يكديگر و اين‌ كه‌ تحصيل‌ علم‌ در دانشگاه جهت‌ ارزشهاي‌ اسلامي‌ و انساني‌ و بي‌نيازي‌ از بيگانگان‌ و تأمين‌ استقلال‌ را پيدا كند و حوزه هم‌ براي‌ پيشرفت‌، از روشهاي‌ خوب‌ دانشگاه استفاده‌ كند و اين‌ همان‌ چيزي‌ است‌ كه‌ كشور را به‌ كمال‌ مطلوب‌ مي‌رساند.( متن كامل خبر اينجا)

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيانات خود در ديدار جمعي از دانشجويان و طلاب مورخ ۱۳۷۲.۰۹.۲۴ فرمودند: موضوع دانشگاه، به خودىِ خود يك موضوع مهم است؛ همچنان‌كه موضوع حوزه علميه هم، به خودى خود يك موضوع اساسى و مهم است. وقتى ما «وحدت حوزه و دانشگاه» را عنوان مى‌كنيم، بديهى است مقصود اين نيست كه اين دو را در عالم واقعيّت به يك چيز تبديل كنيم. زيرا اگرچه در گذشته، در حوزه‌هاى علميه، همان دروسى خوانده مى‌شد كه امروز در دانشگاهها خوانده مى‌شود، اما اگر فرض كنيم آن دروس حوزه‌هاى علميه، همان پيشرفتى را كه تا امروز كرده است، مى‌كرد، باز امروز بايد به مقتضاى تخصّص و تشعُّب، هر گروه كار و درس خودش را دنبال كند. پس، مقصود اين نيست. مبادا بعضى همين موضوعِ به اين روشنى و وضوح را نديده بگيرند و درباره غلط بودن شعار وحدت حوزه و دانشگاه قلمفرسايى كنند. (متن كامل خبر اينجا)

طي قرن‌هاي گذشته استعمارگران براي بيگانه كردن نسل‌هاي رو به رشد كشورهاي اسلامي از اسلام و خاموش كردن مساله ايمان و وجدان ديني در بين آحاد مردم اقدامات متعددي انجام دادند. آنان در طراحي نقشه‌هاي فتوحات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خود به مانع عمده‌اي برخوردكردند و آن اعتقادات اسلامي ملت‌ها بود. زيرا اسلام مصداق كامل ديني بود كه حقيقتاً با حمله و يورش همه جانبه و تجاوزكارانه دولت‌هاي استعماري به مناطق مختلف دنيا بويژه مناطق اسلامي مبارزه مي‌كرد.

اولين پرورش يافته‌هاي غرب غالباً كساني بودند كه بخاطر ضعف نفس و فقدان تبليغات مؤثر ديني نسبت به دين احساس بيگانگي و عناد مي كردند. لذا دانشگاه‌ها كه مركز پرورش انسان‌هاي دانشمند براساس پيشرفت‌هاي علمي روز بود بنيان آن بر بي اعتقادي و معارضه با دين گذاشته شد و در دانشگاه‌ها نه تنها دين را ضعيف كردند بلكه به معارضه با آن پرداختند.

امام (ره) با آگاهي كامل نسبت به واقعيت‌هاي تاريخي، راه حل مشكلات، بقاء استقلال و شعار نه شرقي و نه غربي در كشور را، در آميخته شدن روشنفكران و تحصيلكردگان جديد، با دين و ايمان مذهبي و نيز آشناشدن روحانيون با پيشرفت‌هاي علمي جهان و تجربه روش‌هاي جديد مي‌دانستند.

و شهيد مفتح نيز از جمله افرادي بود كه توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهي و روحاني، از هم را با تمام وجود احساس كرده بود.

وي در راه تحقق بخشيدن به آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي، ايجاد وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرارداد. سخنراني‌هاي ايشان در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفكر و تحصيلكرده به اسلام اثر بسزايي داشت.

در پايان علت نامگذاري اين روز با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه در حقيقت سمبلي براي يك حركت، پيوند و نهضتي فرهنگي در راستاي رشد، تعالي، بالندگي و توسعه همه جانبه كشور و امت اسلامي و امت انقلابي ايران است.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن