تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819875610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شب يلدا را به شب محبت‌ها تبديل كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: شب يلدا را به شب محبت‌ها تبديل كنيم
شب يلدا كه طولاني‌ترين شب سال است و مردم ايران براساس يك سنت قديمي آن را گرامي ميدارند، مي‌تواند به فرصتي براي محبت‌ها و تحكيم دوستي‌ها به ويژه در خانواده‌ها تبديل شود. در اين شب مي‌توان با پرسيدن احوال خويشاوندان و دوستان و رسيدگي به نيازمندان، به ويژه نيازمندان خويشاوند، اين شب طولاني وديگر شب‌هاي طولاني و بلند زمستان را به قطعه‌اي از پرثمرترين اوقات عمر تبديل كرد و اين آداب را به عنوان فرهنگي مفيد و مثبت در سنت‌هاي اين جامعه ماندگار نمود.
*ديدار با خويشاوندان:
دين مبين اسلام به پيروان خود دستور مي‌دهد خويشاوندان و نزديكان خود را فراموش نكرده و همواره جوياي احوال آنها باشند و آنها را از قطع رحم و رسيدگي نكردن به خويشان برحذر مي‌دارد.
امام باقر(ع) در اهميت اين موضوع مي‌فرمايد: "صله رحم اعمال را پاك مي‌كند، دارايي‌ها را فزوني مي‌بخشد، بلا را برطرف مي‌گرداند، كار حسابرسي در قيامت را آسان مي‌كند و مرگ را به تأخير مي‌اندازد".
صله رحم و ديدار با اقوام به قدري اهميت دارد كه رسول خدا (ص) حتي يكسال پياده روي براي آن را جايز مي‌شمارد. شب‌هاي بلند زمستاني، فرصت بسيار خوبي است كه مي‌توان از آن بهره‌برداري صحيح كرده، به ديدار اقوام و نزديكان شتافت و در اجراي اين سنت پسنديده و نيك كه ثواب بسياري هم دارد، پيشقدم شد.
*بيان قصه‌هاي قرآني:
خداوند در قرآن كريم بندگان خود را به "قصه‌هاي قرآن" توجه داده و هر يك از اين سرگذشت‌ها را داراي حكمتي مي‌داند كه براي انسان‌ها هزاران پند و اندرز در خود نهفته دارد. امام(ع) نيز مي‌فرمايد: "بهترين داستان، رساترين اندرز و سودمندترين پند، كتاب خداي عزوجل است".
داستان‌ها و افسانه‌هاي زميني، پس از چندبار تكرار كم كم تازگي و جذابيت خود را از دست مي‌دهد؛ ولي قرآن تنهاكلامي است كه هر اندازه هم تكرار شود كهنه شدني نيست.
در شب يلدا و شب‌هاي زمستاني كه دور يكديگر جمع مي‌شويم و پاي صحبت بزرگ‌ترها مي‌نشينيم، نيكو و شايسته است به جاي داستان‌ها و قصه‌هايي كه گاه با خرافات همراه است، به قصه‌هاي قرآني توجه كنيم كه هيچ گاه كهنه نمي‌شود و خرافات در آن راه ندارد.
*دقت در آفرينش شب و روز:
شب، مايه آرامش و سكون است. با پايان روز و پس از به اتمام رسيدن ساعات تلاش و كوشش در راه كسب روزي، آدميان در سكوت شب، آرامش خود را مي‌يابند و استراحت مي‌كنند.
شب‌هاي طولاني زمستان، فرصت خوبي است تا با دقت در نظام آفرينش وگردش شب و روز، به بزرگي خداي تعالي و كوچكي خود در اين نظام هستي اعتراف كنيم. زيبايي‌هاي شب و درخشش ستارگان در پرده‌هاي سياه شب‌هاي فرو رفته در ظلمت و گسترش نور ماه در آسمان‌ها، همه نشان از قدرت بي‌پايان خداوند دارد. در اين شب‌ها مي‌توانيم به ستايش خدا بپردازيم.
چنانكه امام(ع) مي‌فرمود: "خداي پاك! چه عظيم و پرشكوه است آنچه از آفرينش تو مي‌بينيم، و چه خرد است هر بزرگي در برابر قدرت تو، و چه حقير است آنچه ما مي‌بينيم در برابر قدرت ناپيداي تو از ديدگان ما".
* استفاده از خوراكي‌هاي مفيد
خداوند مهربان در طبيعت بخشنده خود، در هر فصل نعمت‌ها و ميوه‌هايي در دسترس ما گذاشته كه سلامت ما را تأمين و قدرت دفاعي بدن را در مقابل بيماري‌ها افزون مي‌سازد.
در زمستان كه به علت تغيير هوا و عوامل ديگر مانند باد و باران، سرماخوردگي و بيماري‌هايي نظير آن زياد مي‌شود، وجود انار مي‌تواند نه تنها شفا بخش بوده، بلكه در حفظ سلامت و جلوگيري از اين گونه بيماري‌ها موثر باشد.
شايد حكمت خوردن انار در نخستين شب زمستان همين مسئله باشد. گردو نيز از تنقلاتي است كه در اين شب مصرف مي‌شود و فايده‌هاي بسياري دارد. امام(ع) فرموده است: "خوردن گردو در زمستان و فصل سرما، كليه‌ها را گرم و سردي را از بدن دفع مي‌كند".
رعايت اين آداب و رسوم پسنديده و توجه به حكمت خوراكي‌هايي كه در اين شب مصرف مي‌شود، مي‌تواند راهگشاي خوبي براي جوانان و نوجوانان باشد.
توجه به اين نكته نيز لازم است كه در مصرف خوراكي‌ها بايد از اسراف پرهيز كرد. علاوه بر اين،‌ با رعايت قناعت و كم مصرف‌ كردن، مي‌توانيم بخشي از امكانات خود را در اختيار نيازمندان قرار دهيم و به يكي ديگر از دستورات اكيد اسلامي عمل نمائيم.
*به يكديگر هديه بدهيد
از جمله سنت‌هائي كه در شب يلدا مي‌تواند گسترش يابد سنت پسنديده هديه دادن است.
اين سنت نيكو در اسلام بسيار مورد سفارش قرار گرفته و پيامبر(ص) فرموده است: "به يكديگر هديه بدهيد تا دل هايتان به هم مهربان شود. به يكديگر هديه دهيد؛ زيرا كينه‌ها را از بين مي‌برد".
پيامبر خدا(ص) همواره به اين امر نيكو اهتمام مي‌ورزيدند و هر هديه‌اي كه به آن حضرت داده مي‌شد با روي باز مي‌پذيرفتند؛ زيرا آن را نوعي احترام به شخص هديه دهنده مي‌دانستند. علاوه بر هديه دادن به كوچك‌ترها در اين شب، مي‌توان به نيازمندان نيز هديه داد و از اين طريق قلب آنان را نيز شاد كرد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن