تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819472164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر و معماري دوره قاجار نقطه درخشان تمدن ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: هنر و معماري دوره قاجار نقطه درخشان تمدن ايران است
يكي از درخشان‌ترين دوره تمدني ايران در حوزه هنر و معماري در دوره قاجار بوده كه متأسفانه تا حد زيادي اين ميراث تمدني مغفول واقع شده و به شدت نسبت به اين دوره دچار سوء تفاهم هستيم.


به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل محمد بهشتي مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در مراسم گراميداشت هفته‌ي عكس تاريخي كه عصر امروز در سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد گفت: 171 سال پيش مصادف بود با دوران قاجار و مي‌تواند بهانه خوبي باشد تا يك تجديد نظر نسبت به نگاهي كه به دوره قاجار داريم صورت گيرد.

وي افزود: با توجه به كارهايي كه در اين دوران از تاريخ كشور صورت گرفته متأسفانه تا حد زيادي ميراث تمدني قاجار مغفول مانده و به شدت نسبت به اين دوره تاريخي دچار سوء تفاهم هستيم.

بهشتي تصريح كرد: يكي از درخشان‌ترين دوره تمدني كشورمان دوره قاجار بوده، وقتي صحبت از دوره قاجار مي‌شود تنها به تاريخ سياسي اين دوران توجه مي‌شود.

بهشتي تصريح كرد: در كاخ گلستان حدود 700هزار صنعت از دوره قاجار وجود دارد، هميشه فكر مي‌كردم چطور مي‌توان تاريخ اين دوره را نوشت بدون آنكه اين اسناد را ديد. تمام كساني كه درباره دوره قاجار كتاب نوشته‌اند راهي به اين اسناد نداشته‌اند.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي اظهار داشت: مجموعه غني از اسناد وجود دارد كه كمتر كار پژوهشي در اين زمينه صورت گرفته است.

وي افزود: به نظر من با توجه به آثاري كه از دوره قاجار در حوزه معماري و هنر براي ما باقي مانده مي‌توانيم اين ‌گونه بگوييم كه دوره قاجار دوره تمدني باشكوهي در تاريخ بوده است.

بهشتي تصريح كرد: وقتي محققين اسناد تاريخي را بررسي مي‌كنند دچار گرفتاري‌هايي مي‌شوند يكي از آن‌ها غرض آميز بودن اين اسناد نوشته شده است.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي بيان كرد: اسنادي داريم كه غرض پذير نيستند مثل آنچه كه موضوع باستان شناسي است عكس‌ها حتي اگر در آن دوران با غرض برداشته شده باشند در زماني كوتاهي از غرض خالي مي‌شوند و يك سند معتبر به شمار مي‌رود.

وي ادامه داد: پژوهشگران ما تا چه اندازه به سراغ عكس به مصابه سند رفته‌اند در اين وضعيت غني كه در آرشيو‌ها وجود دارد استفاده كرده است.

بهشتي اظهار داشت: يكي از تاريك‌ترين دوره تاريخي ما دوره قاجار بوده به خاطر ظلمي‌ست كه در اين دوران صورت گرفته است.

بهشتي خاطر نشان كرد: كساني كه براي به زبان درآوردن عكس‌هاي تاريخي كاري انجام مي‌دهند قابل تقدير است، بايد ساير محققين نيز در تحقيقات خود به عكس‌هاي تاريخي مراجعه كنند.

احمد مسجد جامعي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه اين مراسم گفت: عكاسي در كشور ما در مرحله نخست به عنوان هنر درباري شكل گرفت اما در مرحله بعد اين رويكرد به بناهاي فاخر رسيد و البته در يك دوره نيز برخي از مشاغل را مي‌توان ديد.

وي افزود: عكاسان توجه چنداني به شهر نداشته‌اند شايد به دليل محدوديت‌هايي بود كه نسبت به فرهنگ عمومي وجود داشت و محله به نوعي اندروني تلقي مي‌شد.

مسجد جامعي تصريح كرد: عكاسان پس از عكس‌هاي بناهاي تاريخي به سمت بيان كردن روايت تاريخي رفتند با ديدي يك عكس مي‌توانيم سهم دقيقي از تاريخ داشته باشيم .

رئيس شوراي شهر تهران بيان كرد: قطعا عكس‌هاي تاريخي مي‌تواند به توسعه پايدار شهر تهران كمك كند مشكل ما در عصر كنوني اين است كه از اين فضاها فضاهاي قديمي كه در عكس‌ها وجود دارد فاصله گرفتيم اميدوارم بتوانيم در برنامه ريزي شهري از اين دستاوردها استفاده كنيم .

گفتني است در پايان اين مراسم از جلد دوم كتاب "سيماي تهران" رونمايي و از پيشكسوتان عكس‌هاي تاريخي تقدير شد.

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن