تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819880753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رؤساي آرشيو ملي كشورهاي منطقه با اسحاق صلاحي ديدار كردند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رؤساي آرشيو ملي كشورهاي منطقه با اسحاق صلاحي ديدار كردند
رؤساي چهار كتابخانه و آرشيو ملي كشورهاي منطقه ضمن بازديد از كتابخانه ملي ايران و ديدار با رئيس اين كتابخانه، ايران را در زمينه سند و كتاب قوي ارزيابي كرده و گفتند: ايران در زمينه سند و كتاب‌ گوي سبقت را از كشورهاي غربي ربوده است.


به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات باشگاه خبري فارس «توانا»، نخستين همايش بين‌المللي «اسناد ايراني» و «چهارمين بزرگداشت هفته پژوهش» روز گذشته در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد كه در بعد از اين همايش اسحاق صلاحي رئيس كتابخانه ملي با نمايندگان بخش فرهنگ، كتاب و اسناد چهار كشور نظير محمد وانلي اوغلو رئيس آرشيو دولتي تركيه، محمد نظير رئيس كتابخانه ملي پاكستان، فريد احمد معاون آرشيو ملي هند و معصومه نظري رئيس آرشيو ملي افغانستان ديدار و به گفت‌وگو نشست.

*صلاحي: اخذ اسكن تمام منابع مربوط به ايران و زبان فارسي موجود در كشورهاي منطقه به ايران

در اين ديدار اسحاق صلاحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، بيان داشت: بنده تقريباً از كتابخانه‌ها و آرشيوهاي ملي كشورهاي منطقه بازديد داشته‌ام و از نزديك با نكات مثبت و منفي آنها آشنا هستم.

وي اضافه كرد: در چند ماه اخير بازديدهايي نيز از كتابخانه‌ها و آرشيوهاي كشورهاي اروپايي از جمله آلمان، هلند، بلژيك و جمهوري چك داشته و در مقام مقايسه احساس مي‌كنم آرشيو و كتابخانه ملي ايران اگر جلوتر از آنها نباشد، عقب‌تر هم نيست و اين امتيازي است كه كشورهاي منطقه مي‌توانند به نحو احسن در قالب همكاري‌هاي فرهنگي و فني ميان كشورها از آن استفاده كنند.

صلاحي ادامه داد: كتابخانه ملي ايران در حوزه مرمت، تاكنون به كارشناسان كشورهاي مختلف منطقه اعم از تونس، عمان، عراق و چند كشور ديگر آموزش‌هاي تخصصي داده‌ است و توانسته كارشناسان آنها را در عرصه مرمت مجهز به علم روز دنيا كنيم.

وي به پيشينه فرهنگي مشترك كشورهاي منطقه و تأثير زبان و ادبيات فارسي در كشورهاي منطقه به ويژه چهار كشور پاكستان، تركيه، افغانستان و هند، ابراز اميدواري كرد، و گفت: تمام منابع مربوط به ايران و زبان فارسي كه نمايانگر ميراث مشترك بشري در منطقه است هر چه سريع‌تر با همت و اقدام كشورهاي مذكور به صورت اسكن در اختيار سازمان اسناد و كتابخانه ملي قرار گيرد.

* احمد: نگراني‌هاي ايران را در زمينه اسناد و ميراث مكتوب درك مي‌كنيم

در ادامه اين ديدار فريد احمد معاون آرشيو ملي هند، بيان داشت: ما نگراني‌هاي ايران را در زمينه اسناد و ميراث مكتوب درك مي‌كنيم و در قالب همكاري‌هاي فرهنگي خانه فرهنگ ايران اقدامات مشترك خوبي را در هند انجام داده‌ايم و اميدواريم اين اقدامات در زمينه‌هاي سند، كتاب و ساير اشكال فرهنگي با سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ادامه يابد.

* نظير: ايران در زمينه سند و كتاب‌گوي سبقت را از كشورهاي غربي ربوده است

در ادامه اين مراسم محمد نظير رئيس كتابخانه ملي پاكستان با اشاره به مشتركات فرهنگي ميان دو ملت ايران و پاكستان، گفت: برخي از كشورهاي اروپايي در زمينه سند و كتاب ادعاي پيشتازي دارند اما آن چه كه من امروز در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ديدم، نشان دهنده اين است كه ايران گوي سبقت را از آنان ربوده و جلوتر از آن كشورها در اين زمينه فعاليت مي‌كند و اين مسئله براي كشورهاي منطقه بسيار حائز اهميت است.

* نظري: افغانستان نيازمند كمك ايران در زمينه اسناد و كتاب است

معصومه نظري، رئيس آرشيو ملي افغانستان يكي ديگر از سخنرانان اين ديدار دوستانه بود كه بيان داشت: متأسفانه در افغانستان كاستي‌هاي بسياري در زمينه نگهداري اسناد و كتاب وجود دارد و بنده با ديدن پيشرفت‌ها و امكانات ايران به اين موضوع پي بردم كه چه كاستي‌هايي داريم.

وي اضافه كرد: اميدواريم سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در قالب تفاهم‌نامه‌هاي في مابين نسبت به آموزش متخصصان افغان و تجهيز كتابخانه‌ها و مراكز آرشيوي افغانستان كمك لازم را داشته باشد.

* وانلي: اهميت به كتاب در ايران به وضوح قابل رويت است

محمد وانلي اوغلو رئيس آرشيو دولتي تركيه در پايان اين ديدار، بيان داشت: در كشور تركيه كتابخانه ملي زير نظر وزارت فرهنگ است و آرشيو ملي نيز زير نظر رياست جمهوري اداره مي‌شود و همانند ايران نيست كه هر دو بخش در قالب يك سازمان زير نظر رياست جمهوري باشد و البته اين از اهميت بحث كتاب در ايران خبر مي‌دهد.

وي ادامه داد: همكاري‌هاي مناسبي تاكنون در زمينه اسنادي و كتاب با سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران صورت گرفته است.

* اهداء يك نسخه از كتاب اسناد ايراني در تركيه مربوط به دوران احمدشاه قاجار به صلاحي

در پايان مراسم محمد وانلي اوغلو رئيس آرشيو دولتي تركيه، يك نسخه كتاب در زمينه اسناد ايراني در تركيه مربوط به زمان احمدشاه قاجار بود را اسحاق صلاحي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تقديم كرد.

انتهاي پيام/و

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن