تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799561633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصاحبه تفصيلي دبير انجمن علمي روانشناسي باليني ايران با فارس مطرح كرداينترنت، دنياي نسل ديروز و امروز را عوض كرده


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مصاحبه تفصيلي دبير انجمن علمي روانشناسي باليني ايران با فارس مطرح كرداينترنت، دنياي نسل ديروز و امروز را عوض كرده
تفاوت ديدگاه ها و رفتارهاي 2 نسل موضوعي است كه گاهي به اختلافات اساسي منجر مي‌شود. تفاوتي كه مي‌تواند در قالب گفتار، رفتار و حتي ارزش هاي متفاوت نمود عيني پيدا مي‌كند.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مهرداد كاظم زاه عطوفي، دبير انجمن علمي روانشناسي باليني ايران و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران با اشاره به تفاوتي كه ميان نسل ديروز و امروز وجود دارد، وجود دنياي مجازي را اصلي ترين علت اين تفاوت مي‌داند. سبك تربيتي والدين اما مي‌تواند نوجونان را از ورطه سردرگمي برهاند تا شاهد بحران هويت اين گروه سني نباشيم. بحراني كه مي تواند زمينه ساز بزهكاري آنها در آينده شود.

فارس: تفاوت بين 2 نسل از كجا نشئت مي گيرد؟

كاظم زاده عطوفي: دوره نوجواني ابهاماتي دارد كه بر اساس آن رفتار نوجوانان متفاوت از نسل قبلي به نظر مي‌رسد. شايد بخشي از اين تفاوت ناشي از سبك زندگي متفاوت و البته دنياي مجازي باشد. با كمي دقت در رفتار خود نسبت به والدين‌مان متوجه تغييرات رفتاري 2 نسل مي‌شويم. بنابراين بايد اين تغييرات رفتاري را در مورد فرزندامان نيز بپذيريم.

فارس: با اين نظر موافقيد كه يكي از دلايل تغييرات رفتاري نوجوانان توسعه مدل ارتباطي در جامعه است؟

كاظم زاده عطوفي: بله، امروز حجم اطلاعات در سطح جامعه موجب تغييرات نگرشي و ديدگاهي شده كه بر اساس آن بايد شاهد رفتاري متفاوت از نوجوانان نسبت به آنچه انتظار داريم باشيم. همان طور كه در گذشته خانواده ها گسترده تر بودند و علاوه بر والدين و فرزندان، پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نيز در خانواده ها زندگي مي كردند اما، امروز خانواده متشكل از پدر و مادر و فرزندان است و البته مدل ارتباطي نيز تغيير كرده است بايد منتظر تغييرات گسترده در رفتارهاي نسل امروز باشيم.

فارس: آيا سبك تربيتي متفاوت مي‌تواند نوجوان را سردرگم كند؟

كاظم زاده عطوفي: كاملاً. نوجواني دوره‌ گذار است كه سبك تربيتي نادرست والدين مي‌تواند به بحران هويت در نوجوانان منجر شود.

فارس: نكته جالبي كه در اين جا به نظر مي‌رسد اين است كه گاهي والدين با رفتارشان كودك را در دو راهي قرار مي دهند. از يكسو او را كودك مي‌پندارند و از سوي ديگر بزرگسال. خطر چنين نگاهي براي والدين و نوجوان چيست؟

كاظم زاده عطوفي: اين موضوع كه والدين انتظار دارند تا نوجوانان مطابق ميلشان رفتار كنند. موجب سرخوردگي نوجوانان مي‌شود. برخي والدين نوجوانان را در تصميم‌گيري‌ها شركت نمي‌دهند زيرا هنوز به گذار آنها از مرحله كودكي به نوجواني اعتقاد پيدا نكرده‌اند. اين رفتار دوگانه، نوجوان را دچار تعارض مي‌كند. چرا كه آنها را بين 2 نقش كودكي و نوجواني قرار مي‌دهد. از طرفي بين والدين و فرزندان فاصله مي اندازد.

فارس: نقش معلمان، ورزشكاران و هنرمندان در نقش پذيري نوجوانان و دروني كردن برخي رفتارها و حتي ارزش ها انكارناپذير است و گاهي والدين را مي‌ترساند. آيا اين موضوع خطراتي در پي دارد؟

كاظم زاده عطوفي: هنرمندان، ورزشكاران و برخي افراد مانند مربيان و معلمان با ايفاي نقشهاي مختلف، پيام هاي متفاوتي را به نوجوانان انتقال مي‌دهند تا آنها نقش‌هاي گوناگوني را براي خود تصور كنند. ‌اين موضوع موجب مشكلاتي در تصوير سازي ذهني نوجوان از نقش‌هاي آينده‌اش مي‌شود كه زمينه‌ساز بحران هويت در او است. تأكيدي كه جامعه بر پايبندي ارزش ها در الگوهاي جذاب دارد به خاطر همين موضوع است.

فارس: آيا ممكن است والديني با رفتارشان چنان تأثيري در نوجوان بگذارند كه او از ديگران تاثير نپذيرد؟

كاظم زاده عطوفي: تأثيرپذيري از الگوهايي مانند ورزشكاران و هنرمندان ويژگي دوره نوجواني است و ارتباطي با صميميت والدين با فرزندان ندارد. صميميت مي‌تواند فاصله آن ها را نسبت به يكديگر كم كند. آن قدر كه فرزندان مسائل خود را راحت با والدين در ميان بگذارند.

فارس: تفاوت نگاه والدين از چه چيزي نشان مي‌گيرد؟

كاظم زاده عطوفي: والدين، الگوهاي شخصيتي متفاوتي دارند كه موجب تفاوت نگاه آنها به دنيا مي‌شود. اين تفاوت مي‌تواند رفتار نوجوان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

فارس: دغدغه والدين بيشتر به مديريت كدام رفتارهاي نوجوانان مربوط مي‌شود؟

كاظم زاده عطوفي: دغدغه‌هاي والدين درباره نوجوان بيشتر به مسائل تحصيلي و شخصي مانند استفاده از رايانه و تلفن همراه مربوط است.

فارس: گاهي يكي از والدين با استفاده از اين ابزارها موافق است و حتي زمينه اي براي در اختيار قرار دادن نوجوان فراهم مي‌كند. اين رفتارها چه خطراتي دارد؟

كاظم زاده عطوفي: بهتر است والدين در مسائل تربيتي با يكديگر اتفاق نظر داشته باشند يا در صورت اختلاف نظر، آن را از نوجوان پنهان كنند. يك راه اين است كه والدين در مكاني دور از چشم نوجوان به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره اختلاف نظر تربيتي‌شان بپردازند. مطالعات نشان داده است كه اختلاف نظر والدين درباره شيوه تربيتي به بزهكاري نوجوانان در آينده منجر مي‌شود.

فارس: بهترين شيوه براي طرح انتظارات والدين و نوجوانان از يكديگر چيست؟

كاظم زاده عطوفي: والدين بايد با تهيه فهرستي از مطالبات خود از نوجوانان و همچنين وظايفشان نسبت به آنها به صورت مكتوب، جديت خود را نسبت به اين موضوع نشان دهند. مفاد اين توافقنامه بايد با اطلاع قبلي نوجوانان و توافق آنها باشد.

فارس: آيا اين رفتار بيش از حد خشك و غير صميمي نمي شود؟

كاظم زاده عطوفي: براي شكل دادن به رفتاري خاص بايد قواعد مشخصي داشته باشيم تا فرزندانمان دچار تعارض و دوگانگي نشوند. به هر حال اين هم شيوه‌اي است كه موجب دانستن وظايف والدين و نوجوانان از يكديگر مي‌شود.

گفت و گو از: ژيلا آهنگرزاده

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن