تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819845708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زباله‌هاي دريايي سر سفره غذا!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: زباله‌هاي دريايي سر سفره غذا!
همه ما به خوبي مي‌دانيم ماهياني كه مي‌خوريم در معرض آلودگي‌هاي حاصل از مواد سمي موجود در رودخانه‌ها، خليج‌ها و اقيانوس‌ها هستند و مهمترين اين تركيبات سمي كه توجه متخصصان بهداشتي را به خود جلب كرده جيوه است كه بالاترين ميزان مسموميت را در آبزيان دارد اما جيوه تنها تركيب سمي نيست كه جذب بدن آبزيان مي‌شود.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مطالعات جديدي كه در مجله «نيچر» منتشر شده نشان مي‌دهد كه مواد سمي ناشي از هضم زباله‌هاي پلاستيكي نيز جذب بدن ماهيان و آبزيان ديگر مي‌شوند.

«چلسي راچمن»، محقق دانشگاه كاليفرنيا كه اين مطالعه را انجام داده مي‌گويد: اقيانوس‌ها در واقع به فاضلابي براي تمام آلاينده‌هاي شيميايي حاصل از فعاليت‌هاي بشر تبديل شده‌اند و عاقبت شاهد اين هستيم كه اين زباله‌ها سر از زنجيره غذايي ما درمي‌آورند.

ساليان متمادي متخصصان بهداشت بر اين باور بودند كه مواد سمي شيميايي از طريق طعمه‌هايي كه آلوده به مواد شيميايي هستند وارد بدن ماهيان بزرگتر شده و سر از زنجيره غذايي انسان درمي‌آورند. به همين دليل است كه به نظر مي‌رسد ماهي‌هاي بزرگتر و چاق‌تر نظير «ماهي تُن» و «شمشير ماهي» بالاترين ميزان آلودگي به جيوه، «بي‌فنيل‌هاي چندكلري» (PCBs)‌ و ساير مواد شيميايي را دارند. اين نگراني زماني افزايش مي‌يابد كه مشاهده مي‌كنيم كنسرو ماهي تن در سال 2012 ميلادي دومين درجه محبوبت را در ميان غذاهاي دريايي دست‌كم در ايالات متحده آمريكا داشته است. اما آنچه كه متخصصان تا پيش از اين اطلاع دقيقي از آن نداشته‌اند نقش زباله‌هاي پلاستيكي در انتقال اين مواد سمي به چرخه غذايي است.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي «اي‌ان‌ان»، «راچمن» با انجام آزمايش روي «ماهي مداكا» كه يك ماهي آب شيرين در ژاپن است به نتايج جديدي دست يافت. وي به مدت دو ماه دو گروه متفاوت از اين ماهي‌ها را با دو رژيم غذايي يكي محتوي آلودگي پلاستيكي و ديگري عاري از اين آلودگي‌ها تغذيه كرد و دريافت گروهي كه رژيم غذايي‌ حاوي آلودگي پلاستيكي داشتند ميزان بالاتري از آلودگي‌هاي «ارگانيك» داشتند.

انتهاي پيام

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن