تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820224947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت نانوحامل‌ دارويي غيرويروسي براي درمان سرطان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ساخت نانوحامل‌ دارويي غيرويروسي براي درمان "سرطان"
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي مشهد موفق به ساخت نانوحامل‌هاي دارويي غيرويروسي شدند كه از جنس پلي‌اتيلن‌ايمين و داراي ابعاد نانومتري بوده و مي‌توانند به صورت گسترده در صنايع داروسازي به ويژه جهت درمان سرطان مورد استفاده قرار گيرند.

به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر نسيم شهيدي همداني، دكتري بيوتكنولوژي از دانشگاه علوم پزشكي مشهد، اظهار داشت: سلول‌هاي لنفوسيتيك به پذيرش قطعات ژنتيكي از خارج سلول بسيار مقاوم هستند و اين خصوصيات روند ژن درماني را در آن‌ها با مشكل روبرو مي‌كند. از همين رو سيستمي در ژن‌درماني موفق است كه بتواند بر موانعي همچون ورود به سلول، نقل و انتقال سيتوپلاسمي و در مورد DNA پلاسميدي، انتقال به هسته فائق آيد.

شهيدي خاطر نشان كرد :‌همراه كردن مولكول‌هاي هدفگيري‌كننده سلول‌ها با نانوحامل‌هاي ژني، علاوه بر نگهداري قطعات ژني در اطراف سلول و تسهيل ورود آن‌ها به سلول‌هاي خاص، مانع از ورود آن‌ها به سلول‌هاي غير سرطاني و جلوگيري از بروز عوارض جانبي ناشي از بيان نابجاي ژن در سلول‌هاي سالم مي شود.

وي گفت: هدف از انجام طرح حاضر، سنتز مشتق‌هاي پلي‌اتيلن‌ايمين با وزن ملكولي متفاوت و اتصال ليگاندهاي هدفگيري‌كننده سلول بر روي آن‌ها به عنوان سري جديدي از سيستم‌هاي مبتني بر پليمر/آپتامر در تحويل اسيد نوكلئيك بود. در اين راستا ابتدا نانوحامل‌هايي بر پايه پليمر كاتيوني پلي‌اتيلن‌ايمين تهيه شده و خصوصيات فيزيكي‌ آن‌ها از قبيل قابليت نگهداري قطعات ژنتيكي، اندازه ذرات، بار سطحي و توانايي مقابله با تغييرات محيط مورد بررسي قرار گرفت. در ادامه آپتامر‌ها به عنوان مولكول‌هاي هدفگيري كننده شاخص‌هاي سطحي سلول‌هاي سرطاني به پليمر كاتيوني متصل شده و قابليت نانوحامل نهايي در انتقال قطعات ژني و همچنين جلوگيري از ورود آن‌ها در سلول‌هاي فاقد شاخص‌هاي سرطاني مطالعه شد.

شهيدي افزود: در ادامه اين كار، با استفاده از 14 نانوحامل مختلف كه داراي اصلاحات ساختاري متفاوت بودند، تحقيقاتي بر روي سلول‌هاي سرطان پروستات انجام پذيرفت. دارو‌ها و يا قطعات ژني همراه شده با اين دسته از نانوحامل‌هاي هدفمند قادر خواهند بود رشد سلول‌هاي سرطاني از جمله سلول‌هاي سرطان خون را به كمك ژن‌هاي مسؤول تنظيم چرخه‌هاي سلولي، ژن‌هاي مسؤول خودكشي سلولي و يا ژن‌هاي بيان كننده آنزيم‌هاي خاص در بدن را متوقف كنند.

اين محقق با اشاره به اينكه اين نانوحامل‌ها سبب كاهش عوارض جانبي ناشي از بيان نابجاي ژن در سلول‌هاي سالم خواهند شد خاطر نشان كرد:‌ اين قبيل حامل‌ها پس از طي‌ مراحل مطالعات باليني قابليت ورود به صنايع داروسازي به عنوان نسل جديد دارو‌ها دارند.

نتايج اين كار پژوهشي كه به دست دكتر نسيم شهيدي همداني، دكتر محمد رمضاني (عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد)، دكتر خليل آبنوس (عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد) و ساير همكاران صورت گرفته است در مجله The journal of Gene Medicine به چاپ رسيده است .

كد خبر: 2197268

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۰:۲۱

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن