تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820345978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه واقعي آمريكا به مقوله تحريم ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاه واقعي آمريكا به مقوله تحريم ايران
در برهه فعلي و پس از امضاي توافقنامه ژنو3، اصلي ترين دغدغه مقامات آمريكايي حفظ ساختار تحريم هاست و هرگونه محاسبه راهبردي و حتي تاكتيكي سياست خارجي كشورمان بايد بر مبناي همين نيت واقعي آمريكا صورت گيرد.


"باقي ماندن معماري تحريم ها" عليه جمهوري اسلامي ايران مسئله اي است كه مقامات آمريكايي بارها بر روي آن تاكيد كرده اند. بر اين اساس، حتي در صورت اجراي مو به موي توافقنامه ژنو و پيشرفت مذاكرات هسته اي، واشنگتن و شركاي اروپايي آن ساختار و هندسه تحريم ها را بر هم نخواهند زد. جمهوري خواهان و دموكرات هاي آمريكا بارها به صورت آشكار و پنهان ادعا كرده اند كه حفظ فشار و تحريم عليه ايران مي تواند به صورت بالقوه ابزاري جهت تغيير رفتار تهران در برابر غرب باشد! از اين رو مقامات آمريكايي در صددند به هر نحو ممكن اين ابزار بالقوه را حفظ كنند. در اين ميان مقامات كاخ سفيد به تعريف قالب ها و چارچوب هاي متنوعي دست زده اند. آنها يك روز از مجراي "حقوق بشر" و روز ديگر از مجراي " مبارزه با تروريسم" و يا "پرونده هسته اي " به جابه جايي كانال هاي تحريمي عليه ايران مي پردازند.

اظهارات وندي شرمن معاون وزير امور خارجه آمريكا پس از اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نيويورك خود گوياي تمايل ذاتي واشنگتن مبني بر حفظ ساختار تحريم ها عليه ايران بود: « ما به طور شفاف به ايراني‌ها گفته‌ايم كه مذاكرات تنها درباره برنامه هسته‌اي و تحريم‌هاي مرتبط با فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور بوده و اينكه تحريم‌هاي مربوط به حقوق بشر، فعاليت‌هاي تروريستي آن‌ها هنوز روي ميز است.»

در برهه فعلي و پس از امضاي توافقنامه ژنو3، اصلي ترين دغدغه مقامات آمريكايي حفظ ساختار تحريمهاست. اساسا حضور مكرر جان كري، جوزف بايدن و وندي شرمن در مجلس نمايندگان و سنا نيز با هدف تضمين دهي به سناتورها و نمايندگان در خصوص حفظ ساختار تحريم ها صورت مي گيرد. در اين ميان "ديويد كوهن" معاون وزارت خزانه داري آمريكا نيز يك گام فراتر برداشته و از تشديد تحريم ها عليه ايران پس از اتمام مدت شش ماهه مقرر شده در توافقنامه ژنو سخن گفته است: «من به عنوان مقام اصلي مسئول طراحي و اجراي برنامه تحريم‌هايمان، مطمئن هستم كه فشار تحريم‌ها بر ايران افزايش خواهد يافت! ايران، ظرف شش ماه آينده، نسبت به الان، حتي گرفتار مخمصه عميق تري خواهد شد. بيشترين تخفيف در تحريم‌ها اين بوده كه به ايران اجازه دسترسي به 4.2 ميليارد دلار از درآمدهاي خودش كه در حال حاضر در خارج از ايران است داده شده است. علاوه بر اين، تحريم‌هاي آمريكا در بخش صادرات پتروشيمي ايران و صنايع خودروسازي هم به طور موقت تعليق خواهند شد.»

اظهارات ديويد كوهن و ديگر مقامات آمريكايي نشان مي دهد كه حفظ و حتي افزايش تحريم ها عليه ايران به مبنايي راهبردي در نگاه كاخ سفيد و كنگره آمريكا تبديل شده است. نكته مهم تر اينكه، ايالات متحده آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي كه خود اصلي ترين حاميان تروريسم و بزگترين ناقضين حقوق بشر در جهان محسوب مي شوند، از الان به دنبال طرح مسائل حقوق بشري در تقابل با ايران هستند.

نكته قابل تامل اين كه در كنگره آمريكا با اوباما و جان كري نيز به دليل از بين رفتن قطره اي از درياي تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران، به عنوان دو متهم برخورد مي شود! تلاش براي تغيير توافقنامه ژنو نيز در همين راستا و از سوي عده اي از اعضاي مجلس نمايندگان در حال برنامه ريزي است. اخيرا چند نماينده كنگره آمريكا از جمله «پيتر روسكام» سناتور ايالت ايلينويز، «ريچارد مك كول» سناتور جمهوريخواه ايالت تگزاس، «جن گرين» و سناتور «دانيل ليپينسكي» با انتشار بيانيه‌اي خواستار تنظيم مجدد شرايط توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 شده اند. در جلسه اي كه ميان نمايندگاني از هر دو حزب دموكرات و جمهوري خواه و به رياست پيتر روسكام تشكيل شد از دولت باراك اوباما و ديگر كشورهاي غربي خواسته شده است كه پارامترهاي مذاكره با ايران تغيير كند. براساس نسخه‌اي از اين طرح كه در اختيار پايگاه «واشنگتن فري بيكن» قرار گرفته ‌است، تصريح شده است كه ايران بايد به طور كامل همه تاسيسات غني سازي خود را برچيند و ساخت موشك هاي پيشرفته را متوقف كند، از حمايت از سازمان هاي تروريستي دست بردارد و نقض حقوق بشر را كاهش دهد!

طرح اين مسائل وقيحانه از سوي اعضاي كنگره آمريكا نيت واقعي واشنگتن از تقابل با تهران را آشكار مي كند. بدون شك هرگونه محاسبه راهبردي و حتي تاكتيكي سياست خارجي كشورمان بايد بر مبناي همين نيت واقعي آمريكا صورت گيرد نه رفتار ظاهري آن .

اقدام اخير وزارت خزانه داري آمريكا در افزودن نام شركت هاي جديد به ليست سياه خود نشان از تمايل واشنگتن مبني بر ادامه تقابل با ايران مي دهد. وزارت خزانه‌داري آمريكا در گزارشي 14 شركت و 4 فرد ديگر را به فهرست‌ تحريم‌هاي ايران اضافه كرد. اين در حاليست كه قبل از آن نيز نام 19 فرد و شركت نيز در ليست سياه آمريكا قرار گرفته بود. شركت‌هاي سنگاپوري «ميد اويل ايشيا» و «سينگا تانكر»، شركت دريايي فيليپيني «سيكريا»، شركت اوكرايني «فرلند» و «ويتالي سوكولنكو» مدير عامل اين شركت، از جمله شركت‌ها و افرادي هستند كه در اين فهرست قرار دارند. شركت‌هاي ذكر شده در بالا به خاطر نقض تحريم‌هاي مالي و نفتي ايران در فهرست سياه آمريكا قرار گرفتند.

در نهايت اينكه اساسا تحريم هاي يكجانبه وضع شده آمريكا عليه ايران غير قانوني است. در چنين شرايطي اصرار بر ادامه تحريم هاي ايران و ارائه تفاسير چندگانه از توافقنامه ژنو و از همه مهم تر، اذعان مقامات كاخ سفيد بر حفظ ساختار تحريم ها عليه ايران، مويد غير قابل اعتماد بودن واشنگتن و سياستمداران آمريكايي است. تاكيد بر مباحثي نخ نما مانند حمايت از تروريسم و رعايت حقوق بشر نيز در راستاي حفظ معماري تحريم ها عليه تهران صورت مي گيرد، اگر نه ايالات متحده آمريكا به عنوان منبع صدور تروريسم و مصدر نقض حقوق بشر در جهان اساسا صلاحيت طرح چنين مباحثي در خصوص ايران را ندارد.

حسين ياري

منبع :‌بصيرت

پايان متن/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن