تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804675557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شفافيت و سلامت اقتصادي سرمايه اجتماعي را افزايش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شفافيت و سلامت اقتصادي سرمايه اجتماعي را افزايش مي‌دهد
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر اين كه ايجاد تأمين اجتماعي و خدمات بيمه‌اي براي روستاييان، سياستي براي حمايت از توليد است، اعلام كرد: بيمه و خدمات تأمين اجتماعي، پشتوانه‌اي براي باقي ماندن در روستا و احساس امنيت شغلي و آسودگي خاطر براي روستايي ايجاد مي‌كند و اين فقط يك گام براي تقويت توليد در روستاست.

به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر علي ربيعي امروز در مراسم توديع و معارفه روساي صندوق بيمه روستاييان و عشاير گفت: همه ما به نوعي با روستا و روستاييان در ارتباط بوده ايم و كار براي طبقه كارگر ، دهقان و روستاييان نه به عنوان وظيفه حرفه اي بلكه وظيفه ديني، اخلاقي و اسلامي است.

وي ادامه داد: اين همان چيزي است كه ما به خاطر آن انقلاب كرده ايم و روستاييان در اين سالها ثابت كرده اند كه حامي مسوولان بوده اند و راي معنادار آنها در انتخاب دولت تدبير و اميد قابل تامل است .

دكتر ربيعي در ادامه با تاكيد بر اين كه نگاه به روستا بايد نگاه جدي شود، اظهار كرد: قبل از انقلاب سياست ها مدرنيزاسيون بود و نياز به بازنگري در اين زمينه داريم .

وي با تاكيد بر اين كه اگر روستايي قرار است در روستا بماند و توليد كند، نظام تامين اجتماعي بايد تقويت شود، تصريح كرد: با تقويت نظام تامين اجتماعي بسياري از مشكلات روستاييان حل خواهد شد و مي توانيم سطح زندگي آنها را افزايش دهيم.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، تأمين اجتماعي را حق همه مردم مي‌داند و از اين جهت مترقي است؛ اما مسأله اين است كه بخش مهمي از جامعه ايران، يعني جامعه روستايي و عشايري، از حق داشتن تأمين اجتماعي و خدمات حمايتي مرتبط با آن محروم بوده است.

وي با بيان اين هنوز پوشش جامع تأمين اجتماعي و خدمات بيمه‌اي براي جامعه روستايي و عشايري وجود ندارد، بيان كرد: ارائه خدمات بيمه‌اي به روستاييان و عشاير كار بسيار دشواري است چرا كه اين خدمات بايد به ساكنان نزديك به 60 هزار سكونتگاه روستايي و عشايري ارائه شود.

وي افزود: بر اساس مندرجات قانون اساسي و هم با توجه به رويكرد عدالت‌طلبانه دولت و نظام كه خواهان زندگي بهتر براي همه شهروندان هستند ، براي ارتقاي كيفيت زندگي روستائيان و عشاير بايد خدمات بيمه‌اي به آنها ارائه شود.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تاكيد كرد: ما در سال‌هاي پس از انقلاب تلاش‌هاي بسياري براي ارائه خدمات به روستا و محروميت‌زدايي از روستا انجام داده‌ايم، اما وقت بازنگري در سياست‌هاي توسعه روستايي است.

دكتر ربيعي تصريح كرد: من نه در مقام وزير، بلكه در مقام يك تحليل‌گر اجتماعي، معتقدم عمده اقداماتي كه ما در ساليان گذشته در روستاها انجام داده‌ايم، به تقويت توليد در روستا نينجاميده است و سياست‌ها معطوف به تقويت توليد نبوده‌اند.

وي افزود: شاخص اين‌كه بهره‌وري كشاورزي ما نه تنها نسبت به سه دهه گذشته تغيير معناداري نداشته است، بلكه امروز نه فقط با ميانگين بهره‌وري كشاورزي كشورهاي توسعه‌يافته و دنيا خيلي فاصله داريم، بلكه برخي كشورهايي كه هيچ‌وقت جايگاه ما را در جهان ندارند از نظر بهره‌وري كشاورزي بالاتر از ما هستند. يعني در حالي كه ما به تقويت توليد كمك نكرده‌ايم، همه گونه امكانات مصرف در اختيار روستا قرار گرفته است.

وزير تعاون ،كار ور فاه اجتماعي افزود: احداث جاده براي روستا خوب است، ولي وقتي محصول او هم از طريق ارتقاي بهره‌وري افزايش يابد و جاده امكان انتقال محصول بيشتر به بازار را در اختيار وي قرار دهد، جاده بهتر مي‌شود. مصرفي كردن روستا بدون ايجاد پشتوانه‌هاي توليد و تقويت انگيزه‌هاي توليدي در روستا، قابل نقد است.

وي با اعتقاد به اين كه در حالي كه بسياري از سياست‌هاي گذشته ما به تقويت مصرف و تضعيف توليد در روستا انجاميده است، گفت: به عنوان مثال شاخص ضريب امنيت غذايي كشور نسبت به سال‌هاي قبل كاهش يافته است.

وي تاكيد كرد: اگر به نقطه‌اي برسيم كه بيمه روستاييان، خدمات حمايتي و درماني به اندازه شهرنشينان ارائه كند، قطعاً برخي انگيزه‌هاي حضور در شهرها كاهش مي‌يابد. همه اين‌ها اقدامات دشواري است كه اميد دارم مدير عامل جديد صندوق نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشند.

دكتر ربيعي ادامه داد: مثل بقيه صندوق‌ها و بخش‌هاي اقتصادي زيرمجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، انتظار دارم شفافيت در صندوق افزايش يابد و با فعاليت علمي و كارشناسي، منابع صندوق در جهات مولد و مؤثر به‌كار گرفته شود.

وي در ادامه تاكيد كرد: همچنين انتظار داريم به تدريج سرمايه اجتماعي صندوق به اندازه سرمايه اقتصادي‌اش افزايش يابد و سرمايه اجتماعي صندوق‌ها، اعتمادي است كه مردم به صندوق‌ها دارند. شفافيت، سلامت اقتصادي و مشاهده خدمات‌دهي خوب اين سرمايه اجتماعي را افزايش مي‌دهد.

وي با بيان اين كه انتظار دارم اين صندوق به عنوان عامل افزايش عدالت بين شهر و روستا و در نقش حامي جدي ولي غيرمستقيم توليد در جامعه روستايي و عشايري عمل كند، اظهار كرد: روستانشيني به لحاظ ساختار اكولوژيكي و اجتماعي روستاها، با درجات قابل توجهي از محروميت همراه است. علاوه بر اين كه به دليل ماهيت توليد كشاورزي و آسيب¬پذيري شديد آن در مقابل عوامل اغلب مهارناپذير اقليمي و طبيعي، ميزان مخاطرات توليدي و اجتماعي كار و زندگي در روستاها معمولاً بيشتر و شديدتر از نقاط شهري است.

وي ادامه داد: علاوه بر اين شرايط محروميت¬زا و مخاطره¬آميز زندگي روستايي، مي¬توان بيان داشت كه اولاً به دليل كم¬جمعيت بودن اكثريت روستاها احداث تسهيلات رفاهي و اجتماعي مورد نياز در بسياري از روستاها امكانپذير نيست و ثانياً نظام تأمين اجتماعي مورد عمل در نقاط روستايي كشور- كه به ويژه در سه دهه گذشته ساماندهي شده است علاوه بر محدوديت نتوانسته است منجر به تغيير و تحول در جمعيت روستايي شود. اين وضعيت از طريق تشديد فاصله¬ خدماتي ميان شهر و روستا به تقويت انگيزه¬هاي مهاجرت از روستا به شهر نيز منجر شده و همچنين موجب تشديد عملكرد «تله¬ي» محروميت و فقر در نقاط روستايي شده است. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: برابر گزارش هاي رسمي، ايران جزو كشورهاي بلاخيز جهان است و متاسفانه بيش از چهل نوع آن زمينه تحقق و وقوع را در ايران دارد؛ در اين راستا روستا¬نشينان بيش از شهرنشينان در معرض چنين خطراتي قرار دارند؛ بنابراين نكته كليدي و اساسي در كشور مشخص شدن جايگاه روستا و اقتصاد روستايي در توسعه ملي است كه خوشبختانه در اسناد بالادستي و سند چشم¬انداز به اين مسئله به خوبي توجه شده است.

دكتر ربيعي تصريح كرد: لذا بر اساس چنين رويكردي كه در آن استراتژي توسعه روستايي مشخص شده است آن گاه تأمين اجتماعي مي¬تواند به عنوان مفهوم اشتغال و در واقع ملات برنامه¬هاي توسعه¬اي مدنظر كشور باشد. در اين صورت حداقل كاركردهاي تأمين اجتماعي و فراگيري آن در روستا مي¬تواند در سه حوزه، جمعيت روستايي را تحت تأثير قرار دهد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به جنبه اجتماعي كاركردهاي امين اجتماعي گفت: گسترش بيمه در ميان جوامع شهري و روستايي سبب تعديل درآمد، بالا بردن سطح زندگي مردم فقير و كم درآمد مي شود؛ همچنين از ضايعات و خطرات نابرابري شديد اجتماعي مي¬كاهد و از همه مهم¬تر حاشيه نشينان اجتماعي را به مشاركت در زندگي اجتماعي در متن جامع دعوت مي¬كند.

وي اظهار كرد: پوشش تأمين اجتماعي به روستاييان علاوه بر حمايت مستقيم از اين قشر مولد كه عمرشان را از دوره نوجواني در راه تأمين قوت و غذاي هموطنانشان صرف كرده¬اند غير مستقيم از نيروهاي فعال و شاغل كنوني جامعه نيز حمايت مي¬كند. بيمه-هاي اجتماعي موجب كاهش تنش در محيط كار و همچنين خانواده روستاييان مي¬شود و اين آرامش موجب بهتر شدن فرآيندهاي توليد و ... خواهد شد.

وزير تعاون،كار ور فاه اجتماعي گفت: از سوي ديگر گسترش تأمين اجتماعي و ورود اين مقوله به درون روستاها موجب آرامش خاطر روستاييان در برخورد با پيامدهاي ناگوار اقتصادي و اجتماعي مي شود و با برخورداري از اين حق كه موجب ارتقاء منزلت اجتماعي آنان مي شود در سرنوشت سياسي و اجتماعي خود دخالت و فرد را سهيم و مسئول در اداره كشور برخواهد شمرد.

وي افزود: جمعيت بالقوه روستايي، عشايري و كشاورزي كه قابليت پذيرش در صندوق مذكور را دارند بالغ بر 19 ميليون نفر هستندكه اگر خواسته باشيم بخشي از اين جمعيت را كه ممكن است تحت پوشش ساير صندوق¬ها و يا تحت تكفل فرزندان خود باشند كسر كنيم به جرأت مي¬توان گفت جمعيتي بالغ بر 18 ميليون نفر مي¬تواند تحت پوشش اين صندوق قرار گيرند.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تاكيد كرد: اما متأسفانه آنچه كه در آيينه آمار و ارقام در طول 9 سال گذشته نشان داده شده است در بهترين حالت كمتر از 6 درصد جمعيت تحت پوشش اين صندوق قرار گرفته¬اند كه من در اينجا از زحمات مديران صندوق تشكر مي¬كنم. اما ضرورت داشت كه خون جديدي در مديريت عالي اين صندوق تزريق شود و ما نياز داريم بر اساس تكاليف قانوني و شرعي خود تمام تلاش و مساعي خود را به كار بنديم تا در دولت تدبير و اميد اين فرصت بار ديگر فراهم شود و اين اعتماد از دست رفته به خدمتگزاران خودشان احياء شود.

دكتر ربيعي افزود: من اعلام مي¬كنم همانطوري كه در سنوات گذشته هيچگاه اين صندوق به لحاظ تعهدات دولت كه مقرر شده است 5 درصد از حق بيمه توسط روستائيان و دو برابر آن توسط دولت پرداخت گردد در تنگنا نبوده است. اكنون نيز تمام مساعي خود را به كار خواهد بست تا زمينه لازم براي تحت پوشش قرار گرفتن تمام روستاييان، كشاورزان و عشاير واجد شرايط فراهم گردد و به لحاظ كمك و سهم دولت هيچ محدوديتي وجود ندارد.

وي افزود: بنابراين همانطوري كه در برنامه¬هاي ارائه شده خود به مجلس اشاره كرده¬ام، در چارچوب سياست¬هاي كلي نظام و رهبري و تأكيدات رئيس جمهور مبني بر احترام به قانون و رعايت حقوق شهروندي نكات ذيل بايستي مورد توجه دقيق مدير عامل و اعضاء هيأت مديره محترم اين صندوق قرار گيرد.

وي ادامه داد: ساختار اجراي صندوق بيمه كشاورزان، روستاييان و عشاير با توجه به اين كه از كمك قريب به 3 هزار كارگزار بخش خصوصي برخوردار است بايستي به نحوي اصلاح شود كه تمركززدايي از ستاد شود و تفويض اختيارات لازم در چارچوب قانون، نمايندگيهاي اين صندوق بتوانند در كوتاه¬ترين زمان به ارائه خدمات و تعهدات خود بپردازند و اين چابك¬سازي منجر به آن شود كه جمعيت تحت پوشش به صورت تصاعدي هر ساله گسترش يابد.

وزير تعاون ،كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: قانون و مصوبات مجلس و دولت در قالب وظايف و مسئوليت¬هاي صندوق بايستي تنها ملاك رفتار اين صندوق يا افراد تحت پوشش باشد لذا از هرگونه رفتار سليقه¬اي و غير قانوني بايستي پرهيز شود و چنانچه در طول اين دوران اقداماتي بر خلاف قانون موجب تضييع حقوق شده است در اين فرصت مورد بررسي و تجديد نظر قرار گيرد.

وي افزود: توفيق در اين امر حياتي و استاني مشاركت و حمايت¬هاي ساير دستگاه¬ها و وزارتخانه¬هايي كه در روستا حضور فعال دارند تجربه شكل¬گيري اين صندوق نشان مي-دهد كه برادرانمان در وزارت جهاد كشاورزي و كشور در پايه¬ريزي اوليه صندوق نقش ارزنده و بسزايي داشته¬اند لذا از مديريت صندوق مي¬خواهم همچنان با همدلي و همراهي با اين عزيزان كوشا بوده و زمينه¬هاي بيشتر جهت فراهم نمودن تفاهم¬نامه¬هاي همكاري بين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و اين دو وزارتخانه كليدي ايجاد شود.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: با توجه به اين كه درحال حاضر بيمه روستاييان و عشاير اختياري است لذا بايستي نوع نگاه و شيوه تبليغي صندوق براي جذب اين عزيزان متفاوت با مقوله شهرنشينان باشد. لذا در مقطع كنوني بايد تعميم و گسترش بيمه اجتماعي در روستا را از طريق مكانيسم انتشار الگوي نوين فرهنگي در جوامع سنتي طراحي شود. لذا انتظار دارم مديران صندوق با آسيب¬شناسي لازم و جامع¬شناختي روستا از تمام ظرفيت¬هاي تبليغي به ويژه از حوزه¬هاي علميه بهره گيرند .

وي تاكيد كرد: نكته بسيار با اهميتي كه بايد به آن اشاره كنم و در واقع نقش اساسي و كليدي در آينده و امنيت اين صندوق دارد مقوله سرمايه¬گذاري¬ها و حفظ ارزش ذخائر اين صندوق است؛ مديران اين صندوق با توجه به تجربه تلخ بنگاه¬داري در سايه صندوق-هاي بيمه¬اي و بازنشستگي بايستي يك استراتژي بلندمدت در نحوه سرمايه¬گذاري اين صندوق داشته باشند. حتي¬الامكان از بنگاه¬داري پرهيز كنند و با صرفه و صلاح صندوق اين سرمايه¬ها كه مربوط به خود روستاييان است به نحوي سرمايه¬گذاري شود كه آثار و پيامدهاي مثبت و سازنده آن مجدداً متوجه خود روستاييان شود.

وي خاطرنشان كرد: انتظار دارم صندوق مذكور بتواند زمينه امنيت خاطر تأمين زندگي آينده جامعه روستايي را به نحوي فراهم كند كه فقر، بي¬اعتمادي، بيماري و ... از خانه و كاشانه آنها رخت براندازد و به جاي آن اميد، سلامتي، سربلندي، آرامش خاطر و برقراري يك زندگي شرافتمندانه رويش كند.

گفتني است صبح امروز مراسم معارفه سيد حميد كلانتري مدير عامل جديد صندوق بيمه روستاييان و عشاير و توديع مهندس موسويان مدير عامل سابق اين صندوق در سالن كنفرانس وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي انجام شد كه در پايان اين مراسم وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از خدمات ارزنده مهندس موسويان تقدير و تشكر كرد.

كد خبر: 2196985

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۷:۲۲

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن