تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803249742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستين انجمن ادبي افغانستان 83 ساله شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نخستين انجمن ادبي افغانستان 83 ساله شد
انجمن ادبي هرات، نخستين انجمن ادبي در افغانستان است كه 83 سال پيش در شهر هرات افغانستان تأسيس شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در هرات، انجمن ادبي هرات نخستين انجمن ادبي افغانستان است كه 83 سال پيش در 23 آذر 1309 خورشيدي در شهر هرات افغانستان تأسيس شد.

روز دوشنبه 23 آذر 1309 خورشيدي، برخي از نويسندگان و شاعران هرات به سرپرستي «عبدالكريم احراري» گرد هم آمدند تا براي احياي مفاخر فرهنگي و ترويج فرهنگ و ادب زبان فارسي انجمني ادبي را تأسيس كنند.

اين شاعران و نويسندگان در نخستين اقدام، نام «انجمن ادبي هرات» را براي جمع خود انتخاب كرده و به منظور نظم و هماهنگي بيشتر، در نخستين گام اساسنامه انجمن را تنظيم و براي دريافت مجوز به وزارت فرهنگ افغانستان در كابل فرستادند.

عدم صدور به موقع مجوز فعاليت انجمن ادبي هرات

وزارت فرهنگ افغانستان، با تأخير زياد به شاعران و نويسندگان هرات جواب منفي داد و اجازه تأسيس انجمن ادبي هرات صادر نشد.

در حالي كه حدود يك سال از درخواست شاعران و نويسندگان هرات براي تأسيس انجمن ادبي مي‌گذشت، دولت افغانستان خبر تأسيس انجمن ادبي كابل را منتشر كرد.

روزنامه «اتفاق اسلام» كه در آن زمان در هرات منتشر مي‌شد، در سرمقاله 27 تير 1310 خود در اين مورد چنين نگاشته است:

«انجمن ادبي كابل هم به توجهات عرفان دوستي‌هاي اعلي‌حضرت غازي تأسيس يافت. هراتي‌ها بايد شكرگزار باشند كه اولين انجمن ادبي كه در افغانستان تأسيس يافته انجمن ادبي هرات بود.»

در ادامه اين سر مقاله آمده است: «پايه ادبيات و مؤلفات اهل هرات بر همگان پوشيده نيست، كتاب‌هاي منتشر شده در هرات خدمت بزرگي به ابراز اهل علم و ادب اين ولايت نموده، نمونه ادبيات هرات را هر كسي مي‌تواند بفهمد و طبع سليم و استعداد طبيعي اهالي اينجا خوبتر به هر كجا آشكار مي‌گردد.»

«سرور جويا» از نويسنگان مطرح افغانستان كه در آن زمان مديريت روزنامه اتفاق اسلام را در هرات بر عهده داشته است در ادامه سر مقاله خود از اينكه مجوز فعاليت انجمن ادبي هرات صادر نشده گلايه مند است و اين گونه مي‌نويسد: «هرات كه مي‌خواهد قدم به اين سلسله بگذارد به خلاف انتظار، وزارت معارف سنگ به جلو پايمان مي‌گذارد؛ مثلاً موضوع انجمن ادبي هرات كه به وزارت جليله معارف اشعار شده بود آقاي وزير نوشته اند كه مقصود اين انجمن را ندانسته‌ايم و حال اينكه از كلمه انجمن ادبي مقصود خود پر ظاهر است؛ به خصوص اينكه در پيشنهاد انجمن تمام مقاصد هم شرح شده بود.»

در ادامه سر مقاله روزنامه اتفاق اسلام، سرور جويا تأكيد مي‌كند كه بايد با فعاليت‌هاي ادبي ميان هرات-مشهد-كابل-تاجيكستان يك پل ارتباطي برقرار شود: «برادران كابلي ما هم بديهي است از صميم قلب خرسند مي‌شوند كه برادران هراتي شان ارباب علم و ادب و مالك سليقه‌هاي شيرين ادبي باشند؛ مثل اينكه ما هم حالا خرسنديم كه كابل هم داراي انجمن ادبي و مزاياي طبيعي مي‌گردد؛ لذا بهتر است ادباي كابل از راه مسابقه ادبي با صاحبان ذوق ادبي اين ولا پيش آيند.»

انتشار مجله ادبي هرات

بر اساس منابع تاريخي، هر چند اجازه تأسيس انجمن ادبي هرات صادر نشد ولي شاعران و نويسندگان اين ولايت جلسات ادبي خود را مرتب برگزار مي‌كردند.

بعد از تأسيس انجمن ادبي كابل، مجوز انجمن ادبي هرات نيز صادر شد و اين انجمن با بودجه وزارت فرهنگ افغانستان، به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.

انتشار «مجله ادبي هرات» از نخستين اقدامات مهم انجمن ادبي در هرات بود كه نخستين شماره آن 92 سال پيش در 15 اسفند سال 1310 خورشيدي به زبان فارسي در 40 صفحه و با شماره گان 400 نسخه در چاپخانه «دانش» واقع در «چهار باغ» هرات به چاپ رسيد.

به تدريج در سال‌هاي بعد به كيفت اين مجله افزوده شد و شمارگان و تعداد صفحات آن نيز افزايش يافت و تا 120 صفحه نيز رسيد.

آنگونه كه «رسول پويان» در كتاب «جغرافياي عمومي هرات» نوشته است نخستين كسي كه در اين دوره كوشيد تا در هرات مجله‌اي منتشر و شاعران و نويسندگان را به دور هم جمع كند «عبدالكريم احراري» بود.

در سال 1320 خورشيدي به دليل بحران اقتصادي ناشي از جنگ جهاني دوم و افزايش قيمت كاغذ، صفحات مجله ادبي هرات به 20صفحه كاهش يافت و در سال 1322 بعد از انتشار 144 شماره به دليل مشكلات مالي از انتشار باز ماند.

كتابخانه انجمن ادبي هرات

گشايش كتابخانه در هرات كه بيش از 2 هزار جلد كتاب ارزشمند را در خود جاي داده بود، از ديگر فعاليت‌هاي مهم انجمن ادبي هرات در سال‌هاي نخست تأسيس بود، كه باعث رونق فرهنگ كتابخواني در ميان مردم اين شهر شد.

تغير نام انجمن به «كلوپ ادبي هرات»

از سال 1322 خورشيدي به مدت 5 سال انجمن ادبي هرات هيچ گونه فعاليتي نداشت و در مرداد سال 1327 انجمن ادبي هرات با نام «كلوپ ادبي هرات» فعاليت خود را از سر گرفت.

مجله ادبي هرات نيز كه از انتشار باز مانده بود با نام مجله «هرات» و با سرمايه كلوپ ادبي كه توسط «عبدالمجيد زابلي» رئيس وقت بانك ملي افغانستان پرداخت مي‌شد، دوباره احيا شد.

تمام اين تلاش‌ها در اين دوره دوران به كوشش «محمد سرور رجايي» مدير كلوپ ادبي و مجله هرات و برخي ديگر از شاعران و نويسندگان صورت مي‌گرفت.

كلوپ انصاري

در آذر 1341 خورشيدي، به مناسبت نهصدمين سال وفات پير هرات خواجه عبدالله انصاري، كلوپ ادبي هرات به «كلوپ انصاري» تغير نام داد و تا سال 1345 فعاليتش ادامه داشت.

فعاليت انجمن در دولت كودتا

با كودتاي ماركسيستي سال 1357 خورشيدي و در دوران حاكميت حزب خلق، دولت كوشيد كه اتحاديه نويسندگان را در اين شهر فعال سازد و در سال 1360 «اتحاديه نويسنده گان هرات» زير نظر «حزب خلق» تأسيس شد و مجله «هرات باستان» زير نظر «محمد مسعود رجايي» منتشر مي‌شد، ولي با استقبال چنداني مواجه نشد و انجمن ادبي نيز در اين دوران فعاليت خاصي نداشت.

انجمن در دوره مجاهدين

با روي كار آمدن حكومت مجاهدين در افغانستان، انجمن ادبي هرات در فروردين 1373 به عنوان يك نهاد غير دولتي فعاليت خود را از سر گرفت و تا سال 1374 به فعاليت خود ادامه داد. در اين زمان جلسات انجمن به مديرت «سيد عبدالرئوف فقيري» بر پا مي‌شد.

انتشار «اورنگ هشتم» در زمان طالبان

با روي كار آمدن طالبان، فعاليت‌هاي انجمن كه در آغاز حكومت طالبان خاموش شده بود دوباره به مديريت «احمد ضيا رفعت» احيا شد و در 14 فروردين سال 1377 شاعران و نويسندگان هرات رسماً آغاز به كار مجدد انجمن را اعلام كردند.

از مهم‌ترين اقدامات شجاعانه انجمن ادبي هرات در زمان طالبان انتشار مجله ادبي اورنگ هشتم بود كه نخستين شماره آن در تاريخ 14 خرداد 1378 منتشر شد.

انتشار اورنگ هشتم هر چند با وقفه ولي تا چند سال پس از روي كار آمدن حكومت حامد كرزي نيز در هرات منتشر مي‌شد.

آثار منتشر شده انجمن

مجله «كودك» از ديگر انتشارات انجمن ادبي هرات بود كه در سال 1380 خورشيدي به مديريت «محمد داود منير» و با كمك مالي «يونيسف» در هرات منتشر مي‌شد.

انجمن ادبي هرات علاوه بر انتشار مجلات ادبي، تاكنون چندين مجموعه شعر و داستان را منتشر و همايش‌ها و سمينارهاي ادبي و فرهنگي مختلفي را نيز برگزار كرده است.

اين انجمن در حال حاضر به مديريت «ولي‌شاه بهره» يكي از محققان و پژوهشگران ادبي هرات به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

انتهاي پيام/خ

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن