تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803974682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراز و فرود انجمن هاي ادبي در همدان/ خروجي انجمن‌ها در هاله‌اي از ابهام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فراز و فرود انجمن هاي ادبي در همدان/ خروجي انجمن‌ها در هاله‌اي از ابهام
همدان - خبرگزاري مهر: عليرغم وجود 29 انجمن در استان همدان براي دوستداران شعر و ادب فارسي، هنوز مشخص نشده كه خروجي و دستاورد نهايي اين انجمن ها چه بوده زيرا نمي توان با آماري شاخص به اين نكته اشاره كرد كه اين انجمن ها در سال هاي اخير چه تعداد شاعر شناخته شده كشوري تربيت كرده و يا چه تعداد كتب با ارزش ادبي به گنجينه ادبيات اين مرز و بوم اضافه كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزگاران قديم قهوه‌خانه‌ها و زورخانه‌ها از جمله اماكني بودند كه به شاهنامه‌خواني، شعرخواني و حكايت‌روايي اختصاص پيدا مي‌كردند از اينرو فعالان ادبي همدان همچون مفتون همداني از جمله كساني بودند كه به دليل علاقه وافر خود به شعر و ادب فارسي در تلاش بودند تا دوستداران ادب را در كنار يكديگر جمع كنند.

با اين سابقه تاريخي كه به بيش از 60 سال ميرسد امروزه شاهد هستيم كه تعداد 29 انجمن ادبي شعر و داستان در استان همدان فعالند كه از اين تعداد 9 انجمن در همدان، 5 انجمن در ملاير، 3 انجمن در نهاوند، 3 انجمن در تويسركان، 4 انجمن در بهار، 2 انجمن در كبودراهنگ، 2 انجمن در رزن، يك انجمن در اسدآباد و يك انجمن در فامنين مستقر شده اند.

اما عليرغم وجود اين انجمن ها تاكنون براي دوستداران شعر و ادب فارسي، مشخص نشده كه خروجي و دستاورد نهايي اين انجمن ها چه بوده زيرا نمي توان با آماري شاخص به اين نكته اشاره كرد كه اين انجمن ها در سال هاي اخير چه تعداد شاعر شناخته شده كشوري تربيت كرده و يا چه تعداد كتب با ارزش ادبي به گنجينه ادبيات اين مرز و بوم اضافه كرده است.

با توجه به عدم ارائه گزارش فعاليت سالانه اين انجمن ها و همچنين بررسي نشدن اثرات واقعي و چشمگير آنها توسط مسئولان ذيربط به اعتقاد اكثر علاقمندان اين حوزه نه تنها شايد هيچ يك از اين نتايج به درستي حاصل نشده بلكه به دليل حضور دائمي برخي افراد و چهره هاي هميشگي در راس مديريت اين انجمن ها فقط به كميت توجه شده و استعداد جوانان صاحب اثر ادبي در حوزه هاي مختلف ناشناخته مانده است.

البته اين نكته فراموش نشود كه حضور چهره هايي مانند مصطفي رحماندوست، غلامرضا بكتاش، كمال شفيعي كه همگي در عرصه ادبيات كودك فعال و شاخص هستند را نمي توان جزو خروجي هاي اين انجمن ها محسوب كرد زيرا كه تاكنون انجمني تخصصي در رابطه با شعر كودك در همدان فعال نبوده و برخي از اين افراد هيچگاه عضو اين انجمن ها نبوده و يا اصلاَ ساكن همدان نبوده اند.

بعنوان مثال يكسال از تاسيس خانه شعر و ادب همدان مي گذرد، خانه‌اي كه به منظور هدفمندي بيشتر فعاليت هاي ادبي و تبادل انديشه‌ها و افكار شاعران همدان تاسيس شده و قرار است كه محفلي براي ارتقا و پويائي فعاليت هاي ادبي در همدان باشد اما اينكه پس از يكسال اين انجمن چه تاثيراتي را در حوزه ادبيات و شعر بخصوص ساير انجمن هاي ادبي داشته است را از زبان برخي فعالان اين عرصه مي شنويم:

خانه شعر و ادب همدان متعلق به همه شاعران و اعضاي انجمن هاي ادبي است

مسئول انجمن ادبي شهيد آويني در گفتگو با مهر ضمن بيان اينكه ايده اوليه تاسيس اين خانه از طرف انجمن شهيد آويني صورت گرفته است، اظهار داشت: بنده و ساير اعضاي انجمن ادبي شهيد آويني حدود دوسال برروي اين طرح كار كرده و با ارتباطاتي كه با ساير استان هايي كه قبلا داراي خانه شعر و ادب بودند داشتيم، توانستيم اساسنامه اي جامع و كامل تدوين كنيم اما متاسفانه عزيزان ما بلافاصله با تشكيل جلسات متعدد موجب شدند كه مفاد اساسنامه آن يكي يكي تغيير كرده به نوعي به نفع و به قول خود دوستان اصلاح شود.

مسعود روحي حيدر افزود: بعنوان مثال اعضاي هيئت امنا بايد باتوجه به شرايطي خاص از جمله شاعر بودن متقاضي و اينكه جزو هيئت موسس انجمن نباشند در انتخابات مجمع عمومي كه با حضور همه شاعران و اعضاي انجمن هاي ادبي همدان برگزار مي شد و همه افراد حق راي داشتند انتخاب شوند ولي متاسفانه نه تنها هيچ كدام از اين اصول رعايت نشد بلكه از هر انجمن يك نفر كه طبق معمول رئيس انجمن است به عضويت هيئت امنا منصوب شد.

وي گفت: اين رفتار كه نشات گرفته از عدم توجه لازم و استفاده از دانش و استعداد هاي جوانان است باعث شد كه بنده و ساير اعضاي اتاق فكر انجمن شهيد آويني عملاَ در اين مورد هيچ نقشي نداشته باشيم.

روحي حيدر با آرزوي موفقيت براي اين خانه و اعضاي آن تاكيد كرد: خانه شعر و ادب همدان متعلق به همه شاعران و همه اعضاي انجمن ها ادبي است كه در واقع سرمايه هاي اصلي اين انجن ها هستند بنابراين بايد دوستان حتي الامكان نسبت به ارائه گزارش فعاليت و كاركرد يكساله خود به آنها اقدام كنندو براي همگان روشن شود كه در اين مدت چه اقدامات و قدم هايي براي رفع مشكلات و ارتقا سطح شعر همدان برداشته شده است.

همدان كانون پرورش شاعران و استعداد هاي در حوزه شعر و ادب است

درهمين راستا يكي ديگر از فعالان فرهنگي با مثبت ارزيابي نمودن روي دادن چنين اتفاقات مفيد فرهنگي در استان همدان گفت: از آنجا كه همدان از گذشته هميشه كانون پرورش شاعران و استعداد هاي فراواني در حوزه شعر و ادب بوده امروزه نيز شاهد حركت هاي خوبي از جمله ادامه فعاليت انجمن هاي ادبي متعدد و تاسيس انجمن هاي جديد نيز در سطح استان همدان هستيم.

اميد عاشوري با بيان اينكه بايد از پتانسيل و امكانات موجود در شرايط كنوني جامعه در راستاي فعاليت هاي فرهنگي به نحو مطلوب استفاده كرد، اظهار داشت: وجود آثار باستاني و فرهنگي فراوان از جمله مقبره هاي شاعراني چون باباطاهر و ابوعلي سينا در شهر همدان اين استان را در زمره استان هاي فرهنگي كشور و حتي در سطح بين المللي قرار داده است.

وي گفت: به نظر مي رسد براي حفظ و ارتقا اين جايگاه بيش از پيش بايد تلاش كرد لذا مسئولان و دست اندركاران فرهنگي علاوه بر حمايت هاي مالي و معنوي از فعاليت هاي متنوع و متعدد در طول سال بايد نسبت به ريشه يابي و رفع مشكلات اساسي اين حوزه ها نهايت همت خود را داشته باشند.

وي افزود: يكي از راه هاي مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانگان آشنايي هر چه بيشتر جامعه بخصوص جوانان با سرمايه هاي فرهنگي هر منطقه است كه البته در صورت محقق شدن اين مهم گذشته از پاسداشت و حفظ سرمايه هاي فرهنگي و ادبي گام مهمي در پرورش و شكوفايي استعداد هاي تازه نيز برداشته شده است لذا تاسيس و فعاليت مستمر انجمن هاي ادبي مي تواند در اين راه نقش مهم ايفا نمايد.

اما مسئولان ذيربط از روساي هميشگي انجمن ها گرفته تا ساير دست اندركاران فرهنگ و ادب استان بايد براي تغيير وضعيت موجود انديشه اي تازه داشته و توجه ويژه اي به استفاده از ظرفيت هاي هنري و ادبي شاعران و نويسندگان جوانان داشته باشند و با ميدان دادن به اين سرمايه هاي آينده بتوانند بيش از پيش در روند رشد و ارتقا فرهنگ و هنر استان نقشي قابل توجه را ايفا كنند.

ارشاد همدان در حد توان از انجمن هاي ادبي حمايت كرده است

در اين راستا معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان در گفتگو با مهر ضمن بيان اينكه اين اداره تاكنون برحسب توان مالي خويش در حمايت از انجمن هاي ادبي كوتاهي نكرده است، اظهار داشت: انجمن هاي ادبي قشر فعال و به روز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان همدان هستند كه در تمامي برنامه ها و مناسبت هاي اين اداره حضور فعالي داشته و با برگزاري عصر هاي شعر، جلسات انجمن، جشنواره هاي متعدد موجب رشد و ارتقا سطح كيفي و كمي ادبيات بخصوص شعر همدان هستند.

مقصود قاسمي گفت: با توجه به همكاري متقابلي كه بين انجمن هاي ادبي و اداره ارشاد شهرستان همدان وجود دارد اين اداره نيز با توجه به ميزان اعتبارات خويش تاكنون نهايت تلاش خود را در حمايت از اين افراد داشته و اقداماتي از جمله در اختيار قرار دادن فضاي مناسب و كامل در مجتمع شهيد آويني، امكانات و لوازم موردنياز در حد معقول و حمايت از برنامه هاي اجرايي را دردستور كار خويش قرار داده است.

وي با بيان اينكه اين اداره در جريان فعاليت انجمن هاي همدان قرار دارد ولي تاكنون هيچگونه گزارش و كارنامه سالانه رسمي از مسئولان آنها ارائه نشده است، گفت: اين افراد براي بيان شرح فعاليت و ميزان موفقيت انجمن خويش مي توانند نسبت به چاپ كتب و ديوان اشعار اعضا و يا حتي الامكان در نشريات و مطبوعات استاني اقدام كنند و در صورت نياز از حمايت هاي اين اداره نيز بهره بگيرند.

قاسمي تاكيد كرد: باتوجه به حضور پررنگ اين افراد در بيشتر برنامه هاي اداره متاسفانه بعضي توقعات اين افراد نيز بجا بوده ولي با توجه به تاسيس خانه شعر و ادب كه به نوعي خانه اميد شاعران است، انتظار مي رود نمايندگان آنان در هيئت مديره اين خانه از همه پتانسيل و امكانات موجود همدان از جمله ساير نهاد ها و ادارات بخصوص در جذب اعتبارات و بودجه هاي فرهنگي آنان در جهت رفع مشكلات استفاده كنند.

با اين حال بنظر مي رسد كه ادامه حيات تاثيرگذار انجمن هاي ادبي استان همدان نبايد به برگزاري جلسات هفتگي بدون ثمره و يا شركت در مراسم و برنامه هاي تكراري ختم شود بلكه بايد با حمايت هاي لازم و برنامه ريزي دقيق نسبت به بارور كردن انديشه هاي جوانان و استفاده صحيح از دانش و تجربيات پيشكسوتان اقدام جدي صورت پذيرد تا چون گذشته شاهد ظهور شاعران و انديشمنداني بزرگ از ديار الوند در سطح ملي و بين المللي باشيم .

كد خبر: 2198790

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۸ - ۱۰:۰۶

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن