تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803713348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بُن يا كارت هديه؛ مساله اين نيست!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: بُن يا كارت هديه؛ مساله اين نيست!
چنانچه قرار بوده اين كارت هديه ها در اختيار " افراد فقير" قرار گيرد چرا به يكي از ادارات مجلس تحويل نشده تا نمايندگان يادداشت بدهند و از آن اداره تحويل بگيرند؟ ضمن اين كه اين نمايندگان از كجا راستي آزمايي مي كرده و به نياز فرد مراجعه كننده پي مي برده اند؟
عصر ايران؛ مهرداد خدير- " آن طور كه شنيده ام اين بُن ها براي نمايندگان پرداخت نشده است.بلكه براي حمايت از افراد فقير در اختيار نمايندگان به عنوان واسطه قرار گرفته است. البته اين اقدام در گذشته از سوي كميته امداد نيز صورت مي گرفت."

اين سخنان را آقاي علي لاريجاني در توضيح يا توجيه افشاي كمك هاي اهدايي سازمان تامين اجتماعي به شماري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي- در دوران مديريت سعيد مرتضوي در دولت گذشته- بر زبان آورده اند.به اين بهانه چند نكته را مي توان يادآور شد:

-افشاي موضوع توسط رييس هيات تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي و با اسناد متعددي كه او- عليرضا محجوب- ارايه كرده صورت پذيرفته است. بنابراين قول رييس و اعضاي هيات تحقيق و تفحص مجلس بايد براي رييس مجلس حجت باشد و دست كم معتبرتر و نه شنيده ها. توضيح موضوع بر پايه اين گزارش ضرورت دارد يا توجيه آن با اتكا به شنيده ها؟

-در گزارش هيات و مصاحبه هاي عليرضا محجوب، صحبتي از " بُن" به ميان نيامده است. موضوع " كارت هديه" است نه بُن. يادمان باشد كه رييس هيات تحقيق و تفحص سال هاي طولاني است كه دبير كل خانه كارگر است و با موضوع بُن آشناست. كمااين كه اين نهاد نيز در دولت هاي مختلف بن هاي كارگري در اختيار داشته و هيچ گاه نيز بحث انگيز نبوده است. رييس محترم مجلس بهتر مي دانند كارت هديه همان بن نيست.

-چنانچه قرار بوده اين كارت هديه ها در اختيار " افراد فقير" قرار گيرد چرا به يكي از ادارات مجلس تحويل نشده تا نمايندگان يادداشت بدهند و از آن اداره تحويل بگيرند؟ ضمن اين كه اين نمايندگان از كجا راستي آزمايي مي كرده و به نياز فرد مراجعه كننده پي مي برده اند؟ آيا با محمود احمدي نژاد مسابقه گذاشته بودند تا افرادي در حوزه انتخابيه دنبال او بدوند و وعده وام يا كمك 500 هزار توماني بانك ملي بگيرند و بعد به تهران بيايند و از نماينده خود نيز كارت هديه دريافت كنند؟!

آيا اين شيوه توهين ناخواسته به مراجعه كنندگاني نيست كه مشكلات اساسي تري دارند؟ نويسنده اين سطور ، يك جانباز كازروني را با نام و نشان مي شناسد كه هفت سال است به نهادهاي مختلف مراجعه مي كند تا پرونده جراحت شيميايي و احقاق حق ضايع شده خود در دوران بستري بودن توسط افراد سودجو را پي گيري كند و هيچ گاه نديده و نشنيده كه دست نياز مالي دراز كرده باشدو تنها شنيده كه نماينده اين شهرستان كه پزشك و جراح پوست و زيبايي است او را به جاهاي مختلف معرفي كرده بلكه باري از دوش اين جانباز اعصاب و روان بردارد نه اين كه دست در جيب كند و بن بدهد!

مهم ترين علت مراجعه مراجعان، بي توجهي هاي اداري است و نهايتا درخواست اشتغال فرزندان شان نه اين كه هم وطني رنج ساعت ها سفر را تحمل كند واز شهرستان به تهران بيايد تا بن خوار و بار بگيرد! اگر هم اين نمايندگان مي خواسته اند هديه بدهند چرا از جيب مبارك نپرداخته اند؟ كارگر و كارفرما حق بيمه بدهد و سازمان تامين اجتماعي با سود وام هاي صندوق و درآمد شستا و جريمه ها و انواع و اقسام درآمدها پولي به دست آورد و كارتي به نماينده بدهد و فخر آن را آن نماينده بفروشد؟

راه حل ساده اين بوده كه اين كارت ها با حساب و كتاب به جايي در مجلس تحويل مي شده و نمايندگان يادداشتي مي دادند و نيازمندان مي گرفتند.

-به موجب اسناد همان هيات اگر قرار بود پرداخت ها به اين نيت باشد براي كارت هديه يا هداياي ديگر به مقامات دولتي وجهي باقي نمي ماند. حال آن كه كاملا روشن و بديهي است كه به قصد هم سو سازي صورت پذيرفته است. مهم تر اين كه آقاي رييس مجلس نيز خود نماينده قم است و اين شهر كم فقير و تهي دست ندارد. چرا ايشان از اين كارت ها نگرفته يا نداده چون شان خود را بالاتر مي دانسته وارد اين بازي ها نشده است.

-آقاي لاريجاني گفته اند " اين اقدام در گذشته از سوي كميته امداد نيز صورت پذيرفته است." كميته امداد اما تنها به بودجه دولت متكي نيست و از كمك هاي مردمي نيز برخوردار است. ضمن اين كه يك نهاد امدادي است و اتفاقا چون كميته امداد از اين كارها مي كرده يا مي كند اقدام تامين اجتماعي سوال برانگيز است.

-نكته مهم ديگر اين است كه دريافت بن يا كارت هديه از كميته امداد كه اشتهار و اعتباري دارد يك بحث است و پول يا بن يا كارت هديه گرفتن از شخصي كه همچنان متهم يك پرونده بحث انگيز بوده و هست بحثي است ديگر.بخشي از حساسيت ايجاد شده در افكار عمومي به خاطر نام هديه دهنده است نه نوع هديه كه كارت بوده يا بُن.

هر چند كه قابل فهم است كه آقاي لاريجاني به خاطر اين كه شايبه اقدام واكنشي به ماجراي 15 بهمن 91 و نقشي كه رييس وقت تامين اجتماعي ايفا كرد پيش نيايد سعي بر تلطيف قضيه دارند اما باز هم كاش رييس مجلس به جاي اين توضيح و توجيه بر مستندات هيات تحقيق و تفحص كه به مجلس تحت رياست ايشان منتسب است مُهر تاييد بزنند و در تقبيح اين اقدام كه به وجهه عمومي مجلس آسيب رسانده اين شعر مشهور را از گلستان سعدي بخوانند:

اگر ز باغ رعيت مَلِك خورد سيبي
برآورند غلامان او درخت از بيخ

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن