تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804478975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از هنر تئاتر در شهر مفاخر گزارش مي‌دهدتئاتر تفرش بر لبه پرتگاه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از هنر تئاتر در شهر مفاخر گزارش مي‌دهدتئاتر تفرش بر لبه پرتگاه
تئاتر يكي از هنرهاي هفتگانه است، كه سرچشمه آن از آيين‌هايي مذهبي و اجتماعي است، هنر تئاتر در ايران پيشينه‌اي دراز دارد و سبكي از آن در نمايش‌هاي تعزيه نمود يافته ‌است.


به گزارش خبرگزاري فارس، هنر تئاتر ابزاري براي رشد و بالندگي جامعه است كه با طرح خلاقانه، سعي در حل مشكلات جامعه دارد، هنر تئاتر به بيان مشكلات مردم و مسائل اجتماعي، سياسي و فرهنگي يك جامعه مي‌پردازد، شناخت دقيق و عميق از مخاطب محور اصلي براي داشتن تئاتر خوب است.

شناخت كافي از فرهنگ، خواسته‌‌ها، آرمان‌ها و نيازهاي مخاطب، همچنين شناخت كافي از سبك‌‌ها و مكاتب و تجربه‌‌ اجرا موجب ارتباط بهتر و كاملتر بين مخاطب و اثر هنري مي‌شود.

بزرگ‌ترين ويژگي هنر تئاتر، نوع و فرم ارتباط آن با تماشاچي و مخاطب است، هنر تئاتر، نيازمند شناخت چگونگي ارتباط، كنكاش و جستجو براي ترغيب و اشتراك با مخاطب است.

تئاتر دفاع مقدس، پرداختي دراماتيك به مقوله جنگ ايران و عراق از منظر دفاع مقدس است كه به ويژگي‌هاي ارزشي و اعتقادي جنگ 8 ساله در دوران جنگ و يا بعد از آن مي‌پردازد.

جنگ، به عنوان پديده‌اي فراگير و گاها غيرقابل اجتناب، جنبه‌هاي گوناگون زندگي يك ملت را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بازتاب آن بر ابعاد اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و رواني دوره‌اي از زندگي انسان‌ها تا سال‌ها پس از آن باقي مي‌ماند.

نمايشنامه‌ها و فيلم‌ها مي‌توانند بخش مهمي از رشادت‌ها، واقعيت‌هاي تلخ و شيرين و افتخار آفريني رزمندگان ايران در هشت سال جنگ تحميلي را به نمايش درآورند.

نمايشنامه و تئاتر در رابطه با جنگ تحميلي ايران در هشت سال دفاع مقدس بيان كننده استقلال و هويت ملت ايران براي نسل‌هاي آن دوران و آيندگان هستند كه از مهمترين توليدات فرهنگي و هنري در عرصه هنر مي‌باشد.

تفرش از قديم الايام به عنوان شهر مفاخر شناخته و در زمينه‌هاي مختلف هنري سرآمد بوده و زادگاه هنرمندان پرآوازه همچون نكيسا و استاد واشقاني است، اين شهرستان خاستگاه انديشمندان، كاتبان و بزرگان بسياري بوده ‌است، اين شهر به داشتن ميرزاها و افراد باسواد معروف بوده و هنر خوشنويسي و منشي‌گري در آن رواج زيادي داشته و يكي از قطب‌هاي تعزيه كشور به شمار مي‌رود.

وجود مشكلات متعدد در تئاتر به خصوص در شهرستان تفرش سبب كمرنگ شدن اجراي گروه‌هاي هنري تفرش شده است كه براي اين شهرستان پر افتخار جي بسي درنگ و تامل دارد.

نبود اعتبارات، عدم حمايت‌هاي مادي و معنوي مسئولين، نبود امكانات لازم براي اجراي گروه‌هاي تئاتر، عدم حمايت از اجراهاي عمومي و نبود آموزش گروه‌هاي تئاتر از مهمترين مشكلات پيش روي اجراي تئاتر در شهرستان تفرش است كه اين هنر ارزشمند را بر لبه پرتگاه قرار داده است.

جشنواره تئاتر دفاع مقدس هفته گذشته در شهرستان ساوه برگزار شد و گروه تئاتر ميقات تفرش با حضور در اين جشنواره موفق به كسب نمايش منتخب و دو مقام بازيگر مرد و بازيگر زن شد.

اين نمايشنامه دراماتيك با عنوان «باد كه مي‌نويسد» به نويسندگي آرش عباسي و كارگرداني ميثم سرآباداني با محوريت دفاع مقدس و نشان دادن صبر و استقامت همسران شهدا در جشنواره حضور يافت.

رئيس انجمن نمايش تفرش از اجراي پنج روزه اين نمايش در تفرش خبر داد و گفت: نمايشنامه "باد كه مي‌نويسد" از روز 19 تا 23 آذر در سالن آمفي تئاتر پروفسور حسابي به نمايش گذاشته شد.

ميثم سرآباداني در ادامه به مشكلات گروه‌هاي تئاتر در تفرش اشاره كرد و افزود: سال‌هاست كه تئاتر به شكل حرفه‌اي در تفرش اجرا مي‌شود و جوان‌هاي زيادي به اين رشته هنري علاقه نشان داده‌اند و البته استقبال عموم مردم از تئاتر خوب است.

وي در ادامه به ﺑﺤﺚ كمبود آموزش در ﺷﮭﺮﺳﺘﺎن تفرش ﻧﯿﺰ اﺷﺎره ﮐﺮد و اظهار داشت: ﺑﺨﺶ‌‌هاي آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮاي ﮔﺮوه‌هاي ﺗﺌﺎﺗﺮ در ﺷﮭﺮﺳﺘﺎن‌ها ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎ اھﻤﯿﺖ اﺳﺖ، ﭼﻮن اهالي ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺑﺎﯾﺪ به روز ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﯽ‌ﺷﮏ ﺑﺮﮔﺰاري ﮐﺎرﮔﺎه‌ھاي اﺻﻮﻟﯽ ﺗﺌﺎﺗﺮ كمك بزرگي براي حل مشكلات پيش رو است.

رئيس انجمن نمايش تفرش با بيان اينكه يكي از مشكلات اساسي گروه‌هاي تئاتر مسئله تبليغات است، بيان كرد: در حال حاضر تبليغات در عرصه تئاتر به همان شكل سنتي خود در قالب بنر و بروشور است و به تازگي طبق تفاهمي با مركز صدا و سيما شبكه آفتاب مقرر شد براي تبليغ تئاتر از اين رسانه ملي نيز بهره ببريم.

سرآباداني تصريح كرد: از ابتداي فعاليتم تا امروز نمايشنامه‌ها و كارهايي كه كارگرداني كرده‌ام فقط براي مردم بوده و دغدغه‌ام ، تئاتري بود كه لذت بخش باشد و مردم را انديشمند و آگاه كند.

وي ادامه داد: بايد مسائل و مشكلات مردم شهر مطرح شود به طوري كه مردم خود را در آن ببينند و با آن ارتباط برقرار كنند كه خوشبختانه توانسته‌ايم با اجراي نمايش (يك سبد اعتراض براي شمسي خانم) به مشكلات و مسائل روزمره زندگي دانشجويان اشاره‌اي داشته باشيم.

يكي از هنرمندان عرصه تئاتر كه در جشنواره‌هاي بين‌المللي فجر حضور دارد و صاحب مقام‌هاي مختلف است نيز گفت: حمايت مسئولين شهرستان در حوزه تئاتر بسيار پائين است و هنرمندان با حمايت‌هاي مسئولين و مردم مي‌توانند كارهاي خوب و مطلوب ارائه كنند.

خانم مهسا افتحي به حضور خود در جشنواره دفاع مقدس كه در ساوه برگزار شد اشاره كرد و گفت: در تفرش مسئولين اداره ارشاد تنها حامي گروه‌هاي تئاتر هستند اما اگر رشد و پويايي اين هنر ارزشمند را مي‌خواهيم ديگر ادارات و نهادها هم بايد از حوزه هنر و فعاليت‌هاي آن حمايت كنند.

وي تصريح كرد: اجراي تئاتر در زمينه‌هاي طلاق و اعتياد مي‌تواند توسط مركز بهزيستي يا شهرداري حمايت شود يا برنامه‌هايي با مضمون مذهبي و دفاع مقدس نيازمند حمايت ارگان‌هاي مرتبط است.

يكي از كارگردانان تئاتر تفرش هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: كار تئاتر به دليل مراحلي چون انتخاب متن، نگارش، پيش توليد آموزش، تعليم و تربيت و بردن روي صحنه بيش از چند ماه طول مي‌كشد و بدون شك كسي كه تئاتر كار مي‌كند در اين مدت منبع درآمدي نخواهد داشت و تامين زندگيش با مشكل روبرو مي‌شود.

وي تئاتر را هنري دانست كه با حضور مردم تعريف ‌شود و اظهار داشت: تئاتر اكنون دچار جشنواره زدگي شده است زيرا كارگردانان و جوانان اين عرصه به علت فراهم نبودن شرايط مطلوب ناگزير از ارائه كار خود در جشنواره هستند.

هنرمندان تئاتر، اختصاص اعتبار كافي براي خريد امكانات لازم گروه‌هاي تئاتر، وجود سالن‌هاي استاندارد اجرا و پيوند دانشگاه و هنرمندان تئاتر با مردم براي اجراي نمايش‌هايي با محوريت دغدغه‌هاي مردم هر منطقه را عوامل تاثير گذار بر رشد و گسترش تئاتر اين شهرستان مي‌دانند. اميد است نهادهايي كه وظيفه فرهنگ‌ سازي دارند با توجه به عرصه هنرهاي نمايشي به پيشبرد اهداف خود سرعت بخشند زيرا با تقويت ادبيات نمايشي فرهنگ‌ها در جامعه حفظ، تقويت و استعدادها شكوفا مي‌شود.

انتهاي پيام/87002/ر30

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن