تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802756439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از كودكان كار و خيابان گلستانكودكان كار و خيابان منتظر عزم جدي بزرگان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از كودكان كار و خيابان گلستانكودكان كار و خيابان منتظر عزم جدي بزرگان
امروزه كودكان كار در اكثر كوچه و خيابان‎هاي گرگان ديده مي‎شوند. در اطراف فروشگاه‎هاي بزرگ، چهار راه‎ها، پارك‎ها، ترمينال اتوبوسراني، امامزاده عبدالله و ... با بسته‎هاي باطري، آدامس، گل، بيسكوئيت، آدامس، جوراب، فال و ... شايد خيلي از ما ها از روي دلسوزي و ترحم از آنها خريد كرده باشيم.


به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، ابرهاي سياه آسمان را پوشانده‎اند. بسته‎هاي باطري را در كارتن مي‎چيند. نسخه را از روي طاقچه بر مي‎دارد و در جيبش مي‎گذارد. انگار سرفه‎هاي مادر تمامي ندارد. دوستانش سر كوچه منتظر او هستند. در طول راه چند بار دمپايي‎هاي پاره از پايش بيرون مي‎آيند. به چهار راه مي‎رسند و كار شروع مي‎شود. آقا يه بسته بخر، آقا باطري نميخواي... باران شروع به باريدن مي كند. ديگر هيچ رهگذري آنها را نمي‎بيند...

شايد هم تنها با تكان دادن سر اظهار تاسف كنيم و حتي اين پديده را به مسئله هداياي دريافتي نمايندگان ربط دهيم! عده‎اي نيز آنها را به فرزندان خود نشان مي‎دهند كه آخر و عاقبت درس نخواندن يا غذا نخوردن اين است! كودكان كار و خيابان چه افرادي هستند؟

بنا به تعريف كارشناسان «كودكان كار» به كودكاني اطلاق مي‌شود كه به دليل نابساماني‌هاي خانوادگي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و... از آموزش، بهداشت فردي، امنيت، تغذيه، بازي و برابري در برخورداري از نيازهاي سني و كودكانه محروم مانده‎اند و ناگزير توسط والدين و يا كارفرمايان به كار در كارگاه‌ها، خيابان‌ها، منازل، كوره‌پز خانه‌ها، مزارع، ترمينال‌ها، پاي دار قالي، حمل كالاهاي قاچاق و يا كار در خيابان مشغول مي‌شوند.

البته كودكان كار در ساير شهرهاي استان به انواع ديگري از كارها مشغول هستند و كمتر در سطح شهر ظاهر مي‎شوند. كار در مزارع كشاورزي، دامداري‎ها، چراي دام در مراتع، نانوايي، مغازه، كوره پز خانه، ترمينال و دستفروشي در مكان‎هاي ثابت نظير فروش نان، جمع‎آوري زباله و مواد قابل بازيافت و ... از ديگر انواع كار كشيدن از نسلي است كه در اين سن تحصيل و تفريح ضروري‎ترين نياز هاي آنان است.

از سوي ديگر در جامعه امروزي، به دلايل مشكلات اقتصادي و حتي مشكلاتي نظير داستان اداره كار و پرداخت حق بيمه و شكايت و ... اكثر صاحبان حرف ترجيح مي‎دهند به جاي استخدام كارگر از فرزندان خود در انجام امورات اقتصادي استفاده كنند.

هر چند كار در سنين پائين باعث آشنايي كودك با مشكلات زندگي مي شود و ممكن است قدر پول را بيشتر بداند و با زحمات والدين آشنا شود ولي اين امر نبايد به اجبار و تحميل فشار باشد. ذكر اين نكته ضروري است كه پنهان كردن آمار و سياه‎نمايي خواندن موضوعاتي از اين دست نه تنها چاره كار نيست بلكه باعث مي‎شود مسائلي از اين دست به يك فاجعه انساني تبديل شوند و روز به شاهد افزايش چنين مشكلات اجتماعي در سطح استان باشيم.

كار با اعمال شاقه كارهايي كه برخي از اين كودكان انجام مي‎دهند در واقع نوعي كار با اعمال شاقه است. بيدار شدن در ساعات آغازين روز، بلند كردن كيسه‎هاي سنگين، مواجهه با برخي شوخي‎هاي مغازه داران، مشاهده استعمال مواد دخاني و مخدر توسط برخي مغازه‎داران و شاگردان بزرگتر مغازه‎ها و ... از جمله مشكلاتي هستند كه تحمل برخي از آنها براي كودكان حقيقتا دشوار است و آنها را در معرض انواع آسيب‎هاي اجتماعي، رواني و بهداشتي قرار مي‎دهد.

«علي الف» دانش‎آموز مدرسه شهريار مي‎گويد:« هر روز صبح ساعت سه و نيم به همراه پدرم به نانوايي مي‎روم و تا هفت صبح در نانوايي كار مي‎كنم. بعد به مدرسه مي‎روم. بعد از ظهرها نيز از ساعت يك و نيم تا 5 غروب در نانوايي كار مي‎كنم و شب‎ها بايد ساعت هشت بخوابم.» «م ش» دانش آموز مدرسه شهيد هدايتي مي‎گويد:« هر روز صبح ساعت چهار به نانوايي مي‎روم و تا هفت مشغول به كارم. بعد از مدرسه نيز تا ساعت پنج استراحت مي‎كنم و بعد به نانوايي مي‎روم و تا اتمام كار در نانوايي به پدرم كمك مي‎كنم.»

در استان‎هاي شمالي كه مشاغل كشاورزي و دامداري در آنها رونق دارد، به كارگيري كودكان در مزارع نيز امري طبيعي محسوب مي‎شود و كودكان در پائين بيشتر اوقات خود را در مزارع و مراتع مي‎گذرانند كه انجام بسياري از اين كارها خارج از توان فيزيكي و جسمي كودكان است.

قانون در مورد كار كودكان چه نظري دارد؟

بر اساس پيمان‌نامه جهاني حقوق كودك، كار كردن افراد زير 18 سال ممنوع است. طبق قانون به كار گماشتن افراد كمتر از 15 سال جرم است و اگر فردي كودكي را مجبور به كار كند، علاوه بر پرداخت اجرت‎المثل كار انجام يافته و جبران خسارت با توجه به شرايط و امكانات خاطي و مراتب جرم به حبس از 91 روز تا يك سال يا جريمه نقدي معادل 50 تا 200 برابر حداقل مزد روزانه محكوم مي‌شود.

اين در حالي است كه سن اشتغال براي كودكان كشورمان نامشخص است و شرايط نابسامان اقتصادي و مشكلات خاص برخي خانواده‎ها نظير طلاق، اعتياد و ... سبب شده است كه بسياري از كودكان در سنين پائين ترك تحصيل كرده، وارد بازار كار شوند. هر چند برخي ادارات و نهادها در پي حل معضل كودكان كار در سطح كلان هستند، اما به نظر مي‌رسد براي حل ريشه‎اي اين ماجرا همكاري چندين نهاد و ارگان لازم است. در وهله اول بايد قانون مجازات خانواده‎هايي كه فرزندان خود از تحصيل محرم مي‎كنند، اجرا شود.

چه چيزهايي در كمين اين كودكان است؟

محروميت از حقوق اوليه انساني نظير احترام و رعايت شان انساني، و محروميت از حق ادامه تحصيل از نخستين تبعات ورود زود هنگام به عرصه كار است كه كودكان كار با آن مواجه هستند. بلوغ زودرس، اعتياد، بيماري‎هاي واگيردار و عفوني، ايدز، هپاتيت، انواع آسيب‎هاي اجتماعي و رواني، تجاوز به عنف، افتادن در دام اعتياد و مواد دخاني، ورود به باندهاي سرقت، مافيايي و قاچاق موادمخدر و ... از ديگر خطراتي هستند كه كودكان كار را تهديد مي‎كنند. متاسفانه به دليل فراهم بودن زمينه خلاف به دليل تبعيت از گروه همسالان و سكني در منطقه‎ها و سكونتگاه‎هايي كه عمدتا محل آمد و شد افراد شرور و ناسالم هستند، اين كودكان معصوم زودتر از آنچه كه فكر كنيم وارد دنياي خلاف و عرصه خلافكاري مي‎شوند.

چاره كار چيست؟

بي‎شك رسيدگي ريشه‌اي به اين قضيه و حل معضل كودكان به صورت دائم يك تصور خيالبافانه است اما همكاري سازمان‌هاي دولتي و سازمان‎هاي مردم‎نهاد مي‎تواند دست كم در فراهم كردن بخشي از نيازهاي عاطفي، تحصيلي، مالي و ... اين كودكان تاثيرات مثبت داشته باشد.

اگرچه حتي هنوز درست مشخص نيست كدام نهاد قرار است مسئوليت رسيدگي به وضعيت كودكان و نوجواناني را به عهده داشته باشد كه به جاي بازي در محيط‎هاي كودكانه و نشستن پشت نيكت‎هاي مدرسه در سرما و گرما به رهگذران التماس مي‎كنند.

البته وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دكتر علي ربيعي در گفت‌وگو با مهر بيان كرده است كه جلسه ساماندهي كودكان خياباني موضوع مصوبه هيئت وزيران (سال 1384)، پس از هشت سال تعطيلي برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينكه پديده كودكان خياباني به موضوعي هشداردهنده در سطح جهان تبديل شده است و همه كشورهاي توسعه‎يافته و در حال توسعه با اين معضل مواجه هستند، گفت: موضوع كودكان خياباني در ايران هم موضوعي با اهميت است و همانگونه كه در برنامه‎هاي ارائه شده اينجانب به مجلس هم اشاره شده بود يكي از مشكلات نظام كنوني رفاه اجتماعي كشور عدم هماهنگي بين سازمان‎هاي ارائه‎كننده خدمات حمايتي و آسيب‎هاي اجتماعي است.

او در ادامه گفته است: بر اين اساس معاونت رفاه اجتماعي وزارتخانه تشكيل جلسه ساماندهي كودكان خياباني را در اولويت كاري خود قرار داده است و نخستين جلسه اين شورا فردا (امروز) برگزار خواهد شد هر چند تحركاتي براي ساماندهي اوضاع كودكان كار در سطح كلان مملكت آغاز شده، ولي تلاش مسئولان و نمايندگان استان نيز در حل اين معضل اجتماعي مورد انتظار است.

در واقع هماهنگي و برگزاري جلسات مشترك سازمان‎ها و نهاد‎هايي نظير استانداري، شوراي شهر، شهرداري، بهزيستي، نيروي انتظامي، آموزش و پرورش مي‎تواند در جلوگيري از روند رو به توسعه اين معضل تاثير داشته باشد.

============

وحيد حاج سعيدي

============

انتهاي پيام/2307/س40

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن