تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804608039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصول و روش صحيح غذا خوردن در طب سنتي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اصول و روش صحيح غذا خوردن در طب سنتي
رعايت اصول و روش صحيح غذاخوردن از موضوعاتي است كه نه تنها در متون طب سنتي، مورد توجه اطباء و حكما بوده بلكه به استناد احاديث و رواياتي كه از معصومين و ائمه اطهار (ع) نقل شده، در آموزه‌هاي ديني نيز بر رعايت اين اصول تأكيد شده است.

متخصص طب سنتي دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه كوير، گفت: رعايت اين اصول، علاوه بر حفظ سلامتي فرد در پيشگيري از بروز بسياري از بيماري‌ها و همچنين لذت بردن از غذاخوردن نيز موثر است.

دكتر "هاله تاج الديني"، افزود: امروزه ثابت شده ريشه بسياري از بيماري‌ها در عادات غذايي ناصحيح دارد.

وي بيان كرد: متاسفانه بر خلاف اهميت اين موضوع ، در طب جديد آنگونه كه بايد و شايد به آن توجه نشده و تاحدودي از آن نيز غفلت شده است.

وي در مورد اصول صحيح غذا خوردن نيز گفت: هرگز با شكم سير غذا نخوريد، برخلاف عادات غلط و رايجي كه با رسيدن وقت غذا، بايد غذا خورد، بهترين زمان غذاخوردن، زماني است كه فرد احساس گرسنگي و ميل به غذاخوردن داشته باشد.

اين متخصص طب سنتي، با بيان اينكه قورت دادن لقمه غذا با آب و مايعات اشتباه است، گفت: بايد ضمن اعتدال در مصرف آب و نوشيدني همراه با غذا، تا حد امكان از خوردن مايعات از نيم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا خودداري كرد.

وي ‌تاكيد كرد: فراموش نكنيد كه مصرف نوشيدني‌هاي غيرطبيعي و غيربهداشتي مانند انواع نوشابه‌هاي گازدار ممنوع است‌.

تاج‌الديني با تاكيد بر اينكه افراد بايد لقمه غذا را كوچك بگيرند و از برداشتن لقمه بزرگ خودداري كنند، گفت: با لقمه بزرگ، فرآيند جويدن كامل نخواهد بود، طعم غذا به خوبي احساس نمي‌شود، استعداد به چاقي افزايش يافته و احتمال ابتلاء به بيماري‌هاي گوارشي و سوء هاضمه بيشتر خواهد شد.

وي افزود: وجود بزاق و مخلوط شدن كامل لقمه غذا با آن براي هضم كامل غذا ضروري است و اينكار تنها با جويدن كامل غذا امكانپذير مي‌شود كه اگر به هر دليلي احساس مي‌كنيد ميزان بزاق دهان شما كافي نيست، حتماً آن را با پزشكتان در ميان بگذاريد.

اين متخصص طب سنتي گفت: پس از آنكه لقمه را داخل دهان گذاشته و مشغول جويدن شديد، قاشق را بر زمين بگذاريد و به فكر تدارك و آماده سازي لقمه بعدي نباشيد؛ با اينكار بدون عجله كردن در فروبردن لقمه غذا، آن را بطور كامل جويده و از غذاخوردن لذت بيشتري خواهيد برد.

وي اضافه كرد: موقع غذاخوردن بيش از آنكه به سفره و محتويات آن فكر كرده و ذهن‌تان به آنها مشغول شود، به لقمه‌اي كه در دهان گذاشته و آن را مي‌جويد، فكر كنيد.

تاج‌الديني گفت: بهترين زمان براي قورت دادن لقمه غذا، زماني است كه آن را بطور كامل جويده و با بزاق كافي مخلوط كرده و به مايعي نسبتاً رقيق تبديل شده باشد و بلع آن آسان باشد‌.

اين متخصص طب سنتي توصيه كرد: در زمان خوردن غذاهاي رقيق و آبكي، از قاشق كوچكتري استفاده كنيد و قبل از قورت دادن، آنها را خوب در دهان بچرخانيد تا علاوه بر مخلوط شدن با بزاق، دماي آن نيز تعديل و به دماي دهان و لوله گوارش نزديك شود.

وي ادامه داد: اگر با گرسنگي كامل به غذاخوردن مشغول شده و اصول بالا را رعايت كنيد، معمولاً 20 تا 30 دقيقه براي سيري كافي خواهدبود و احساس لذت بخشي از غذاخوردن و سيرشدن به شما دست خواهد داد.

تاج الديني گفت: ‌اين درحالي است كه از نظر كميت و ميزان، با رعايت اصول صحيح غذاخوردن، غذاي خورده شده، بسيار كمتر ‌( گاه تا يك چهارم ) از زماني است كه اين اصول رعايت نمي‌شوند كه اين موضوع در افراد چاق و پرخور، مهم است.

اين متخصص طب سنتي با بيان اينكه نوع نشستن سر سفره غذا و يا ميز غذاخوري نيز مهم است، گفت: نشستن ناصحيح علاوه بر ايجاد دردهاي مزمن در ناحيه پشت و كمر، افزايش گودي كمر، افزايش قوز پشت، ايجاد خستگي و كاهش لذت از غذاخوردن مي‌تواند باعث بلع بي‌اختيار و زودهنگام لقمه غذا شود.

وي توصيه كرد: بهتر است زمان غذاخوردن سر و شانه را كمي جلو بگيريد.

اين متخصص طب سنتي همچنين تاكيد كرد: يادتان نرود با احساس سيري و حتي چند لقمه قبل از آن، دست از غذا خوردن كشيده و ادامه ندهيد. بيشتر خوردن، باري اضافي است براي معده و سيستم گوارش شما كه بايد منتظر عواقب ناگوار آن باشيد.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن