تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى‏پذيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820057014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختلالات دستگاه اسكلتي عضلاني، پيامد زندگي ماشيني


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اختلالات دستگاه اسكلتي عضلاني، پيامد زندگي ماشيني
يك پژوهشگر و استاد دانشگاه ،اختلالات اسكلتي را از بزرگترين مشكلات بهداشت حرفه‌اي در كشورهاي صنعتي دانست.


به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، محمد علي سيد حسيني ، امروز در سمينار يكروزه ناهنجاري‌هاي قامتي در دانشگاه آزاد اسلامي پرند ،اظهار كرد: ناهنجاري‌هاي قامتي تغييراتي نامطلوب است كه سيستم اسكلتي بدن و راستاي قامت را دچار اختلال مي‌كند.

وي ابراز داشت: انسان نيازمند حركت و استفاده از دستگاه اسكلتي عضلاني خويش است. وابستگي به زندگي ماشيني، عدم تقويت اين دستگاه و غفلت انسان را در تأمين اين نياز فيزيولوژيك در پي خواهد داشت. گرايش به زندگي ماشيني باعث تغيير در الگوهاي رفتاري، جايگزيني ماشين به عنوان نيروي عضلاني و در نهايت بروز فقر حركتي مي‌گردد. علاوه بر اين، الگوهاي غلط در نشستن، ايستادن، راه رفتن، حمل اشياء، استفاده از پوشاك نامناسب، بيماري‌ها، وراثت، وضعيت‌هاي شغلي، فرهنگ و ويژگي‌هاي آنتروپومتري مي‌توانند موجب ضعف و اختلال در رشد شوند؛

اين استاد دانشگاه بيان كرد : اختلال و ضعف در رشد موجب ايجاد ناهنجاري‌هاي بدني مي‌شود و فرد در نهايت وضعيت بدني مطلوب خود را از دست مي‌دهد. پيامد چنين وضعيتي، بروز اختلال در عملكرد ساير دستگاه‌ها و اعضاي بدن خواهد بود.

وي در ادامه گفت: امروزه تحرك كودكان و نوجوانان به شكل هشدار دهنده‌اي كاهش يافته است. اغلب كودكان و نوجوانان اوقات فراغت خود را صرف فعاليت‌هاي بي‌تحرك مانند تماشاي تلويزيون و بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌كنند و به همين دليل از آمادگي جسماني خوبي برخوردار نيستند، هم‌چنين سطح فعاليت‌هاي بدني كودكان و نوجوانان با نزديك شدن به سن بلوغ كاهش مي‌يابد.

سيد حسيني افزود: برخي پژوهش‌هاي انجام شده شيوع الگوهاي غلط رفتاري و تغيير بازي‌هاي كودكان و نوجوانان را به عنوان يكي از مهم‌ترين دلايل تأثيرگذار در تغييرات ساختاري و بروز ناهنجاري‌هاي جسماني مي‌داند، پژوهش‌ها نشان مي‌دهد بسياري از اين الگوهاي رفتاري، ريشه در فرهنگ و شيوه‌ي زندگي مردم دارند؛ عاداتي مانند نشستن روي زمين بدون تكيه‌گاه، مطالعه و نوشتن بدون رعايت استانداردهاي ميز و صندلي، قوز كردن در حين ايستادن و نشستن و راه رفتن، حمل كيف‌ها و كوله‌پشتي‌هاي سنگين، بلند كردن و جابه‌جايي اجسام بدون رعايت نكات ايمني، تأثيري چشمگير در بروز اختلالات دستگاه اسكلتي دارند.

وي ضمن تشريح شايع‌ترين ناهنجاري‌هاي ساختاري در ايران و بيان نمونه‌هايي از حركات درماني ويژه‌ي هر يك از آن‌ها، بر لزوم توسعه‌ي دانش عمومي در اين زمينه تأكيد كرد و با توجه به تغيير الگوهاي رفتاري در زندگي ماشيني، گنجاندن برنامه‌هاي ورزشي منظم را در فعاليت‌هاي روزانه، ضروري و لازم دانست و اظهار داشت: از اين طريق مي‌توان احتمال ابتلا به اختلالات ساختاري و آثار زيان‌بار آن‌ها را كاهش داد يا از بين برد.

انتهاي پيام/م

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن