تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806873963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فريب و استحمار، «راز» حقيقي ليبرال‌سرمايه‌داري


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فريب و استحمار، «راز» حقيقي ليبرال‌سرمايه‌داري
صرف نظر از ابعاد روانشناسي فيلم راز، كه بعضا داري صبغه علمي و قابل اثبات هستند؛ بنيان فيلم بر مبناي نوعي خيال‌پردازي است كه مي‌تواند براي افراد محروم و فقير جامعه، بيش از هر ماده مخدري، آرامش رواني ايجاد كند.


نظام سرمايه‌داري، مبتني بر اصالت لذت و زندگي، با وجود زرق و برق فراوان و رفاه ظاهري موجود در جوامعي كه با سيستم اين نظام اداره مي‌شوند، آثاري كريه و زشت در بدنه اجتماع باقي مي‌گذارد كه فقر، بي‌خانماني و فلاكت اكثريت مردم، تنها يكي از اين اثرات است.

در اين ميان طبقه حاكم بر جوامع مبتلا به كاپيتاليسم، همواره كوشيده‌اند تا با استفاده از روش‌هاي نوين، اعتراضات را مهار كرده و به مشي غارتگرانه خود ادامه دهند. اين روش‌ها از سوي نظريه‌پردازان و دانشمندان علوم اجتماعي و روانشناسي ارائه شده و با موج تبليغي و رسانه‌اي، كه ابزار موثر نظام سرمايه‌داري است، در سطح جامعه منتشر مي‌شوند تا به الگويي ذهني براي تمامي افراد، به ويژه در طبقات پايين اجتماع بدل گردند.

الگوهايي نظير ترس از دشمن فرضي، اميد بستن به موفقيت هاي رويايي و ايمان به يافتن مسيري در به دست آوردن رفاه مطلقِ مطلوبِ نظام سرمايه‌داري، چيزي كه در يك دهه گذشته گاهي آن را با نام قانون جاذبه و يا «راز» به خورد طبقات ساده‌لوح خود داده‌اند.

حقيقت يك راز

بسياري از ما با فيلم «راز»، به كارگرداني درو هريوت (Drew Heriot)، آشنايي داريم. فيلمي مستند و روايت‌گونه كه بر مبناي مصاحبه با افراد مختلف تهيه شده‌است. فيلمي كه بر آن است تا مخاطبان خود را با يك حقيقت مهم آشنا كند:«قانون جاذبه». به اين معني كه هرآنچه به دنبال آن هستيد و به آن فكر مي‌كنيد توسط كائنات به شما اعطا خواهد شد. صرف نظر از ابعاد روانشناسي فيلم، كه بعضا داري صبغه علمي و قابل اثبات هستند؛ بنيان فيلم بر مبناي نوعي خيال‌پردازي است كه مي‌تواند براي افراد محروم و فقير جامعه، بيش از هر ماده مخدري، آرامش رواني ايجاد كند.

نوعي آرامش ويژه كه نگاه معترضانه طبقات محروم را به طبقات بالادستي جامعه، همان كساني كه با مكيدن خون محرومان به آلاف و الوفي رسيده‌اند، به نگاهي ستايش‌گرانه و توام با تحسين تبديل ‌كند و اين افراد را در منظر طبقات محروم اشخاصي شايسته نشان دهد كه به دليل تكيه بر نگاه ويژه به قانون جاذبه، توانسته‌اند موانع را كنار بزنند و رشد مادي و معنوي داشته‌باشند.

نگاهي كه بيش از هر زماني، در دوران حاضر به كار سياستمداران غربي خواهد آمد. اين فيلم در سال 2006 ساخته شد و سال بعد به نمايش در آمد و در مدت كوتاهي، با وجود عدم اكران عمومي در سينماها، بيش از 65 ميليون دلار فروش كرد و چند سال پيش با كيفيت بالايي دوبله و از شبكه چهار سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد!

سرمايه‌داري و سراب فريبنده‌اش

شايد بررسي چنين رفتارهايي بتواند براي ما تصويري واضح از افق نظام سرمايه‌دراي را به نمايش درآورد. اقليتي ثروتمند، كه بايد هر روز بر ثروت و مكنت خود اضافه كنند و اكثريتي تهي دست كه در چرخه نكبت‌بار بدهي‌هاي فراوان و استحمار مثال زدني گرفتار شده‌اند.

اين افق دهشتناك با وجود نوع ترسيم دلپذير رسانه‌اي غربي‌ها از آن و بهشت‌انگاري آن سوي دنيا، گاه در قالب اعتراضات و يا حوادث طبيعي روي ناخوش‌آيند خود را نشان مي‌دهد. توفان كاترينا و گرفتاري و فقر بيش از 50 ميليون نفر در ايالت لوئيزياناي آمريكا، آن هم در زماني كه نظام سرمايه‌داري غرب خود را به عنوان ناجي جهان معرفي مي‌كرد و بر طبل جنگ مي‌كوبيد، يك نمونه بارز از دم خروس نظام سرمايه‌داري است.

با وجود آنكه فيلم مستند«راز»، و ده‌ها بازيگر حرفه‌اي عرصه موفقيت نامحدود مي‌كوشند تا همه چيز را در مسيري نرمال براي مخاطبانشان به نمايش بگذارند و آن‌ها را در سرخوشي‌هاي اپيكوري خود گرفتار كنند، اما راز حقيقي نظام كاپيتاليسم و ليبرال‌سرمايه‌داري، چيزي جز استحمار توده‌ها نيست! رازي كه غربي‌ها درصددند تا با قدرت هرچه بيشتر بر آن سرپوش بگذارند.

در نظامي كه به سبب عدم اعتقادات مذهبي و گرايش به خداپرستي، همه چيز در معركه نفس و ماديات گرفتار آمده، و غايت نگاه فرد فرد افراد جامعه، رسيدن به مكاني است كه راكفلرها، روچيلدها و كوهن‌ها نشسته‌اند؛ حقيقت قابل تأمل، ديگر قانون جاذبه نيست، بلكه فريبي شيطان‌گونه است كه براي مهار خشم و نفرت از فاصله طبقاتي و فقر و حرمان مردم به كار گرفته مي‌شود.

آنچه دردآور است

آنچه دردآور است، نگاه ما به اين فريب‌هاي استحماري و تقويت سراب سرمايه‌داري در جامعه‌اي است كه مبناي حركت خود را، توجه به خداوند و مشيت او و تلاش و كوشش انساني قرار داده‌است. توجه به اين افق دروغين، سبب شده تا شاهد رشد توجه به ماديات، به ويژه در ميان جوانانمان باشيم.

سوداي يك شبه به همه چيز رسيدن راهي پرخطر است كه اين روزها مشتري فراواني دارد. راهي كه مي‌توان در مسير اهريمني آن، همه چيز و همه كس را براي نفع مادي زير پا گذاشت. خطري كه كيان جامعه اسلامي ما را به شدت تهديد مي‌كند.

محمدجواد حقيقت

منبع: رصد

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن