محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830078128
سرگرداني مردان آهنين درتالارحافظ شيراز/ مرد نيلبك زن و رستم دستان فراموش شده اند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سرگرداني "مردان آهنين" درتالارحافظ شيراز/ "مرد نيلبك زن" و "رستم دستان" فراموش شده اند
شيراز – خبرگزاري مهر: تنديسهاي آهنين "مرد نيلبك زن" و "رستم دستان" به عنوان بخشي از ميراث بجا مانده از ناشناخته ترين مجسمه سازان ايران در حالي در معتبرترين تالار فرهنگي و هنري شيراز به فراموشي سپرده شده كه اگر اين تنديسها به حراجي هاي معتبر دنيا راه پيدا كند، پولي كه بابت آن پرداخت مي شود مي تواند بهش مهمي از هزينه هاي ساخت يك موزه هنرهاي معاصر را در اين شهر تاريخي، فرهنگي تامين كند.
به گزارش خبرنگار مهر، در ورودي مجموعه فرهنگي و هنري حافظ آنجا كه هر مراجعه كننده اي مي تواند به راحتي پاي به معتبرترين تالار جنوب كشور نهد، تنديسي قرار گرفته كه پيش از كاركنان تالار به هر هنردوستي خوش آمد مي گويد.
اين تنديس به همراه تنديسي كوچكتر كه آن نيز بخشي از آثار بجا مانده از هنر «توكل اسماعيلي» معروف به "مشهدي اسماعيل" است، سالها بدون رعايت هرگونه مقدمات محافظتي در دسترس مراجعان به تالار حافظ قرار دارد و هركس بر اساس ميزان كنجكاوي خود دست كم براي يكبار هم كه شده قطعات اين دو تنديس آهنين را مورد عنايت قرار مي دهد.
اين پيكره هاي آهنين از نمونه دست ساخته هاي مشهدي اسماعيل است كه با عنوان "مرد نيلبك زن" و "رستم دستان" سال ها پيش در كارگاه هاي دانشگاه هنر تهران عرضه داشته است.
تنديس هاي پرآوازه در كنج فراموشي
رئيس اداره فرهنگي و اجتماعي اداره كل ميراث فرهنگي فارس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: امروزه توجه به مفهوم نشانه ها و اِلمانها در هنر به عنوان يكي از دغدغه هاي حرفه مندان و نظريه پردازان هنري تبديل شده و بعضاً اين نشانه ها و المانها برگرفته از هويت ملي مذهبي و باورها و فرهنگ مردم است كه در بستر و مكان شكل گرفته و در هر مقطعي هويت ملي خاصي را معرفي مي كند و از عوامل مهم انسجام و وفاق ملي است.
محمدمهدي نجفي تصريح كرد: يكي از ارزشمندترين و موثرترين شكل هويت ملي خلق آثار هنري معاصر است، از اين رو معمولاً جوامع تاريخمند و با سابقه مانند جامعه ما آنچنان در سوابق تاريخي خود غرق مي شوند كه عرصه هويتي معاصر و خاستگاه و منزلت آن را به دست فراموشي مي سپرند.
وي خاطرنشان كرد: هنر معاصر مي تواند به عنوان يكي از مهمترين شاكله هاي هويت ملي مذهبي نوجوانان و جوانان را از ورطه ابهام و سردرگمي نجات دهد و آنان را در مقابل با هويت هاي كاذب و جذابي كه بن مايه ارزشي، فرهنگي و تاريخي ندارد مصون نگاه دارد، لذا نگهداري و معرفي بخشي از هنر معاصر كه مورد بي مهري قرار گرفته و ناشناخته مانده تلاشي است در جهت بازشناسي هويت معاصر و دستيابي به عوامل تاثيرگذار در آن تا با ارائه راهكارهاي مناسب بتواند زمينه را براي پيشگيري از بحران هويت معاصر فراهم كند
.
تنديس رستم دستان
وي پس از بررسي اين آثار، بيان كرد: به علت معاصر بودن اين مجسمه ها سازمان ميراث فرهنگي نمي تواند دخالتي در نحوه نگهداري و حفظ اين آثار كند، از اين رو چون اين تنديس ها جزو آثار فرهنگي فاقد قدمت تاريخي هستند در حوزه حفاظتي سازمان ميراث فرهنگي نمي گنجند.
نجفي با اشاره به اينكه مسئولان تالار حافظ اذعان مي دارند كه ويترين هايي براي اين مجسمه ها طراحي شده، اما به علت استاندارد نبودن پس داده شده اند، اظهار كرد: در بازديدي كه طي پيگيري هاي خبرنگار مهر صورت گرفت، مديريت مجموعه فرهنگي و هنري حافظ اظهار داشت كه پيگير ساخت دو ويترين تمام شيشه اي براي اين تنديس ها هستيم.
وي با بيان اينكه تنها ويترين استاندارد موجود در موزه پارس شيراز قرار دارد، اضافه كرد: اين ويترين ها كه در ديگر موزه ها وجود ندارد به گونه اي طراحي شده كه داراي سامانه تهويه مطبوع است و براي نگهداري از اشياء تاريخي ساخته شده اند.
نجفي به نحوه مراقبت امنيتي اين تنديس ها هم اشاره كرد و گفت: مكاني كه اين مجسمه ها قرار گرفته جاي مناسبي نيست و هر آن ممكن است درخطر دزديده شدن قرار گيرند.
سالهاي دور از نگاه
وي اين تنديس ها را داراي ارزش و اعتباري ويژه عنوان كرد و افزود: اين تنديس ها به خاطر نوع طراحي شان از زيبايي و جلوه ي منحصربه فردي برخوردارند كه بر اساس آنچه اذعان مي شود اين آثار از جمله دست ساخته هاي مشهدي اسماعيل است كه سالها در زيرزمين سينما آريانا نگهداري مي شده و پس از مدتي توسط يكي از چهره هاي هنري شيراز به تالار حافظ انتقال مي يابد.
رئيس اداره فرهنگي و اجتماعي ميراث فرهنگي فارس به چند دليل اين آثار را معاصر دانست و يادآور شد: آثاري جنبه تاريخي از سوي ميراث فرهنگي دارد كه دست كم يكصد سال يا بيشتر از عمرشان گذشته باشد، از اين رو چون احتمال مي رود اين تنديس هاي فلزي به دوره ي پهلوي دوم تعلق داشته باشند، نياز است اين آثار در موزه اي كه به هنرهاي معاصر اختصاص دارد نگهداري شود.
وي بر لزوم ايجاد موزه هنرهاي معاصر در شيراز تاكيد كرد و گفت: موزه هاي كنوني شيراز در شأن خود نيز قرار ندارند چه رسد به اينكه آثاري اين چنيني را در خود جاي دهند.
اين مقام ميراث فارس با بيان اينكه مسئول مستقيم حفظ و نگهداري آثار هنري متعلق به «مشهدي اسماعيل » نهاد متولي مجموعه فرهنگي و هنري حافظ شيراز است، تاكيد كرد: در صورت آسيب ديدگي يا سرقت اين آثار چنانچه در حيطه مسئوليت هاي سازمان ميراث فرهنگي مي گنجيد ما مي توانستيم مدعي نحوه نگهداري اين آثار فرهنگي شويم.
از سينما آريانا تا موزه هاي ايتاليا
در همين رابطه نخستين كسي كه دست ساخته هاي "مشهدي اسماعيل" را براي نخستين بار از گوشه زيرزمين سينماي متروك "آريانا" به تالار حافظ آورد، گفت: اين مجسمه ها از جمله آثاري است كه نمونه آن در ايتاليا هم نگهداري مي شود.
محمدكاظم روزي طلب كه روزگاري با شناختي كه از شاهرخ گلستان،مالك سينما آرياناي سابق داشته اين مجسمه ها را از سينماي متعلق به اين فرد نجات داده، اظهار كرد: زماني كه مسئوليت تالار حافظ به من سپرده شد، براي اين مجسمه ها ويترين طراحي شد، اما هيچگاه اين محفظه ها مورد استفاده قرار نگرفت چون متاسفانه شناختي از اين هنرمند خودآموخته در ميان نبوده است.
گرچه همينكه اين تنديس هاي ارزشمند پس از سال ها دوري از نگاه هنردوستان از گوشه دنج سينماي متروك آريانا سر بر آورده و در نبود مكاني در خور شأن اين آثار به تالار حافظ راه يافته اند خود فرصت گرانبهايي است، اما اين موضوع نشان از اين دارد هنوز آثاري در اندازه هاي اين دست ساخته ها با فراموش شدن موضوع راه اندازي موزه هنرهاي معاصر در شيراز مورد غفلت قرار گرفته اند و هرگاه ممكن است دست سوء استفاده گران از آثار هنري به سوي اين هنرها دراز شود.
تالار حافظ نيازمند ابزار امنيتي ويژه آثار هنري است
از سويي يك كارشناس و مدرس هنرهاي تجسمي در شيراز به خبرنگار مهر، گفت: مجسمه هاي برنجي اصولا براي فضاهايي ساخته مي شوند كه خيلي شرايط نگهداري مناسبي ندارند، يعني داراي شرايط خاصي براي نگهداري مجسمه هاي برنجي و مفرغي نداريم. چون خيلي از اين مجسمه ها براي فضاهاي باز ساخته مي شوند، لذا همواره در معرض باران و آفتاب حضور دارند كه تغييرات دمايي نيز وجود دارد.
حسين قاسم خاني با اشاره به مقاومت جنس اين گونه تنديس ها و پيكره هاي فلزي، اشاره كرد: اما وقتي كه اين موضوع جنبه هنري يافته و ارزش تاريخي پيدا مي كند چون از سويي سازنده اين اثر هم براي ما مهم است، به هرشكل در موزه ها و چنين جاهايي شرايطي مي طلبد كه در آثار هنري بويژه در مجسمه هايي با ابعاد كوچك كه آسيب پذيرتر هستند بايد از دسترس مردم دور باشد.
مرد نيلبك زن
وي افزون بر تامين امنيت چنين آثاري با اشاره به نحوه نگهداري آثار هنري در اماكن فرهنگي نمونه دست ساخته هاي "هنري مور" را مورد تاكيد قرار داد و افزود: بخشي از اين آثار چون در فضاي باز هم نگهداري مي شود به شيوه اي نيست كه به راحتي بتوان آن را دستكاري كرد، از اين رو با شرايطي كه در نظر گرفته شده دور از دسترس مخاطب قرار گرفته اند.
قاسم خاني استفاده از ابزار امنيتي مانند ليزر را در نگهداري آثار هنري لازم دانست و گفت: به اين وسيله مي شود فاصله بيننده را با اثر مشخص كرد و محدوده اي امنيتي براي آن ساخت يا اينكه با باند يا نواري به دور اين آثار هنري و دوربين هاي مداربسته از آسيب به اين نمونه كارها جلوگيري كرد.
وي درباره مجسمه هاي به جا مانده از مشهدي اسماعيل در تالار حافظ شيراز، عنوان كرد: مهمترين موضوعي كه اين آثار را دچار گزند مي كند، امنيت است كه در اين مكان به صورت مطلوب رعايت نشده بويژه مواقعي كه اين تالار شلوغ است اصلا مشخص نيست كه اگر يك وقت هم مورد سرقت قرار بگيرد مسئولان تالار متوجه اين موضوع بشوند.
اين مدرس حجم و مجسمه سازي بر لزوم مجهز شدن آثار قرار گرفته در تالار حافظ به دوربين و حفاظ امنيتي تاكيد كرد و گفت: بهتر است كه پيش از هر موردي تدبيري براي امنيت اين مجسمه ها انديشيده شود تا اين آثار كه متعلق به هنرمند سرشناسي است و داراي ارزش مادي و معنوي است به صورت بهتر و ارزشمندتري نگهداري شود.
به گزارش مهر، توكل اسماعيلي معروف به مشهدي اسماعيل در سال 1302 ، در قزوين متولد شد. وي از 25 سالگي با مستخدمي در كارگاه مجسمه سازي دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران توانست تجربه هاي مفيدي بياندوزد و در مدت كوتاهي مهارت لازم را كسب كرد.
اندوخته هاي تجربي توكل اسماعيلي در زمينه پيكره سازي تا بدآنجا رسيد كه بدون گواهينامه رسمي دانشگاهي به تعليم دانشجويان در دانشگاه تهران مشغول شد. او از نخستين هنرمنداني است كه آهن را در مجسمه سازي جانشين گل رس و سنگ كرد. او كه حتي سواد خواندن و نوشتن نداشت در كارهايش از قواعد هنري تبعيت نكرده ولي در آنها نوعي سادگي و زيبايي وجود دارد كه مشابه آن در كارهاي ديگر كمتر ديده شده اند.
تنديس هاي ساخت اسماعيلي در پارك هاي بزرگ تهران ديده مي شوند.مجسمه رستم و ديو سفيد او در ورزشگاه آزادي تهران نصب شده است. اين هنرمند سرانجام در روز هشتم آبان ماه سال 1373 در تهران درگذشت.
كد خبر: 2194843
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۰۹:۲۶
شنبه 23 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
هشدار شدیدالحن آیت الله مکارم شیرازی به دولتمردان
هشدار شدیدالحن آیت الله مکارم شیرازی به دولتمردان یکی از مراجع تقلید با اشاره به صدور مجوز انتشار مطبوعات به افراد خاص گفت این افراد اگر از کار خود توبه کردند مشکلی نیست ولی اگر تصور کنند میتوان مسائلی علیه نظم اسلامی نوشت اشتباه است و تصور نکنند شرایط عوض شده و هرچه میخواهندجنايت مردان مسلح در شيراز/ هدف آزادي يك متهم
جنايت مردان مسلح در شيراز هدف آزادي يك متهم برنامهريزي همدستان مسلح يك آدم ربا براي ربودن او از دست پليس در شيراز خيابان را به خون كشيد در جريان اين درگيري مسلحانه علاوه بر زخمي شدن عدهيي زني كه يكي از شهروندان عادي بود نيز هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد عصر ديروز سرنشيناجنایت مردان مسلح در شیراز/ هدف آزادی یک متهم
جنایت مردان مسلح در شیراز هدف آزادی یک متهم برنامهریزی همدستان مسلح یک آدم ربا برای ربودن او از دست پلیس در شیراز خیابان را به خون کشید در جریان این درگیری مسلحانه علاوه بر زخمی شدن عدهیی زنی که یکی از شهروندان عادی بود نیز هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد آفتاب عصر دیروزماجرای حمله مرگبار مردان مسلح در شیراز
ماجرای حمله مرگبار مردان مسلح در شیراز فرمانده انتظامی استان فارس جزئیات حمله روزگذشته گروهی از افراد ناشناس به خودروی حامل متهمان به قصد ربودن آنها را شرح داد به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا فرمانده انتظامی استان فارس جزئیات حمله روزگذشته گروهی از افراد ناشناس بجنایت خونین مردان مسلح در شیراز
جنایت خونین مردان مسلح در شیراز برنامهریزی همدستان مسلح یک آدم ربا برای ربودن او از دست پلیس در شیراز خیابان را به خون کشید در جریان این درگیری مسلحانه علاوه بر زخمی شدن عدهیی زنی که یکی از شهروندان عادی بود نیز هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد روزنامه اعتماد برنامهریبزرگان پاپ به افتخار جانبازان ميخوانند/ احمدينژاد و ماجراي سر زدن به مردان جنگ
بزرگان پاپ به افتخار جانبازان ميخوانند احمدينژاد و ماجراي سر زدن به مردان جنگ معاون هنري وزير ارشاد به همراه تعدادي از خوانندگان پاپ امروز سه شنبه سوم دي ماه با حضور در آسايشگاه جانبازان ثارالله منطقه ولنجك تهران با آنها ديدار كرد به گزارش خبرنگار مهر علي مرادخاني بعد از اين9 دی انفجار خشم و ترکیدن بغض مردم بود / فتنه 88 هیچگاه فراموش نمیشود
حداد عادل 9 دی انفجار خشم و ترکیدن بغض مردم بود فتنه 88 هیچگاه فراموش نمیشود خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی 9 دی را انفجار خشم و ترکیدن بغض مردم دانست و گفت کسانی که به برکت شعار اعتدال دولت به مسؤولیتی رسیدهاند مراقب اعمال خود باشند و بدانند مردم صبزنان و مردان هر كدام چند قاشق شكر در روز بايد مصرف كنند
زنان و مردان هر كدام چند قاشق شكر در روز بايد مصرف كنند شيوع زياد بيماري ديابت بين افراد در كره ي زمين نگراني هاي فراواني بين جامعه پزشكان به وجود آورده و سبب بازنگريهاي اساسي در زمينه محدوديت ميزان مصرف قند و شكر شده است به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران سسد تنگ سرخ خطري براي مردم شيراز ندارد
سد تنگ سرخ خطري براي مردم شيراز ندارد عضو شوراي شهر شيراز گفت ايجاد سد تنگ سرخ خطري براي مردم شيراز و درياچه مهارلو ندارد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شيراز محسن معين با اشاره به سخناني كه در خصوص سد تنگ سرخ مطرح شده است افزود در ديدار گروه هاي حامي محيط زيست استان فارسنظر مردم ايران درباره ارتباط مستقيم با آمريكا چيست؟ حافظه تاريخي كه فراموش نميشود/ پاسخ مردم ايران به تريبون
نظر مردم ايران درباره ارتباط مستقيم با آمريكا چيست حافظه تاريخي كه فراموش نميشود پاسخ مردم ايران به تريبون آزاد CNN فيلم اين كليپ نشان مي دهد ايرانيان حافظه تاريخي خوبي نسبت به اقدامات آمريكا عليه كشورشان دارند و همين موضوع سبب سلب اعتماد آنها از دولتمردان آمريكا شده است و د3 رازی که دست مردان را رو می کند
3 رازی که دست مردان را رو می کند ارزشیابی ما زنان با ارزشیابیهای مردها متفاوت است ما زنها صرفنظر از اینکه تا چه حد در شغل خود موفق هستیم مادامی که زندگی احساسی خوبی نداشته باشیم احساس خوبی نسبت به خودمان نخواهیم داشت برای یک زن صمیمیت و نزدیکی با همسرش آرامش و راحتی استاین مردان به دردتان نمیخورند
این مردان به دردتان نمیخورند به موانعی که سر راه موفق شدنتان میگذارد خوب دقت کنید اگر ترفیع رتبهای با افزایش حقوق بگیرید و او سعی کند آن را کوچک جلوه دهد میتواند اولین تلنگر برایتان باشد به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرپو لیستی از مردهایی تهیه کردهایم که به هیچ عنوان نبایدستمزد زنان کارگر ۶۶درصد مردان در رژیم صهیونیستی
دستمزد زنان کارگر ۶۶درصد مردان در رژیم صهیونیستی بنابر اعلام یک نشریه صهیونیستی آمارها نشان از بی عدالتی میان زنان و مردان در محیط کار دارد و تمامی شاخصها به این شکاف اشاره میکنند در سال گذشته میانگین حقوق و دستمزد زنان رژیم صهیونیستی 66 درصد مردان بوده است به گزارش سرویس اق-
گوناگون
پربازدیدترینها