تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813077825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرگرداني مردان آهنين درتالارحافظ شيراز/ مرد نيلبك زن و رستم دستان فراموش شده اند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سرگرداني "مردان آهنين" درتالارحافظ شيراز/ "مرد نيلبك زن" و "رستم دستان" فراموش شده اند
شيراز – خبرگزاري مهر: تنديسهاي آهنين "مرد نيلبك زن" و "رستم دستان" به عنوان بخشي از ميراث بجا مانده از ناشناخته ترين مجسمه سازان ايران در حالي در معتبرترين تالار فرهنگي و هنري شيراز به فراموشي سپرده شده كه اگر اين تنديسها به حراجي هاي معتبر دنيا راه پيدا كند، پولي كه بابت آن پرداخت مي شود مي تواند بهش مهمي از هزينه هاي ساخت يك موزه هنرهاي معاصر را در اين شهر تاريخي، فرهنگي تامين كند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ورودي مجموعه فرهنگي و هنري حافظ آنجا كه هر مراجعه كننده اي مي تواند به راحتي پاي به معتبرترين تالار جنوب كشور نهد، تنديسي قرار گرفته كه پيش از كاركنان تالار به هر هنردوستي خوش آمد مي گويد.

اين تنديس به همراه تنديسي كوچكتر كه آن نيز بخشي از آثار بجا مانده از هنر «توكل اسماعيلي» معروف به "مشهدي اسماعيل" است، سالها بدون رعايت هرگونه مقدمات محافظتي در دسترس مراجعان به تالار حافظ قرار دارد و هركس بر اساس ميزان كنجكاوي خود دست كم براي يكبار هم كه شده قطعات اين دو تنديس آهنين را مورد عنايت قرار مي دهد.

اين پيكره هاي آهنين از نمونه دست ساخته هاي مشهدي اسماعيل است كه با عنوان "مرد نيلبك زن" و "رستم دستان" سال ها پيش در كارگاه هاي دانشگاه هنر تهران عرضه داشته است.

تنديس هاي پرآوازه در كنج فراموشي

رئيس اداره فرهنگي و اجتماعي اداره كل ميراث فرهنگي فارس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: امروزه توجه به مفهوم نشانه ها و اِلمانها در هنر به عنوان يكي از دغدغه هاي حرفه مندان و نظريه پردازان هنري تبديل شده و بعضاً اين نشانه ها و المانها برگرفته از هويت ملي مذهبي و باورها و فرهنگ مردم است كه در بستر و مكان شكل گرفته و در هر مقطعي هويت ملي خاصي را معرفي مي كند و از عوامل مهم انسجام و وفاق ملي است.

محمدمهدي نجفي تصريح كرد: يكي از ارزشمندترين و موثرترين شكل هويت ملي خلق آثار هنري معاصر است، از اين رو معمولاً جوامع تاريخمند و با سابقه مانند جامعه ما آنچنان در سوابق تاريخي خود غرق مي شوند كه عرصه هويتي معاصر و خاستگاه و منزلت آن را به دست فراموشي مي سپرند.

وي خاطرنشان كرد: هنر معاصر مي تواند به عنوان يكي از مهمترين شاكله هاي هويت ملي مذهبي نوجوانان و جوانان را از ورطه ابهام و سردرگمي نجات دهد و آنان را در مقابل با هويت هاي كاذب و جذابي كه بن مايه ارزشي، فرهنگي و تاريخي ندارد مصون نگاه دارد، لذا نگهداري و معرفي بخشي از هنر معاصر كه مورد بي مهري قرار گرفته و ناشناخته مانده تلاشي است در جهت بازشناسي هويت معاصر و دستيابي به عوامل تاثيرگذار در آن تا با ارائه راهكارهاي مناسب بتواند زمينه را براي پيشگيري از بحران هويت معاصر فراهم كند

.

تنديس رستم دستان

وي پس از بررسي اين آثار، بيان كرد: به علت معاصر بودن اين مجسمه ها سازمان ميراث فرهنگي نمي تواند دخالتي در نحوه نگهداري و حفظ اين آثار كند، از اين رو چون اين تنديس ها جزو آثار فرهنگي فاقد قدمت تاريخي هستند در حوزه حفاظتي سازمان ميراث فرهنگي نمي گنجند.

نجفي با اشاره به اينكه مسئولان تالار حافظ اذعان مي دارند كه ويترين هايي براي اين مجسمه ها طراحي شده، اما به علت استاندارد نبودن پس داده شده اند، اظهار كرد: در بازديدي كه طي پيگيري هاي خبرنگار مهر صورت گرفت، مديريت مجموعه فرهنگي و هنري حافظ اظهار داشت كه پيگير ساخت دو ويترين تمام شيشه اي براي اين تنديس ها هستيم.

وي با بيان اينكه تنها ويترين استاندارد موجود در موزه پارس شيراز قرار دارد، اضافه كرد: اين ويترين ها كه در ديگر موزه ها وجود ندارد به گونه اي طراحي شده كه داراي سامانه تهويه مطبوع است و براي نگهداري از اشياء تاريخي ساخته شده اند.

نجفي به نحوه مراقبت امنيتي اين تنديس ها هم اشاره كرد و گفت: مكاني كه اين مجسمه ها قرار گرفته جاي مناسبي نيست و هر آن ممكن است درخطر دزديده شدن قرار گيرند.

سالهاي دور از نگاه

وي اين تنديس ها را داراي ارزش و اعتباري ويژه عنوان كرد و افزود: اين تنديس ها به خاطر نوع طراحي شان از زيبايي و جلوه ي منحصربه فردي برخوردارند كه بر اساس آنچه اذعان مي شود اين آثار از جمله دست ساخته هاي مشهدي اسماعيل است كه سالها در زيرزمين سينما آريانا نگهداري مي شده و پس از مدتي توسط يكي از چهره هاي هنري شيراز به تالار حافظ انتقال مي يابد.

رئيس اداره فرهنگي و اجتماعي ميراث فرهنگي فارس به چند دليل اين آثار را معاصر دانست و يادآور شد: آثاري جنبه تاريخي از سوي ميراث فرهنگي دارد كه دست كم يكصد سال يا بيشتر از عمرشان گذشته باشد، از اين رو چون احتمال مي رود اين تنديس هاي فلزي به دوره ي پهلوي دوم تعلق داشته باشند، نياز است اين آثار در موزه اي كه به هنرهاي معاصر اختصاص دارد نگهداري شود.

وي بر لزوم ايجاد موزه هنرهاي معاصر در شيراز تاكيد كرد و گفت: موزه هاي كنوني شيراز در شأن خود نيز قرار ندارند چه رسد به اينكه آثاري اين چنيني را در خود جاي دهند.

اين مقام ميراث فارس با بيان اينكه مسئول مستقيم حفظ و نگهداري آثار هنري متعلق به «مشهدي اسماعيل » نهاد متولي مجموعه فرهنگي و هنري حافظ شيراز است، تاكيد كرد: در صورت آسيب ديدگي يا سرقت اين آثار چنانچه در حيطه مسئوليت هاي سازمان ميراث فرهنگي مي گنجيد ما مي توانستيم مدعي نحوه نگهداري اين آثار فرهنگي شويم.

از سينما آريانا تا موزه هاي ايتاليا

در همين رابطه نخستين كسي كه دست ساخته هاي "مشهدي اسماعيل" را براي نخستين بار از گوشه زيرزمين سينماي متروك "آريانا" به تالار حافظ آورد، گفت: اين مجسمه ها از جمله آثاري است كه نمونه آن در ايتاليا هم نگهداري مي شود.

محمدكاظم روزي طلب كه روزگاري با شناختي كه از شاهرخ گلستان،مالك سينما آرياناي سابق داشته اين مجسمه ها را از سينماي متعلق به اين فرد نجات داده، اظهار كرد: زماني كه مسئوليت تالار حافظ به من سپرده شد، براي اين مجسمه ها ويترين طراحي شد، اما هيچگاه اين محفظه ها مورد استفاده قرار نگرفت چون متاسفانه شناختي از اين هنرمند خودآموخته در ميان نبوده است.

گرچه همينكه اين تنديس هاي ارزشمند پس از سال ها دوري از نگاه هنردوستان از گوشه دنج سينماي متروك آريانا سر بر آورده و در نبود مكاني در خور شأن اين آثار به تالار حافظ راه يافته اند خود فرصت گرانبهايي است، اما اين موضوع نشان از اين دارد هنوز آثاري در اندازه هاي اين دست ساخته ها با فراموش شدن موضوع راه اندازي موزه هنرهاي معاصر در شيراز مورد غفلت قرار گرفته اند و هرگاه ممكن است دست سوء استفاده گران از آثار هنري به سوي اين هنرها دراز شود.

تالار حافظ نيازمند ابزار امنيتي ويژه آثار هنري است

از سويي يك كارشناس و مدرس هنرهاي تجسمي در شيراز به خبرنگار مهر، گفت: مجسمه هاي برنجي اصولا براي فضاهايي ساخته مي شوند كه خيلي شرايط نگهداري مناسبي ندارند، يعني داراي شرايط خاصي براي نگهداري مجسمه هاي برنجي و مفرغي نداريم. چون خيلي از اين مجسمه ها براي فضاهاي باز ساخته مي شوند، لذا همواره در معرض باران و آفتاب حضور دارند كه تغييرات دمايي نيز وجود دارد.

حسين قاسم خاني با اشاره به مقاومت جنس اين گونه تنديس ها و پيكره هاي فلزي، اشاره كرد: اما وقتي كه اين موضوع جنبه هنري يافته و ارزش تاريخي پيدا مي كند چون از سويي سازنده اين اثر هم براي ما مهم است، به هرشكل در موزه ها و چنين جاهايي شرايطي مي طلبد كه در آثار هنري بويژه در مجسمه هايي با ابعاد كوچك كه آسيب پذيرتر هستند بايد از دسترس مردم دور باشد.

مرد نيلبك زن

وي افزون بر تامين امنيت چنين آثاري با اشاره به نحوه نگهداري آثار هنري در اماكن فرهنگي نمونه دست ساخته هاي "هنري مور" را مورد تاكيد قرار داد و افزود: بخشي از اين آثار چون در فضاي باز هم نگهداري مي شود به شيوه اي نيست كه به راحتي بتوان آن را دستكاري كرد، از اين رو با شرايطي كه در نظر گرفته شده دور از دسترس مخاطب قرار گرفته اند.

قاسم خاني استفاده از ابزار امنيتي مانند ليزر را در نگهداري آثار هنري لازم دانست و گفت: به اين وسيله مي شود فاصله بيننده را با اثر مشخص كرد و محدوده اي امنيتي براي آن ساخت يا اينكه با باند يا نواري به دور اين آثار هنري و دوربين هاي مداربسته از آسيب به اين نمونه كارها جلوگيري كرد.

وي درباره مجسمه هاي به جا مانده از مشهدي اسماعيل در تالار حافظ شيراز، عنوان كرد: مهمترين موضوعي كه اين آثار را دچار گزند مي كند، امنيت است كه در اين مكان به صورت مطلوب رعايت نشده بويژه مواقعي كه اين تالار شلوغ است اصلا مشخص نيست كه اگر يك وقت هم مورد سرقت قرار بگيرد مسئولان تالار متوجه اين موضوع بشوند.

اين مدرس حجم و مجسمه سازي بر لزوم مجهز شدن آثار قرار گرفته در تالار حافظ به دوربين و حفاظ امنيتي تاكيد كرد و گفت: بهتر است كه پيش از هر موردي تدبيري براي امنيت اين مجسمه ها انديشيده شود تا اين آثار كه متعلق به هنرمند سرشناسي است و داراي ارزش مادي و معنوي است به صورت بهتر و ارزشمندتري نگهداري شود.

به گزارش مهر، توكل اسماعيلي معروف به مشهدي اسماعيل در سال 1302 ، در قزوين متولد شد. وي از 25 سالگي با مستخدمي در كارگاه مجسمه سازي دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران توانست تجربه هاي مفيدي بياندوزد و در مدت كوتاهي مهارت لازم را كسب كرد.

اندوخته هاي تجربي توكل اسماعيلي در زمينه پيكره سازي تا بدآنجا رسيد كه بدون گواهينامه رسمي دانشگاهي به تعليم دانشجويان در دانشگاه تهران مشغول شد. او از نخستين هنرمنداني است كه آهن را در مجسمه سازي جانشين گل رس و سنگ كرد. او كه حتي سواد خواندن و نوشتن نداشت در كارهايش‏ از قواعد هنري تبعيت نكرده ولي در آنها نوعي سادگي و زيبايي وجود دارد كه مشابه آن در كارهاي ديگر كمتر ديده شده اند.

تنديس هاي ساخت اسماعيلي در پارك هاي بزرگ تهران ديده مي شوند.مجسمه رستم و ديو سفيد او در ورزشگاه آزادي تهران نصب شده است. اين هنرمند سرانجام در روز هشتم آبان ماه سال 1373 در تهران درگذشت.

كد خبر: 2194843

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۰۹:۲۶

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن