تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802475742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارشي از يك فروپاشي خاموش/ چگونه عربستان واردكننده نفت خام خواهد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گزارشي از يك فروپاشي خاموش/ چگونه عربستان واردكننده نفت خام خواهد شد؟
عربستان براي جلوگيري از فروپاشي زودرس اقتصاد نفتي خود بايد هر چه زودتر روند روبه رشد مصرف نفت خام را از طريق اصلاحات اقتصادي و حذف سوبسيدهاي انرژي متوقف كند.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، عربستان سعودي در تلاش براي تبديل شدن به بازيگري منطقه‌اي پس از شكل‌گيري موج انقلاب‌هاي مردمي و بيداري اسلامي تحركات خود را در ميان كشورهاي منطقه و همسايگانش آغاز كرد.

بسياري از تحليل‌گران امور بين‌الملل معتقدند "اين تحركات عربستان در حوزه منطقه دليلي براي سرپوش گذاشتن بر نارضايتي‌هاي عميق داخلي و بحران مشروعيت اين حكومت است".

در همين زمينه رژيم آل‌سعود با حمايت‌هاي مالي، لجستيكي و عقيدتي از تروريست‌ها يك بحران سياسي- نظامي را در سوريه كليد زد.

اين در حالي است كه راهبرد اين كشور در بحرين كاملا متفاوت بود به طوري كه با تمام توان سياسي، مالي و نظامي خود سعي در فرو نشاندن بحران شكل‌ گرفته ناشي از حركت اعتراضي مردم عليه رژيم آل خليفه داشت.

اما گذشت زمان شكست برنامه‌هاي عربستان در اين دو كشور را نشان داد؛ در سوريه علي‌رغم خسارت‌هاي فراواني كه تروريست‌هاي مورد حمايت آل سعود به دولت و ملت سوريه وارد كردند روند كلي درگيري‌ها به نفع ارتش اين كشور پيش مي‌رود.

در بحرين نيز با وجود تمام تلاش‌هاي دستگاه‌هاي نظامي و امنيتي آل سعود و آل خليفه، نه تنها حركت مردمي از بين نرفته بلكه به شكلي جديد در حال پيشروي است.

تصوير ورود نظاميان سعودي به بحرين براي سركوب اعتراضات

گفتني است؛ تلاش عربستان براي تبديل شدن به بازيگري منطقه‌اي تنها محدود به حوزه سياسي نبود چراكه پس از تحريم نفت ايران توسط كشورهاي غربي دولت عربستان حاضر شد تا با افزايش سطح توليد نفت خود به 10 ميليون بشكه نفت در روز جاي ايران را بگيرد.

اما اين تلاش آل سعود نيز به شكست انجاميد چراكه افزايش توليد نفت خام اين كشور روند بحران اقتصادي در عربستان را تسريع كرد.

بسياري از كارشناسان معتقدند "تبعات شكل‌گيري يك بحران سياسي كه زمينه‌هاي اقتصادي دارد براي كشوري همچون عربستان، از يك بحران صرفا سياسي به مراتب خطرناك‌تر بوده و مي‌تواند به تنهايي اصل حاكميت آل سعود را هدف قرار دهد".

در همين زمينه، بانك سرمايه گذاري "سي‌تي‌گروپ"، طي گزارشي پيش‌بيني‌هاي قابل تاملي از آينده بزرگترين امپراطوري نفتي جهان را در اختيار رسانه‌ها قرار داد.

در اين گزارش پيش‌بيني شده است كه "عربستان سعودي تا سال 2030 وارد كننده نفت خام خواهد بود".

اين گزارش و پيش‌بيني‌هاي آن به حدي حيرت آور بوده كه علاوه بر تحليل‌گران و كارشناسان حوزه انرژي، واكنش برخي از مقامات آل سعود را نيز به دنبال داشته است.

در همين زمينه "محمد الصبان"، تحليل‌گر سعودي در گفتگو با شبكه العربيه گفته است: "عربستان سعودي توانايي افزايش ظرفيت توليد نفت خام خود را دارد و خطري براي تبديل شدن اين كشور به يك وارد كننده نفت وجود ندارد".

اما با نگاهي به واقعيت‌هاي روز عربستان در حوزه‌هاي انرژي، اقتصاد و هم‌چنين مسائل سياسي و امنيتي، به نظر مي‌رسد نگاه اين تحليل‌گر سعودي بسيار خوش‌بينانه است.

يكي از موارد مورد اشاره گزارش سي‌تي‌گروپ، افزايش ميزان استفاده از نفت خام عربستان براي توليد برق در اين كشور است.

ميزان بهره برداري نفت خام توليدي عربستان در داخل اين كشور تا جايي است كه بر طبق آمارهاي رسمي، مصرف سرانه نفت خام عربستان از برخي كشورهاي صنعتي نيز فراتر رفته است!

از سوي ديگر مصرف بالاي سوخت در اين كشور و يارانه‌هاي قابل توجه دولت عربستان براي سوخت نيز يكي ديگر از نشانه‌هايي است كه "مديريت تقاضا" در عربستان را مشكل و به عبارت ديگر غيرممكن كرده است.

روند روبه رشد مصرف سوخت ارزان و برق حاصل از نفت در عربستان تا جايي است كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2028، 80 درصد نفت خام توليدي عربستان در داخل اين كشور مصرف شود.

هم‌چنين، چندي پيش رسانه‌هاي عربستاني خبر از تعطيلي پمپ بنزين‌هاي استان "القصيم" و شكل‌گيري صف‌هاي بلند در مقابل پايگاه‌هاي سوخت كشوري كه بزرگترين ذخاير نفت جهان را دارد، دادند.

تعطيلي پمپ بنزين‌ها و صف‌هاي طولاني متقاضياني كه دامنه آن براي چند روز به شهر رياض نيز كشيده شد نشان از مقدمات شكل‌گيري نوعي "بحران سوخت" در اين كشور را داشت.

براين اساس است كه گزارش سي‌تي‌گروپ پيش‌بيني مي‌كند؛ اگر الگوي مصرف در عربستان اصلاح نشود اين كشور تا 20 سال آينده وارد كننده نفت خام خواهد بود.

اين در حالي است كه به گفته تحليل‌گران، "نرخ رشد مصرف نفت در عربستان از نرخ رشد جمعيت طي سال‌هاي آينده پيشي خواهد گرفت!"

تمام اين پيش‌بيني‌هاي نگران كننده براي آل سعود تنها در صورتي محقق نمي‌شود كه دولت اين كشور بتواند با اصلاح الگوي مصرف از افزايش مصرف نفت خام در داخل اين كشور جلوگيري كند.

علي‌رغم اظهارات مقامات سعودي مبني بر شكل‌گيري تلاش‌هاي گسترده براي توقف روند رو به رشد مصرف نفت چندي پيش نشريه "پتروليوم اينتلجنس ويكلي"، طي گزارشي ادعا كرد "آمارهاي رسمي بيانگر شكست تلاش‌هاي دولت عربستان براي كاهش مصرف داخلي نفت خام است".

بسياري از تحليل‌گران معتقدند روند نگران‌كننده فعلي عربستان از زماني تشديد شد كه دولت اين كشور ادعاي جايگزيني نفت ايران را مطرح كرده و به دنبال آن صادرات نفت خود را به روزي 10 ميليون بشكه رساند.

اين تحليل‌گران مي‌گويند: "به لحاظ واقع‌گرايانه اگر جنگ قيمت در بازارهاي جهاني نفت رخ دهد از آنجا كه عربستان 10 ميليون بشكه نفت و ايران يك ميليون بشكه نفت در روز صادر مي‌كنند، ضرر هر يك دلار كاهش قيمت نفت براي عربستان ده برابر ايران خواهد بود."

تمام اين مشكلات در حالي است كه پس از شكل‌گيري انقلاب‌هاي مردمي در منطقه و نفوذ جريان بيداري اسلامي به كشورهاي نفت‌خيز حوزه خليج فارس، عربستان با بحران جديدي در حوزه امنيتي نيز مواجه شده است.

گفتني است؛ علي‌رغم پيش‌بيني‌هاي تحليل‌گران وابسته به رسانه‌هاي آل سعود در منطقه، شيعيان عربستان كه حدود 1.3 از جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند با امواج انقلاب‌ها همراه شده و ناآرامي‌هايي را در مناطق شرقي عربستان ايجاد كردند.

نكته قابل تامل اينجاست كه بخش اعظم ذخاير نفتي عربستان نيز در شرق اين كشور واقع شده است.

ميدان نفتي "قوار" واقع در شرق عربستان بزرگترين ميدان نفتي جهان به حساب مي‌آيد.

استان‌هاي "شيعه نشين" و "نفت‌خيز" "قطيف" و "الاحصاء"، دو پايگاه مهم انرژي نه تنها براي عربستان و منطقه خاورميانه بلكه براي تمام جهان به شمار مي‌روند و واضح است كه هرگونه اختلال در امنيت اين دو استان قيمت نفت و به تبع آن اقتصاد جهاني را تحت تاثير قرار خواهد داد.

دولت آل سعود با استفاده از ابزارهاي سركوب‌گر و امنيتي شديد در كنار كمك‌هاي نقدي 130 ميليارد دلاري به طور مستقيم به مردم منطقه توانسته تا حدودي ناآرامي‌ها را كنترل كند اما بسياري از تحليل‌گران معتقدند اين روش‌ها موقتي بوده و دولت عربستان دير يا زود بايد با خواسته‌هاي مردم خويش روبه رو شده و به نيازهاي آنان پاسخ حقيقي دهد.

عربستان براي جلوگيري از فروپاشي زودرس اقتصاد نفتي خود بايد هر چه زودتر روند روبه رشد مصرف نفت خام را از طريق اصلاحات اقتصادي و حذف سوبسيدهاي انرژي متوقف كند اما از سوي ديگر حذف يارانه‌ها و به طور كلي هر گونه اصلاحات اقتصادي در اين كشور كه منجر به كاهش مصرف انرژي شود با نارضايتي‌هاي عميق مردمي روبه رو شده و مي‌تواند حاكميت اين كشور را كه به طور طبيعي با بحران مشروعيت روبه روست، كاملا متزلزل سازد.

كارشناسان امور خاورميانه معتقدند "عربستان سعودي به دليل اتخاذ رويكردهاي افراطي و تروريستي در منطقه و هم‌چنين عدم مديريت بر روند مصرف انرژي در داخل كشور دچار يك فروپاشي از درون خواهد شد."

اين آينده‌اي است كه راهبردهاي سياسي دولتمردان آل سعود پيش پاي اين رژيم قرار داده و تلاش‌هاي بي پايان غول‌هاي نفتي عربستان براي كشف حوزه‌هاي نفتي و گازي جديد در منطقه هيچ تغيير جدي در اين سرنوشت ايجاد نخواهد كرد.

گزارش از سياوش فلاح‌پور

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن