تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816334133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهماني پروفسور بالتازار در اكنلو همدان


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: مهماني پروفسور بالتازار در اكنلو همدان
مهدي ارجمند

براي كودكان دهه 60 پروفسور بالتازار اسم آشنايي است. شخصيت معروف انيميشن دوست داشتني كه براي حل مشكلات مردم و اختراع جديد بعد از كلي فكركردن به سراغ دستگاه عجيب و غريبي مي‌رفت و بالاخره موفق به ثبت يك اختراع جديد و رفع مشكل مي‌شد.
آن روزها كودكان بازيگوش دهه 60 نمي‌دانستند كه پروفسور بالتازار تنها يك شخصيت كارتوني است يا وجود خارجي نيز دارد. آن‌ها فكر نمي‌كردند كه پروفسور بالتازار يك شخصيت واقعي است كه حدود 17 سال را در ايران زندگي و عمر خود را صرف تحقيق در حوزه بهداشت و درمان كرده است.
شايد كودكان دهه 60 با واژه‌هايي مانند طاعون و يا انستيتوي پاستور آشنا بودند اما شخصيت بازيگوش آن‌ها كه هر روز عصر منتظر شروع برنامه كودك بودند به آن‌ها اجازه نمي‌داد بيشتر درباره پروفسوري تحقيق كنند كه روزي در كشور آن‌ها و در ميان مردم همين كشور زندگي مي‌كرده است.
زلاتكو گرگيك انيماتور كرواتي است كه در استوديوي فيلم زاگرب بين سال‌هاي ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ اين انيميشن زيبا را ساخت و طولي نكشيد كه اين كارتون زيبا علاوه بر ايران در كشورهاي مختلف جهان همچون آلمان، دانمارك، فنلاند، فرانسه، ايتاليا، هلند، نروژ، پرتغال، روماني، ژاپن، يونان نيز پخش شد.
سفر به كبودرآهنگ
اينجا روستاي اكنلو در شهرستان كبودرآهنگ استان همدان است و آن طور كه هنوز هم برخي پيرمردهاي روستا به ياد دارند پروفسور در اين روستا 7 سال مداوم زندگي كرد و شبانه روز مشغول تحقيق درباره بيماري‌هاي مختلف از جمله طاعون بود. روستاي اكنلو تا همدان فاصله زيادي دارد حدود دو ساعت ونيم با ماشين بايد راه بروي تا به روستا برسي. مردم با صفاي روستا خيلي مهمان نوازند و بي‌خود نيست كه پروفسور 7 سال از 17 سال سكونت خود در ايران را در اين روستا سپري كرده است.
يك خانه بزرگ روستايي يك طبقه با ديوارهايي خشتي و گلي و سقفي از چوب. اين خانه‌اي است كه روستائيان مي‌گويند خانه و البته آزمايشگاه پروفسور بالتازار است.
وسايل قديمي پروفسور گوشه گوشه اين خانه به نمايش گذاشته شده و آن طور كه مهدي غلامي مسئول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كبودرآهنگ مي‌گويد: خانه پروفسور بالتازار يكي از مهمترين جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه است كه همه ساله پذيراي گردشگران و مسافران بسياري است كه به كبودرآهنگ سفر مي‌كنند.
او مي‌گويد: از ابتداي سال تاكنون 600 هزار نفر گردشگر وارد كبودرآهنگ شده‌اند كه تعداد زيادي از اين افراد با حضور در روستاي اكنلو از خانه و آزمايشگاه پروفسور بالتازار بازديد كرده‌اند.
غلامي عنوان مي‌كند: دوست داريم اين خانه را به يك موزه تبديل كنيم اما واقعيت آن است كه متولي اين خانه و آزمايشگاه دانشگاه علوم پزشكي است نه ميراث فرهنگي. با اين وجود برنامه‌ريزي‌ها براي ثبت اين مكان تاريخي در فهرست آثار ملي آغاز شده است.
گوشه‌اي از دفتر كار پروفسور، يك عكس قديمي از او در حال كار در آزمايشگاه نصب شده به همراه چند عكس قديمي ديگر كه پروفسور را در حال كار و تحقيق نشان مي‌دهد.
عكس پروفسور با آنچه در انيميشن اين شخصيت نشان داده مي‌شود بسيار متفاوت است. در انيميشن شخصيتي طراحي شده بود با قدي كوتاه، لباسي مشكي وسفيد، سري طاس، ريش‌هايي سفيد و بلند به شكل مربعي و گاهي اوقات نيز كلاهي بر سر، اما عكسي كه اينجا از پروفسور بالتازار مي‌بينيم بسيار متفاوت است با آنچه در انيميشن دوران كودكي ديده ايم؛ پزشك بلند قد و چهار شانه با روپوشي سفيد، موهايي فرفري و جو گندمي، سبيلي نازك و لبخندي كه انگار هميشه همراه پروفسور است.
شايد براي همين است كه وقتي با عليرضا ايزدي مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان صحبت مي‌كنم درباره شخصيت پروفسور بالتازار با اندكي شك و ترديد مي‌گويد: براساس آنچه مشخص شده شخصيتي به نام پروفسور بالتازار مدت 17 سال در ايران زندگي مي‌كرده كه 7 سال از عمرش را در روستاي اكنلو شهرستان كبودرآهنگ بوده اما نمي‌دانيم كه آيا اين همان شخصيت كارتوني دهه 60 است كه از تلويزيون ايران پخش شده يا شخصيتي است كه تشابه اسمي با شخصيت انيميشني دارد.
وي مي‌افزايد: به عقيده برخي افراد شخصيت پروفسور بالتازار تنها يك شخصيت انيميشني است كه در يوگسلاوي سابق زندگي مي‌كرده است حال اين‌كه پروفسور بالتازاري كه در ايران زندگي مي‌كرده يك پزشك فرانسوي است.
وي مي‌گويد: در هر حال آنچه مشخص است اين است كه يك پزشك فرانسوي به نام پروفسور مارسل بالتازار در سال 1337 به روستاي اكنلو مي‌آيد و با پايه‌گذاري يك انستيتوي تحقيقاتي به فعاليت‌هاي علمي و پزشكي پرداخته و با تحقيقات فراوان موفق به ريشه‌كن كردن بيماري طاعون مي‌شود.
ايزدي ادامه مي‌دهد: تحقيق درباره بيماري‌هاي مختلف و واكسينه كردن مردم در مقابل بيماري‌هايي مانند آبله از ديگر اقدامات اين پزشك است كه تعدادي از پيرمردهاي روستاي اكنلو هنوز هم خاطرات بسيار زيادي از اين پزشك نامدار فرانسوي دارند.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان مي‌گويد: در حال حاضر منزل و دفتر كار پروفسور بالتازار در روستاي اكنلو شهرستان كبودرآهنگ به عنوان يكي ازجاذبه‌هاي گردشگري اين شهرستان محسوب مي‌شود و همه ساله تعداد زيادي از گردشگران داخلي و خارجي به اين شهرستان سفر كرده و از اين انستيتو بازديد مي‌كنند.
در سال‌جاري سه همايش مهم پزشكي در اين مكان برگزار شده و برنامه‌ريزي‌ها در اداره كل ميراث فرهنگي استان همدان براي ثبت خانه پروفسور بالتازار در فهرست آثار ملي آغاز شده است.
كار نيك جمشيد خان
وقتي پروفسور به كبودرآهنگ آمد اهالي روستا با او انس زيادي گرفتند در اين ميان برخي از ملاكان و ثروتمندان روستا از تحقيقات علمي پروفسور حمايت كردند در اين ميان جمشيد قراگزلو يكي از ملاكان و بزرگان روستاي اكنلو بود كه اين خانه و آزمايشگاه را براي پروفسور ساخت و كمك‌هاي مالي فراواني از تحقيقات علمي اين پزشك توانمند كرد.
پروفسور با حمايت مالي جمشيد خان و همكاري پزشكان ايراني پايگاه تحقيقاتي انستيتو پاستور ايران را تأسيس كرد و خود نيز مدتي رياست انستيتو را برعهده گرفت. تحقيقات او توانست بيماري طاعون را ريشه كن كند.
آزمايشگاه بالتازار از مدت‌ها پيش تعطيل شده بود اما خرداد ماه امسال دوباره با حضور تعداد زيادي از پزشكان و دانشمندان داخلي و خارجي افتتاح شد و در مراسم افتتاح اين آزمايشگاه دختر و پسر پروفسور بالتازار هم حضور داشتند.
فرزندان بالتازار از ديدن خانه و آزمايشگاه پروفسور خوشحال بودند و از اين‌كه شنيده بودند مردم روستاي اكنلو با پروفسور رفتار دوستانه و مهربانانه‌اي داشته‌اند احساس شادماني مي‌كردند. در سال‌هاي پيش جمشيد قراگزلو با حمايت‌هاي خود باعث شد پروفسوربالتازار بتواند انستيتوي خود را در اين روستا راه‌اندازي كند و امسال نيز خير ديگري به نام حاج‌حسين حيدري براي سلامتي مردم پيشقدم شد و در افتتاح و راه‌اندازي مجدد آزمايشگاه بالتازار اكنلو نقش بسيار مهمي ايفا كرده است. يادتان باشد هر وقت به همدان سري زديد علاوه بر غار عليصدر و كتيبه گنجنامه كوه الوند و آرامگاه ابن سينا و بابا طاهر سري هم به خانه و آزمايشگاه پروفسور بالتازار بزنيد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن