تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803094634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش سنگين مجلسي عليه لايحه بودجه دولت، چرا؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آتش سنگين مجلسي عليه لايحه بودجه دولت، چرا؟
بعد از تحويل لايحه بودجه از سوي دولت و شخص حسن روحاني به مجلس شوراي اسلامي، بلافاصله واكنشهاي شديدي از سوي نمايندگان مجلس در اعتراض به بخشهايي از بودجه صورت گرفت. واكنشهايي كه تا درخواست استعفاي جمعي از نمايندگان پيش رفت. اما سوال اساسي در اينجا است كه اين واكنشهاي كهكشاني براي چيست؟
بعد از تحويل لايحه بودجه از سوي دولت و شخص حسن روحاني به مجلس شوراي اسلامي، بلافاصله واكنشهاي شديدي از سوي نمايندگان مجلس در اعتراض به بخشهايي از بودجه صورت گرفت. واكنشهايي كه تا درخواست استعفاي جمعي از نمايندگان پيش رفت. اما سوال اساسي در اينجا است كه اين واكنشهاي كهكشاني براي چيست؟

به گزارش «تابناك» لايحه بودجه اي كه حسن روحاني و بدنه دولت حدود يك هفته گذشته تقريبا با تاخيري دو هفته اي به مجلس تقديم كرد، منجر به آن شده است كه واكنشهاي سنگيني از سوي بسياري از نمايندگان مجلس به اين لايحه صورت بگيرد. واكنشهايي كه از همان روز تقديم لايحه و با درخواست استعفاي دسته جمعي برخي نمايندگان و در اعتراض به كاهش بودجه استاني شروع شد اما به همين جا ختم نشد.

بعد از آن مصاحبه هاي مطبوعاتي بسياري از نمايندگان آغاز شد كه تا امروز نيز ادامه دارد و در پي آنها بحثهايي پيرامون استعفاي نمايندگان ديگر استانها، اعتراضات به كاهش بودجه برخي از نهادها و ارگانها، اعتراض به ارقامي در بودجه نظير رقم نفت و مانند آن.

امروز موسي الرضا ثروتي اعلام كرده است كه لايحه بودجه سال 93 15 مغايرت با قانون برنامه پنجم دارد و 6 تا 7 مغايرت با ساير قوانين. وي گفته است: هر دولتي كه روي كار مي‌آيد به صورت سليقگي با قانون برخورد مي‌كند؛ دولت قبل قانون را به نوعي تعريف مي‌كرد، دولت كنوني نيز نوعي ديگر از قانون برداشت مي‌كند در صورتي كه نبايد قانون را تفسير كرد بلكه بايد قانون را اجرا كنند.

هرچند برخي از انتقادات به بودجه حسن روحاني كاملا وارد است و بدون شك حق نمايندگان و در واقع مسئوليت آنان است كه خلل و فرج هاي بودجه 92 را بيرون كشيده و متذكر شوند، اما اين جو سنگيني كه در اين يك هفته بر عليه اولين لايحه بودجه حسن روحاني شكل گرفته است، زياد با نوع انتقادات همخواني ندارد.

انتقاداتي كه در نهايت نوبخت را مجبور به آن كرد كه ديشب در يك برنامه تلويزيوني به توضيحاتي در خصوص بودجه بپردازد و رسما جمله اي كنايه دار را استفاده كند: قرار نيست با بودجه سال 93 همه مشكلات جهاني را حل كنيم.

اشاره كنايه دار نوبخت نيز دقيقا معطوف به همين جو سنگيني است كه اكنون پيرامون بودجه سال 93 شكل گرفته است. اما جريان از چه قرار است و چرا اين جو سنگين شكل گرفته؟

نگاهي به انتقادات نمايندگان از بودجه سال 92، يعني آخرين بودجه محمود احمدي نژاد نشانگر نكات جالب توجهي در اين خصوص است. انتقاداتي كه بسيار وارد تر، عميق تر و عدم توجه به آنها خطرناك تر از انتقادات فعلي است.

كليات بودجه سال 92 محمود احمدي نژاد حتي يكبار در كميسيون تلفيق رد شد. دلايلي كه آن زمان براي انتقاد از بودجه و رد آن مطرح ميشد بسيار جالب توجه است.

جعفر قادري در خصوص چرايي رد كليات بودجه 92 در كميسيون تلفيق گفته بود: انعطاف زياد بودجه،‌ عدم شفافيت، غيرقابل نظارت بودن و مغايرت با برنامه پنجم و اصل جامعيت بودجه دليل رد كليات لايحه بودجه 92 در كميسيون تلفيق بوده است.

وي با غير واقعي خواندن اعداد و ارقام لايحه بودجه 92، رشد 55 درصدي لايحه بودجه را غيرقابل توجيه خوانده بود و اشاره كرده بود كه لايحه بودجه 92 به دليل گسترش سفته‌ بازي مانع ثبات ارزي مي‌شود. جالب آنكه قادري اذعان كرده بود كه لايحه بودجه 92 با قانون اساسي نيز مغاير دارد.

از سوي ديگر نادر قاضي پود با بر شمردن مشكلات بودجه 92 ، از مجلس خواسته بود تا به كليات لايحه بودجه رأي ندهند تا دولت تنبيه شده و بودجه شفاف و روشني بنويسد. وي گفته بود: لايحه بودجه ارائه شده اصلاح قوانين مثل قانون اساسي و برخي قوانين دائمي است نه لايحه بودجه و احكام جديدي در اين لايحه صادر و تعدادي از احكام قبلي لغو شده است.

جالب تر از همه آنكه امسال بر سر موضوعي در بودجه جنجال شد كه در بودجه سال 92 عكس آن موضوع منجر به انتقاد و جنجال شده بود! در بودجه سال 93 كاهش اعتبارات استاني منجر به استعفاي دسته جمعي برخي نمايندگان شد در حالي كه سال گذشته افزايش اعتبارات استاني به عنوان مغايرت با برنامه پنجم عنوان شده بود!

به گونه اي كه شريف حسني عضو هيئت رئيسه مجلس در خصوص رشد اعتبارات استاني در بودجه 92 آن را مغاير با برنامه پنجم عنوان كرده بود. وي گفته بود: در بودجه سال 92 شاهد رشد قابل توجه بودجه استان ها هستيم به اين معني كه نگاه استاني در بودجه سال 92 بيش تر است و اين مسئله به نوعي با كليات برنامه پنجم توسعه مغايرت دارد.

حال چه شده است كه لايحه بودجه حسن روحاني با 15 مغايرت با قانون برنامه پنجم و 7 مغايرت با قوانين ديگر، تبديل به يك چالش جدي شده است؟ چرا در حالي كه در سالهاي گذشته حتي بنا به اعتقاد نمايندگان اصول بودجه نويسي و شفافيت آن كه دو ركن اساسي بودجه فارغ از همه بحثها هست، رعايت نميشد، اينگونه به جبهه گيري در مقابل آن پرداخته نميشد؟

شايد پاسخ اين سوال را بايد در انتظارات از حسن روحاني و مجموعه جديد بدنه دولت جستجو كرد. در واقع شايد بايد اينگونه گفت كه دوره دولت نهم و دهم به حدي حجم انتقادات از بودجه و عملكرد مالي دولت بالا بوده است كه شايد اين مسائل در لايحه تقديمي «پيش فرض» گرفته ميشده است، اما اكنون از روحاني و دولت جديد توقع آن ميرفته است كه يك بودجه شسته و رفته و مطابق با «همه سليقه ها» ارائه كند!

و شايد عدم برآورده شدن اين انتظارات منجر به آن شده است كه يك جو سنگين بر عليه بودجه سال 93 شكل بگيرد.

اين در حالي است كه نبايد از محذورات و مقدورات دولت براي بودجه سال آينده غافل ماند و با توجه به واقعيت نياز امروز كه بستن يك بودجه تا حد ممكن انقباضي است، از بودجه سال آينده توقع داشت.

شايد بهتر آن باشد كه با كاهش اين جو منفي و سنگين بر عليه بودجه، صبر كنيم تا بودجه راهي صحن علني مجلس شده و در نهايت كميسيون تلفيق با جمع آوري و مد نظر قرار دادن نظرات كميسيونهاي تخصصي، حكم خود را در خصوص بودجه سال آينده صادر كند.

در هر حال آنچه به نظر ميرسد اين است كه هرچند انتقاداتي به بودجه روحاني وارد است، اين را نيز بايد قبول كرد كه نگاهي به امكانات و محذورات دولت داشته باشيم و به همان اندازه كه بدي هاي بودجه را گوشزد ميكنيم، از نقاط قوت آن نيز سخن بگوييم.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن