تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803317237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اينديپندنت:سياست انگليس و آمريكا در سوريه شكست خورده/اغلب مخالفان اسد اعضاي القاعده‌ هستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اينديپندنت:سياست انگليس و آمريكا در سوريه شكست خورده/اغلب مخالفان اسد اعضاي القاعده‌ هستند
«پاتريك كوكبرن» با انتشار يادداشتي در روزنامه اينديپندنت به انتقاد از سياست‌هاي غرب در سوريه پرداخته و نوشته است اكنون مخالفان نظام سوريه گروه‌هاي متفرقي هستند كه اكثريت آن‌ها را وابستگان به القاعده تشكيل مي‌دهند.


به گزارش خبرگزاري فارس، «پاتريك كاكبرن» ستون‌نويس روزنامه اينديپندنت روز يكشنبه با انتشار يادداشتي در اين روزنامه به انتقاد از سياست‌هاي دولت اين كشور در سوريه پرداخته و نوشته است اين سياست‌ها عملا با شكست كامل مواجه شده است.

كاكبرن در ابتداي اين يادداشت نوشته است: شكست آخر سياست آمريكا و بريتانيا در سوريه 10 روز قبل زماني اتفاق افتاد كه گروه جهادي «جبهه الاسلام» كه تحت حمايت عربستان است، توانست مراكز فرماندهي شوراي عالي نظامي ارتش آزاد سوريه در «باب‌الهوا» در مرز تركيه را به تصرف خود درآورد. حالا «ارتش آزاد سوريه» و «شوراي ملي سوريه» كه ايالات متحده و بريتانيا چند سال است آن‌ها را مورد حمايت خود قرار داده‌اند، بي‌اعتبار شده‌اند. باقي‌مانده‌هاي نفرات ارتش آزاد يا در حال فرار هستند، يا تغيير موضع داده‌اند و يا براي جان به در بردن از حملات گروه‌هاي جهادي و وابستگان القاعده دست و پا مي‌زنند.

وي با اشاره به تبعات اين اتفاق، از جمله توقف ارسال كمك‌هاي آمريكا و انگليس به منطقه «باب‌الهوا»، فرار ژنرال «سليم ادريس» فرمانده ارتش آزاد سوريه به قطر و تركيه و همچنين بسته شدن مرز تركيه به روي مخالفان، نوشته است با وجود تمام اين موارد و ضعف شوراي عالي نظامي مخالفان سوري، كشورهاي غربي همچنان بر لزوم حضور آن‌ها در نشست صلح سوريه موسوم به «ژنو 2» تأكيد دارند.

نويسنده اين يادداشت مي‌افزايد: اما برندگان اين وضعيت چه كساني هستند؟ يكي از آن‌ها اسد است، چراكه مخالفان او حالا به جنبشي تبديل شده‌اند كه به شدت متفرق بوده و اكثريت آن‌ها را گروه‌هاي وابسته به القاعده از جمله «داعش» و «جبهه النصره» همچنين «جبهه الاسلام» تشكيل مي‌دهد. «جبهه الاسلام» خود تشكيل شده از 6 يا 7 گروه بزرگ از رزم‌جويان است كه تعداد آن‌ها تا 50 هزار نفر تخمين زده مي‌شود و نقطه مشترك و اتحاد همه اين گروه‌ها پول‌هاي سعودي و ايدئولوژي‌اي افراطي‌اي مشابه نسخه سعودي از اسلام، است.

وي ادامه مي‌دهد: سعودي‌ها معتقدند اين ائتلاف (جبهه الاسلام) مي‌تواند هم با نيروهاي حامي اسد و هم «داعش» و «جبهه‌النصره» بجنگد. البته مخالفت رياض با گروه‌هاي ديگر (داعش و جبهه‌الاسلام) برآمده از اين است كه اين كشور كنترلي بر آن‌ها ندارد، نه به خاطر كشتار و قتل‌عامي كه اين گروه‌ها عليه شيعيان، علوي‌ها، مسيحيان، ارمني‌ها، كردهها، تركمن‌ها و يا حتي مخالفان سني به راه انداخته‌اند.

كاكبرن با اشاره به گسترش بي‌سابقه نقش عربستان در حمايت از گروه‌هاي تندرو فعال در سوريه در يك سال گذشته و بعد از كنار كشيدن نسبي قطر و تركيه از ميدان سوريه، نوشته است: بسيار بعيد است كه پول‌هاي سعودي براي ساقط كردن يا حتي تضعيف شديد اسد كافي باشد، اما قطعا براي تداوم جنگ تا چندين سال، كافي باشد.

وي در ادامه نوشته است اكنون كشورهاي غربي از حمله ايالات متحده، بريتانيا و فرانسه گزينه‌اي ندارند مگر اينكه گروه‌هاي تندرو جهادي داخل سوريه را به نحوي كنترل كنند. به گفته كاكبرن تركيه احتمالا از اينكه مرزهاي خود را براي نيروهاي جهادي كه عازم سوريه مي‌شدند باز گذاشت، پشيمان باشد. اقدامي كه حالا موجب به حاشيه رانده شدن ائتلاف نيروهاي ميانه‌رو در سوريه شده است.

در پايان اين يادداشت آمده است: نتيجه اشتباهات محاسباتي ايالات متحده، انگليس و فرانسه در سوريه، اين شده كه حالا افغانستان دهه 1980 در حال تكرار است و وضعيتي به وجود آمده كه تبعات اسفناك آن در آينده بيشتر مشخص مي‌شود. جهادي‌ها هرچه بيشتر پي ببرند كه در سوريه احتمال پيروزي ندارند، بيشتر به حمله به اهدافي كه در كشورهاي خود در دسترس است، فكر خواهند كرد.

انتهاي پيام/ص

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن