تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803041380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديرعامل شركت دخانيات: پارسال 530ميليارد تومان فروش داشتيم


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: مديرعامل شركت دخانيات: پارسال 530ميليارد تومان فروش داشتيم
شركت دخانيات ايران امسال 76 ساله شد. صنعتي كه تقريبا مي‌توان آن را قديمي ترين صنعت صاحب كارخانه در كشور دانست. حالا نيز پس از گذشت بيش از هفت دهه در قلب تهران و البته در چندين شهر ديگر كشور همچنان به توليد خود ادامه مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، شايد اصلي ترين دليل اين تدوام حيات بازار گسترده مصرف سيگار در كشور بوده كه با وجود سهم بالاي قاچاق و واردات در آن شركت دخانيات توانسته با در اختيار گرفتن بخشي از سهم بازار و جذب سود ناشي از آن به حيات خود ادامه دهد. صنعت دخانيات ايران اما امروز با واگذاري سهام شركت دخانيات عملا به سمت خصوصي سازي رفته و شايد در اين بين اصلي ترين سوال مطرح اين است كه آيا با خصوصي سازي صنعت دخانيات مشابه تجربيات مشابه مصرف سيگار در كشور نيز افزايش خواهد يافت؟

هيات دولت دهم در اواخر عمر كاري خود ۵۵ درصد از سهام شركت دخانيات ايران به همراه سهام چندين شركت ديگر دولتي را به صندوق بازنشستگي فولاد واگذار كرد و اين صندوق نيز به وزارت رفاه و تامين اجتماعي منتقل شد. با اين كار عملا فصل جديدي در فعاليتهاي شركت دخانيات ايران رقم خورد و اين شركت پس از 70 سال كه داراي تنها يك سهامدار بود، صاحب چندين سهامدار شد و علاوه بر اين بحثهاي مربوط به ورود اين شركت به فرابورس نيز مطرح شد.

از سوي ديگر فضاي امنيتي حاكم بر شركت دخانيات در سالهاي نه چندان دور نيز در حال حاضر تقريبا به ميزان زيادي تغيير كرده و به نظر مي‌رسد رفته رفته همان فضايي كه در ساير شركتهاي صنعتي و توليدي وجود دارد بر اين شركت نيز حاكم شده است.

اما در شرايطي كه شركت دخانيات ايران در سالهاي اخير و سالهاي پيش‌رو با معضلاتي همچنان قاچاق سيگار روبرو بوده و خواهد بود و در همين حال واگذاري سهام نيز ساختار اين شركت را دچار تغييرات اساسي كرده، سراغ معصوم نجفيان مديرعامل شركت دخانيات رفتيم تا آخرين وضعيت اين شركت را از وي جويا شويم.

نجفيان كه كمتر از يك سال است مديريت شركت دخانيات ايران را بر عهده گرفته با تائيد اين تحليل كه فضاي امنيتي از شركت دخانيات ايران برداشته شده است، در عين حال تاكيد مي‌كند كه مافياي سيگار در ايران همچنان صاحب نفوذ بوده و بهترين راه كنترل آن نيز برخورد سيستمي است.

وي با اشاره به اينكه تصاوير بهداشتي نصب شده روي سيگار هيچ تاثيري بر كاهش ميزان مصرف سيگار نداشته، تصريح مي كند كه هرگونه افزايش ماليات و عوارض بر واردات سيگار قاچاق سيگار را تشديد مي كند. البته وي اشاره‌اي به دليل رويگرداني مردم از سيگارهاي برچسب‌دار و هدايت آنان به سمت سيگارهاي قاچاق نكرد در حالي كه بسياري از كارشناسان اين حوزه نداشتن كيفيت مطلوب سيگارهاي داخلي را دليل آن مي‌دانند.

متن گفت وگو با مديرعامل شركت دخانيات ايران به شرح زير است:

به نظر مي رسد در سالهاي اخير فضاي امنيتي و به دور از رسانه ها و اطلاع رساني در شركت دخانيات ايران تقريبا به ميزان زيادي كنار رفته است. اين موضوع را تائيد مي كنيد؟

من هم اين موضوع را تائيد مي كنم. الان فضاي شركت به سمت توليد رفته است و ديگر از برخي حرفها خبري نيست. كل گردش مالي دخانيات مگر چقدر است كه اين قدر حساسش مي‌كنند؟! در بهمن ماه سال قبل كه من وارد شركت دخانيات شدم، انبارهاي مواد اوليه شركت خالي بود و هيچ گونه مواد اوليه اي نداشتيم. با برنامه ريزي هاي انجام شده تامين مواد اوليه بهبود يافت. وقتي فردي در راس به عنوان مديرعامل شركت كار مي كند بايد از بحثهاي سياسي و حاشيه اي دور بماند و در اين صورت فضاي شركت نيز كاري مي شود. جلسه تامين مواد اوليه نبوده كه من خودم در آن حضور نداشته نباشم. شركت دخانيات در سال 1391 عملا زمين خورده بود اما الان استوك مواد اوليه شركت يك ساله شده است و هر ماه نيز يك برند به بازار مي دهيم. برنامه هاي شركت دخانيات نيز در قالب سه دسته كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت دنبال مي شوند. برنامه هاي كوتاه مدت شامل تامين مواد اوليه، افزايش توليد و ايجاد رفاه براي كاركنان است. برنامه ميان مدت شامل عرضه برندهاي جديد به بازار است كه در اين زمينه عرضه 17 برند را برنامه ريزي كرده ايم. برنامه بلندمدت هم شامل توسعه شركت از طريق واردات ماشين آلات جديد مي شود. به طور كلي در پي تبديل دارايي هاي غيرمولد به مولد براي توسعه شركت هستيم.

سيگار مارلبورو همچنان سهم بالايي در قاچاق سيگار به كشور دارد. آخرين وضعيت رسمي كردن احتمالي واردات اين سيگار به كجا رسيد؟ قرار بود وزارت امور خارجه و سازمان بازرسي كل كشور در مورد ماهيت توليدكننده اين سيگار اظهارنظر كنند اما مدتهاست كه خبري در اين باره شنيده نمي شود.

واردات سيگار اصلا دست ما نيست. ما يك عامل صنعتي عين ديگر عامليتهاي صنعتي هستيم. قريب به 6700 ميليارد تومان گردش مالي مصرف سيگار در كشور داريم كه 2600 تا 2700 ميليارد تومان آن مربوط به سيگار قاچاق است. حالا چند درصد از اين ميزان قاچاق مربوط به مارلبورو است بايد بررسي شود. اگر اين محصول به صورت قاچاق وارد مي شود يعني درآمدهاي دولت در اين بين پايمال مي شود. اگر هم اين سيگار بد است، نبايد وارد شود و اگر هم محصولي از نظر استاندارد خوب است بايد از طريق مبادي رسمي وارد شود. در موضوع مارلبورو چون بحث مربوط به حوزه حاكميتي يعني مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور است بهتر است خودشان هم درباره قاچاق و واردات آن توضيح دهند.

سهم شركت دخانيات از بازار سيگار كشور در حال حاضر چقدر است؟

ما هم يكي از عاملهاي صنعتي شده ايم. در حال حاضر پنج تا شش عامليت صنعتي در كشور داريم. سال پيش شركت دخانيات ايران حدود 530 ميليارد تومان فروش داشت در حالي كه كل فروش توليدات مشاركتي، عامليتهاي صنعتي و واردات بالغ بر 1500 ميليارد تومان شد. ضمن اينكه شركت دخانيات سال قبل 16 ميليارد نخ سيگار توليد كرد، 16 ميليارد نخ نيز مربوط به توليد سيگارهاي مشاركتي بود و 7 ميليارد نخ سيگار هم توسط عامليتها توليد شد. با اين حساب مجموع كل توليد سيگار كشور در سال قبل به حدود 40 ميليارد نخ رسيد.

آيا به عنوان شركت دخانيات ايران پيشگام در توليد مشاركتي سيگار مارلبورو مي شويد؟

قبل از همه اينها مبارزه با قاچاق مارلبورو اولويت دارد. الان خريدن مارلبورو راحت تر از خريدن يك كيلو ماست از بازار است. به خاطر قاچاق اين وضعيت پيش آمده است. درباره مارلبورو نيز مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور بايد تصميم گيري كند. ضمن اينكه با توجه به واگذاري سهام شركت دخانيات عملا صنعت دخانيات كشور نيز خصوصي و بخش حاكميتي از اين بخش جدا شد.

واكنش شما به عملكرد مافياي سيگار پس از روي كار آمدن در شركت دخانيات چه بوده است؟ چطور با رانت خواري ها در اين حوزه مواجه شده ايد؟

از زماني كه من وارد شركت دخانيات ايران شدم سيستمي عمل كرديم. يك عامليت صنعتي، يك عامليت بازرگاني يا يك توليدكننده مشاركتي تا به امروز من را نديده است. جوابگوي اينها سيستم است. هر چيزي تعريف شده و جوابگو هم همان سيستم سازماني است. در چنين فضايي مافيا به ديوار و بن بست مي خورد. مافيا مي گويد از اين سهم بيشتر به من بده. در اين حالت سيستم جوابش را مي دهد. مافيا وقتي نمي تواند پيش من لابي كند، ديگر كاري نمي تواند بكند. مسائل حاشيه دار هم به سمت مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور سوق داده شده اند تا اين مركز بر آنها نظارت كند.

با توجه به توافق اخير ژنو و بحثهاي مطرح شده درباره احتمال بازگشت شركتهاي خارجي به ايران در صنعت دخانيات نيز چنين اتفاقي در حال رخ دادن است؟

تحريم مشكلي براي ما پيش نياورد. هر شركت خارجي هم براي توليد مشاركتي به ما پيشنهاد دهد از آن استقبال مي كنيم. ما بعد از خصوصي سازي شركت در تلاشيم دارايي هاي غيرمولد را به مولد تبديل كنيم كه باعث توسعه شركت مي شود. ضمن اينكه واردات ماشين آلات نيز در حال انجام است.

بحثهاي مطرح شده مبني بر عرضه سهام شركت دخانيات در فرابورس به كجا رسيد؟

اخيرا معاون اول رئيس جمهوري نامه اي نوشته كه طبق آن بايد در عرض يك ماه نقل و انتقال سهام شركت دخانيات به صندوق بازنشستگي صنعت فولاد انجام شود و بعد از آن نيز سه سال فرصت است تا سهام شركت وارد فرابورس شود. 55 درصد از سهام شركت متعلق به صندوق بازنشستگي فولاد، 40 درصد مربوط به سهام عدالت و پنج درصد نيز متعلق به كاركنان است. به نظر مي رسد تا قبل از پايان سال كار نقل و انتقال سهام نهايي شود. عرضه سهام شركت در فرابورس نيز خيلي زودتر از سه سال اجرايي مي شود. البته اينكه سهام به صورت بلوكي يا خرد در بورس عرضه مي شود هنوز مشخص نيست. در همين حال تغيير ساختار در شركت دخانيات نيز براساس استراتژي تدوين شده اين شركت در حال انجام است.

براي سال جاري و سال آينده برنامه توليد چگونه است؟

براي امسال توليد 24 ميليارد نخ را در برنامه داريم. ظرفيت اسمي شركت البته 30 ميليارد نخ است. براي سال بعد هم توليد 28 ميليارد نخ را برنامه ريزي كرده ايم. براي سالهاي بعدتر نيز با آمدن ماشين آلات و خطوط جديد ظرفيت اسمي شركت افزايش خواهد يافت.

انتقادات زيادي به نصب تصاوير بهداشتي روي پاكتهاي سيگار داشته ايد. اين كار از سوي وزارت بهداشت به شما تكليف شد. آيا تاثيري هم بر ميزان مصرف داشته است؟

وزارت بهداشت چهار تصوير بهداشتي ريه، پوتين، كودك و آدمك را به ما براي نصب روي محصولاتمان معرفي كرد كه هر شش ماه يكبار تعويض مي شوند. نصب اين تصاوير روي سيگار هيچ تاثيري بر كاهش مصرف نداشته و كار غلطي است. سال قبل مصرف سيگار در كشور حدود 63 ميليارد نخ بود كه امسال و سال آينده به ترتيب به 65 و 67 ميليارد نخ خواهد رسيد. مصرف سيگار در كشور در 100 سال اخير 100 برابر شده است. نصب اين تصاوير فقط موجب ايجاد رانت در بازار شده است. به عنوان مثال سيگارهاي داراي تصوير بهداشتي ريه از بقيه تصاوير قيمتش بيشتر شده است در صورتي كه مواد اوليه توليد اين سيگارها يكي است. در بازار شايعه كرده اند كه طرح ريه قيمتش از بقيه طرحها بيشتر است.

آيا نصب تصاوير بهداشتي در بقيه كشورها نيز انجام مي شود؟

اين كار در كشور پاكستان انجام نمي شود كه شباهتهاي زيادي نيز به ايران دارد. سيگار در آنجا تصاوير بهداشتي ندارد اما مصرفش پايين تر است. اگر تصاوير بهداشتي حذف شوند رانت هم از بازار مي رود.

شنيده شده در مورد تصاوير بهداشتي سيگار هم تقلباتي رخ داده است؟

تصاوير تقلبي هم زده مي شوند. در يكي از شهرستان‌ها طرح آدمك و طرح پوتين را از بازار مي گيرند، سپس جلدش را عوض مي كنند و طرح ريه روي آن مي زنند. اين كار براي هر باكس 50 تومان بيشتر هزينه ندارد. اين كار در وينستون 3000 توماني سود دارد. مركز برنامه ريزي بايد با اين وضعيت برخورد كند. از اول كه اين مركز تاسيس شد بايد فكر اين موضوعات را هم مي كردند. در حال حاضر وزارت صنعت بايد از اين مركز حمايت كند.

وضعيت ماليات بر واردات سيگار در لايحه بودجه 1393 چطور است؟

ماليات بر توليد گويا از 5 به 10 درصد افزايش يافته كه همين موضوع 70 ميليارد تومان هزينه هاي شركت دخانيات را بالا مي رود. ضمن اينكه ماليات بر واردات هر نخ سيگار هم دو تومان افزايش يافته است. به هر حال افزايش تعرفه و عوارض واردات سيگار 100 درصد باعث افزايش قاچاق آن خواهد شد. قاچاق كه بيشتر شود كنترلي روي استانداردها هم نخواهد بود و هزينه درمان ناشي از بيماري هاي مصرف اين گونه سيگارها نيز بالا خواهد رفت. بايد راهي پيدا شود كه واردات رسمي سيگار سر و سامان پيدا كند. ارتقاي كيفي و كمي محصولات دخاني وظيفه شركت دخانيات بوده اما سر و سامان دادن به واردات رسمي و نظارت بر قاچاق وظيفه مركز برنامه ريزي و نظارت بر دخانيات كشور است. ما خودمان نمي توانيم براي تبليغات كاري كنيم اما براي صيانت از برندهاي خود هر كاري براي مقابله با قاچاق انجام مي دهيم. ما اگر توليد نكنيم واردات مي شود و قاچاق هم افزايش مي يابد كه پول آن به جيب خارجي ها مي رود.

وضعيت توليد 8 ماهه شركت از نظر تعداد و ارزشي چطور بوده است؟

كل توليد هشت ماهه شركت دخانيات 16 ميليارد نخ بود كه كل توليد سال 1391 را پوشش داد. در هفت ماهه امسال از نظر ارزشي كل فروش سال قبل را هم رد كرديم و به 530 ميليارد تومان رسيديم. براي كل سال هم انتظار داريم كل فروش از مرز 1000 ميليارد تومان بگذرد. براي سال بعد هم فروش 1500 ميليارد توماني را برنامه ريزي كرده ايم.

اعداد متفاوتي درباره سهم قاچاق در بازار سيگار كشور مطرح مي شود. شما فكر مي كنيد سهم قاچاق در بازار سيگار كشور چقدر است؟

سهم قاچاق در بازار سيگار امسال با فرض مصرف 65 ميليارد نخ 25 درصد است. سهم قاچاق در بازار 50 درصد نيست. از مجموع 65 ميليارد نخ مصرف سيگار 40 ميليارد نخ مربوط به كل توليد داخل و هشت ميليارد نخ مربوط به واردات رسمي مي شود كه مابقي آن يعني حدود 18 ميليارد نخ سهم قاچاق است. البته سهم قاچاق در صورت افزايش مصرف ممكن است تا 30 درصد هم برسد. چين مساحتش 9 برابر ايران است و با 17 كشور هم همسايه است اما داراي تنها يك درصد سهم قاچاق در بازار سيگارش است. 43 درصد از مصرف سيگار جهان در چين توليد مي شود. يعني از مصرف 5600 ميليارد نخي سيگار در دنيا 2200 تا 2300 ميليارد نخ آن توليد چين است. بعد از برمه، ايران بالاترين سهم قاچاق سيگار را در دنيا دارد.

براي كنترل قاچاق در مرزها چه برنامه اي به ويژه در حوزه توليد داريد؟

اخيرا ماشين آلاتي قرار است وارد استان كردستان شود. سوله و منابع انساني مناسبي هم در آنجا داريم و قرار است تا قبل از پايان سال خط توليد سيگار كردستان راه انداز شود. 150 نفر پرسنل در آنجا داريم. كل توليد سيگار اين كارخانه نيز قرار است به عراق صادر شود.

گفته شده بود مجتمع دخانيات تهران به خارج از پايتخت منتقل مي شود. اين بحث به كجا رسيد؟

توليد دخانيات تهران به شهرستانها يا جاي ديگر منتقل نمي شود. طرح انتقال به هشتگرد نيز قبلا مطرح شده بود كه لغو شد. توليد مجتمع تهران حفظ مي شود. اين مجتمع حدود 20 درصد از كل توليد شركت دخانيات را در اختيار دارد. برنامه اي براي انتقال مجتمع نداريم.

پرداخت سهم سازمان تربيت بدني و وزارت بهداشت از درآمد شركت دخانيات به كجا رسيد؟

هزينه هاي تربيت بدني، بهداشت و غيره را به پرسنل خودمان مي دهيم. طبق قانون اختيار داريم كه اين هزينه را به ساير سازمانها يا پرسنل خود اختصاص دهيم. ما نيز اين هزينه را به 7500 نفر پرسنل شركت دخانيات اختصاص داديم.

گفته مي شد در شركت ايدم كه حضور داشتيد نارضايتي هاي كارگري وجود داشته است. آيا اين موضوع را تائيد مي كنيد؟

قبل از رفتن من به شركت ايدم در اين شركت 24 اعتصاب برگزار شده بود. بعد از رفتن من به آنجا حتي دو نفر هم پاي يك ورقه را امضا نكردند كه طومار شود. رضايتمندي در شركت ايجاد شد. در همان دوره 30 درصد افزايش توليد رخ داد. ايدم مشكلات كارگري داشت ولي در دوره سه ساله من نبود.

با وزير صنعت هم جلسه اي داشته ايد؟

سه جلسه با وزير صنعت داشتم. تاكيد وي روي صادرات، رشد توليد به منظور مقابله با قاچاق و حمايت از بخش كشاورزي بوده است.

طبق آمار يكي از نمايندگان سابق مجلس اغلب مديران شركت دخانيات سرنوشت خوشي نداشته و در آخر كارشان به بازداشت كشيده شده است. اين موضوع چقدر صحت دارد؟

شركت دخانيات تاكنون 38 مديرعامل داشته كه به جز يكي دو نفر اين شركت مديرعامل مسئله دار ديگري نداشته است.

نظر شما:
------------

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن