تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819544238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدعلت ترديد فرانسه درباره موفقيت ژنو ۲ چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدعلت ترديد فرانسه درباره موفقيت ژنو ۲ چيست؟
حدود يك ماه به برگزاري كنفرانس ژنو 2 زمان باقي مانده و زمزمه‌هاي برخي مقامات غربي نشان از تلاش آنها براي به شكست كشاندن مذاكرات دارد كه شايد علت اين كار در دستان خالي آنها و چنددستگي ميان شورشيان سوري ريشه دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس، بعد از كش‌وقوس‌هاي فراوان، در نهايت گروه‌هاي مخالف سوري موافقت كردند نمايندگان خود را به نشست ژنو 2 كه قرار است 22 ژانويه (دوم بهمن) برگزار شود، اعزام كنند. با اين وجود، حدود يك ماه مانده به برگزاري اين نشست، لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه درباره موفقيت كنفرانس ژنو 2 ابراز بدبيني كرد و گفت: «درباره قدرت مخالفان ميانه‌رو در برابر دولت سوريه ترديد دارم». وي افزود: «درباره سوريه من متاسفانه بدبين هستم و مخالفان ميانه‌رو كه ما حامي آنها هستيم، نيز مشكلات جدي دارند».

بيان چنين ديدگاهي در اين برهه آنهم بعد از آن همه تلاشي كه كشورهاي غربي براي فراهم كردن شرايط انجام مذاكرات صرف كردند، عجيب و در عين حال معنادار به نظر مي‌رسد. به باور برخي تحليلگران، غرب درصدد است از هم‌اكنون شرايط را براي به شكست كشاندن مذاكرات فراهم سازد. تحليل‌هاي متفاوتي نيز درباره چرايي اين مسئله وجود دارد كه مهمترين آنها وجود اختلاف و چنددستگي ميان گروه‌هاي مخالف سوري است. نمود بارز اين اختلافات در تعيين نماينده براي حضور در ژنو 2 كامل بارز و مشهود بود تا جايي كه «سليم ادريس»، فرمانده ارتش آزاد وابسته به معارضان سوري اعلام كرد، هيئت مخالفان سوري كه قرار است عازم ژنو 2 شود، بايد شامل گروه‌هاي شناخته‌اي شده‌اي از داخل سوريه باشد، نه خارج از آن!

البته اختلاف در ائتلاف مخالفان سوري به همين حد محدود نبوده و در دوره‌اي براي انتخاب رئيس جديد به جاي احمد معاذ الخطيب، رئيس مستعفي ائتلاف مخالفان سوريه دچار تنش و دودستگي بودند. علاوه بر اين در حالي كه ائتلاف مخالفان سوري و ارتش آزاد سوريه بر سر تصاحب تعداد كرسي بيشتر در دولت موقت با يكديگر در تعارض هستند، جمعي از مخالفان سوري در قاهره كه خود را «هيئت امناي انقلاب سوريه» ناميده‌اند، چندي پيش اعلام كردند، يك دولت انتقالي تشكيل داده‌ و آماده‌اند تا قدرت را در سوريه به دست بگيرند!

از طرف ديگر برخي از گروه‌هاي مسلح با دولت انتقالي يا موقتي كه «ائتلاف مخالفان سوريه» قصد تشكيل آن را دارند، مخالفند و برخي از فرماندهان اين گروه‌ها اعلام كرده‌اند، ائتلاف مخالفان سوريه را كه بر اساس برنامه‌هاي كشورهاي بيگانه تشكيل شده است، به رسميت نمي‌شناسند و به همين دليل دولت سياسي‌اي را كه اين ائتلاف قرار است تشكيل دهد، از نظر آنها فاقد مشروعيت است و آنها اداره مناطق تحت كنترل خود را به اين دولت انتقالي واگذار نمي‌كنند.

نكته جالب توجه اينكه اختلافات ميان گروه‌هاي مسلح حاضر در سوريه به جايي رسيده‌ است كه اكنون آنها به جاي جنگ با دشمن مشترك خود يعني دولت و ارتش سوريه، با همديگر درگير شده‌اند. شاهد اين مدعا، حمله گروه تروريستي موسوم به «جبهه الاسلام» به مراكز تجمع ارتش آزاد سوريه و تحت كنترل در آوردن گذرگاه مرزي و استراتژيك «باب الهوي» در شمال غربي سوريه در استان ادلب است.

بعد از اينكه گروه‌هاي مسلح وابسته به ارتش آزاد سوريه در معرض شكست‌هاي متوالي و مستمر از سوي ارتش سوريه و گروه‌هاي مسلح سلفي جهادي قرار گرفتند، گذرگاه مرزي باب الهوي به منزله مهمترين پناهگاه باقي مانده براي ارتش آزاد سوريه به شمار مي‌آمد كه عناصر گروه تروريستي جبهه اسلامي، به مقرهاي 2 گروه تروريستي «شهداي سوريه» و «گردان‌هاي الفاروق»، وابسته به ارتش آزاد سوريه واقع در گذرگاه مرزي باب الهوي حمله كرده و آنها را تحت كنترل در آوردند. پيش از اين نيز اين گروه تروريستي چندين مركز تجمع و انبارهاي سلاح وابسته به ستاد مشترك ارتش آزاد سوريه را تحت كنترل خود در آورده بود.

«داعش» از ديگر گروه‌هاي تروريستي در سوريه است كه از حيث خط مشي و ديدگاه فكري از سازمان تروريستي «القاعده» پيروي مي‌كند و از حيث عملكرد و فعاليت، تنها به اعلام جنگ عليه ارتش سوريه در تلاش براي سرنگوني نظام اين كشور اكتفا نكرده، بلكه تلاش دارد تا ديگر گروه‌هاي مسلح فعال در سوريه را از جمله «ارتش آزاد سوريه» و گروه «جبهه النصره» را نيز كنار بزند و خود تنها ميدان‌دار عرصه سوريه باشد؛ اقدامي كه موجب سردرگمي بزرگي در اردوگاه گروه‌هاي مسلح و مخالفان سوري شده است.

از جمله اقدامات اين گروه مي‌توان به اعدام فردي به نام «علي العناني» از رهبران گروهك تروريستي «ارتش آزاد» به همراه سه تن ديگر از عناصر اين گروهك به نام‌هاي «حسن الحريري»، «عطا سبلو» و «أمجد هلال» اشاره كرد.

همه اين موارد مشتي از خروار اختلاف و دو دستگي ميان گروه‌هاي مسلح سوري است كه براي سرنگوني بشار اسد، رئيس جمهور سوريه دست به سلاح بردند اما با گذشت بيش از دو سال، نه تنها هيچ پيشرفتي در اين زمينه نداشته‌اند بلكه به دليل رشد قارچ گونه گروه‌هاي مسلح متعدد، براي تصاحب قدرت به جان يكديگر افتاده‌اند.

اين موضوع در كنار پيشروي‌هاي روزافزون ارتش سوريه و پيروزي‌هاي مكرر آنها در مناطقي نظير القصير و دو ريف دمشق و حلب در شمال و جنوب سوريه، موجب دلسردي طرف‌هاي غربي شده چراكه به اين ترتيب، تمام نقاط استراتژيكي كه زماني در كنترل گروه‌هاي تروريستي مسلح بود، اكنون از كنترل آنها خارج شده و به دست ارتش سوريه افتاده است.

در واقع، اين شكست‌ها در كنار آن اختلافات باعث شده، دست طرف غربي در اين مذاكرات خالي بماند و آنها برگ برنده‌اي براي رسيدن به اهداف خود كه همان كنار گذاشتن بشار اسد از قدرت است نداشته باشند و البته اميدي هم براي سروسامان دادن به گروه‌هاي مخالف نداشته باشند.

البته برخي اخبار حاكي از آن است كه غرب به ويژه آمريكا در صدد است، گروه ديگري را در مقابل ارتش آزاد سوريه مطرح و تقويت كند كه ائتلاف «جبهه الاسلام» نام دارد. جبهه الاسلام خود از اتحاد 6 گروه اسلامگراي مخالف دولت سوريه تشكيل شده است. به گفته برخي منابع مخالفان سوري، فرماندهان ارشد اين گروه قرار است در تركيه با مقامات آمريكايي ديدار و گفت‌وگو كنند. به نظر مي‌رسد تصميم آمريكا براي برقراري ارتباط با گروه‌هاي افراط‌گراي فعال در سوريه، نشاندهنده قدرت‌گيري و غلبه روزافزون ائتلاف اين گروه‌ها بر ائتلاف ميانه‌رو‌ي موسوم به «ارتش آزاد سوريه» است.

يكي از اعضاي «جبهه الاسلام» به رويترز گفته، ديدار با مقامات آمريكايي مشخص مي‌كند كه آيا اين كشور حاضر به حمايت تسليحاتي و همچنين سپردن اختيار مناطق تحت كنترل مخالفان به اين گروه، هست يا نه.

با وجود همه اين گمانه‌زني‌ها بايد منتظر ماند و ديد نتيجه رايزني‌هاي آمريكا با جبهه الاسلام و نيز كنفرانس ژنو 2 چه خواهد شد تا بتوان به گمانه‌زني درباره گام بعدي حاميان سرنگوني نظام اسد پرداخت.

انتهاي پيام/ر

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن