تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 22 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806240712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لباس‌ها درباره شما چه مي‌گويند؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: لباس‌ها درباره شما چه مي‌گويند؟


روانشناسان مي‌گويند؛ لباس‌هاي شما چيز‌هاي زيادي در باره شما مي‌توانند، بگويند.از نظر آنها آنچه شما مي‌پوشيد، مي‌تواند اطلاعات بسياري به ساير افراد بخصوص افرادي كه با آنها در ارتباطات هستيد، بدهند.اطلاعاتي در زمينه شخصيت دروني شما مانند: غرور،جاه طلبي، احساسات، عواطف، تجربه، عادات، فرهنگ و...

دكتر جنيفر بامگارتنر روانشناس باليني در خصوص اين پديده كتابي به نام" روانشناسي لباس" نوشته است. او معتقد است كه شما همان چيزي هستيد كه مي‌پوشيد. و لباس‌هاي شما همه چيز را در باره شما آشكار مي‌سازند.

او توضيح مي‌دهد؛ نه تنها روانشناسي مشخص مي‌كند چگونه لباس خود را انتخاب كرده‌ايم، بلكه مي‌تواند از روي انتخاب شما، مشخص كند كه شما چگونه فرد و شخصيتي داريد و چگونه با مسائل خود در زندگي روزمره و محيط كار برخورد مي‌كنيد.

دكتر جنيفر مي‌گويد؛ شما مي‌توانيد از نوع خريد، انتخاب و نگهداري لباس‌ها نيز يك فرد را روانشناسي كنيد.حتي در كنار هم قرار دادن، لباس‌ها در كمد و نيز ست كردن آنها هنگام پوشيدن و...كافي است به رفتار‌ها دقت كنيد. چرا كه هر رفتاري در چيزي عميق‌تر از آنچه فكر كنيد، ريشه دارد. همانطور كه ما روانشناسان به عنوان نوعي روش درماني به اين نكات توجه مي‌كنيم، شما مي‌توانيد به عنوان شتناخت بيشتر روحيات شريك زندگي، دوست و...به آن توجه كنيد.

حتي ما از لباس به عنوان يك كمك يا يك سلاح نيز استفاده مي‌كنيم. اين روانشناس در ادامه مي‌گويد؛ آمريكايي‌ها لباس را به عنوان يك شاخص اقتصادي و اجتماعي قلمداد مي‌كنند. چرا كه با استفاده از اعلائم غير رسمي چون "برند" و انتخاب افراد ازانواع برند‌ها بر اساس رتبه بندي آنهاو... سيستم طبقه اشراف و غيره را بوجود آورده است.

او در توضيح اين مسئله مي‌گويد؛ هنگامي كه مردم تحت نفوذ و تاثير يك سيستم خاص يا برند خاص نباشيد، خودشان خواهند بود و انتخاب شخصي خود را خواهند داشت. آنچه كه به شما كمك مي‌كند تا آنچه مناسب شما است، پيدا كنيد و يا مد روز را به شما ارائه يا تحميل مي‌كند. ديگر نمي‌توانيد صد در صد خود واقعي‌تان باشيد.

لباس و تيپ شخصيتي شما

در حال‌حاضر با اقتصادي كه بر مردم روا مي‌دارند، مردم براي حفظ موقعيت يا مبارزه با حس از دست دادن وضعيت تلاش مي‌كنند چرا كه حفظ وضعيت روز به روز مهم‌تر مي‌شود. در اين ميان اين لباس‌هاي ما هستند كه به ما كمك مي‌كنند تا انطوري كه مي‌خواهيم زندگي كنيم و يا اينكه نشان دهيم كه چگونه زندگي‌ مي‌كنيم.

دكتر جنيفر به نكته خاصي اشاره مي‌كند كه زنان خانه‌دار با پوشيدن لباس‌هاي مارك يا مدل‌ لباس‌هايي كه در مجموعه تلويزيوني روز مي‌بينند به عنوان سلاح در مقابل ساير زنان بخصوص زن شاغل استفاده مي‌كنند. يك نوع مبارزه دروني و حسي است.شايد توصيف آن سخت باشد ولي واقعيت دارد.

نكته ديگر، آيا تا به حال كسي به شما گفته كه از نوع كفش‌هاي كه مرد‌ها مي‌پوشند؛ مي‌توان به تيپ شخصيتي آنها پي برد. يعني مي‌توانيد از طريق نوعي كفشي كه يك مرد پوشيده در باره او قضاوت كنيد. متاسفانه اين مسئله چندان هم ساده نيست ولي امكان پذير است.

جنيفر در خصوص "پروژه تصوير مثبت" در افراد مي‌گويد؛ هيچ چيزو هيچ تكه‌اي از لباس در انتخاب شما نيست كه براي جلوه دادن، تصوير مثبت بي‌تاثير باشد. حتي انتخابي فوري و بصورت ناخودآگاه...اين مسئله در طول زمان خود را درقالب لباس‌هاي رسمي، ورزشي، كلاسيك، لباس‌هاي محدود سني، رنگ‌ها و...نشان داده است و شما اين مسئله را به خوبي مي‌دانيد.

از طرفي، لباس‌هايي نيز براي نشان دادن افراد ناموفق و يا تصوير منفي از افراد بسيار فراوان وجود دارد. كه به صورت عمد يا به صورت ناخودآگاه و حتي به صورت اجبار پوشيده مي‌شود. لباس‌هايي كه فرد را در نظر عموم شكست‌خورده و ناموفق جلوه‌گر مي‌سازد. از نظر روانشناسي، بدترين لباس، لباس خنثي يا تلاش براي خنثي ساز يك شخصيت با لباس است.

لباس‌هاي كه نشان مي‌دهد فرد توجه و تلاشي براي نشان دادن؛ سن، موقعيت، جنسيتو...ندارد. ناديده گرفتن موقعيت و جنسيت به نوعي پنهان كاري فرد براي آنچه كه هست، است. انتخاب لباس اشتباه ارسال پيام اشتباه به مخاطب است.

لباس‌ها براي شما هستند نه درباره شما! نبايد از آنها عليه خود استفاده كنيد. هرگونه لباسي كه تيپ شخصيتي شما را مخدوش مي‌كند، پوشيدنش ممنوع است چرا كه آثار زيان باري بدنبال خواهد داشت. چه از نظر اجتماعي و چه از نظر روحي و...

مطالعات دانشگاه نورث وسترن درباره لباس و شناخت مفهوم دربرگيرنده آن، نشان مي‌دهد كه نفوذ سيستماتيك جامعه در فرايند‌هاي رواني پوشيدن لباس تاثير همه جانبه داشته است. به عبارتي لباس تنها به مفهوم پوشش انساني يا تن پوش به كار نمي‌رود بلكه معنا و مفهوم گسترده‌اي پيدا كرده است. يكي از آن تغييرات، تغيير مفهوم‌ اين مطلب است كه لباس درباره شما است نه براي شما! ديگر احساس شما در يك لباس چندان جايگاهي ندارد.

لباس و تيپ شخصيتي شما

روانشناسان تلاش مي‌كنند با روشن كردن اين مسئله افراد را از اين سردر گمي نجات داده و آنها را به حس لذت بردن از انتخاب لباس پوشيدن به عنوان تن‌پوش راهبري كنند. به همين دليل تست‌هاي بيشماري براي ارزيابي اين مسئله يعني نوع لباس پوشيدن، انتخاب لباس و...تهيه و تنظيم كرده‌اند تا افراد با توجه و انجام آنها، دقت و توجه بيشتري در نوع پوشش و انتخاب لباس خود به كار گيرند تا اقدامات و تلاش‌هاي خود را با نوع انتخاب لباس يا تن‌پوش تحت تاثير قرار دهند.

ما در اينجا نمونه كوچكي از تست‌هاي موجود را براي علاقمندان انتخاب كرد و درج كرده‌ايم. شما با اين تست مي‌توانيد نه تنها تيپ شخصيتي خود بلكه دوستان و شريك زندگي خود را تا حدودي ارزيابي كنيد.البته ناگفته نماند اين تست‌ها، تست‌هاي كامل نيستند. براي دسترسي به تست‌هاي كامل و ارزيابي صحيح خود بايد به متخصصان امر مراجعه كنيد.
با دقت به سوال‌هاي زير پاسخ داده وبه تعابير آنها نيز توجه كنيد؛

الف- دير شده و بسيار عجله داريد، چه لباسي را از كمد خود بيرون مي‌كشيد؟

1- يك شلوار و يك بلوز آستين كوتاه
2- يك بلوز دكمه‌دار رسمي با كت و شلوار
3- يك پيراهن
4- يك بلوز بامزه با شلوار جين (يا هر شلوار راحتي در فرهنگ شما)

- انتخاب گزينه يك نشان مي‌دهد كه راحتي براي شما مهم‌تر است تا اينكه ديگران چه فكري مي‌كنند.

- انتخاب گزينه 2 نشان‌دهنده اين است كه شما هميشه به آراسته بودن خود اهميت مي‌دهيد و فردي منضبط هستيد.

- انتخاب گزينه 3 نشان‌دهنده آن حس لطيفي است كه در شما بسيار بارزاست.

- انتخاب گزينه 4 نشان مي‌دهيد كه شاد بودن و لذت بردن از چيزي كه مي‌پوشيد براي شما بسيار مهم است.

ب- تصميم به انتخاب رنگ مي‌گيريد. رنگ...

1- بنفش
2- مشكي
3- خاكستري
4- قهوه‌اي

- بنفش : نشان‌دهنده روحيه لطيف و حساس است.
- مشكي : نشان‌دهنده باوقار و تا حدي جدي بودن است.
- خاكستري : نشان‌دهنده آرام و تسط است.
- قهوه‌اي : نشان‌دهنده روحيه پرانرژي و پرتكاپو است.

ج- هميشه در محل كار چي مي‌پوشيد؟

1- لباس اسپورت
2- جامه بلند
3- لباس براق
4- لباس رسمي

- انتخاب گزينه اول؛ راحتي شما مهم‌تر از هر چيز ديگري است.
- انتخاب گزينه دوم: دل‌ شما نمي‌خواهد مورد توجه باشيد و ترجيح مي‌دهيد به حال خود باشيد.
- انتخاب گزينه سوم: دوست داريد به شدت مورد توجه باشيد و جلب توجه كنيد و همه در مورد شما صحبت كنند.
- انتخاب گزينه چهارم: با وقار و جدي بودن در كار براي‌ شما مهم‌ترين است.

د- وقتي كمد خود را باز مي‌كنيد، بيشتر لباس‌هاي‌ شما چه رنگي است؟

1- سبز
2- مشكي
3- آبي
4- قهوه‌اي
5- خاكستري
6- سفيد
7- رنگ‌هاي روشن

- رنگ سبز براي لباس معمولا نشان‌دهنده آن است كه صاحبان آن شخصيتي قوي و اراده‌اي بالا دارند. در تصميم‌گيري‌ها خيلي محكم عمل كرده و تا حدي خودرأي و مغرورند. اين افراد اعتماد به نفس بالايي دارند و در كمك به ديگران پيشقدم مي‌شوند.

- آبي‌پوش‌ها داراي نگاهي عميق بوده و شخصيتي حساس و شفاف دارند. اين افراد به راحتي فكر و نظر خود را به ديگران منتقل مي‌كنند و به همين نسبت شجاعت و جرأت ويژه‌اي هم از خودشان نشان مي‌دهند. آنها زندگي را زيبا ديده و بيشترين تلاش را براي استفاده بهينه از آن مي‌كنند.

- بيشتر اوقات انتخاب رنگ مشكي نشان‌دهنده آن است كه اين افراد انسان‌هايي رؤيايي هستند كه در فضايي شاعرانه زندگي مي‌كنند و در عين حال بسيار دست و دلبازند و تلاش مي‌كنند با هر آنچه دارند به كمك ديگران رفته و گرهي از مشكلات آنها باز كنند. آنها بسيار اجتماعي، ظريف و ساده پسند هستند.

- قهوه‌ايي پوش‌ها سمبل مهرباني و محبت هستند. برخي روانشناسان مي‌گويند رنگ قهوه‌اي هر چه تيره تر باشد مهر ومحبت صاحبش بيشتر است. اين افراد بسيار خونسردند و تقريبا هر چه را مي‌خواهند به راحتي تصاحب مي‌كنند. آنها در بدترين شرايط مي‌توانند بهترين تصميم‌ها را اتخاذ كنند.

- انتخاب رنگ خاكستري نشان‌دهنده اين نكته است كه اين افراد معمولا شخصيتي آرام و با اعتمادبه‌نفس دارند. هر چند روان‌شناسان مي‌گويند افرادي كه دل در گرو رنگ خاكستري دارند شخصيتي عصبي دارند و هميشه به دنبال آرامش مي‌گردند. آنها در مجموع انسان‌هايي سر سخت و سنگين‌دل هستند كه با نفوذ كردن در دل‌شان براي هميشه جاي خواهيد داشت.

- افرادي كه لباس‌هاي سفيد را دوست دارند انسان‌هاي خوش‌قلبي هستند و هميشه به دنبال دوست مي‌گردند. اين افراد معمولا از كودكي روي پاي خود بزرگ شده‌اند و دوست ندارند به ديگران تكيه كنند. در موقعيت‌هاي كاري هميشه در حال ساختن نردباني براي بالا رفتن از آن هستند، چرا كه معتقدند از هر فرصتي بايد استفاده كرد.

- انتخاب رنگ‌هاي روشن نشان‌دهنده اين است كه اين افراد به شدت سرشار از انرژي مثبت بوده و عشق و بالندگي را به اطراف خود پخش مي‌كنند. ديدار با اين افراد اگرچه ممكن است هميشه خوشايند نباشد اما بازگيري انرژي مثبت و سازنده از آنها مي‌تواند بقيه روز را براي شما زيباتر، دلچسب‌تر و قابل تحمل‌تر سازد.

ر- دوست داريد، لباس‌هايي كه مي‌پوشيد، چگونه باشد؟

1- تنگ باشد
2- گشاد باشد

- افرادي كه لباس‌هاي تنگ مي‌پوشند عموما افرادي مغرور و زود‌رنج هستند. همچنين افرادي بسيار جذاب، شايسته و معقول‌ هستند.

- افرادي كه لباس‌هاي گشاد مي‌پوشند افرادي بخشنده هستند به هيچ وجه حسود نبوده و دوستان زيادي دارند. فداكار و صادق نيز هستند.

ز- دوست داريد بيشتر چه رنگ‌هاي خريداري كنيد؟

1- روشن
2- تيره

- افرادي كه لباس‌هاي تيره مي‌پوشند عموما افرادي خودخواه بود و بسيار خونسرد هستند. به ندرت عصباني مي‌شوند و سليقه خوبي در انتخاب لباس دارند.

- افرادي كه لباس‌هاي روشن مي‌پوشند افرادي فداكار و صادق هستند؛ افرادي مهربان، شوخ‌طبع و عاشق صلح و صفا و آرامش هستند.

ژ- چه نوع پارچه‌اي را براي لباس بيشتر مي‌پسنديد؟

1- پارچه‌هاي نرم و لطيف و كاملا مسطح
2- پارچه‌هاي زبر و شق
3- پارچه‌هاي متفاوت و غير معمول
4- پارچه‌هاي راحتي كه زياد نياز به مراقبت نداشته باشند.

- انتخاب گزينه اول خصوصيات اخلاقي بارزي چون؛ ظرافت، نازك بيني، مهرباني، ملايمت و مملو از خصوصيات لطيف است.

- انتخاب گزينه دو نشان دهنده خصوصيات اخلاقي بارزي چون؛ روحيه ورزشكاري، تنومند و قوي‌هيكل، استوار و محكم است.

- انتخاب گزينه سوم نشان دهنده خصوصيت اخلاقي چون؛ غريب و غيرعادي، برجسته و متمايز، جسور و... است. اينگونه افراد آماده انجام تمام امور از جمله معمول و غير معمول هستند.

- انتخاب گزينه چهارم نشان دهنده خصوصيات اخلاقي چون؛ پرانرژي، خوشحال، سبكبار و بي‌خيال است.

س- چه طرحي را بيشتر روي پارچه مي‌پسنديد؟

1- عكس‌هاي كوچك و خيلي ظريف
2- عكس‌هاي غير معمول و جلب توجه‌كننده به ويژه تصاويري كه حاوي مفاهيم انتزاعي هستند.
3- طرح‌هاي ساده و خيلي رايج كه چندان جلب توجه نكنند.
4- طرح‌هاي ساده اما در عين حال آشكار كه خيلي هم توي ذوق نزنند.
5- طرح‌هاي شاد و رنگي و پارچه هايي با وزن متناسب

- انتخاب گزينه اول: شخصيت حساس
- انتخاب گزينه دوم: شخصيت نمايشي
- انتخاب گزينه سوم: شخصيت محتاط
- انتخاب گزينه جهارم: شخصيت موقر
- انتخاب گزينه پنجم: شخصيت مسرور و بانشاط

ش- شما به يك فروشگاه براي خريد كفش مي‌رويد، اولين قسمتي كه به سمت آن مي‌رويد، كفش‌هاي...

1- نوك تيز
2- تخت و راحت
3- پوتين شكل
4- لژ دار
5- ورزشي
6- نوك گرد

- افراد و زناني كه كفش‌‌هاي لژدارمي‌پوشند معمولا رك و بااعتماد به نفس بوده و در عشق قدرتمند هستند. اما زماني كه وقت تصميم گيري مي‌رسد با ترديد عمل مي‌كنند. در ارتباطات به دنبال اطمينان و اعتماد هستند.

- كفش‌‌هاي نوك‌ تيز را دوست داريد، شما فردي هستيد كه مي‌خواهد مشخص و البته غيرعادي باشد؛ شخصي كه خواهان توجه است و هميشه چيزي را كه مي‌خواهد به دست مي‌آورد. شما در مورد قدرت و جاذبه‌‌هاي خود اطمينان داريد. گرچه عده‌اي شما را فردي نادان و سطحي ‌بينند.

- دوستداران كفش‌‌هاي تخت و راحت، معمولا افرادي دوست‌داشتني با رفتار كمي كسل‌كننده هستند. روح شما عميقا هنوز يك كودك است. سعي مي‌كنيد جالب توجه كرده و با ديگران راحت باشيد ولي غريبه‌‌ها به سختي مي‌توانند به شما نزديك شوند. زناني كه اين سبك را مي‌پسندند معمولا مدگرا بوده و به پوشيدن لباس‌هاي جديد علاقه‌‌مند هستند.

- انتخاب كفش‌‌هاي پوتين شكل نشان دهنده اين است كه شما محتاط و كمي خودپسند هستيد. به مردم اعتماد نداريد و ترجيح مي‌دهيد هر كاري را خودتان انجام دهيد. ولي در عين حال باهوش و حساس بوده و اغلب نگران رابطه‌ خود با ديگران هستيد.

- كفش‌‌هاي غير نوك تيز؛ خوددار هستيد و احساسات‌ خود را پنهان مي‌كنيد. شما مي‌دانيد چه مي‌خواهيد و به هدف‌ خود مي‌رسيد، براي‌ شما مهم نيست چه اتفاقي مي‌افتد و اطرافيان‌ شما چه فكري مي‌كنند. مي‌توانيد بسيار دقيق و نكته‌سنج باشيد به طوري كه راحت نمي‌توانيد دوست پيدا كنيد.

- انتخاب كفش‌‌هاي ورزشي؛ اين افراد به طور طبيعي خلاق و اجتماعي هستند. آنها عاشق سفرهستند. و اگر مجبور شوند در يك مكان مدت طولاني بمانند، بسيار كسل و خسته مي‌شوند. دوست دارند، هميشه در بين افرادي باشند كه به آنها احترام گذاشته و دوست‌شان دارند.

منبع: psychologies

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن