تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804774759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغذيه و ورزش؛ راه‌هاي مبارزه با سرطان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تغذيه و ورزش؛ راه‌هاي مبارزه با سرطان


سال‌هاست بالا رفتن آمار سكته‌هاي قلبي و مغزي و ميزان ابتلاي افراد به انواع سرطان‌ها نگراني‌هاي ويژه‌اي را در جامعه پزشكي ايجاد كرده است، از همين روست كه امروزه متخصصان تغذيه با تأكيد بيشتر نسبت به سال‌هاي گذشته توصيه مي‌كنند كه افراد به‌منظور تأمين سلامت خود به مصرف غذاهاي كم‌كالري و به‌ويژه ميوه و سبزيجات روي آورند. امروزه به‌منظور پيشگيري از بيماري‌هاي ناشي از تغذيه بد، روي بسته يا قوطي بسياري از مواد غذايي و انواع نوشابه‌ها به‌طور جزئي و ريز ميزان انرژي و كربوهيدرات، چربي، شكر و كالري اين مواد درج‌شده است. اقدامات زيادي نيز در زمينه توليد و ساخت برنامه‌هاي سلامت و ايجاد شبكه‌هاي تلويزيوني مختص سلامت و صفحات ويژه‌اي كه به بحث بهداشت و سلامت در روزنامه‌ها مي‌پردازند در ايران و ساير نقاط دنيا انجام گرفته است.عمده اين تلاش‌ها به‌منظور تغيير سبك زندگي و سبك تغذيه جهت پيشگيري از ابتلاي افراد به انواع بيماري‌ها و سرطان‌ها صورت مي‌گيرد. در اين مطلب تلاش شده است ضمن گفت‌وگو با دكتر احمدرضا درستي، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران به تأثير تغذيه و فعاليت جسماني در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي حاد و عوامل مرگ‌آور پرداخته شود.

* درباره ارتقاي سلامت مردم به‌عنوان هدف ويژه كشورهاي توسعه‌يافته توضيح دهيد . اين هدف شامل چه مواردي مي‌شود و آيا مي‌توان اين طرح را به‌عنوان يكي از الگوهاي سلامت در كشورمان درنظر گرفت؟

رسيدگي بهتر و بيشتر به وضعيت سلامت مردم به‌ويژه در 2دهه‌ نخست سده بيست و يكم به‌عنوان هدف در برخي كشورهاي پيشرفته دنبال مي‌شود. براي اجراي اين هدف چند نكته مورد توجه قرار گرفته است؛ از جمله اين نكات مي‌توان به تغذيه مناسب، كاستن از اضافه وزن، داشتن فعاليت فيزيكي كافي و تناسب اندام، عدم‌استعمال تنباكو و دسترسي به خدمات بهداشتي مناسب در جهت كاهش سرطان، ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي اشاره كرد. همچنين بعضي منابع علمي ديگر دوري از آفتاب شديد، كاهش نوشيدن قهوه و چاي غليظ، آزمايش دوره‌اي جهت بررسي احتمال بروز سرطان در بدن افراد را در اين زمينه مورد تأكيد قرار داده‌اند. با رعايت اين موازين احتمال ابتلا به سرطان‌هاي حلق، مري، حنجره، ريه، كليه، مثانه، پانكراس، پوست، معده، بيضه، سينه، گردن رحم، رحم، پروستات و روده بزرگ كاهش مي‌يابد. طبيعتا زماني كه اين اهداف، زمينه را براي پيشگيري از يكسري از بيماري‌هاي عام فراهم مي‌كنند مي‌توان ضمن مطالعه جزئيات اين اهداف از آنها به‌عنوان يكي از الگوهاي سلامت در كشور استفاده كرد.

* كدام بيماري‌ها عامل بيشترين ميزان مرگ‌ومير در جهان تشخيص داده شده‌اند؟

بيماري‌هاي قلبي- عروقي، سرطان و ديابت عامل دو‌سوم تمام مرگ‌ها در كشورهاي پيشرفته هستند. در آمريكا در سال2001 (12سال پيش) حدود 1/5 ميليون مورد مرگ به همين علت اتفاق افتاده است. اين 3بيماري موجب كاهش سلامتي، كاهش اميد به زندگي و رنج بسيار، ناتواني و هزينه‌هاي اقتصادي هنگفت مي‌شوند. هزينه پيشگيري از اين بيماري‌ها به نسبت هزينه درمان آنها بسيار اندك است.

* آيا چاقي احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد؟

چاقي در بسياري از بيماري‌ها نقش مهمي دارد. متأسفانه اين عارضه به‌سرعت در تمام دنيا رو به گسترش است به‌طوري كه در سال2000 شيوع چاقي در برخي كشورهاي پيشرفته به 65درصد جمعيت بزرگسالان رسيد. چاقي احتمال ابتلا به سرطان‌هاي مختلف از جمله سرطان غدد گردني (آدنو كارسينوما)، روده بزرگ، راست‌روده، كليه، سينه و رحم در مورد خانم‌هاي يائسه را افزايش مي‌دهد. چاقي عامل حدود يك‌چهارم سرطان‌هاي سينه در جهان است. احتمال بروز سرطان سينه در زنان يائسه داراي اضافه وزن حدودا 50 درصد بيش از ديگر خانم‌هاست. مصرف بالاي ميوه‌ها و سبزيجات، حداقل 400 گرم در روز، در مدت زمان طولاني، احتمال ابتلا به چاقي و افزايش وزن را به‌ويژه در ميانسالي كاهش مي‌دهد و احتمال ابتلا به سرطان‌هاي حفره دهاني، مري، معده، روده بزرگ و ركتوم را هم مي‌كاهد. در برخي مطالعات بين مصرف مغز دانه‌ها و سرطان قولون ارتباطي مشاهده شده به‌طوري كه مصرف اين مواد به‌ويژه در خانم‌ها احتمال ابتلا به سرطان را كاهش داده است. مصرف سويا نيز به وضوح در كاهش سرطان نقش دارد. دريافت فلاوونوئيدها، مواد رنگي موجود در سبزي و ميوه‌هايي نظير گوجه‌فرنگي، انگور قرمز، هويج، چاي، سيب درختي، پياز و امثال آن، در كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌هاي سيستم‌هاي گوارش و تنفس انسان نقش مؤثري را ايفا مي‌كنند اما اثر فوري در مردان مسني كه به مصرف اين مواد روي آورده‌اند گزارش نشده است. نوشيدن چاي سبز و مصرف سبزيجات تيره نيز در برخي مطالعات علمي به‌عنوان عوامل كاهش احتمال سرطان سينه مطرح شده‌اند.

* مصرف چه نوع غذاهايي خطر سرطان در افراد را افزايش مي‌دهد؟

مصرف مواد غذايي آلوده به برخي قارچ‌ها (كپك‌ها) باعث وارد‌شدن سم خطرناكي به نام آفلاتوكسين به بدن مي‌شود كه اين سم احتمال ابتلا به سرطان كبد را افزايش مي‌دهد. مصرف نوعي غذاي چيني (تهيه شده از ماهي شور) خطر سرطان حلق را به‌ويژه در كساني كه از كودكي اين غذا را مصرف ‌كرده‌اند افزايش مي‌دهد. مصرف غذاهاي حاوي مواد نگهدارنده، گوشت قرمز و نمك فراوان احتمال ابتلا به سرطان معده را افزايش داده و استفاده از غذاها و نوشيدني‌هاي خيلي داغ نيز احتمال خطر سرطان‌هاي حفره دهان، مري و حلق را بالا مي‌برد. مصرف بالاي سبزي و ميوه و كاهش مصرف گوشت قرمز، بيش از كاهش مصرف چربي، خطر سرطان‌هاي سينه، روده و پروستات را كاهش مي‌دهد. بين مصرف كربوهيدرات‌ها (قندها) تصفيه‌شده با سرطان ‌روده هم ارتباط ديده شده است.

* آيا آنگونه كه گفته مي‌شود فعاليت فيزيكي باعث كاهش اثرات عوامل مرگ‌آور مي‌شود؟

فعاليت فيزيكي خطر تمام عوامل مرگ‌آور را كاهش مي‌دهد؛ از جمله اين عوامل مي‌توان به بيماري‌هاي قلبي- عروقي، پرفشاري خون، برخي سرطان‌ها، پوكي استخوان، بيماري‌هاي اسكلتي و ديابت نوع 2 اشاره كرد. فعاليت مناسب بدني متابوليسم گلوكز را بهبود مي‌بخشد، چربي بدن را كم مي‌كند و فشار خون را پايين مي‌آورد. فعاليت فيزيكي با تأثير روي برخي از تركيبات ترشحي بدن، كاهش زمان توقف مواد سمي در روده‌ها و بالا بردن سطح آنتي‌اكسيدان‌ها، موادي كه از سوخته‌شدن نامناسب چربي‌ها در سطح سلول‌هاي بدن كه منجر به سرطاني و پيرشدن سلول‌ها مي‌شود جلوگيري مي‌كنند. در ضمن فعاليت فيزيكي احتمال ابتلا به سرطان‌هاي مختلف از جمله سرطان سينه كه در اثر متابوليسم هورموني در زنان ايجاد مي‌شود كاهش مي‌دهد. تحرك بدني مناسب همچنين احتمال بروز سرطان‌هاي رحم، ريه، پروستات و قولون را كم مي‌كند، علاوه بر اين احتمال عفونت ريه و سنگ‌هاي كليوي بر اثر ورزش كاهش مي‌يابد، فعاليت فيزيكي سلامت اسكلتي-عضلاني را نيز ارتقا مي‌بخشد و نشانه‌هاي افسردگي را هم كم مي‌كند. البته شروع ناگهاني و فعاليت شديد براي افرادي كه آموزش كافي نديده‌اند و يا به‌تدريج فعاليت خود را افزايش نداده‌اند نيز ممكن است موجب عوارضي از جمله جراحات، كم آبي بدن يا سكته قلبي شود. متخصصان و مسئولان حوزه بهداشت و سلامت در سطح جهان توصيه مي‌كنند كه يك فعاليت فيزيكي متوسط در حد 60-30 دقيقه در روز وجود داشته باشد. برآورد شده كه 17درصد از بزرگسالان در جهان فعاليت بدني ندارند. حدود 41 درصد مردم جهان هم اگرچه از نظر فيزيكي تا حدودي فعالند ولي فعاليت آنها اندك است؛ يعني به‌طور متوسط كمتر از 2/5 ساعت در هفته به فعاليت بدني مي‌پردازند. تخمين زده مي‌شود كه بي‌تحركي موجب مرگ حدود 2 ميليون نفر در سراسر جهان در سال مي‌شود. امروزه در مناطق كم درآمد فعاليت فيزيكي مردم به نسبت افراد پردرآمد كمتر شده است.

* آيا ورزش در درمان سرطان سينه به‌طور خاص مؤثر است؟

اغلب زنان مبتلا به سرطان سينه به آن اندازه كه توصيه شده فعاليت بدني ندارند كه لازم است جهت كاهش وزن و به‌منظور بهبود بيماري و عوارض ناشـــي از آن، فعاليت بدني مناسبي را اختيار كنند. زنان چاق، بسيار كمتر از زنان لاغر از سرطان سينه جان سالم به در مي‌برند و همچنين شدت عوارض و وخامت بيماري در زنان چاق بيشتر است. گرچه درمان سرطان قدرت فعاليت را كاهش مي‌دهد، ولي توصيه شده كه حتي آنهايي كه تحت شديدترين درمان قرار دارند هم از نظر فيزيكي فعال باشند؛ زيرا فعاليت فيزيكي اثرات مثبتي داشته و ضعف ناشي از درمان را كاهش مي‌دهد و كيفيت زندگي و وضعيت رواني بيمار را ارتقا مي‌دهد. نيمي از مبتلايان به سرطان سينه با خواب شبانه مشكل دارند كه فعاليت فيزيكي به آنها بسيار كمك مي‌كند. البته لازم است كه فعاليت به‌صورت مرتب باشد.

نقش تغيير سبك زندگي در افزايش بيماري‌ها

تغييرات اجتماعي در ايران و بسياري از كشورهاي منطقه، طي 30 سال اخير، وضعيت سلامت مردم را دستخوش تغييرات و دگرگوني‌هاي فراوان كرده است. تغيير سنت‌هاي گذشته و به‌كار‌گيري شيوه‌هاي جديد زندگي به تغيير در الگوهاي غذايي از جمله افزايش دريافت چربي‌هاي اشباع و كاهش دريافت ميوه و سبزي و ويتامين‌هاي آن منجر شده كه اين امر باعث افزايش شيوع بيماري‌هاي غيرواگير مانند بيماري‌هاي قلبي- عروقي، سرطان و ديابت شده است. همين امر لزوم پرداختن به مبحث ارتباط ميان سرطان و تغذيه را بيش از پيش آشكار مي‌سازد. براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت در سال2005 ميلادي، بيماري‌هاي مزمن نظير بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ديابت، چاقي، انواع سرطان و بيماري‌هاي تنفسي علت 60 درصد از مرگ‌ها بوده و 35ميليون مرگ در سال به‌دليل اين بيماري‌ها رخ داده است. همچنين 80درصد از مرگ‌هاي فوق در كشور‌هاي درحال توسعه با درآمد كم مشاهده شده است. رژيم غذايي در دست كم، 35 درصد از كل موارد سرطان‌ها دخالت دارد كه اين رقم در زنان به 50درصد مي‌رسد. براساس پيش‌بيني سازمان جهاني بهداشت تا سال2020 موارد جديد سرطان‌ها به 15ميليون مي‌رسد. بنابراين سرطان از جمله بيماري‌هايي است كه تغذيه صحيح در پيشگيري و درمان آن مي‌تواند نقش مهمي ‌داشته باشد. به‌عنوان مثال افرادي كه كمتر از 5بار در روز ميوه و سبزي مصرف مي‌كنند بيشتر در معرض خطر سرطان‌هاي دستگاه گوارش قرار دارند.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن